۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۳, یکشنبه

دلیل شیوع چاقی در زنان



محققان موفق به کشف نکته جدیدی شدند که می تواند شیوع بیشتر چاقی در زنان را نسبت به مردان توجیه کند.
توانایی زنان برای کنترل اشتها در برابر غذاهای مورد علاقه‌شان کمتر از مردان است. این محققان که در حال تلاش برای کشف مکانیسم مغز در کنترل میزان دریافت غذا بودند متوجه این تفاوت پاسخ مغز بین زنان و مردان شدند. این محققان اسکن مغزی 13 زن و 10 مرد را که در طول شب غذایی نخورده بودند برای ارزیابی پاسخ مغزشان به دیدن غذای مورد علاقه بررسی کردند.
دکتر وانگ سرپرست این گروه تحقیقاتی پس از انجام این تحقیقات اظهار داشت: پاسخ مغزی در زنان بسیار متفاوت بود.
شرکت کنندگان در این مطالعه در مورد غذاهای مورد علاقه شان (شامل پیتزا، ساندویچ و یا کیک شکلاتی) مورد سوال قرار گرفتند و از آنها خواسته شد در طول شب غذایی نخورند. روز بعد اسکن مغزی در حضور غذای مورد علاقه افراد انجام گرفت. به علاوه آنها از تکنیکی به نام مهار ذاتی استفاده کردند که طی آن شرکت کنندگان آموختند اشتها و فکر خوردن را مهار کنند.
اگر چه هر دو گروه زنان و مردان اظهار کردند که تکنیک مهار، اشتهایشان را کاهش داده، اسکن مغزی نشان داد فعالیت مغزی مردان واقعا کاهش یافته اما قسمت مربوطه در مغز زنان همچنان فعال است و به دیدن غذا پاسخ می‌ دهد.
دکتر وانگ معتقد است: مطالعات رفتاری نشان می دهد زنان بیشتر از مردان مستعد پرخوری در دوران استرس‌های روحی و یا دیدن غذاهای خوشمزه هستند. وی تفاوت در هورمون های جنسی را عامل موثری در بروز این تفاوت می داند.
گفتنی است نتایج این تحقیقات در National Academy of Sciences منتشر شده است.
منبع: isna.ir

هیچ نظری موجود نیست: