۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۹, شنبه

تعداد قربانیان آلودگی هوای تهران بیشتر از ایام جنگ بوده است !


مشاور شهردار تهران گفت: تعداد قربانیان انسانی ناشی از آلودگی هوای تهران در هشت سال گذشته بیشتر از ایام جنگ تحمیلی بوده است.
هادی حیدر زاده با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: امروز وضعیت آلودگی هوای تهران از ساماندهی مدیریتی گذشته و نیازمند فرماندهی ویژه است چرا که تلفات آلودگی هوای تهران در 8 سال گذشته بیشتر از آمار شهیدان دوران 8 ساله دفاع مقدس است.
مشاور محیط زیست شهردار تهران در حالی که از وضعیت نابسامان مدیریت آلودگی هوای تهران گلایه می کرد بررسی این وضعیت را با ابهام مواجه دانست و افزود: چه کسی می خواهد این وضعیت را بررسی کند؟ ما نیارمند کنترل آلودگی از مبداء هستیم و تا زمانی خودورها و ماشینهای آلاینده هوا با مقدار بالا تولید و وارد بازار می شود نمی توان راهکارهای محیط زیستی را کارامد دانست.
این متخصص محیط زیست با اشاره به طرحهای مبارزه با کاهش آلودگی و کنترل آلاینده های خطرناک در تهران تاکید کرد: طرح معاینه فنی خودروها، افزایش حمل و نقل عمومی، طرح جامع گسترش مترو و...از جمله طرحهایی است که می تواند موجب کمی نفس کشیدن تهران شود.
سال گذشته آماری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه آمارهای غیر رسمی نشان می دهد سالانه دست کم 2500 شهروند تهرانی در اثر آلودگی هوا فوت می شوند.
مدیر کل محیط زیست استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود: البته این آمار نیز از نظر خیلی ها قابل اطمینان نیست، زیرا آلودگی هوا به طور مستقیم کسی را نمی کشد مگر اینکه در محیط بسته این آلودگی ایجاد شود.
دکتر محمد باقر صدوق در حالی این اظهارات را بیان می دارد که برخی از شنیده ها حاکی از آن است که در نشستی که در زمستان سال گذشته در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تشکیل شد موضوع آمار غیر رسمی مرگ 12 هزار شهروند تهرانی در سال 1385 توسط یکی از مدعوین مطرح شد. موضوعی که هنوز مورد تائید منابع رسمی قرار نگرفته است.
حیدر زاده در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از همکاری نکردن دولت در گسترش وضعیت مترو گفت: 80 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودوروهاست و با اینکه گسترش مترو و اتوبوسهای تندرو می تواند از حرکت خودورها در سطح شهر بکاهد، اما دولت حتی سهم خود را از 110 هزار میلیارد تومان که 600 میلیارد تومان در طرح جامع گسترش مترو می شود را نمی دهد.
مشاور شهردار تهران با انتقاد از همکاری نکردن و حمایت نکردن شهرداری از سوی دولت در بحث آلودگی هوای تهران گفت: چرا مردم باید تاوان ناهماهنگیها و همکاری نکردنها را پس بدهند؟ گرچه تلاش داریم تا تهران ظرف سه سال آینده با دسترسی به تکنولوژیهای نوین مثل IT بتواند از حجم سفرهای شهری شهروندان بکاهد و به روان شدن وضعیت ترافیک و به مراتب کنترل وضع آلودگی هوای تهران کمک کند.
/خبرگزاري مهر

هیچ نظری موجود نیست: