۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۴, دوشنبه

چگونه بر اضطراب مصاحبه غلبه کنیم



برای بسیاری از کسانی که در جستجوی شغل هستند مصاحبه شغلی با فشار و اضطراب همراه است. جویندگان شغل برای مصاحبه و اینکه چگونه خود را برای مصاحبه آماده کنند، استرس دارند؛ از اینکه چه بپوشند، چه بگویند و اینکه آیا مورد تایید مصاحبه کننده واقع خواهند شد یا نه، دچار استرس می شوند...
اما بیشترین استرس در هنگام مصاحبه رخ می دهد. این نوع از استرس می تواند مصاحبه را با شکست مواجه کند. این استرس می تواند مانع فکر کردن شما شود، ایجاد ترس کند، زیاد و بی هدف صحبت کنید، هدف فکری خود را از دست بدهید یا بیش از اندازه عرق کنید.
اما یابندگان شغل چگونه می توانند در موقع نیاز خونسرد باشند؟ خیلی ساده، آرامش داشته باشید.
تکنیک هایی می تواند سبب آرامش عصبی و کم کردن دلشوره شود.
اخطارهای اولیه
وقت مهم است. قبل از یک مصاحبه مهم به خود فشار عصبی نیاورید.ده دقیقه زوتر به محل مصاحبه بروید. اگر شما خیلی زود به محل مصاحبه برسید باید منتظر باشید و این انتظار شما را نگران می کند و اگر خیلی دیر برسید مثل اینکه در یک مسابقه شرکت داشته اید. به دلیل شتاب در لحظات آخر بر ضربان قلب شما به شدت افزوده می شود، اما با توقف کوتاه ده دقیقه ای قبل از مصاحبه نفسی تازه می کنید و با محیط نیز آشنا می شوید.
تصورات
شما می توانید تخیلات خود را به واقعیت تبدیل کنید. برای آرام بودن در زمان مصاحبه از تخیلات خود استفاده کنید. تجسم کردن، یک تکنیک آرام بخش است که با این تکنیک شما برای موقعیت های استرس زا و سخت تصورات ذهنی می سازید. سپس خود را در آن موقعیت موفق می بینید. با انجام دادن این تکنیک آماده می شوید که بر حوادث واقعی زندگی نیز غلبه کنید. شما می توانید تصور کردن را در طی روزها یا ساعتها و حتی دقیقه های قبل از مصاحبه تمرین کنید. چشم هایتان را ببندید، عمیقا نفس بکشید. تصور کنید که به مصاحبه گر با اعتماد به نفس سلام می کنید و به آسانی به سئوالات مشکل او جواب می دهید. موفقیت را در ذهن خود تصور کنید، به زودی آن را به شکل واقعی نیز انجام خواهید داد.
آرامش
یک متقاضی کار با اعتماد به نفس، آرام است.
در زمان مصاحبه به مصاحبه گر نشان دهید که آرام، خوددار و مسلط هستید.
این نکات را به کار ببرید تا در زمان مصاحبه آرامش داشته باشید.
ـ عمیق و به آرامی تنفس کنید.
ـ صاف بنشینید و پاهایتان را روی هم نیاندازید و دست به سینه ننشینید.
ـ به آرامی صحبت کنید و گاهی برای نفس گرفتن مکث کنید.
ـ دستها و آرواره هاتان را آرام نگه دارید و به هم فشرده نکنید.
ـ لبخند بزنید ـ که لبخند مسری است!
مکث کنید، نترسید
در هر مصاحبه ممکن است لحظاتی به وجود آید که برخلاف انتظار شماست. ممکن است سکوت ناراحت کننده ایجاد شود، شما تپق بزنید، یا به سئوالات مشکل ساده لوحانه جواب دهید. نترسید، اکنون زمانی است که بایستی مهارت آرام گرفتن را به کار ببرید.
بسیار آسانتر است که ترس خود را زمانی که شروع می شود کنترل کنید تا زمانی که ترس در شما افزایش می یابد و از کنترل شما خارج می شود.
زمانی که احساس کردید در شما ترس ایجاد شده و تمرکز خود را از دست داده اید مکث کنید، به خود بگویید من توانایی انجام این مصاحبه را دارم. یک نفس عمیق بکشید، تمرکز کنید. سپس مصاحبه را ادامه دهید. یک مکث کوتاه 10 ثانیه ای همه آن چیزی است که شما احتیاج دارید تا مجددا آرامش و کنترل خود را به دست آورید و احتمالا مصاحبه کننده هم متوجه نخواهد شد.
/ مجله شهروند

۱ نظر:

Unknown گفت...

چگونه می توان بر اضطراب مصاحبه غلبه کرد در حالی که خود مصاحبه گر آدمی است مضطرب؟