۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۷, پنجشنبه

گران‌ترين ميوه‌هاي دنیا !


ولاديمير پوتين نخست‌‌وزير روسيه علاقه زيادي به ميوه‌هاي عجيب و غريب دارد. خبرگزاري نووستي در اين باره نوشته: «او علاقه زيادي به ميوه‌هاي استوايي دارد و حتي با گران بودن آنها، او افرادي را مامور مي‌كند تا بهترين‌هاي مناطق استوايي و حاره را برايش بياورند.»
اما فكر مي‌كنيد گران‌ترين ميوه‌هاي جهان هماني است كه روي ميز پوتين مي‌گذارند يا ميوه‌هاي ديگري هم هستند كه قيمتشان نزديك به خون‌بهاست؟ اينقدر از قيمت ميوه در بازار ميوه و تره‌بار شکايت نکنيد.
پرتقال‌هاي چيني، انگور قرمز مصري يا توت‌فرنگي‌هاي درشت قرمز که هرکدام به تنهايي و بسيار راحت در بازار ايران با قيمت‌هاي گزافشان به عنوان ميوه‌هايي گران خودي نشان مي‌دهند و به آساني مشتري‌ها را جلو نيامده از خريد منصرف مي‌کنند با وجود برخورداري از امتياز منحصر به فرد يا نوبرانه بودنشان در فهرست گرانقيمت‌ترين ميوه‌هاي دنيا قرار نمي‌گيرند.
اگر فکر مي‌کنيد در ايران بهاي ميوه بسيار زياد است و پول‌هاي شما صرف خريد گران‌ترين ميوه‌هاي دنيا مي‌شود بايد بگوييم که سخت در اشتباه هستيد چرا که ژاپني‌هاي چشم بادامي به داشتن گران‌ترين ميوه‌هاي دنيا شهره هستند.
سال گذشته مراکز خريد توکيو، پايتخت ژاپن، جلودار عرضه گران‌ترين ميوه‌هاي دنيا بودند. در اين کشور براي خريد يک جعبه کوچک گيلاس که شايد وزن کلي آن به يک کيلو نرسد و سر جمع 40 تا 50 عدد گيلاس درشت را در خود جاي مي‌دهد بايد مبلغي معادل 120 دلار مي‌پرداختيد.چنانچه هوس خوردن انبه کنيد براي خريد دو عدد آن چاره‌اي نخواهيد داشت مگر اينکه حدود 95 دلار از جيب مبارکتان بپردازيد.
در فروشگاه‌هاي توکيو يک خوشه نسبتا کوچک انگور 100 دلار خريد و فروش مي‌شود. جالب‌تر اينکه يک عدد گرمک بسيار کوچک رسيده يا چند برش هندوانه نيز حدود 10 هزار ين، (100 دلار) و گاهي بيشتر قيمت دارد. گلابي، نارنگي، هلو و بسياري ميوه‌هاي ديگر هم با توجه به نوع بسته‌بندي و درشت و ريز بودنشان از چهار تا 30 هزار ين (35 تا 280 دلار) به مشتري عرضه مي‌شوند.
ممکن است باورش اندکي سخت باشد اما هر دانه سيب هم 40 دلار ارزش دارد.
حالا تصورش را بکنيد اگر مثل ايران بخواهيد يک پاکت بزرگ سيب بخريد، چقدر بايد پرداخت کنيد؟
البته بد نيست اين مطلب را هم به داستان قيمت‌هاي سرسام‌آور ميوه در توکيو اضافه کنيم که قيمت واقعي ميوه در ژاپن تا اين حد بالانيست و تنها برخي از فروشگاه‌هاي خاص که ميوه‌هاي درجه يک را به عنوان هديه با بسته‌بندي و تزئينات خاص براي مناسبت‌هاي ويژه عرضه مي‌کنند از مشتريانشان چنين بهاي گزافي را دريافت مي‌کنند.
جالب است بدانيد که بسياري از ژاپني‌ها هنگام فرا رسيدن مناسبت‌هايي که براي خودشان از اهميت زيادي برخوردار است به سراغ اين مغازه‌ها مي‌روند و ميوه‌هاي گرانقيمت تزئين شده را به عنوان هديه‌اي مخصوص خريداري مي‌کنند.
بسياري از ژاپني‌ها وقتي خانه‌شان را عوض مي‌کنند براي معرفي خود به همسايه‌ها يکي از اين ميوه‌هاي گرانبها را هديه مي‌برند. (درست برعکس آمريکا و اغلب نقاط دنيا که همسايه‌ها با هديه به سراغ شما مي‌آيند.)
گران‌ترين سالاد دنيا با طعم ميوهدر مجارستان رستوراني وجود دارد که نوعي سالاد را که در آن ميوه‌هاي ناياب استوايي هم استفاده شده است با قيمت 600 پوند به مشتريان خود مي‌فروشد. اين بشقاب سالاد که گران‌ترين سالاد دنيا محسوب مي‌شود شامل گران‌قيمت‌ترين و نادرترين ادويه‌جات و مواد غذايي كشورهاي مختلف دنياست و عنوان بهترين سالاد دنيا را در «هفته ملي درست كردن سالاد» كه يکي از پرطرفدارترين مراسم كشور مجارستان به شمار مي‌رود از آن خود کرده است. به قول يکي از روزنامه‌هاي مجارستان اين سالاد مخصوص کساني است که در بشقاب‌هاي طلا غذا مي‌خورند و صفرهاي حساب‌هاي بانكي‌شان از شمارش خارج شده است. خاويار طلايي، زعفران، سس‌هاي عجيب‌وغريبي چون سس خرچنگ دريايي و سس حلزون، ميوه‌هاي ناياب استوايي و منحصر به فرد‌ترين ميوه‌هاي هر يک از کشورهاي دنيا و مواد و ادويه‌جات گرانقيمت به كار رفته در اين سالاد است.هر فصل يک قيمتاگرچه گفتن اين موضوع که واقعا کدام ميوه گران‌ترين ميوه دنيا به شمار مي‌آيد اندکي دشوار است اما واقعيت اين است که با توجه به فصل و شرايط آب‌وهوايي هر منطقه البته اندازه و رنگ و روي ميوه، قيمتش به راحتي بالا و پايين مي‌شود. با اين وجود بسياري از ميوه‌هاي استوايي که يافتنشان در هر کشوري به خصوص در اروپا و آمريکا چندان هم آسان نيست از گرانقيمت‌ترين ميوه‌هاي دنيا به شمار مي‌آيند.
چريمويا (cherimoya)، دراگون فروت (ميوه اژدها)، مانگوستين، واسابي (Wasabi)و تاماريلو (Tamarillo) از ميوه‌هاي ناياب استوايي هستند که در فصل زمستان به خصوص در آمريکا به گران‌ترين حد خود مي‌رسند اما در حالت عادي هر عدد آن 50 تا 60 دلار قيمت دارد. جالب اين است که انگور و کيوي هم در فصل زمستان رکورددار قيمت مي‌شوند. براي مثال يک خوشه انگور 97 دلار و هر عدد کيوي از يک تا سه دلار قيمت پيد مي‌کنند.بريتانيا رکورددار اروپامردم بريتانيا به خاطر بسياري از عادات و خلق‌وخوي‌شان زبانزد خاص و عام هستند. آنها که معتقدند آنقدر پولدار نيستند که جنس ارزان بخرند، جولاي سال گذشته رکورددار بدترين و گرانقيمت‌ترين ميوه و سبزيجات به خصوص در مورد ميوه‌هايي همچون گلابي، گيلاس و سيب در اروپا شدند! هر کيلو گيلاس در انگليس حدود 9 پوند قيمت دارد.
البته رکوردار گرانقيمت‌ترين ميوه در بريتانيا زغال‌اخته بود که به دليل شهرت در ارزش بالاي غذايي‌اش براي حفظ سلامت بدن هر 150 گرم آن نزديک به 3 پوند فروخته شد. اين در حالي است که دولت‌هاي فرانسه، اسپانيا، ايتاليا و آلمان با کيفيت‌ترين و تقريبا ارزان‌ترين ميوه‌ها را براي مردمانشان فراهم کرده‌اند.
دانه‌هاي ياقوتي با ارزشانگورهاي دانه ياقوتي درشت که در بسياري از نقاط دنيا به انگورهاي رومي معروف هستند هم در زمره گران‌ترين ميوه‌ها قرار دارند. آسوشيتدپرس در گزارش کوتاهي که آگوست سال گذشته از وضعيت بهاي ميوه در سوئد منتشر کرده بود، اعلام کرد: «مردم اين کشور رکورددار گرانقيمت‌ترين ميوه دنيا در بازارهايشان شده‌اند.
در يکي از سوپرمارکت‌هاي لوکس پايتخت سوئد بابت يک خوشه انگور ياقوتي دانه درشت که حداکثر 48 حبه انگور داشت 910 دلار پرداخت شد.»ماکاداميا، گران‌ترين خشکبار جهانماکاداميا که ميوه‌اي است شبيه به فندق و بومي استراليا و‌‌هاوايي است گران‌ترين و مرغوب‌ترين ميوه و خشکبار جهان به شمار مي‌آيد. آمريکايي‌ها بزرگ‌ترين مصرف کننده ماکاداميا در دنيا به شمار مي‌آيند و از مغز آن در انواع شکلات و بستني و از روغن مغز آن نيز در صنايع آرايشي و بهداشتي استفاده مي‌کنند. از آنجا که ميوه ماکادميا بيش از 72 درصد اسيد چرب غيراشباع دارد اين خشکبار افزودني مناسبي براي رژيم غذايي روزانه جهت کاهش کلسترول خون است و به همين دليل استراليا هر ساله بالغ بر 100 ميليون دلار از ميوه را به آمريکا صادر مي‌کند. قيمت هر کيلو از اين ميوه در بهترين شرايط (ارزان‌ترين قيمت ممکن) 495 دلار است.
گران‌ترين انار دنيا در ايرانبه گزارش روزنامه اعتمادملی،شايد از خواندن اين مطلب تعجب کنيد اما بد نيست بدانيد گران‌ترين انار دنيا، انار دانه سياه ملس ساوه است و بيشتر مشتريان اين سوغات کويري مردم سرزمين آفتاب تابان (ژاپن) هستند که به گران بودن ميوه‌هاي‌شان افتخار مي‌کنند. ژاپني‌ها آنقدر اين ميوه کويري را دوست دارند و دلباخته خواص اعجاب‌انگيز آن هستند که به راحتي آب خوردن براي هر کيلو از اين انار هزار دلار مي‌پردازند. اين چشم بادامي‌هاي مقتصد، معتقدند که انار تنها يک ميوه لذيذ نيست بلکه درمان‌کننده بيماري‌هاي کبدي، مسموميت‌هاي خوني، بهترين درمان رفع خستگي جسمي و عصبي و بهبوددهنده بيماري‌هاي دستگاه گوارش است به همين دليل هم ارزش دارد که بابت هر کيلو آن هزار دلار پرداخت به خصوص که پس از انتقال انار سياه تفت از ايران به ژاپن قيمت هر كدام آن در فروشگاه‌هاي آن کشور گاهي به 100 دلار هم مي‌رسد.
همنشيني ميوه‌ها و الماس‌هابراي بسياري از مردم مهم نيست که پول خودشان را بابت چه چيزي خرج مي‌کنند. اين عده به قول معروف دوست دارند در چشم باشند و هر طور شده ديگران را مجبور کنند که درباره آنان سخن بگويند.
اگرچه پايتخت‌نشين‌هاي ژاپني با قيمت‌هاي گزاف ميوه‌هاي داخل بسته‌بندي شيک توانستند نام ميوه فروشي‌هاي توکيو را به عنوان يکي از لوکس‌ترين ميوه فروشي‌هاي دنيا به سر زبان‌ها بيندازند اما واقعيت اين است که هيچ‌يك از اين کارها هنوز هم نتوانسته است جاي شهرت کيک ميوه‌اي را که در توکيو درست شد، بگيرد.
کيک ميوه‌اي با تزئينات الماس که از ارزشي بالغ بر 165 ميليون دلار برخوردار بود. شايد باور اين نکته اندکي دشوار باشد اما سرآشپز و مسوول پخت اين کيک 6 ماه وقت صرف طراحي و انتخاب ميوه‌هاي منحصر به فرد و ناياب داخل کيک و نحوه قرارگرفتن 233 قطعه الماس مزين‌کننده آن کرده بود!
جهان نيوز http://www.jahannews.com/

هیچ نظری موجود نیست: