۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۷, پنجشنبه

حراج کریستیز در دبی


کريستيز يک موسسه بين‌المللی حراج جواهر، ساعت، تابلو و عتيقه در جهان است که بيشتر از ۲۴۰ سال قدمت دارد و هر سال حراجی‌های زيادی را در گوشه و کنار جهان برگزار می‌کند.
چهارشنبه شب هفته گذشته (نهم اردیبهشت)، کريستيز حراج بهاره خودش را در دبی برگزار کرد.
در اين حراج ۱۵۰ تابلو نقاشی ، عکاس و مجسمه حراج شد و ۷۷ درصد اين آثار، به مبلغ چهار ميليون و ۷۰۰ هزار دلار به فروش رسيد.
بیشتر بخوانید:
رکورد شکنی هنرمندان ایرانی در حراج کریستی مجموعه تابلوهای ايرانی با ۵۵ تابلو در حراج بهاره کريستيز ، نسبت به ساير کشورها بيشتر بود و مجموعه‌های ديگری از هنرمندان ترک و سوری نيز در اين حراج به چشم می‌خوردند. همچنين برای نخستين بار در جهان بود که يک مجموعه کوچک از تابلوهای هنرمندان کشور عربستان سعودی نيز در اين حراج شرکت کرده بودند.
قريب به دويست نفر در سالن حراج حضور داشتند، اما عده‌ای از خريداران نيز با تلفن و اينترنت در حراج شرکت کردند
باز هم مثل سال گذشته گرانترين اثر فروخته شده يک مجسمه برنزی به نام « ديوار و سنگ نوشته » اثر هنرمند مشهور ايرانی، پرويز تناولی بود. قيمت پایه (قیمت چکش) اين اثر ۱۸۰ هزار دلار بود و بعد از آن ۲۰ درصد حق امتياز به آن افزوده شد و به مبلغ ۲۱۵ هزار دلار فروخته شد.
بر اساس آماری که خود بنگاه کريستيز اعلام کرد ۷۷ درصد آثار هنری به فروش رفت و اين حکايت از رضايت فروشندگان آثار هنری ازاين حراج دارد.
کریستیز هر سال با برگزاری حراجی‌های مختلف آثار هنری، هزاران خریدار را از گوشه و کنار جهان به لندن، نیویورک، دبی و شهرهای دیگر می‌کشاند.یکی از خانم‌های گالری‌دار شرکت کننده از تهران در این حراجی به رادیو فردا می‌گوید: «حراج خيلی بهتر از آن بود که تصور می کردم. به نظر من خيلی عالی بود. من به خاطر بحران اقتصادی موجود در دنيا ، انتظار داشتم که فروش آثار با استقبال چندانی مواجه نشود. البته سعی شده بود که قيمت‌ها حالت نجومی نداشته باشد. اما به طور کلی آثاری از مجموعه کارهای ايرانی و عرب و ترک به خوبی فروش رفت.»
این گالری‌دار تهرانی در مورد ارتباطی که مابين اين دست حراجی‌ها و خريد و فروش آثار هنری در ايران ممکن است وجود داشته باشد می‌گوید: «طبعا اثر زيادی دارد. همه هنرمندان سعی می کنند سطح کارشان را بالاتر ببرند و کارهايشان را بهتر کنند . اما بخش بدی که وجود دارد اين نکته است که برگزاری اين حراجيها ، قيمت آثار را به شدت بالا برده است . راستش را بخواهيد من بعنوان يک گالری دار خيلی هم سود می کردم و تابلوی هنرمندان را گران می فروختم . اما فضای قيمتها آنقدر بد بود که بدم نمی آمد فضا کمی هم به تعادل نزديکتر شده ، آرام شود.»
در میان شرکت‌کنندگان در حراجی سراغ یکیاز خریداران نیز رفتیم. خریداری که برای چندمین بار در حراج کریستیز شرکت می‌کند. این خریدار حرفه‌ای آثار هنری به رادیو فردا می‌گوید بر خلاف انتظار او نسبت به سال گذشته، حراج بهتری بود.این خریدار آثار هنری می‌افزاید: «اگر چه مثل هميشه در برخی مراحل اجرايی وجود داشت ، در پارکينگی که ظرفيت ۲۰۰ اتومبيل را داشت قريب به ۱۸۰۰ ماشين پارک کرده بودند ( می خندد) ولی مجموعا خبرها خيلی خيلی خوب بود. تابلوها همگی به فروش رفتند . آن هم به قيمتی که خارج از تصور بود.»
حراج بهاره کریستیز در دبی، طی دو شب برگزار شد. شب نخست به حراج جواهر و ساعت اختصاص داشت و چهار ميليون دلار جواهر و ساعت در اين حراجی به فروش رسيد .
http://www.radiofarda.com/content/f35_Tanavoli_Dubai/1620692.html

هیچ نظری موجود نیست: