۱۳۸۷ خرداد ۲۶, یکشنبه

تایرهائی که خود بخود باد میشوند


بنا به گزارشی جدید از یک تولید کننده تایر خودرو، بیش از 90 درصد رانندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا با لاسیتک های کم باد رانندگی می کنند که باعث هدر رفتن سوخت و انتشار بیشتر دی اکسید کربن و حتی افزایش تصادفات جاده ای می شود.
اما تایرهای کم باد بزودی به یک خاطره تبدیل خواهد شد چون جوانی اهل جمهوری چک این مشکل را حل کرده است.
فرانتیشک هرابال در پراگ، پایتخت چک، تایری را اختراع کرده است که خود به خود باد می شود. این تایر بزودی به بازار عرضه خواهد شد.
آقای هرابال می گوید: "این تایر مشکلی که اکنون رانندگان با آن روبرو هستند را حل می کند. ابزاری که قبلا برای حل این مشکل ارائه شده است یا خیلی پیچیده بوده یا فقط بخشی از مشکل را حل می کرده است. اگر خودروی شما حتی به فشار سنج تایر مجهز باشد - که بزودی مانند آمریکا در اروپا نیز الزامی خواهد شد - کم باد بودن تایر همچنان به جای خود باقی خواهد ماند. فشار سنج فقط اعلام می کند که تایر کم باد است، به پمپ بنزین مراجعه و تایر را باد کنید. اما اختراع ما این مشکل را که صنعت خودروسازی، تایر سازی و حتی سازمان های دولتی با آن ربروست، حل می کند."
این اختراع شامل یک لوله می شود که بین دیواره تایر و حاشیه داخلی آن قرار داده می شود. با هر چرخش فرمان، فرآیندی آغاز می شود که طی آن هوا با فشاری موج مانند حرکت کرده و وارد تایر می شود. این حرکت موجی هوا به سمت داخل تایر تا رسیدن فشار باد تایر به حد نصاب ادامه خواهد داشت و با بسته شدن دریچه ای که در این لوله تعبیه شده است، قطع می شود.
همه این اتفاقات بدون اطلاع راننده صورت می گیرد. پمپ کردن تایر حتی اگر تایر پنچر باشد انجام می گیرد تا راننده بتواند خودرو را به محل پنچرگیری برساند. به همین دلیل نیازی به حمل تایر اضافی نیست.
این اختراع، هوشمندانه است اما آیا تولید کنندگان تایر از آن استقبال خواهند کرد؟
ماروش تپلی، شریک تجاری فرانتیشک هرابال می گوید: "زیبایی این سیستم این است که خیلی ساده است. این سیستم فقط شامل جعبه ای کوچگ حاوی یک لوله و دریچه می شود که جایی بسیار کمی نیاز دارد. بنابراین هزینه آن بسیار ناچیز است."
در حالیکه فرانتیشک و تپلی معتقدند که آزمایشات آنها نشان داده است که این سیتستم صد در صد کار می کند، کارشناسان در این باره ابراز تردید کرده اند.
لایل فرینک، خبرنگار نشریه معتبر "اخبار خودرو در اروپا" (Atumotive News Europe)، می گوید: "من کمی تردید دارم اما فکر کنم این یک واقعیت است که اکثر مردم باد تایرهای خودروی خود را کنترل نمی کنند. در واقع نوآوری که در جمهوری چک صورت گرفته مشکلی را حل می کند که مردم از آن واقف نیستند."
مردم شاید از میزان باد تایرهای خودروی خود به خوبی آگاه نباشند اما صنعت خودروسازی همواره به دنبال راه های جدیدی است تا بهره وری خودروها را بالا ببرد.
اگر خودروهای شخصی، کامیون ها و اتوبوس های سراسر جهان از تایر فرانتیشک هرابال استفاده کنند، تاریخچه صنعت خودروسازی شاهد نوآوری کوچک اما مهم بوده است.

/BBC Persian

هیچ نظری موجود نیست: