۱۳۸۷ خرداد ۱۷, جمعه

اعلامیه جهانی حقوق بشر کورش بزرگ


اینك كه به یاری مزدا تاج سلطنت ایران و بابل و كشور های جهات چهارگانه را بر
سرگذاشته ام اعلام می كنم كه تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت
را به من می دهد دین و آیین و رسوم ملتهایی که من پادشاه آنها هستم را محترم
خواهم شمرد و نخواهم گذاشت كه حاكمان و زیر دستان من دین و آیین و رسوم
ملتهایی كه من پادشاه آنها هستم یا ملتهای دیگر را مورد تحقیر قرار دهند یا
به آنها توهین نمایید.
من از امروز كه تاج سلطنت بر سر نهاده ام تا روزی كه زنده هستم و مزدا توفیق
سلطنت را به من می دهد هرگز سلطنت خود را به هیچ ملتی تحمیل نخواهم
كرد و هر ملتی آزاد است كه مرا به سلطنت خود قبول نماید یا ننماید و هر گاه نخواهد
مرا پادشاه خود بداند من برای سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم كرد.
من تا روزی كه پادشاه هستم نخواهم گذاشت كسی به دیگران ظلم كند و اگر
شخصی مظلوم واقع شد من حق او را خواهم گرفت و به او خواهم داد
و ستمگر را مجازات خواهم كرد.
من تا روزی كه زنده هستم نخواهم گذاشت مال غیرمنقول یا منقول دیگران
را به زور یا به نحوی دیگر بدون پرداخت بهای آن و جلب رضایت صاحب مال تصرف
نمایند و من تا روزی كه زنده هستم نخواهم گذاشت كه شخصی دیگری را به بیگاری
بگیرد و بدون پرداخت مزد او را به كار وا دارد.
من امروز اعلام می كنم كه هر كس آزاد است كه هر دینی را كه میل دارد
بپرستد و در هر نقطه كه میل داردسكونت كند مشروط بر اینكه در آنجا
حق كسی را غصب ننماید و هر شغل را كه میل دارد پیش بگیرد و
مال خود را به هر نحوی كه مایل است به مصرف برساند مشروط بر آنكه
لطمه به حقوق دیگران نزند.
من اعلام می كنم كه هر كس مسئول اعمال خود می باشد و هیچ كس را
نباید به مناسبت تقصیری كه یكی از خویشاوندانش كرده مجازات كرد و مجازات
برادر گناهكار و بر عكس ممنوع است و اگر یك نفر از خانواده یا طایفه ای مرتكب
تقصیری می شود فقط مقصرباید مجازات گردد نه دیگران.
من تا روزی که به یاری مزدا زنده هستم و سلطنت می كنم نخواهم گذاشت
كه مردان و زنان را به عنوان غلام و كنیز بفرستند و خرید مردان و زنان بعنوان غلام و كنیز
و رسم بردگی باید به كلی از جهان بر افتد.
از مزدا خواهانم که مرا در راه اجرای تعهداتی كه نسبت به ایران و بابل
و ملتهای کشورهای چهارگانه بر عهده گرفته ام موفق گرداند.

هیچ نظری موجود نیست: