۱۳۸۷ خرداد ۱۷, جمعه

راهکارهائی برای نگهداری و افزایش کارائی کامپیوتر


منظور از بهبود و افزایش کارایی کامپیوتر چیست؟

کامپیوتر شما دقیقا مثل خودشما احتیاج به چیزهایی دارد تا بتواند کار خود را خوب انجام دهد. مثلا شما برای افزایش کارایی خود در کار و درس باید یکسری نکات مثل خواب خوب، تغذیه ی خوب، … را رعایت کنید. کامپیوتر هم مثل شماست مخصوصا برای افرادی مثل من که در نقش همسر ایفای نقش می کند. پس باید حواستان به نیازها و مشکلات کامپیوتر باشد.
حالا که متوجه شدیم که قرار است چه نتیجه ای از این کارها بگیریم به دو دسته تقسیم میشیم! آنهایی که می خواهند ادامه را بخوانند و آنهایی که مایل نیستند ادامه ی مطلب را بخوانند.
اگر جز دسته ی اول هستید باید بدانید که نگهداری و افزایش کارایی کامپیوتر مستلزم رعایت نکاتی است که باید به صورت توام انجام شوند و اگر غیر از این باشد در واقع جامه ی عمل پوشانیدن به همان ضرب المثلی است که میگوید “اومد ابروش رو درست کنه چشمش رو کور کرد” و شما ابدا به آن نتیجه ی دلخواه یا هدف خود نخواهید رسید.همانطور که میدانید کل کامپیوتر از دو قسمت سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. در این مطلب سعی شده است که راهکارهایی عملی و در عین حال ساده برای نگهداری مناسبت تر این دو قسمت معرفی شوند تا هم شما از کامپیوتر خود راضی تر باشد و هم دعای سیستم همیشه پشت سرتان باشد.
ابتدا با هم به قسمت های سخت افزاری میپردازیم.
نکته ی اولی که باید رعایت کنید این است که یک سیستم خوب همیشه باید تمیز باشد، شما هرچند وقت یکبار سری به درون کیس خود میزنید؟ هفته ای یکبار، ماهی یکبار، سالی یکبار، هرگز؟!تمیز کردن کیس اصلا کار سختی نیست، احتیاجی نیست حتما دوره های A+ را گذرانده باشید. نهایت وسایلی که احتیاج دارید یک پارچه، چند گوش پاک کن، مقداری پنبه و الکل است. حتما همگی شما میدانید که تمام وسایل شما باید خشک باشد مثل پارچه و … . اگر بلوور داشتید (اگر نداشتید به مرحله ی بعد برید) ابتدا کیس را باز کنید و بعد بلوور را روشن کنید (نزدیک نگیرید که قطعات را نابود کنه) کمی که از آلودگی کاسته شد به سراغ مرحله ی بعدی میرویم یعنی فله کردن قطعات. سعی کنید تا آنجایی که میتوانید قطعات را جدا کنید، بهترین حالت زمانی هست که شما یک مادربورد خالی را روبروی خود داشته باشید.حالا با پارچه ی خشک گرد و خاک روی قطعات را میگیریم، بعد فن ها را از قطعات جدا میکنیم و با گوش پاک کن و الکل به جانشان می افتیم. داخل اسلات ها و جاهایی که دسترسی مستقیم ندارید را با گوش پاک کن تمیز کنید، هرچند که تمیز نخواهد شد ولی از نظر وجدانی راحت هستید حالا کابل ها را با پارچه تمیز کنید، کانکتورها را هم معمولا با فوت (بازدم) تمیز میکنند خود جعبه را فراموش نکنید! حتما داخل کیس را با بلوور یا سشوار و پارچه خوب تمیز کنید تا آثاری از عوامل مخرب (!) باقی نماند.خب حالا شما یک کیس کاملا تمیز و صدالبته فله شده دارید، شروع کنید به بستن کیس تا مرحله ای که نوبت بستن در و پنجره ی کیس خواهد شد. وقتی به این مرحله رسیدید دست نگه دارید، در و پنجره ی کیس را در یک جای مناسب مثل زیر تخت یا انتهای کمد بگذارید، اصلا هم نترسید! هیچ اتفاقی برای کیس نخواهد افتاد جز اینکه اجازه میدهد قطعات بیچاره نفس بکشند. ضمن اینکه به نظر با بازبودن کیس زمان پاکی قطعات افزایش پیدا میکند!
نکته ی دوم، یک سیستم خوب باید خنک باشد، از اوضاع و احوال قطعات خود خبر دارید؟شما از چه راه هایی برای خنک کردن سیستم خود استفاده میکنید؟ خیلی ها هیچ ایده ای نخواهند داشت چون اصولا به این فکر نمیکنند که یکی از عواملی که باعث ضربه زدن به قطعات میشود و باعث کاهش کارایی میگردد افزایش دمای سیستم است.اولین قدم برای خنک کردن کامپیوتر این هست که کیس را باز و آزاد بگذارید، معمولا فن های نصب شده در اکثر کیس ها توانایی خارج کردن خوب و کامل هوای درون را ندارند، اگر به حرفهای بنده توجه کرده باشید اکنون مرحله ی ۱ را پشت سر گذاشتید و کیس شما آزادانه از هوای مطبوع استفاده میکند.اما این عمل کافیست؟ نه! حالا که راه ورود و خروج هوا را آزاد کرده اید باید فکری به حال هوای محیط کنید که شدیدا روی قطعات داخلی تاثیرگذار است. هرچه دمای محیط یا همان اتاق کمتر باشد دمای قطعات هم کم میشود، پس سعی کنید کیس را در نزدیک ترین محل ممکن به دریچه ی کولر قرار دهید یا با استفاده از پنکه هوای خنک را به جریان بیندازید.با این همه تفاسیر باز هم راه های بالا برای خنک نگه داشتن کامپیوتر کافی نیست، راه بعدی استفاده از فن های اضافی است، البته منظور من فن هایی که روی بدنه ی کیس نصب میشوند نیست چون در اینجا فرض را برآن میگیرم که شما از آنها استفاده کرده اید، منظور من فن هایی است که روی قطعات نصب میشوند مثل فن گرافیک، رم، سی پی یو و … این فن ها کمک شایانی در خنک کردن قطعات میکنند مخصوصا اگر شما ار قطعاتی با توان بالا استفاده میکنید نصب این فن ها شدیدا توصیه میشود.راه بعدی استفاده از سیستم آبی برای خنک نگه داشتن کیس است، چون اطلاعی در این زمینه ندارم و هنوز خودم امتحان نکردم نمی توانم در مورد آن اظهار نظر کنم ولی تا آنجایی که خواندم کار سختی نیست و در خنک نگه داشتن سیستم هم بسیار موثر است.نکته ای که بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند کابلها هستند، اگر کابلهای زیادی در کیس شما وجود دارد حتما آنها را مرتب کنید و با بسط یا چسب آنها را دسته بندی کنید تا هوا راحت تر جریان پیدا کند. در بعضی موارد وجود کابلهای زیاد و درهم موجب شده که کار فن زیر سوال برود!فن ها را چرب کنید، اینکار به روان شدن حرکت فن و افزایش کارایی و دوام آن بسیار کمک میکند.
نکته ی سوم، یک سیستم خوب باید مدام تحت نظر باشد.از شلوغ بازار درون کیس نترسید! مرتب به آن سرکشی کنید، کابلها را چک کنید، قطعات رو نگاهی بیندازید، هرچند که در اکثر مواقع عیب یابی از ظاهر غیرممکن است ولی چک کردن ظاهری سیستم کاری است بس مفید! بعد از چندبار چک کردن خودتان فایده ی این کار را درک خواهید کرد.
حالا که کمی به وضعیت سخت افزار سروسامان دادیم به سراغ قسمت بعدی یعنی نرم افزار خواهیم رفت.نکته ی اول در بخش نرم افزار، سیستم را از نظر امنیتی تامین کنید، با استفاده از برنامه های مخصوص اینکار مثل آنتی ویروس ها، فایروال، آنتی اسپای ور و … . چون در این مطلب هدف ما کل سیستم ها و کامپیوترها هست نمی توانم از نرم افزار خاصی نام ببرم.
نکته ی دوم، نرم افزارهای بهینه ساز را همیشه داشته باشید، یکی از ارکان حفظ سیستم و افزایش کارایی آن استفاده از نرم افزارهای بهینه ساز است. مسلما شما هرگز و هرگز وقت نمیکنید به تمام قسمت های سیستم عامل سرک بکشید و به رفع اشکال آن بپردازید این گونه نرم افزارها این زحمت را به عهده میگیرند. برای درک بهتر این قسمت دو مدل از این برنامه ها را برای سیستم عامل ویندوز معرفی میکنم “Tuneup Utilities و CCleaner”
به روز باشید! کاملا بروز!هر نرم افزاری که نصب میکنید، هر سیستم عاملی که دارید آن را بروز نگه دارید البته نه آن بروزرسانی که در نظر شما است، آپدیتی که شما یک لحظه از آن غافل نشوید. مطمئن باشید کامپیوتر شما همیشه تشنه ی استفاده از ضعف های نرم افزاری است و برخلاف تصور شما که هیچ وقت هکری گذرش به ما نمی افتد برعکس همیشه در تیررس هستید. از این روش هم میتوانید برای اطلاع یافتن از بروزرسانی نرم افزارهایتان استفاده کنید.
نکته ی سوم، مانیتورینگ سیستم از واجبات است.مانیتورینگ سیستم از واجبات است، یعنی شما همیشه باید از وضعیت سیستم خود چه از نظر نرم افزاری و چه از نظر سخت افزاری مطلع باشید. اینکار با استفاده از نرم افزارهای مخصوص این کار مثل Everest باز هم در پلتفرم ویندوز امکان پذیر است و شما میتوانید هر لحظه از دما، وضعیت فن ها و وضعیت تک تک قطعات آگاه باشید .

/Weburger

هیچ نظری موجود نیست: