۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

چکش حراج بر «دستور آشپزی سوپ قاجاری !


یش‌بینی می‌شود این نسخه خطی قاجاری که در اصل یک دستور آشپزی برای تهیه سوپ است، به مبلغی بین 400 تا 600 پوند در حراجی لندن به فروش برسد.
به گزارش شبکه ایران، روز گذشته شعبه «لندن» موسسه حراجی «بنهامس» اعلام کرد در جریان حراج آثاری از هنر اسلامی و هندی که از 19 ژانویه آغاز می‌شود، یک نسخه خطی قاجاری را به حراج می‌گذارد.
در همین ارتباط ایسنا به نقل از دی نشنال آورده که پیش‌بینی می‌شود این نسخه خطی قاجاری که در اصل یک دستور آشپزی برای تهیه سوپ است، به مبلغی بین 400 تا 600 پوند به فروش برسد.
در روزهای نخستین ماه اکتبر نیز ده‌ها اثر تاریخی از هنر اسلامی در شعبه لندن موسسه حراجی «ساتبی» به مبلغی در حدود دو برابر پیش‌بینی‌ها، چکش حراج خورند که از آن‌جمله می‌توان به یک ظرف منقوش سفالی لعابی از دوره عباسی با قدمتی بیش از هزار سال به مبلغ 713 هزار و 250 پوند، یک نسخه‌ خطی تذهیب شده ایرانی به مبلغ 601 هزار و 250 پوند با قدمتی نامعین و یک صفحه از یکی از قرآن‌های مشهور جهان موسوم به «قرآن آبی» با قدمتی در حدود 1100 سال به مبلغ 529 هزار 250 پوند اشاره کرد.

مؤسسه‌ حراجی ساتبی در ماه آوریل نیز صدها اثر باقی‌مانده از هنر اسلامی را شامل نسخه‌های خطی، ظرف‌های سفالی منقوش، اشیای فلزی، سلاح، جواهرات و تابلوهای نقاشی را در شعبه‌ لندن خود به حراج گذاشت.
در اکتبر 2009 نیز قالیچه‌ای زیبا از کشور ایران که در اواخر قرن 16 یا اوایل قرن 17 میلادی، در سال‌های حکومت سلسله‌ی پادشاهی صفویه در ایران بافته شده است، به مبلغ دومیلیون و 729هزار و 250 پوند در شعبه‌ لندن مؤسسه‌ حراجی ساتبی به فروش رسید.
در ماه می نیز فرشی از ایران که در قرن هفدهم میلادی در منطقه‌ لاور کرمان بافته شده، در شعبه لندن موسسه‌ «کریستی» به مبلغی بیش از ‌9 میلیون دلار چکش حراج خورد.
منبع: inn.ir

هیچ نظری موجود نیست: