۱۳۸۹ آذر ۱۳, شنبه

استفاده بد از رایانه باعث شیوع درد گردن و دست ها در بین جوانان شده است


استفاده بد و بیش از حد از رایانه در بین جوانان درد گردن، دستها و شانه را در پی دارد.
دکتر علی دیانت در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: برخی از جوانان ۶ – ۷ ساعت را بی وقفه با رایانه کار می کنند و نرمش های کششی انجام نمی دهند تا اندامهایشان مانند گردن و دست ها خسته نشود در نتیجه بسیاری از آنان به تازگی با درد در ناحیه گردن، شانه و مچ به ارتوپد مراجعه می کنند.
وی افزود: وضعیت موس رایانه باید با توجه به مچ و تنه تنظیم شود. علاوه بر آن، افراد پس از مدتی کار کردن با این وسیله باید آن را رها کنند و نرمشهای گردن و شانه و دست را انجام دهند.
این فوق تخصص جراحی دست با اشاره به برخی دیگر از علل درد گردن گفت: اگر صندلی و میز رایانه متناسب با قد و هیکل استفاده کننده از آن تنظیم نشود فرد دچار درد در ناحیه کتف، بازو و گردن می شود.
علاوه بر آن برخی از جوانان به علت کوچک بودن صفحه مانیتور یا ضعیف بودن چشمشان، دایم سرخود را به مانیتور نزدیک می کنند در نتیجه دچار گردن درد شدید می شوند.
وی توصیه کرد: افرادی که بنا به اقتضاء شغلشان باید روزی حدود ۵ ساعت با رایانه کار کنند، صبح ها نرمش کنند، دست کم هفته ای سه روز شنا کنند، هر یکی دو ساعت از جلوی رایانه بلند شوند و نرمش های کششی انجام دهند تا گردن، شانه ها و کتف آنان از حالت گرفتگی خارج شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران استفاده از مانیتورهایی با ابعاد مناسب، انتخاب فونت خوانا، میز و صندلی مناسب را از دیگر راه های پیشگیری از ابتلا به گردن و مچ درد ناشی از کار زیاد با رایانه ذکر کرد.
دیانت در پایان اظهار کرد: نسخه واحدی برای میز و صندلی مناسب نمی توان پیچید. البته باید استفاده از موس نیز مورد توجه قرار گیرد چرا که موس های کوچک باعث جمع کردن دست به منظور استفاده از آن ها می شود که درد ناحیه مچ را در پی دارد.
بنابراین موس و «پد» زیر آن باید به گونه ای انتخاب شود که به مچ دست زیاد فشار وارد نشود.
/isna

هیچ نظری موجود نیست: