۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۶, یکشنبه

فاجعه مشابه خليج مكزيك در درياي خزر


طي هفته‌هاي گذشته بحران لكه‌هاي نفتي در خليج مكزيك ، موجي از نگراني را در ميان هواداران محيط زيست جهان به‌دنبال داشته و در طول اين مدت، انتشار لحظه‌به‌لحظه اخبار مرتبط با چگونگي مهار اين فاجعه زيست محيطي آنچنان پيوسته و گسترده بوده كه در كشور ما هم به سرفصل اخبار مبدل شده است.
توجه عمومي به مشكلات آب‌هاي آن‌سوي جهان درحالي شدت مي‌گيرد كه اتفاقي مشابه، مدت‌هاست در درياي خزر در حال وقوع است.
حقيقت تلخ اين است كه در حال حاضر آلودگي‌هاي نفتي به عنوان يكي از اصلي‌ترين منابع آلودگي‌هاي درياي خزر ، قسمت‌هاي شمالي و مياني آن را احاطه كرده والبته با توجه به چرخش آب كه از شمال به سمت جنوب(سواحل ايران) است، به ساير مناطق خزر انتشار مي‌يابد.
البته به گفته دكتر چگيني، مشكلات زيست محيطي درياي خزر تنها به آلودگي‌هاي نفتي خلاصه نمي‌شود به ‌طوري ‌كه از حوزه جنوبي نيز موجي از آلودگي‌هاي ناشي از ورود پساب‌هاي صنعتي و فاضلاب‌هاي شهري وارد اين دريا مي‌شود.
رئيس مركز ملي اقيانوس شناسي در گفتگو با مهر براي توضيح بهتر ابعاد آنچه تحت عنوان «فاجعه زيست‌محيطي براي خزر» عنوان مي‌شود، مي‌گويد: به‌طور كلي فاجعه زيست محيطي پديده‌اي است كه به مرگ تدريجي محيط‌ هاي بسته يا نيمه بسته آبي منجر مي‌شود و از آنجا كه درياي خزر محيط بسته آبي است، امكان دارد بتدريج آلودگي در آن به قدري زياد شود كه مرگ تدريجي دنبال داشته باشد.
به عنوان نمونه ممكن است بر اثر يك فاجعه زيست محيطي، يك درياچه به باتلاق يا يك خليج به مرداب تبديل شود.
البته اين اتفاق فرآيندي نيست كه در كوتاه مدت ايجاد شود بلكه ممكن است طي سال‌هاي خيلي طولاني رخ دهد اما احتمال دارد دريا آنقدر آلوده شود كه ديگر بشر نتواند از آن بهره ببرد يعني نتواند از ماهي‌هاي دريا استفاده كند ، شنا كردن در آن نگران‌كننده شود يا زندگي براي مردم ساحل‌نشين ناممكن گردد.
/www.jamejamonline.ir

هیچ نظری موجود نیست: