۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

ميوه ‌درشت نخريد


اين روزها وقتي براي خريد به بازار ميوه‌فروشان مراجعه مي‌كنيم، ميوه‌هايي با ظاهر بسيار درشت كه طعم، خاصيت و ماندگاري چنداني نيز ندارند توجهمان را جلب مي‌كند. در واقع اغلب اين ميوه‌ها حاصل استفاده بي‌رويه از كودها و سموم شيميايي و باقي ماندن تركيبات نامطلوب آنها در اين‌گونه محصولات است كه به اين صورت ظاهر مي‌شوند.
امروزه اغلب محصولات كشاورزي در تمام مراحل رشد از طريق كودها و سموم شيميايي تغذيه مي‌شوند. اين محصولات طعم خوب و كيفيت بالا ندارند و نيترات موجود در آنها مي‌تواند موجب بروز انواع سرطان‌هاي گوارشي در مصرف‌كنندگان گردد. نيترات موجود در كودها مي‌تواند در همه انواع ميوه و سبزي رسوخ كند. اما محصولاتي كه در دل خاك جاي مي‌گيرند، مثل: پياز، سيب‌زميني، هويج و ... قابليت جذب بيشتري دارند. معمولا نفوذ تركيبات نامطلوب كودها در محصولاتي كه در دل خاك رشد مي‌كنند، مي‌تواند موجب بزرگ و سنگين شدن سبزي‌هاي غده‌اي گشته و سود بيشتري را براي باغدار به دنبال داشته باشد.اين سموم مي‌توانند در انواع ميوه و سبزي كه به صورت بوته‌اي در سطح زمين رشد مي‌كنند و ارتفاع كمتري دارند نيز نفوذ كند. اما در مقابل ميوه‌هاي درختي كه ارتفاع بيشتري از زمين دارند، كمتر در معرض اثرات نامطلوب كودها قرار دارند. متاسفانه ذرات كودهاي شيميايي وقتي به داخل ميوه و سبزي راه‌پيدا مي‌كنند با هيچ روشي از بين نمي‌روند. البته توصيه مي‌شود براي كاهش سموم سطحي، ميوه‌ها را قبل از مصرف با مواد ضدعفوني‌كننده بشوييد.
چه بايد كرد؟
درشتي ميوه‌ها در بيشتر مواقع به دليل نيترات بالاي موجود در آنهاست. لذا هنگام خريد از ميوه‌هاي درشت صرف‌نظر كنيد و ميوه‌هاي متوسط يا كوچك با رنگ روشن را انتخاب كنيد. چرا كه تيره بودن ميوه خود نشان نيترات بالاي آن است.
از خريد سيب‌زميني‌هاي كدر و تيره‌رنگ اجتناب كنيد و پيازهايي را كه بخش خروج جوانه آنها باريك‌تر است، انتخاب كنيد.
كودهاي شيميايي و سموم دفع آفات باعث كاهش ويتامينC و بي‌طعم شدن محصول مي‌شوند بنابراين وقتي مي‌بينيد خيار يا گوجه فرنگي طعم واقعي خود را ندارند مي‌توانيد مطمئن شويد كه مقداري از سموم جذب آنها شده است، بنابراين ميوه و سبزيجات بي‌مزه را نخوريد.
از خريد سبزيجات غده‌اي درشت مثل پياز، سيب‌زميني و هويج پرهيز كنيد و بدانيد كه در هر كيلو سيب‌زميني يا پياز 7 تا 8 عدد از اين محصول جاي گيرد.ميوه‌هاي تكثير يافته با كودهاي شيميايي بلافاصله پس از بريده شدن تغيير رنگ داده و تيره مي‌شوند لذا وقتي سيبي را گاز زديد و به سرعت كدر شد از مصرف آن بپرهيزيد.
سبزي‌هاي برگ درشت و سفت را انتخاب نكنيد و قبل از مصرف ميوه و سبزي به دقت آنها را ضدعفوني كنيد.
بهترين توصيه به هموطنان عزيز آن است كه از مصرف ميوه‌هاي گلخانه‌اي، انباري و وارداتي اجتناب كنيد و نوع فصلي آنها را كه معمولا در فصل معين خود رشد مي‌كنند و تازه‌تر و پرخاصيت‌تر هستند و طعم و ماندگاري بيشتري دارند و در مقايسه با ميوه‌هاي غيرفصلي (گلخانه‌اي)‌ كود و سموم كمتري براي پرورش آنها به كار رفته، استفاده كنيد.
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100868011358

هیچ نظری موجود نیست: