۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

شارژ موبايل با كفش !


محققان در دانشگاههاي پرينستون و کلتک موفق به ابداع لاستيکهاي مولد انرژي شده اند که مي تواند انرژي ناشي از راه رفتن بر روي آن را ذخيره کرده و براي شارژ ابزارهاي الکترونيکي مورد استفاده قرار دهد.
اين ماده از نانو رشته هاي ZPT يا Lead Zirconate Titanate ساخته شده است.
سطحي سراميکي که از خواص فيزوالکتريکي برخوردار بوده و مي تواند در زماني که تحت فشار قرار داشته باشد از خود انرژي الکتريکي توليد کند. تراشه هاي فيزو-لاستيکي درون سيليکوني شفاف قرار داده شده اند تا در زمان خميده شدن قادر به توليد انرژي باشند.
دانشمندان مي گويند اين صفحات لاستيکي را مي توان روزي در کف کفشها مورد استفاده قرار داد تا با کمک انرژي به وجود آمده به واسطه فشار وارد شده بر روي کفشها بتوان تلفنهاي همراه را با کمک راه رفتن شارژ کرد. همچنين امکان قرار دادن اين تراشه ها در بدن انسان نيز وجود خواهد داشت تا به تامين انرژي مورد نياز تجهيزات پزشکي بپردازد.
براي مثال مي توان با استفاده از مواد زيستي اين تراشه را در نزديکي ريه انسان قرار داد تا با حرکات اين اندام بتواند انرژي مورد نياز دستگاه تنظيم ضربان قلب را تامين کند. به اين شکل مي توان نياز به انجام جراحي را براي تعويض باطري هاي اين دستگاه کاهش داد.
بر اساس گزارش سي نت، محققان نسبت به ابداع جديد خود بسيار اميدوارند و معتقدند اين ابداع يکي از کاربردي ترين مواد فيزوالکتريک است که مي تواند 80 درصد از انرژي مکانيکي وارد شده را به انرژي الکتريکي تبديل کند.

هیچ نظری موجود نیست: