۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

اختلال در اینترنت و تلاش برای انحصار اینترنت پرسرعت در ایران


خبر ها از بروز اختلال در شبکه اینترنت و قطع و وصل مکرر در دسترسی به اینترنت در شهرهای تهران و مشهد حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا در ایران، از ظهر امروز (دوشنبه ۱۲ بهمن - اول فوریه) دسترسی به اینترنت در این دو شهر دچار اختلال شده است.
حسین شفیع، معاون دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات به ایسنا گفت که این اختلالات به علت آغاز عملیات توسعه شبکه فیبر نوری روی داده است و "بزودی" رفع می شود.
بر اساس این گزارش، قطعی‌های اینترنت از ظهر دوشنبه آغاز شده است، اما به گزارش ایلنا و بر اساس اعلام شرکت زیرساخت، مشخص نیست که این قطعی‌ها تا کی ادامه پیدا کند.
محدودیت برای شرکت های خصوصی خدمات اینترنت
همزمان با انتشار خبر اختلال در شبکه اینترنت ایران، گزارش های دیگر از ایجاد محدودیت های جدید برای شرکت های خصوصی ارایه کننده خدمات اینترنت در این کشور حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، ابوطالب برزگر، مدیر روابط عمومی دبیرخانه گروه شرکت های انتقال داده (ADSL- PAP)، روز دوشنبه (۱۲ بهمن) گفت: "ورود مخابرات به بازار ADSL (اینترنت پرسرعت) موجب حذف شرکتهای PAP (شرکت های خصوصی فراهم کننده اینترنت پرسرعت) می شود که در این صورت شاهد انحصار طلبی در حوزه مخابرات خواهیم بود."
آقای برزگر با اشاره به ارسال نامه ای به ۱۱ شرکت عضو "گروه شرکت های انتقال داده" از سوی مخابرات ایران گفت: "در این نامه شرکت مخابرات به مراکز مخابراتی دستور داده است تا از تردد کارشناسان و نمایندگان شرکتهای PAP در مراکز مخابراتی ممانعت به عمل آید."
بنا بر اظهارات آقای برزگر، شرکتهای PAP بر اساس پروانه ای که از سوی سازمان تنظیم مقررات دریافت کرده اند، مجاز هستند تا خدمات اینترنت پرسرعت به مشتریان خود (که کاربران عمومی اینترنت هستند) ارائه دهند.
بنا بر ادعای مدیر روابط عمومی دبیرخانه "گروه شرکت های انتقال داده "با کنار گذاشتن شرکتهای PAP این حوزه به سمت انحصار طلبی می رود که این امر بر خلاف رویه کشور و اصل ۴۴ قانون اساسی است."

هیچ نظری موجود نیست: