۱۳۸۸ تیر ۴, پنجشنبه

پرندگان جهان در خطر انقراض



اتحاديه بين‌المللي حفاظت از طبيعت سوئيس در گزارشي اعلام كرد:
1227 گونه از پرندگان كه برابر با 12درصد كل پرندگان در جهان است رو به انقراض هستند. اين در حالي است كه 192 گونه از اين پرندگان در فهرست وضعيت حاد قرار دارند. اين گزارش تاكيد مي‌كند كه وضعيت 3 گونه‌ پرنده به نا‌م‌هاي مرغ توفان (در نيوزيلند) موريتيوس فولي (در جزاير ماداگاسكار) و طوطي دم بلند آمريكاي جنوبي (در برزيل) چندان بد نيست، چراكه نام اين 3 نوع پرنده از فهرست وضعيت حاد خارج شده‌اند، اما خطر انقراض آنها در صورت بي‌توجهي همچنان وجود دارد.
كارشناسان معتقدند، ‌‌به رغم اقدامات موفقيت‌آميز در سراسر جهان، آمار پرندگان در وضعيت حاد روبه افزايش مي‌رود كه اين موضوعي نگران كننده است.
براساس اخبار زيست محيطي در داخل كشور و به گفته برخي كارشناسان، در حالي درياچه اروميه به دليل دخالت‌هاي انساني و فعاليت‌هاي توسعه‌اي همچنان در معرض تهديد قرار دارد كه اين درياچه يكي از بهترين زيست‌بوم‌هاي كشور است.
هم‌اكنون تراز آب پارك ملي درياچه اروميه به 50/1271 متر از سطح آب‌هاي آزاد رسيده و اين تراز يعني 70/6 متر از بالاترين تراز و 60/2 متر از تراز اكولوژيك اين درياچه پايين‌تر است.كارشناسان ميزان غلظت نمك درياچه اروميه را 360گرم بر ليتر عنوان كردند و بررسي‌ها نشان مي‌دهد، توليد سيست آرتميا متوقف شده و مساحت درياچه اروميه بشدت درحال كاهش است.
اين در حالي است كه تا پاييز امسال حداقل يك متر ديگر هم تراز درياچه اروميه پايين‌تر خواهد رفت و تبخير نيز يكي از دلايل بروز اين رويداد است. وضعيت بحراني درياي خزر امروزه علاوه بر كارشناسان، مورد توجه نمايندگان مجلس و مسوولان ديگر سازمان‌ها نيز قرار گرفته است.
همچنين مدير مركز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر از اجراي طرح شناسايي مخاطرات گردشگري درياي خزر خبر داد كه طي آن 865 كيلومتر از سواحل جنوبي درياي خزر مورد شناسايي قرار گرفته و بر اساس آن مناطق حساس و آسيب پذير و توام با بحران شناسايي و مناطق كم خطر يا بي خطر نيز تعيين مي‌شود.
مسوولان مي‌گويند، مخاطرات گردشگري در مناطق ساحلي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و عموم كشورهاي توسعه يافته يا در حال توسعه بويژه كشورهايي مثل مالزي، هند، بريتانيا، كانادا، آمريكا و كشورهاي حوزه اسكانديناوي و بخش غربي اروپا كه جمعيتشان در كرانه‌هاي ساحلي گسترش پيدا كرده‌اند، برنامه‌ريزي‌هاي خاصي در اين زمينه انجام مي‌دهند تا بتوانند با مديريت جامع، مناطق ساحلي خود را حفاظت كرده و مخاطراتي را كه ممكن است ساكنان محلي و گردشگران را تهديد كند شناسايي كرده و جلوي خطرات را بگيرند.
كارشناسان معتقدند، كشورهاي پيشرفته طرح‌هايي براي تعيين نقاط ايمن و مناطق مناسب براي استفاده گردشگران دارند يعني در واقع قبل از اين‌كه مكان‌هايي را براي طرح سالم سازي دريا مشخص كنند روي مخاطرات تحقيق و مطالعه انجام مي‌دهند و سپس بر همين اساس تعيين مي‌كنند كه مناطق ايمن چه جاهايي هستند و از اين نظر مخاطرات را به حداقل ممكن مي‌رسانند.
همچنين رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از تهيه اطلس آلودگي خاك كشور خبر داد.
اين طرح كه در اواخر سال 86 به مناقصه گذاشته شده است تاكنون 13 اطلس آلودگي خاك را در دست مطالعه دارد و شهرهاي صنعتي بزرگ در اولويت اين طرح قرار دارند.
(جام جم آنلاین)

هیچ نظری موجود نیست: