۱۳۸۷ دی ۷, شنبه

شکلات نشاط‌ می‌آورد


شکلات به هر فرآورده‌ای اطلاق می‌شود که از دانه کاکائو و یا از چربی آن حاصل شود. از آنجا که این ماده در تهیه بسیاری از فرآورده‌ها به کار می‌رود، هر گونه تغییر در تولید آن تأثیر عمیقی بر صنعت می‌گذارد. اضافه کردن مواد گوناگون به آن، کاملاً بستگی به سلیقه مصرف‌کنندگان دارد. امروزه بحث بر سر این موضوع است که آیا می‌توان مقدار کاکائوی استفاده شده در شکلات را کاهش داد؟ یا اینکه چربی موجود در دانه کاکائو را با مواد دیگری جایگزین کرد؟ اینها همگی می‌توانند هزینه‌های تولید کاکائو را کاهش دهند...
انواع شکلات
شکلات، ماده غذایی مشهوری در سراسر دنیاست که انواع و اشکال بسیار متنوعی دارد. اغلب با تغییر در میزان مواد تشکیل دهنده شکلات‌ها، انواع متفاوتی از آن را ایجاد می‌کنند.
شکلات تیره: شکلاتی است که بدون شیر تهیه می‌شود. گاهی به آن، شکلات ساده هم می‌گویند. اغلب در تهیه آن، 35 درصد کاکائو به کار می‌رود.
شکلات شیری: در تهیه آن، شیر هم به کار رفته است. در درست کردن آن، 25 درصد کاکائو استفاده شده است.
شکلات کم شیرین: نوعی شکلات است که برای تهیه غذاها به کار می‌رود. مقدار شکر آن هم کم است.
شکلات سفید: شکلاتی است که در تهیه آن، تنها از چربی دانه کاکائو، نه خود آن، استفاده می‌شود.
شکلات سیاه: خواص آنتی‌اکسیدان شکلات سیاه به مراتب مرغوب‌تر از شکلات شیری است. خواص آنتی‌اکسیدان می‌تواند از قلب و عروق در مقابل مضرات اکسیداسیون محافظت کند.
تاثیر اکسیداسیون بر بدن مشابه اکسیده شدن و یا همان زنگ زدن فلزات است. محققان در اسکاتلند و ایتالیا با انتشار مقاله ای در نشریه «نیچر» گفتند که افزودن شیر به شکلات ممکن است این خواص را خنثی کند در حالی که مطالعات قبلی نشان داده بود که این‌کار ممکن است به مقاومت بدن در برابر بیماری‌های قلبی یا حتی سرطان کمک کند. در حالی که در برخی مطالعات بین شکلات سیاه و نوع شیری آن تمایز قایل شده‌اند، اما بسیاری از کارشناسان به این تفاوت اعتقاد ندارند.
در تازه‌ترین تحقیقات خواص هر دو نوع شکلات را آزمایش کردند. آنها 12 داوطلب سالم، شامل هفت زن و پنج مرد را استخدام کردند و از آنها خواستند شکلات سیاه و شیری بخورند. دانشمندان دریافتند که داوطلبان برای کسب یک میزان از آنتی‌اکسیدان‌ها، باید دو برابر شکلات سیاه، شکلات شیری مصرف کنند.
محققان حتی شرایطی را درنظر گرفتند که شکلات سیاه همراه با شیر مصرف شده است. شکلات سیاه سطح آنتی‌اکسیدان خون را به میزان تقریبا 20 درصد بالا می‌برد. احتمالا پروتئین شیر آنتی‌اکسیدان شکلات را به دام می‌اندازد. درنتیجه این مواد مانند زمانی که شکلات سیاه تنها مصرف شود جذب بدن نمی‌شوند. به این ترتیب هرگونه تاثیر محافظتی آن از دست می‌رود. می‌توان از این یافته‌ها نتیجه‌گیری کرد که احتمالا لبنیات مخل خواص آنتی‌اکسیدان دیگر مواد غذایی مانند میوه، چای و شراب قرمز است.
اغلب اسانس نعناع، پرتقال، موز، توت‌فرنگی و... را برای طعم دادن به شکلات اضافه می‌کنند.
در شکلات‌های تخته‌ای از مغز میوه‌هایی مانند، گردو، فندق، بادام زمینی و... استفاده می‌شود. گاهی عسل، کارامل، مربا، کشمش یا موز هم در تهیه شکلات به کار می‌رود. شکلات یکی از معروف‌ترین اسنک‌ها در همه جای دنیاست.
مواد تشکیل دهنده شکلات
این ترکیبات که منشأ گیاهی دارند حاوی آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها تاثیر عمده‌ای در کاهش فشار خون و تسهیل گردش خون دارند بنابراین همان طور که دیدن جعبه شکلات، شادی را به قلب شما می‌آورد، مصرف آن هم در صورتی که به طور صحیح و مناسب باشد در افراد سالم می‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند.
کاکائو همچنین حاوی مقادیر فراوان فلاونوئیدهاست که می‌تواند به افزایش و تسهیل گردش خون در مغز و دیگر اندام‌ها کمک کند. فلاونوئیدها به باز شدن رگ‌های خونی کمک می‌کنند و مانع تجمع پلاکت‌ها در دیواره عروق می‌شوند. تاثیر این مواد بر بدن، شبیه آن چیزی است که در آسپرین بچه‌ها دیده می‌شود اما مدت اثر آنها طولانی‌تر است.
کاکائو می‌تواند جایگزین مناسبی برای افرادی باشد که به آسپرین حساس هستند البته متخصصان تاکید می‌کنند که باوجود این مسایل، شکلات مانند هر ماده غذایی دیگر مضراتی دارد، برای مثال چربی موجود در شکلات می‌تواند افزایش کلسترول خون را به همراه داشته باشد.
هرگاه بخواهیم شکلات و کاکائو را در رژیم غذایی وارد کنیم باید به همان میزان از مصرف چربی و قند در دیگر غذاها کاسته شود تا شاهد عوارض منفی به‌خصوص در بیماران کلیوی و مبتلایان به فشار خون نباشیم.
شکلات و احساس نشاط
یکی از اثرات ثابت شده شکلات احساس نشاط و رفع خستگی است که متعاقب مصرف این ماده غذایی دیده می‌شود. شکلات حاوی بیش از 300 ماده شیمیایی شناخته شده است. کافئین از جمله این ترکیبات است.
تئوبروماین هم ترکیب دیگری است که به مقدار جزیی در شکلات موجود است و ترکیب این دو ماده شیمیایی (و احتمالا دیگر مواد موجود در شکلات) به ایجاد احساس نشاط در مصرف‌کنندگان شکلات منجر می‌شود.
مبالغه در بیان مضرات
حتما شما هم شنیده‌اید که شکلات در ایجاد جوش‌ها و آکنه موثر است. گروهی دیگر مصرف آن را به علت پوسیدگی دندان‌ها مضر می‌دانند؛ اما تحقیقات تازه، کمک فراوانی به مشخص شدن واقعیت کرده است. خبر خوب این است که در بیشتر موارد، در بیان اثرات منفی مصرف شکلات مبالغه شده است. مطابق نتایج دو تحقیق که به وسیله دانشمندان دانشکده پزشکی پنسیلوانیا به انجام رسید ثابت شده که خوردن شکلات (یا نخوردن آن) تاثیر مهمی‌در ایجاد آکنه ندارد.
تاثیر شکلات بر پوسیدگی دندان‌ها هم بیشتر از دیگر خوراکی‌های شیرین نیست البته مسلم است که مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می‌تواند سلامت انسان را مختل کند.
به هر حال در صورتی که پزشک شما را از مصرف شیرینی و شکلات منع نکرده است می‌توانید با خیال راحت کمبود شکلات خود را جبران کنید
dragon: amirhatami@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست: