۱۳۸۷ آذر ۱۶, شنبه

هر 25 دقیقه یک ایرانی در اثر تصادف رانندگی می میرد


سالانه بیشتر از 23 هزار نفر در حوادث رانندگی در ایران جان می سپارند
پلیس راهنمایی و رانندگی ایران گزارش داده که در این کشور در هر 25 دقیقه یک نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهد.
سرتیپ کمال هادیان معاون فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، میزان حوادث جاده ای ایران را هفت برابر کشورهای توسعه یافته اعلام کرده است.
به گفته آقای هادیان، در کشورهای توسعه یافته در مقابل هر هزار نفر جمعیت، سه نفر در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند در حالی که در ایران در مقابل هر هزار نفر جمعیت، 32 نفر در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند.
گفتگو با مسعود مهاجر کارشناس امور حمل و نقل
تعداد کشته های حوادث رانندگی در ایران سالانه حدود 23 هزار نفر اعلام شده است که نسبت به سه سال پیش کاهش چشمگیری نشان می دهد.
بر اساس گزارشی که وزارت بهداشت منتشر کرده در سال 1384 تعداد کشته های حوادث رانندگی حدود 27 هزار و 764 نفر بوده اما در سه سال اخیر تعداد کشته های رانندگی نزدیک به پنج هزار نفر کاهش پیدا کرده است.
کاهش آمار تلفات انسانی در تصادفات رانندگی، در چند سال اخیر کم سابقه است با این حال کارشناسان می گویند که جاده های ایران هنوز یکی از مرگبارترین جاده های جهان هستند.
سالانه بيش از ۴۰۰ هزار تصادف در ايران روی می دهد و ايران در رديف اول حوادث مرگبار جاده ای جهان قرار دارد.
بر اساس آخرین گزارش ها، در سال گذشته با وجود کاهش شدید آمار تلفات انسانی نزدیک به23 هزار نفر در تصادفات جان باخته و حدود ۲۰۰ هزارنفر نيز زخمی شده اند.
پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت راه ایران در سال های اخیر برنامه های متعددی را برای کاهش تصادفات رانندگی به اجرا گذاشته و به عقیده کارشناسان، بخشی از کاهش تلفات انسانی به این مسئله مربوط می شود.
با وجود این هنوز جاده های ایران ناامن است و خودروهای تولیدی از ایمنی کافی برخوردار نیستند و این مشکلات باعث شده تا آمار تصادفات در ایران همچنان بالا باشد.
به تازگی محمد رویانیان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران با انتقاد از ضعف ایمنی در خودروهای تولیدی این کشور گفت:" سقف بعضی از خودروها به علت ضعف ساخت به گونه‌ای است که با یک واژگونی باعث کشته شدن سرنشینان خودرو می‌ شود و استاندارد نبودن ترمزهای قدیمی و عدم استفاده از سیستم ترمز ABS شدت حادثه را در تصادفات رانندگی چندین برابر می‌کند."
برآورد خسارات تصادفات چندان آسان نيست اما برخی ميزان آن را سالانه بيش از پنج هزار ميليارد تومان (بيش از 5.5 ميليارد دلار) برآورد می کنند.

BBC Persian/

هیچ نظری موجود نیست: