۱۳۸۷ آذر ۱۲, سه‌شنبه

بنیاد فرهنگ در کالیفرنیا و تلاش برای معرفی تمدن ایران



اخیرا بنیاد تازه ای به همت گروهی از شخصیت های فرهنگی و فرهنگ دوستان ایرانی در جنوب کالیفرنیا، در لس آنجلس، پایه گذاری شده است که هدف آن شناساندن تمدن و فرهنگ ایران به نسل دوم مهاجران ایرانی و هم چنین غیرایرانی ها در این منطقه است.
«بنیاد فرهنگ» یک سازمان غیر انتفاعی، غیرسیاسی و غیرمذهبی است که با هدف همکاری با دانشگاه ها و موزه های کالیفرنیای جنوبی، برای شناساندن تاریخ تمدن و هنر ایران آغاز به کار کرده است.
رییس بنیاد فرهنگ، دکتر تورج دریایی، استاد تاریخ شناسی هوارد بیکرزویل دراین مورد می گوید:«تاسیس نهادهای معتبر و برخورد ساختاری و آکادمیک و علمی با ایران و تمدن آن در غرب بسیار مهم است. ما می توانیم در میان خود و به زبان فارسی و در خانه هر چه بخواهیم درباره فرهنگ ایران تعریف کنیم و به آن ببالیم اما این اثری بر روی ملت آمریکا نخواهد داشت و کسی به جز خود ما متوجه آن نمی شود. به نظر من باید از موزه ها و دانشگاه هایی که هرسال دهها هزار نفر با آن ها برخورد دارند برای شناساندن ایران استفاده کرد. ایجاد کرسی و مراکز ایرانشناسی از قدم های اولیه این کار مهم هستند.»
بنیاد فرهنگ هم چنین در نظر دارد تا از طریق برگزاری برنامه های فرهنگی از جمله اجرای مراسم و جشن های سنتی ایرانی و ایجاد امکانات بیشتر برای پیشبرد سطح رشد آکادمیک در جامعه ایرانی، تبدیل به یک پایگاه فرهنگی منسجم برای ایرانیان این دیار شود.
اعضای «بنیاد فرهنگ»، مارک امین، تهیه کننده فیلم های هالیوود، بیژن طراح معروف ایرانی، مارک عاملی وکیل ساکن لس آنجلس و بسیاری دیگر از شخصیت های سرشناس این شهر هستند.
پروفسور ریچارد فرای، استاد ایرانشناسی دانشگاه هاروارد، دکتر علی قیصری از دانشگاه سن دیگو، دکتر نسرین رحیمیه، رییس مرکز ساموئل جوردن دانشگاه ایرواین در جنوب کالیفرنیا، دکتر متیو استلپر، استاد ایرانشناسی دانشگاه شیکاگو و دکتر حسین ضیایی، رییس بخش مطالعات خاورنزدیک دانشگاه لس آنجلس از اعضای آکادمیک بنیاد فرهنگ به شمار می روند.
برنامه هایی که بنیاد فرهنگ از آغاز کار تاکنون برگزار کرده عبارتند از یک نمایشگاه عکس و فیلم کوتاه از شادی قدیریان و صادق تیرافکن که در موزه هنرهای لس آنجلس برگزار شد و تا آخر ماه فروردین ۱۳۸۸ ادامه خواهد داشت.
برنامه اشعار و زندگی مولانا که در ماه سپتامبر گذشته در هالیوود باول با شرکت بیش از هزار۱۱ تماشاگر ،با اجرای موسیقی کیهان کلهر و یویوما برگزار شد و ایرج گرگین و شهره آغداشلو در آن به شعرخوانی به دو زبان فارسی و انگلیسی پرداختند، یکی از اولین کنسرت های بنیاد فرهنگ به شمار می رفت.
در اول ماه نوامبر سخنرانی پروفسور کارلو چرتی از دانشگاه رم درباره نرسه و کتیبه او در پایکولی یا (پایقلی)، در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا اجرا شد و سخنرانان دیگری از جمله دکتر علی موسوی درباره حفاری های باستانشناسی دانشگاه های آمریکا در ایران، در موزه هنرهای لس آنجلس سخنرانی خواهد کرد.
در برنامه های آینده بنیاد فرهنگ، کنفرانس هایی درباره تاریخ ایران باستان و ایران و یونان در دانشگاه های مختلف کالیفرنیای جنوبی برگزار خواهد شد و در ماه مارس این بنیاد اولین جشن نوروزی خود را در استودیوی پامونت برگزار خواهد کرد.
دکتر دریائی می گوید: « به عقیده من با تقویت این گونه برنامه ها و همکاری دانشگاه ها و موزه ها، بهتر می توان تاریخ و فرهنگ ایران راآن طور که شایسته آن است به جامعه اطراف نشان داد. این تصویری خواهد بود از تمدن ایران نه آنگونه که در رادیو و تلویزیون جلوه داده می شود بلکه آنگونه که هست. به دور از باورهای سیاسی و مذهبی، تصویری از تمدنی که تاثیری فراتر از مرزهای ایران کنونی داشته و به دلایل متعددی امروزه نادیده گرفته شده است.»

/VOA Persian

هیچ نظری موجود نیست: