۱۳۹۰ فروردین ۱۸, پنجشنبه

آیا فیس بوک اعتماد به نفس را تقویت می کند ؟


اگر احساس می کنید گه روحیه تان پائین آمده است، به جای اینکه جلوی آینه بایستید و به خودتان خیره شوید، به پروفایل فیس بوک تان بروید و خودتان را آنجا ببینید. این کار اعتماد به نفس شما را تقویت خواهد کرد.

گروهی از محققین دانشگاه کورنل پس از انجام مطالعه ای به این نتیجه رسیدند که استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک می تواند روحیه افراد را بالا ببرد، آنها فکر می کنند ۲ دلیل برای این مساله وجود دارد:
اول اینکه فیس بوک به شما اجازه می دهد بهترین تصویر را از خود ارائه کنید و هر چه را که ممکن است شما را ناراحت کند، فیلتر کنید
دوم اینکه شما می توانید بازخوردهای مثبتی از فیس بوک دریافت کنید، فیس بوک مثل آینه نیست و تنها نکات مثبت را که شما می خواهید به شما خواهد رساند

دکتر جفری هنکاک یکی از پژوهشگران این طرح می گوید: بر خلاف آینه که تمام واقعیتهای مثبت و منفی را به شما نشان می دهد، فیس بوک مطابق میل شما رفتار می کند و با نشان دادن موارد مثبت روحیه شما را بالا می برد.

در تحقیقی که توسط این تیم انجام شده بود، دانشجویان دانشگاه به چند گروه تقسیم شدند، عده ای از آنها می توانستند به پروفایل فیس بوک خود رفته و در صفحات آن چرخی بزنند.

عده ای به جای اینکار باید در فواصلی خودشان را در آینه می دیدند و برای گروه سوم هم نه آینه ای در کار بود و نه فیس بوکی.

سپس میزان اعتماد به نفس این دانشجویان بر اساس تستهایی تعیین شد، دانشجویان فیس بوکی بالاترین اعتماد به نفس را داشتند و نکته جالبتر اینجاست که آن دسته از دانشجویان فیس بوکی که در این مدت بیشتر در پروفایل خود چرخ زده بودند، باز هم اعتماد به نفس بیشتری داشتند.

همچنین کسانی که اجازه داشتند پروفایل خود را در این مدت ویرایش کنند هم روحیه و اعتماد به نفس بسیار بهتری نشان دادند.

به نظر می رسد در کنار اخبار مختلفی که از تاثیرات منفی اینترنت و کامپیوتر بر مسائل رفتاری و عصبی حاکی هستند، این خبر یک نتیجه جالب و در خور توجه باشد، چرا که بطور علمی از تاثیر مثبت یک پدیده سایبری بر زندگی حقیقی پرده برداشته است.

منبع : نارنجی

هیچ نظری موجود نیست: