۱۳۹۰ فروردین ۱۴, یکشنبه

وسواس، اضطراب را بيشتر مي‌كند !



يك روانپزشك با بيان اين كه وسواس پس از يك واقعه استرس زا مانند حاملگي، مشكل جنسي يا مرگ اقوام و به صورت ناگهاني بروز مي‌كند، گفت: افزايش اضطراب مهم‌ترين پيامد اين اختلال فكري است.
دكتر علي‌اصغر معياري در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: وسواس عبارت است از فكر، احساس، انديشه يا حسي عودكننده و مزاحم، اجبار نيز فكر يا رفتاري آگاهانه، معيارمند و عود كننده است. وي با اشاره به اين كه اجبار و اضطراب از عوامل موثر در ايجاد وسواس فكري هستند، گفت: با انجام اجبار، اضطراب فرد كم مي‌شود و چنانچه فرد در برابر اجبار مقاومت كند اضطرابش افزايش مي‌يابد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اين‌كه ميزان شيوع دائمي اختلال وسواس در جمعيت‌هاي عمومي حدود 2 تا 3 درصد است، ادامه داد: در ميان بزرگسالان احتمال ابتلاي مرد و زن به اين اختلال يكسان است ولي در ميان نوجوانان پسر بيشتر از دختران است. همچنين ميانگين سن شروع اين اختلال 20‌سالگي است به طوري كه در مردها كمي زودتر (19 سالگي) و در زن‌ها كمي ديرتر (حدود 22 سالگي) ديده مي‌شود.
وی افزود: افراد مجرد بيشتر از متاهل‌ها به وسواس گرفتار مي‌شوند و اين بيماري در نيمي از بيماران به صورت ناگهاني بروز مي‌كند به طوري كه 50 تا 70 درصد آنها اين علائم پس از يك واقعه استرس زا مثل حاملگي، مشكل جنسي يا مرگ بستگان شروع مي‌شود.
دكتر معياري درخصوص درمان وسواس اظهار كرد: درمان از 2 طريق دارودرماني و رفتار درماني صورت مي‌گيرد.
در دارو درماني شروع درمان با يكي از داروهاي مهار كننده بازجذب سروتونين مانند فلوكستين است كه اثر اين دارو حداكثر در مدت10 تا 12 هفته ظاهر مي‌شود كه اگر پس از اين مدت نياز به اين دارو پاسخ ندهد داروي ديگري از همين گروه انتخاب مي‌شود و در صورت عدم پاسخ به داروي ديگر ECI بايد تجويز شود كه اين دارو در موارد وسواس توام با افسردگي يا افكار خودكشي بيشتر استفاده مي‌شود.
tabnak.ir

هیچ نظری موجود نیست: