۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

راه هایی برای افزایش امنیت اکانت فیس بوک


همانطور که همه روزه اعتیاد افراد به فیس بوک بیشتر و بیشتر می شود حفظ حریم خصوصی نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند این حساسیت زمانی پر رنگ تر می شود که قوانین و تنظیمات این شبکه اجتماعی مرتب در حال تغییر است و نا آشنایی با تغییرات جدید ممکن است مشکل ساز شود.

این مطلب نشان می دهد چگونه شخصی ناشناس می تواند با سوء استفاده از این تغییرات به آسانی به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند و از این اطلاعات برای هک کردن حساب کاربری شما استفاده کند. زمانی که دوستی را در فیس بوک Add می کنید می بایست بسیار محتاط عمل کنید. بعضی مواقع حتی دوستان شناخته شده ممکن است افرادی نباشند که شما فکر می کنید.
چگونه هکرها این کار را انجام می دهند؟
هکرها در واقع از اطلاعات دوستان شما به عنوان طعمه استفاده می کنند تا بتوانند با شما دوست شوند. برای یک هکر در آوردن اسامی دوستان شما از طریق گزینه مشاهده دوستان مانند آب خوردن است. وی بدین صورت عمل می کند که ابتدا نام و بقیه مشخصات دوست شما را از لیست دوستانتان در آورده و حتی عکس پروفایل او را نیز ذخیره می کند. سپس در عرض 60 ثانیه حساب کاربری جدیدی با عکس و مشخصات دزدیده شده ایجاد می نماید و تنها کاری که باقی می ماند ارسال request برای اضافه شدن به لیست شماست.
بسیاری از کاربران فیس بوک در دام این شکارچیان می افتند و پیشنهاد دوستی کسی را قبول می کنند که فکر می کنند او را می شناسند.
چگونه از افتادن در چنین دامی اجتناب کنیم؟
قبل از تائید کردن Request شخصی که به نظر می شناسید حتماً پروفایل کامل او را بررسی کنید. به تاریخ ایجاد اکانت نیز توجه کنید. اگر حساب کاربری وی جدید و تعداد دوستان محدود است به احتمال زیاد این اکانت ساختگی است. اگر با همه این تفاسیر هنوز مایل به Add کردن دوستی هستید که احتمال می دهید به تازگی حساب کاربری جدیدی ایجاد کرده راحت ترین راه اینست که با او تماس یگیرید و مستقبماً از او سوال کنید تا خیالتان آسوده گردد.
مواردی که جای تامل دارد
اکثر کابران فیس بوک بسیاری از اطلاعات شخصیشان از جمله نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، آدرس ایمیل، آدرس منزل، وضعیت تأهل و ... را به راحتی در پروفایل خود قرار می دهند. خوب تقریباً تمامی این اطلاعات اطلاعاتی است که ما برای سرویسهای مختلف از جمله کارت های اعتباری، حسابهای بانکی، خدمات تلفن همراه و ... استفاده می کنیم. مسئله مهم دیگری که بسیار حائز اهمیت است و جای نگرانی دارد انواع برنامه هایی است که دسترسی و دانلود اسامی دوستان، تاریخچه، تاریخ تولد، و دیگر اطلاعات شخصی را امکان پذیر می سازد. از میان آنها می توان به Pluse و Friends CSV اشاره کرد.
پس چه اطلاعاتی را می توانیم آشکار کنیم تا امنیتمان حفظ شود؟
شما می توانید با انجام تنظیماتی فیس بوک خود را امن تر کنید. برای این منظور مراحل ذیل را دنبال کنید: Profile: در این قسمت Edit را کلیک کنید و مشخصاتتان را ویرایش کنید. سعی کنید تا آنجا که امکان دارد حداقل مشخصات را برای خود تنظیم کنید. تاریخ تولد از ملزومات نیست ولی با این حال در صورتی که علاقمندید حتماً تاریخ تولد در پروفایلتان موجود باشد لااقل سال تولد را حذف کنید. برای این کار می بایست در قسمت Birthday گزینه Show only month & day in my profile را از منوی کرکره ای سمت راست انتخاب کنید. Account: در این صفحه Privacy Setting را کلیک کنید. در اینجا شما به راحتی می توانید امکان مشاهده قسمتهای مختلف حساب کاربری خود توسط دیگران را مدیریت کنید. در این صفحه افراد به سه دسته تقسیم شده اند: دوستانمان، دوستان دوستانمان و تمامی افراد. شما می توانید به اختیار خود هر امکان را برای گروه دلخواه سفارشی کنید.
چگونه هکرها اکانتهای فیس بوک را هک می کنند؟
اگر شما از نرم افزارهایی استفاده می کنید که امکان دسترسی آنها به اطلاعاتتان را فعال کرده اید پس می بایست به این موضوع توجه کنید که هکر ها از طریق نفوذ به این نرم افزارها می توانند به کلیه اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند.
چگونه از این موضوع جلوگیری کنیم؟
بهترین راه حل این است که از هر نرم افزاری استفاده نکنیم. ولی اگر همچنان اصرار به استفاده از یک سری نرم افزارها را دارید قبل از استفاده حتماً رتبه بندی نرم افزار را چک کنید و سعی کنید از نرم افزارهایی با رتبه پایین استفاده نکنید. مهمتر اینکه نرم افزارهای بلااستفاده را حتماً از سیستم پاک کنید. همچنین اگر به هنگام نصب هر نرم افزاری اطلاعات اضافی از شما درخواست شد آن اطلاعات را به هیچ وجه وارد نکنید و ترجیحاً نرم افزار را نصب نکنید. آخرین نکته اینکه مراقب ایمیل های سرقتهای آنلاین (phishing) باشید. اگر ایمیلهای ناشناسی دریافت می کنید که درخواست تغییر رمز عبور یا اطلاعات دیگری را دارند بلافاصلله آنها را پاک کنید.
http://www.tagharon.org/
نوشته شده توسط سردبير سايت

هیچ نظری موجود نیست: