۱۳۸۹ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

درياچه اروميه تا سه سال آينده خشک مي شود !


معاون محيط هاي طبيعي سازمان حفاظت از محيط زيست گفت: در صورت ادامه روند فعلي درياچه اروميه ظرف 3-2 سال آينده خشک خواهد شد.

به گزارش خبرنگار موج، محمد باقر صدوق معاون محيط هاي طبيعي سازمان حفاظت از محيط زيست در چهارمين همايش تجليل از خبرنگاران برتر حوزه محيط زيست با اعلام اين مطلب اظهار داشت: متاسفانه به زودي فاجعه خشک شدن درياچه آرال که در قرن 20 رخ داد در قرن 21 در ايران تکرار مي شود.
وي افزود: برخي معتقدند 67 درصد آب درياچه به دليل خشکسالي ها کاهش يافته که با آمار ارايه شده به هيچ وجه موافق نيستم.
صدوق ادامه داد: خشکسالي هميشه در کشور وجود داشته، در متن دعاي کتيبه خشايار شاه به حفظ کشور از دروغ دشمن و خشکسالي اشاره شده است.
وي سدها و بندها را مهمترين مشکل سدها و بندهاي کشور دانست و گفت: در سالهاي 1368-1367 پرندگان بي شماري در جزاير درياچه اروميه زندگي مي کردند اما خشکسالي ها منجر به تردد موتورسيکلت ها در اين جزاير شده است.
معاون محيط هاي طبيعي سازمان محيط زيست افزود: روند خشکي منجر به کاهش چشمگير پرندگان اين منطقه شده است.
وي خشک شدن درياچه اروميه را نشي از سه دهه توسعه ناپايدار و ناموزون دانست و گفت: 21 رودخانه و 39 مسيل وارد درياچه اروميه مي شوند.
صدوق اظهار داشت: در حال حاضر ورودي درياچه اروميه به صفر رسيده است.
وي افزود: آب درياچه اروميه از سه حوضه آبخيز آذربايجان شرقي و غربي و کردستان تامين مي شود.
معاون محيط هاي طبيعي گفت: در حال حاضر 29 سد روي رودخانه هاي منتهي به درياچه اروميه در حال بهره برداري است، 16 سد در دست ساخت و 17 سد در دست مطالعه است.
وي افزود: بارندگي سال جاري منجر به افزايش نيم متري ارتفاع آب درياچه و شاهدي مردم شد اما اين افزايش ارتفاع ظرف 10 روز با تبخير از بين رفت.
صدوق تاکيد کرد: شوري آب درياچه اروميه در حد فوق اشباع بوده و جمعيت آرتمياي آن در حال منقرض شدن است.
وي اظهار داشت: 130 هزار هکتار از مساحت درياچه به طور کامل خشک شده و تا يک ماه آينده سطح تراز آب درياچه به حالت بحراني نزديک مي شود.
معاون محيط هاي طبيعي سازمان محيط زيست در ارتباط با اقدامات سازمان محيط زيست گفت: نشست هايي با وزراي جهاد کشاورزي، نيرو و استانداران استان هاي کردستان و آذربايجان شرقي و غربي برگزار شد.
وي افزود: ستاد اجرايي به رياست معاون اول رييس جمهور تشکيل و مقرر شده حق آبه مورد نياز درياچه که به عقيده برخي 1/3 ميليارد متر مکعب و به نظر بنده 9/3 ميليارد متر مکعب خواهد بود، تامين شود.
صدوق خاطر نشان ساخت: منتظر جلسات بعدي کارگروه تشکيل شده هستيم.
وي ادامه داد: هر ساله 5 درصد بر ميزان توليد محصولات کشاورزي افزوده مي شود که نشان مي دهد حق آبه درياچه اروميه مصرف شده است.
معاون محيط هاي طبيعي با اشاره به برگزاري جشن گندم، اظهار داشت: خودکفايي گندم حاصل شخم زدن زمين هاي شيب دار و زير کشت بردن زمين هاي علوفه و جو به دليل افزايش قيمت گندم بود.
وي افزود: اين سياست نه تنها موفق نبود بلکه سال پس از جشن خودکفايي گندم علاوه بر واردات گندم، جو و علوفه نيز وارد شد.

صدور مجوز براي چاه هاي غير قانوني
صدوق با اشاره به بحراني بودن وضعيت درياچه پريشان گفت: در کوهدشت 1000 چاه عميق وجود دارد که 300 حلقه از آن غيرقانوني است.
وي افزود: آب درياچه پريشان از 12 چشمه تامين مي شد که 11 چشمه خشک شده است.
معاون محيط هاي طبيعي اظهار داشت: در چنين شرايطي مجلس قانون صدور مجوز براي چاه هاي غيرمجاز را صادر مي کند.
وي گفت: اگر چه با مقاومت رسانه ها اين لايحه در شوراي نگهبان مورد تاييد قرار نگرفت اما در نهايت با اصلاحاتي اين لايحه به تصويب رسيد.

سدها بزرگترين مشکل کشور
صدوق سدها را بزرگترين مشکل کشور اعلام کرد و افزود: در سدسازي پول هاي زيادي صرف مي شود.
وي گفت: در دنيا سدها خراب مي شود اما در ايران نهضت سدسازي آغاز شده است که نتيجه آن برهم خوردن رژيم رودخانه هاست.
معاون محيط هاي طبيعي با اشاره به گفته هاي آل ياسين بزرگترين سدساز ايران، اظهار داشت: بزگترين سدساز ايران معقتد است سدها بر شانه هاي کوه ها سوار مي شوند و از منظر اجتماعي بر گرده مردم سوار هستند.
وي ساخت سدهاي متعدد در بختگان را عامل خشکي اين درياچه اعلام کرد و افزود: نحوه ارزيابي کميته ملي ارزيابي را قبول ندارم.

تامين اعتبار پروژه هاي ارزيابي توسط مجري طرح مشکل ساز است
صدوق با اشاره به تامين اعتبارات پروژه هاي ارزيابي توسط مجريان طرح، تصريح کرد: اين روند منجر به تغيير ارزيابي ها بر اساس خواست مجري مي شود.
وي قوانين قديمي محيط زيست را يکي ديگر از مشکلات اين بخش دانست و گفت: نگاه مسئولين به محيط زيست درست نيست.
معاون محيط هاي طبيعي تاکيد کرد: محيط زيست بايد بر تمام ارگان هاي اشراف داشته و بر نحوه برخورد آنها با محيط زيست نظارت کند.
ياد آور مي شود: اين همايش به همت کانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست در خانه هنرمندان برگزار شد.
/خبرگزاري موج

هیچ نظری موجود نیست: