۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۱, شنبه

سی و پنج سالگی دانشنامه ایرانیکا


به مناسبت سی و پنج سالگی دانشنامه ایرانیکا و برای قدردانی از کوشش های دکتر احسان یارشاطر، مجلس بزرگداشتی در کشورهای مختلف، از جمله در موزه "پرگامون" برلین ـ بخش هنر اسلامی - برگزار شد.
در گردهمایی برلین، که با همکاری انجمن فرهنگی دهخدا سازماندهی شده بود، پروفسور"کلاوس پیتر هازه"، پروفسور "ورنر زوندرمن" و پروفسور "جلال خالقی مقدم"، استاد دانشگاه هامبورگ، در برابر جمع بزرگی از فرهنگ دوستان آلمانی و ایرانی سخنانی ایراد کردند. همچنین قطعاتی از موسیقی ایرانی اجرا شد.
نشست برلین با خوش آمد گویی پروفسور کلاوس پیتر هازه گشایش یافت. او درباره تلاش های پیگیر دکتر احسان یارشاطر، بنیانگذار دانشنامه ایرانیکا، و تاثیر ژرف این دانشنامه در شناساندن فرهنگ ایرانی و دیگر کشورهای فارسی زبان سخن راند.
سخنران دیگر برنامه، پروفسور زوندرمن، عضو آکادمی برلین بود. او ضمن یادآوری همکاری های خود با دانشنامه ایرانیکا و مقالاتی که در این زمینه نوشته است، درباره زرتشت و آیین او سخن گفت.
پروفسور زوندرمن، از شاگردان و همکاران زنده یاد بزرگ علوی، مقالات متعددی، از جمله درباره اوستا برای دانشنامه ایرانیکا نوشته است.
سخنان پروفسور جلال خالقی مطلق، شاهنامه شناس و استاد دانشگاه هامبورگ پایان بخش برنامه بزرگداشت دکتر یارشاطر و سی و پنجمین سالگرد بنیانگذاری دانشنامه ایرانیکا بود.
او در گفتار خود با توجه به نسخه های متعدد شاهنامه، به تفاوت های این متون با یکدیگر و شیوه کارش در تصحیح و تدوین شاهنامه ای در هشت جلد اشاره کرد، که شش جلد آن با پشتیبانی دکتر یارشاطر، و دانشنامه ایرانیکا و جلدهای هفتم و هشتم آن در دو هزار نسخه در ایران منتشر شده است.
ایرانیکا از دیروز تا امروز
فکر بنیادگزاری دانشنامه ایرانیکا در واقع از سی و پنج سال پیش در ایران وجود داشته است بدون آن که چنین عنوانی برای آن درنظر گرفته شده باشد. اما انتشارِ رسمی آن پس از انقلاب، و مهاجرت دکتر یارشاطر، با کمک بنیاد علوم انسانی آمریکا (ابتدا به کوشش روتلج ـ ناشر انگلیسی و سپس در دانشگاه کلمبیا) آغاز شده است.
دکتر احسان یارشاطر، بنیانگذار ایرانیکا در گفته ها و نوشته های متعدد به دشواری هایی اشاره کرده است که هرکدام به تنهایی می توانسته سد راه انتشار ایرانیکا شود.
مهمترین این دشواری ها گرفتاری های مالی بود که به کوشش دکتر یارشاطر و دیگر دست اندرکاران و فرهنگ دوستان ایرانی و غیر ایرانی، به ویژه با یاری بنیاد علوم انسانی آمریکا روز به روز کمتر شده است.
دانشنامه ایرانیکا تا کنون در سیزده جلد و هر جلد هشت یا شش جزوه، منتشر شده و چهاردهمین جلد آن در چند ماه اخیر منتشر خواهد شد.
تا کنون بیش از هزار و چهارصد نفر از پژوهشگران تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی با ایرانیکا همکاری کرده اند. قریب ۹۰ درصد این پژوهشگران غیر ایرانی هستند.
/BBC Persian

هیچ نظری موجود نیست: