۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

داروی جدید لاغری در راه است



دانشمندان استرالیایی می گویند کشف کرده اند چگونه می توانند به مردم کمک کنند بدون نیاز به دنبال کردن رژیم غذایی مخصوص کاهش وزن، لاغر شوند.
محققان "موسسه هاوارد فورلی" ملبورن کشف کرده اند که اگر سلول های چربی موش را دستکاری کنند می توانند سرعت سوخت و ساز بدنش را افزایش دهند.
محققان بعد از خارج کردن یک آنزیم خاص از سلول های چربی موش متوجه شدند که با این که میزان مصرف غذایی او مانند سایر موش هاست، اما کالری بیشتری می سوزاند و وزنش کمتر از بقیه افزایش یافته است.
این کشف تازه ممکن است راه را برای داروهایی هموار کند که با استفاده از آنها می توان چربی های اضافی بدن را سوزاند و همچنین با بیماری قند مبارزه کرد.
بنابه این تحقیق استرالیایی، موش هایی که آنزیم "آ سی ایی" (angiotensin converting enzyme)، از سلول های چربی آنها حذف شده بود، به طور میانگین بیست درصد سبک تر از موش عادی بوده و بالغ بر 60 درصد کمتر چربی داشته اند.
ظاهرا بالا رفتن سرعت سوخت و ساز همچنین باعث شده است که فرایند قند سریع تر شود و بیماری قند در بدن موش ایجاد نشود.
البته قابل ذکر است که در حال حاضر داروهای فشار خونی به فروش می رسد که فعالیت آنزیم "آ سی آیی" را مختل و محدود می کند اما تحقیقی که در استرالیا صورت گرفته ممکن است کمک کند که قرص های لاغری جدیدی تولید شود.
سوال اصلی این است که آیا نتیجه کشف جدید در مورد انسان ها نیز صدق می کند یا نه.
دکتر ایان کمپبل، از مدیران موسسه خیریه "مسائل مربوط به وزن بدن" (Weight Concern)، گفت که تحقیق استرالیایی ها "جالب" است اما این آزمایش روی موش ها صورت گرفته است نه انسان ها.
او همچنین گفت که با این که داروهای کاهش دهنده فعالیت آ سی ایی به طور گسترده برای درمان فشار خون بالا مصرف شده است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که حتی در دزهای بالا این داروها باعث لاغری در انسان ها می شود.
افزون بر این با این که مصرف این داروها مضر نیست اما احتمال عوارض جانبی مانند آسیب به کلیه ها وجود دارد.
دکتر کمپبل گفت: "این وعده که با خوردن دارویی آدم بتواند هرچه دلش خواست غذا بخورد و وزنش هم بالا نرود، تقریبا غیرواقعی است."
او افزود: "همه شواهدی که ما در دست داریم نشان می دهد که هیچ راهی بهتر از یک رژیم غذایی سالم و ورزش، چه با و چه بدون داروهای لاغری، کار ساز نیست."
/BBC Persian

هیچ نظری موجود نیست: