۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۳, جمعه

رکورد شکنی هنرمندان ایرانی در حراج کریستی ( دبی )


روز چهارشنبه حراجی معروف و معتبر کریستی، برای چهارمین بار برنامه ویژه ای را برای فروش آثار هنری در دبی ترتیب داد و تا پایان این حراج، سهم هنرمندان ایرانی از حراجی، رقم بی سابقه دوازده ميليون و سیصد هزار دلار بود.
مجسمه برنزی پرسپوليس اثر پرويز تناولی به مبلغ دو ميليون و ۸۴۱ هزار دلار به فروش رفت و رکورد فروش آثار هنرمندان ايرانی را در تاريخ حراجی های جهان شکست.
اين اثر که با مبلغ پايه ۴۰۰ هزار دلار وارد حراجی شده بود، همچنين گرانترين اثر به فروش رفته در چهارمين حراجی کريستی دبی نيز بود.
رکورد قبلی فروش آثار هنرمندان ایرانی، پیشتر در حراج «بونام» در خاورمیانه به دست آمده بود، که یک میلیون دلار بود.
یکی دیگر از آثار رکوردشکن حراج کریستی در روز چهارشنبه، خط - نقاشی چهار باغ اثر حسين زنده رودی نقاش ايرانی مقيم فرانسه بود که به قیمت يک ميليون و ۶۰۰ هزار دلار به فروش رسید و رکورددار گرانترين نقاشی مدرن فروخته شده در تاريخ نقاشی ايران شد.
شروع مبلغ پيشنهادی خانه حراج کريستی برای اين اثر ۲۰۰ هزار دلار بود ولی اشتياق خريداران برای به دست آوردن اين اثر حيرت حاضرين را بارها به همراه داشت.
ديگر اثر ايرانی که توانست تعجب حضار را برانگيزد تابلو - خط خداوند بخشنده است اثر محمد احصايی بود که ۱۰ برابر قيمت پيشنهادی کاتولوگ حراجی و به قيمت يک ميليون دلار به فروش رفت.
شيرين نشاط عکاس ايرانی که چندی پيش با فروش ۳۰۰ هزار دلاری يکی از عکس هايش در نمايشگاه هنر دبی خبر ساز شده بود ، اين بار سه اثر در حراجی کريستی داشت. گران ترين کار او در اين برنامه، نجوا به ملبغ ۲۲۰ هزار دلار فروش رفت.
۱۹۸ اثر از ۱۸ کشور دنيا در اين حراجی به فروش رفتند و سهم ايران در اين بين ۷۷ اثر بود. مجموع مبلغ آثار فروخته شده، چهل میلیون دلار بود.
بانک کرديت سوئيس حامی مالی حراجی کريستی در دبی است. اغلب آثار به فروش گذاشته شده در اين حراجی از خاورميانه و شمال آفريقا بودند.
برگزار کنندگان اين حراجی پس از پايان برنامه اعلام کردند که در حالی به فروش چهل ميليون دلاری دست يافته اند که انتظار آنها فقط ۲۰ ميليون دلار بود.
طبق آمار خانه حراج کريستی ، ۷۷ درصد از خريداران اين حراجی از خاورميانه و ايران ، ۱۷ درصد از اروپا و انگليس و ۶ درصد از آمريکا بوده اند.
حراج کریستی امسال، گنجینه ای از آثار پنجاه هنرمند فقید، پیشسکوت و جوان هنر ایران را یکجا گرد آورده بود که در نوع خود بی نظیر بود.
آثاری از هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، بهمن احصایی، منصوره حسینی، فرح اصولی، سهراب سپهری، عباس کیارستمی و پرویز کلانتری در کنار آثاری از هنرمندان جوانی چون افشین پیرهاشمی و بیتا فیاضی در حراجی روز چهارشنبه به خریداران عرضه شد.
متوسط قیمت پایه آثار بین بیست تا پنجاه هزار دلار بود، اما اشتیاق خریداران برای به دست آوردن اثری از یک هنرمند ایرانی در نهایت موجب شد تا رکورد فروش سیزده میلیون و ۶۸۰ هزار دلار نصیب هنرمندان ایرانی شود.
/رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: