۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

سلولهای چربی نامیرا هستند



پژوهشگران سوئدی دریافتند که تعداد سلولهای چربی بدن در دوران کودکی معین می شوند و در تمام طول زندگی ثابت می مانند به همین علت کاهش وزن بسیار دشوار است.
به گزارش خبرگزاری مهر، همیشه افرادی هستند که چند کیلوگرم اضافه وزن دارند اما هرگز موفق نمی شوند این چند کیلوگرم را کم کنند. اکنون محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد دریافتند که علت این مسئله به نامیرایی سلولهای چربی وابسته است.
در حقیقت نتایج این تحقیقات که در مجله "نیچر" منتشر شده است نشان می دهد که سلولهای چربی می میرند اما خیلی زود سلولهای جوان جایگزین آنها می شوند و بنابراین تعداد این سلولها در تمام دوره زندگی یک مقدار مشخص و ثابت می ماند.
این دانشمندان با انجام آزمایش روی افراد چاقی که از طریق لیپوساکشن لاغر شده بودند کشف کردند که تعداد سلولهای چربی در این افراد حتی پس از کاهش وزن و در زمانی که لاغر شده اند همچنان ثابت می ماند.
نتایج این بررسیها نشان می دهد که تعداد سلولهای چربی همواره ثابت است و با کاهش حجم غذا و یا عملهای لیپوساکشن تنها می توان بزرگی این سلولها را کاهش داد.
این محققان در این خصوص توضیح دادند که تعداد سلولهای چربی در دوران کودکی و براساس نوع رژیم غذایی که کودک مصرف می کند تعیین می شود و تعداد آنها برای همیشه ثابت می ماند. بنابراین برای چاق نشدن لازم است از کودکی به فکر یک رژیم غذایی مناسب بود

/ خبرگزاری مهر

هیچ نظری موجود نیست: