۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۶, دوشنبه

تلاش برای بازگرداندن قوه بینائی


دانشمندان بریتانیایی در تلاشند با استفاده از سلول های پایه بینایی را به افراد مبتلا به یک عامل عمده کوری بازگردانند.
تیم محققان موفق شده است بینایی شمار اندکی از بیماران مبتلا به "اِی ام دی"(age-related macular degeneration) که خاص سن بالاست را با استفاده از سلول استخراج شده از چشم خود بیماران بازگرداند.
آنها اکنون در نظر دارند همین عمل جراحی را با استفاده از سلول های شبکیه که با استفاده از سلول پایه در آزمایشگاه کشت شده انجام دهند.
امید می رود که نخستین بیمار با کمک این شیوه دوم ظرف پنج سال آینده تحت درمان قرار گیرد.
"اِی ام دی" حدود 25 درصد جمعیت بالای 60 ساله بریتانیا را به درجات مختلف مبتلا می کند و در مجموع باعث نابینایی 14 میلیون نفر در سراسر اروپا می شود.
دو نوع از این بیماری وجود دارد: "خشک" که تا 90 درصد موارد را تشکیل می دهد و "تر" که 10 درصد دیگر را شامل می شود.
شیوه هایی برای درمان "اِی ام دی" تر وجود دارد اما نوع خشک آن درمان ندارد.
لیندون دا کروز، مشاور جراحی چشم در بیمارستان چشم مورفیلدز در لندن عمل هایی را به روی شمار کمی از بیماران انجام داده است که طی آنها سلول های بخش سالم چشم بیمار مبتلا به "اِی ام دی" تر به بخش معیوب پیوند زده شده است.
این رویه، هرچند موفق، اما با مشکلاتی همراه بوده است و به علاوه عملی دو ساعته و نیازمند دو جراحی است.
محققان در دانشگاه شفیلد برای سریعتر و آسانتر کردن این رویه، سلول های مزبور (RPE) برای ترمیم شبکیه را از سلول های پایه جنینی پرورش داده اند.
امید آنها این است که بتوان این سلول های پرورش یافته را به صورت لایه ای پردازش کرد تا در جریان عملی 45 دقیقه ای به چشم بیمار تزریق شود.
آزمایش ها نشان داد که سلول های "آر پی ای" پرورش یافته در آزمایشگاه پس از تزریق به چشم موش های مبتلا به "اِی ام دی" قوه بینایی آنها را بازگردانده است.
همکاری
کمک چهار میلیون پوندی یک نیکوکار آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به تیم محققان امکان داده است پروژه "معالجه اِ ام دی" را در همکاری با موسسه چشم پزشکی "یو سی ال" (یونیورسیتی کالج لندن) ترتیب دهند.
پروفسور پیت کافی، مدیر پروژه توضیح داد که هرچند آنها با موفقیت سلول های "آر پی ای" را در آزمایشگاه پرورش داده اند اما اکنون باید اطمینان حاصل کنند که سلول ها برای به کار گرفته شدن در انسان ایمن هستند؛ فرآیندی که وقت می برد.
وی گفت: "استفاده از سلول های پایه - که قابلیت تطبیق پذیری آنها خیلی بیشتر است - تنها می تواند آنچه را تاکنون به آن دست یافته ایم بهبود بخشد و به علاوه آن را به عنوان درمانی جهانی تثبیت کند."
پروفسور کافی که تیم او درحال آماده سازی سلول های آزمایشگاهی برای پیوند است افزود: "هدف این است که ظرف پنج سال گروهی از بیماران را برای تزریق سلول ها آماده کرده باشیم".
آقای کروز اضافه کرد که این پیوند چهار در شش میلیمتری ظرف 10 سال عمومیت جهانی خواهد یافت مگر آنکه شکستی عمده در تحقیقات روی دهد.

/BBC Persian

هیچ نظری موجود نیست: