۱۳۸۸ اردیبهشت ۷, دوشنبه

آماده‌باش جهانی عليه شیوع آنفلوانزای خوکی


بيماری- همشهری آنلاین:افزایش تلفات ناشی از آنفلوآنزای خوکی در مکزیک زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا در آورده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه وزیر بهداشت مکزیک، خوزه آنخل کوردوا، روز دوشنبه 27 آوریل (7 اردیبهشت) اعلام کرد تعداد تلفات آنفلوآنزای خوکی در مکزیک به 103 نفر، و شمار موارد احتمالی ابتلا به بیماری از 1324 نفر به 1614 نفر رسیده است.
رئیس‌جمهور مکزیک، فلیپه کالدرون خواستار حفظ آرامش شد، اما خبرهای منتشرشده در مورد اینکه مردی که پس از بازگشت از مکزیک به اسپانیا به این بیماری مبتلا شده است، باعث شدت یافتن آماده‌باش بین‌المللی و سقوط بازارهای سهام شده است.
چین، تایلند ‌و اندونزی به روسیه ملحق شده‌اند و و اردات گوشت خوک را از مکزیک و پنج ایالت آمریکا که تا به حال 20 مورد آنفلوآنزای خوکی از آنها گزارش شده‌ است، ممنوع کرده‌اند.
اتحادیه اروپا وزرای بهداشت کشورهای اروپایی را بر برگزاری یک اجلاس فوق‌العاده فراخوانده است، و دولت‌ها مقررات امنیتی شدیدی را بر پروازها از مکزیک اعمال کرده‌اند و افراد مشکوک را قرنطینه می‌کنند.
سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که گونه جدید ویروس آنفلونزای خوکی- که ظاهرا از مخلوط شدن با ویروس‌های آنفلوآنزای انسانی و آنفلوآنزای پرندگان در خوک‌های مبتلا به وجود آمده است- ممکن است به همه‌گیری جهانی (پاندمی) بینجامد و همه کشورها را فراخوانده است که "مراقبت‌ها را شدت بخشند."
این ویروس جدید می‌تواند از طریق سرفه و عطسه منتشر شود. مبتلایان دچار تب،‌سرفه و سردرد می‌شوند.
خیابان‌های مکزیکو سیتی، شهری با 20 میلیون نفر جمعیت خالی شده است،‌ چرا که به ساکنان کشور دستور داده شده است که از اجتماعات اجتناب کنند،‌ و روز یکشنبه بازی‌های فوتبال در استادیون 105 هزار نفری آزتک بدون حضور تماشاگران برگزار شد.
ریچارد برسر، رئیس مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرد که هشت مورد بیماری در شهر نیویورک، هفت مورد در کالیفرنیا، دو مورد در تکزاس، دو مورد در کانزاس و یک مورد در اوهایو رخ داده است.

مقامات بهداشتی در ناحیه آسیا-اقیانوسیه که در سال‌های اخیر در خط مقدم مواجه با همه‌گیری‌های سارس و آنفلوآنزای پرندگان، قرار داشته‌اند، بازرسی‌ها در فرودگاه‌ها را افزایش داده‌اند و از مردم خواسته‌اند تا در مورد علائم بیماری هشیار باشند.
وزیر بهداشت نیوزیلند، تونی ریال، اعلام کرد که 9 دانش‌آموز و و یک آموزگار که اخیرا به مکزیک سفر کرده بودند،‌ "احتمالا" به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده‌اند.
دو استرالیایی نیز بعد از بازگشت از مکزیک در بیمارستان مورد آزمایش قرار گرفتند، اما نتیجه آزمایش منفی بود. اما پروفسور پل کلی، متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه ملی استرالیا گفت که شیوع آنفلوآنزای خوکی بسیار نگران‌کننده‌تر از آنفلوآنزای پرندگان است زیرا بسیار ساده‌تر میان انسان‌ها منتشر می‌شود.
مقامات تایلندی و اندونزیایی شناساگر‌های حرارتی در فرودگاه‌ها نصب کرده‌اند تا مسافران را مورد پایش قرار دهند. روسیه نیز اعلام کرد که پروازها از آمریکای شمالی و جنوبی را تحت مراقبت قرار می‌دهد. مالزیا اعلام کرد که مسافران از آمریکا را تحت نظارت می‌گذارد.
اسپانیا نیز به بیماریابی در میان مسافران از مکزیک پرداخته است.
مورد ثابت‌شده آنفلوآنزای خوکی اسپانیا در شهر آلمنسا در میان 10 نفری که تحت مراقبت گرفتند، یافت شد. دو بیمار نیز در اسکاتلند تحت مراقبت قرار دارند.
در خاورمیانه یک اسرائیلی 26 ساله به علت بروز علائم آنفلوآنزا در بیمارستانی در شهر نتانیا بستری شده است. و همه افرادی که اخیرا از مکزیک بازگشته‌اند، تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.
شرکت داروسازی سوئیسی روش نیز اعلام کرد که آماده تحویل محموله‌های بیشتر داروی ضدویروسی خود، تامیفلو، برای درمان ببماران است.
همچنین بازار سهام در واکنش به شیوع آنفلوآنزای خوکی نزول کرد. سهام شرکت‌های هواپیمایی به خصوص به خاطر نگرانی در مورد احتمال اعمال محدودیت‌های مسافرتی، سقوط کرده است.
مطالب مرتبط
آنفلوانزاي خوكي هنوز به ايران نيامده است آمار تلفات آنفلوآنزا در مکزیک رو به افزایش است دستور اقدام فوری براي مقابله با آنفلوآنزاي خوکي در آمريکا هشدار جهانی در مقابل گسترش آنفلوآنزای خوکی تعداد تلفات آنفلوآنزای خوکی در مکزیک به 81 نفر رسید مفاهیم: آنفلوآنزای خوکی چیست؟ شیوع چشمگیر آنفلوآنزای خوکی در آمریکا شیوع آنفلوآنزای خوکی ممکن است جهانی شود آنفلوانزای خوکی؛ مکزیکوسیتی نیمه تعطیل شد نگرانی‌ها از شیوع جهانی آنفلوانزای خوکی

هیچ نظری موجود نیست: