۱۳۸۷ آبان ۱۷, جمعه

گیاه وبلاک نویس !



* گیاهی به اسم Midori-san که درون یک گلدان قرار داره و هر روز درباره وضعیت سلامت و همین طور محیطش در وبلاگش مینویسه، اولین وبلاگ نویس نباتی دنیا محسوب میشه. جالبه بدونین که این گیاه، یک گیاه خونگی معمولی هست یعنی یک ربات نیست، بلکه صرفا به کمک ربات وبلاگ مینویسه!
* این گیاه که در پیشخوان یک کافه ژاپنی قرار داره، هر روز به کمک حس گرهای الکتریکی ای که روی برگهاش قرار داده شدن، از یک ماه پیش تا حالا به طور مداوم و منظم داره وبلاگ مینویسه. گیرندهای حساسی که به برگهای این گیاه وصل شدن، سیگنالهای الکترونیکی اطراف گیاه رو (که عموما وابسته به نور و تماس انسانی هستند) دریافت می کنن. سپس این داده ها با اطلاعاتی نظیر وضعیت آب و هوا و دمای محیط ترکیب می شن و بعد از ترجمه، توسط یک الگوریتم کامپیوتری وارد وبلاگ این گیاه میشن. برای مثال نمونه هایی از پست های کوتاه این گیاه به صورت زیره :
- امروز یه روز آفتابیه و من میتونم یه عالمه حموم آفتاب بگیرم… (۱۶ اکتبر)
- امروز هوا ابریه… احتمالا روز سردی خواهد بود (جدیدا نوشته شده)
سیستم واسط گیاهی ای که وبلاگ مینویسه توسط شرکت کایاک طراحی شده تا این گیاه بتونه افکارش رو به صورت آنلاین از این کافه که در شهر کاماکورای ژاپن قرار داره، بنویسه !
برای این سیستم واسط، حس گرهای قوی ای طراحی شدن که قادرن حتی جریانات ضعیف بیوالکتریکی اطراف گیاه رو بخونن. این نوسانات طبیعی میتونن به محض اینکه تغییری در محیط ایجاد شد، فورا دریافت بشن، مثل تغییر در دما، رطوبت، ارتعاش، امواج الکترومغناطیس و فعالیت انسانی در پیرامون گیاه مثل لمس و مشابه اون.
* همون طور که گفتم این گیاه تقریبا تازه وبلاگنویسی رو شروع کرده و فعلا پستهاش مختصره و بیشتر مربوط میشه به وضعیت آب و هوای روز، شرایط نور و دمائی، توصیف وضعیت فیزیکی کلی خودش، گفتن اینکه الان داره چقدر نور از لامپی که توسط کاربرها فعال میشه دریافت میکنه (پاراگراف پائین رو بخونین) و به طور کلی اینکه امروز حالش چقدر خوبه!
همین طور هر پست حاوی یک عکس هست که گیاه از خودش گرفته.
* خواننده های وبلاگ این گیاه میتونن از طریق وب سایت و یا با یه widget که در وب سایتش قرار داده شده، این گیاه رو به صورت آنلاین و یا real time مشاهده کنن، برای اینکار میزان تشعشع لامپ فلوئورسنت باید به یه دوز مشخص برسه تا گیاه واکنش نشون بده. برای فعال کردن لامپ فلوئورسنتی که نزدیک این گیاه در کافه قرار گرفته، و میتونه تحت وب هم کنترل بشه،
روی باتن “Give Light to Midori-san” یعنی (緑さんに光をあげる) که زیر widget قرار داره، کلیک کنین، یه نام دلخواه برای خودتون انتخاب کنین و بعدش ok رو بزنین (از اینجا میتونن کد این widget رو بگیرین)به محض اینکه لامپ فعال شد، این widget یک نمای آن لاین از این گیاه زیر نور لامپ نشون میده:)
* جالبه بدونین که قبلا یک گیاهی به اسم Pothos هم وجود داره که از فوریه ۲۰۰۸ داره توی توئیتر، توئیت مینویسه! این گیاه بیشتر وقتی نیازش به آب فوری و حتمی هست، توئیت مینویسه!

ویدئویی از فعالیت این گیاه

/TAKOTOP

هیچ نظری موجود نیست: