۱۳۸۷ آبان ۱۹, یکشنبه

( گزارش علمی) : سرما خوردگی ، انفلوانزا و دیدگاههای قدیمی



کیتی ریورز، خبرنگار صدای آمریکا ، واشنگتن :
یک کارشناس بهداشت در کالیفرنیا، میزان صحت برخی از دیگاه های نسل های گذشته در درمان سرماخوردگی را بازبینی می کند.

همزمان با فرا رسیدن پاییز و زمستان و فصل سرماخوردگی و آنفولانزا، افراد بیشتری به ویروس این بیماری ها که عامل سرماخوردگی معمولی و آنفولانزاست مبتلا می شوند.
آیا این تفکر قدیمی درست است که لباس گرم پوشیدن از سرماخوردگی پیشگیری می کند؟ آیا گوش دادن به نصایح قدیمی ها باعث بیماری می شود؟ آیا باید به نصیحت نسل های گذشته که می گفتند وقتی سرما می خوری باید بیشتر غذا بخوری و یا اگر تب داری باید از غذا خوردن پرهیز کنی صحت دارد؟ به هنگام تب چه باید کرد؟ آیا برای کاهش دمای بدن باید دارو مصرف کرد و یا باید اجازه داد تا بدن با سیستم های ایمنی خود با عفونت مبارزه کند؟
به نظر می رسد هر کسی برای این سوال ها پاسخ خاصی دارد. اما پرسش این است که دانش قدما در دنیای امروز از چه ارزشی برخوردار است؟
دکتر آلوین دلسون ای امین ، پزشک سرپرست برنامه ایمن سازی دپارتمان بهداشت عمومی لوس آنجلس، که اطلاعات بسیاری در مورد بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا در کالیفرنیا کسب کرده است، می گوید: « نتایج پژوهش ها، شواهدی مبنی بر دیدگاه های سنتی نسل های قدیم در مورد این بیماری ارایه کرده است. در مقام نمونه، سال های متمادی دانشمندان این ایده که سرما خوردن و خیس شدن عامل ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزاست را رد می کردند.»
اما نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهد، هوای سرد عامل تنش و استرس در بدن می شود. این استرس شرایطی ایجاد می کند که مقدمات ورود ویروس به بدن را بیشتر فراهم می کند. بنابراین شاید عاقلانه تر و بهتر باشد که افراد پیش از خروج از منزل گرم تر لباس بپوشند.
دکتر آلوین دلسون ای امین در پاسخ به این دیدگاه و نصیحت نسل های گذشته که می گفتند وقتی سرما می خوری باید بیشتر غذا بخوری و یا اگر تب داری باید از غذا خوردن پرهیز کنی، می گوید: « اگر فرد سرما خورده احساس گرسنگی می کند باید غذا بخورد.
اما در شرایطی که فرد بیمار تب دارد، بویژه در موارد تب بالا، مشکل کمی جدی تر است. به هر حال فرد تب دار زیاد اشتها هم ندارد. ممکن است غذا خوردن فردی که تب بالا دارد، با تهوع و استفراغ همراه شود. اما نوشیدن مایعات نقش بسیار مثبتی دارد. تب باعث کم آبی شدید بدن می شود.»
دکتر آلوین دلسون ای امین، در مورد اقدام لازم برای درمان فرد تب دار می گوید: « اگر فرد به مدت یک روز یا طولانی تر، تب 40 درجه و یا بیشتر دارد، باید تحت درمان قرار گیرد. ممکن است تب و درجه حرارت بالای بدن به مغز فرد آسیب برساند. پزشکان در ضمن براین باورند اگر تب سبب بی خوابی فرد شده است باید تحت درمان قرار گیرد.»
آسپیرین، استامینوفن و ایبوبروفن برای کاهش تب و درد موثر است. اما آسپیرین نباید برای کودکان تجویز شود زیرا ممکن است پیامدهای ناخوشایند و نادری پدید آورد. دکتر آلوین دلسون ای امین تصریح می کند: « این دیدگاه که واکسن آنفولانزا عامل ابتلا به این بیماری ست، اشتباه است. چنین اتفاقی روی نخواهد داد. گاهی اوقات افراد بلافاصله پس از واکسن آنفولانزا، ویروس آن را از دیگران می گیرند و به این بیماری مبتلا می شوند و نتیجه گیری می کنند که واکسن عامل آنفولانزا بوده است. »
اما واکسن آنفولانزا، افراد را در برابر ابتلای به این بیماری مصون نمی کند. در عین حال، اگر فرد به این بیماری مبتلا شود، واکسن می تواند پیامدهای زیان بار ویروس را محدود کند.
voanews/persian

هیچ نظری موجود نیست: