۱۳۹۲ شهریور ۱۲, سه‌شنبه

ناصر دیوان کازرونی

ناصر دیوان کازرونی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ناصر دیوان کازرونی

ناصر دیوان کازرونی
زادروزکازرون
درگذشتکازرون
آرامگاهکازرون
محل زندگیکازرون
ملیتایرانی
نام‌های دیگرخواجه عبدالله امیرعضدی
نقش‌های برجستهرهبر قیام کازرون و فارس علیه استعمار انگلستان
لقبناصر لشکر
دیناسلام
مذهبشیعه
ناصر دیوان کازرونی رهبر قیام مردم کازرون علیه استعمارگران انگلیسی بود که همراه با سردار عشایر صولت الدوله قشقایی در جنگ اول جهانی بر علیه انگلیسی ها جنگید.

تولد و ایام جوانی[ویرایش]

وی در حدود ۱۳۰ سال پیش در شهرستان کازرون از پدری بنام حسنعلی متولد گردید، پدر و اجداد وی بطور موروثی به سمت کلانتری کازرون منصوب می‌شدند. دوران جوانی ناصر دیوان مصادف با رقابتهای سیاسی و اقتصادی بنیان برانداز قدرتهای بزرگ آنزمان یعنی روس و انگلستان در کشور ما بود، روح حساس و سر پر شور ناصر دیوان در چنین هنگامه‌ای، حیات را برای خود ننگ می‌دانست و نمی‌توانست به آسانی شاهد نابودی کشور خود بدست استعمار باشد، در چنین زمانی ناصر دیوان همراه با کازرونیان قیام نمود، جهادی که هدفش جز مبارزه با استعمار و مقابله با ظلم و ستم بیگانگان و برپائی شعائر اسلامی در بر نداشت.

مبارزه با استعمار[ویرایش]

برای ناصر دیوان بسیار دشوار بود که سرزمین ایران را زیر چکمه‌های استعمارگران انگلیسی کهنه کار مشاهده نماید. لذا تصمیم گرفت رسالتی را بعهده بگیرد که پیوسته در طول زندگی خود آن را تعقیب می نمود، مبارزه با استعمارگران و نابودی نیروهای متجاوز آنها. وی در انجام رسالت خود که مبارزه با اهداف پلید بیگانگان بود به هر آنچه توانایی انجام آن را داشت، توسل جست. او در کازرون گروهی از فرزندان این منطقه را سازمان داد و آنها را برای رویارویی با متجاوزین به ایران آماده نمود. این مبارزات و دعوت عمومی برای نبرد در راه آزادی و استقلال موجب گردید که قوای انگلیسی در تنگنای شدیدی قرار گیرند تا جائی که فرماندهان آنها نسبت به این مسئله اعتراف نمودند.

انگیزه مبارزات[ویرایش]

مهم‌ترین انگیزه مبارزات ناصر دیوان همان اهداف مذهبی و دینی بود. فتاوی علما و مراجع آنزمان نظیر آیت‌الله شیرازی، آیت‌الله کاشانی و روحانیون متنفذ محلی نظیر آیت‌الله موسی لاری، حاج شیخ جعفر محلاتی و حاج شیخ محمد حسین مجتهد برازجانی از جمله عنصر مهم در شکل گیری حرکتی بود که مردم کازرون را در جبهه‌ای متحد و متشکل از پیر و جوان در مقابل هجوم استعمارگران قرار می‌داد.

تفکر و اندیشه[ویرایش]

گفته‌ها و سخنرانی‌ها و نامه‌های هر کس نشان دهنده طرز تفکر و روحیه اندیشه، جهان بینی و ایمان یک شخص می‌باشد. از این جهت برای شناخت بیشتر ناصر دیوان این مرد ایمان و عمل نگاهی هم به سخنان او می کنیم که از او بیادگار مانده است: « ما به موجب تعالیم اسلامی باید با قوای کفر جهاد کرده از تسلط ملحدین به مردم مسلمان جلوگیری بعمل آوریم.» «من هدفی جز استقلال و عظمت وطن ندارم و با هر کس که با ایران دشمن باشد و در جهت مخالفت مصالح ما گام بر دارد مبارزه خواهیم کرد.» « ما که تا جان در بدن داریم جانبازی خواهیم کرد و با دشمنان ایران انبازی نخواهیم جست.»[نیازمند منبع] « من به پشتیبانی شما [مردم کازرون] با دولت مقتدر بیگانه [انگلیس] وارد جنگ شده ام زیرا می دانم شما همه شجاعت پیشه و وطن دوست هیچوقت راضی نیستید که پای اجنبی در شهر شما باز شود.»

خصوصیت اجتماعی و اخلاقی[ویرایش]

ناصر دیوان مردی بزرگ بود با خصلتهای انسانی و مردم دوستی، بنا نه گفته نزدیکان او، وی ماهانه برای فقرا و بیچارگان مقداری غذا و آذوقه و همچنین پول مقرری تعیین کرده بود و در اواخر هر ماه فقراء و بیچارگان و بینوایان شهر در کنار خانه او جمع می‌شدند. خانه وی همیشه بر روی عموم باز بود و بدین جهت هر انسان نیازمندی را بسوی خود جذب می‌کرد، بخشودگی، فداکاری، احترام به کودکان، ایجاد آثار خیریه از خصوصیات دیگر وی می‌توان نام برد. دینداری و ایمان به خدا از خصوصیات بارز ناصر دیوان بود و در تمام جهادهای خود نظر به فتوای جهاد مراجع عالیقدر از جمله عبد الحسین لاری و علمای اعلام کازرون داشت. دوستی اهل بیت و پرداختن به آنها و فنا شدن در ولایت آنها از نکات بارز زندگی این مرد بشمار می‌آید. وی همانطور که در حفظ استقلال و عظمت وطن بی نظیر بود در بر پایی شعائر اسلامی (از جمله مراسمتاسوعا، عاشورا، تعذیه)نیز معروف بود و نسبت به ادای فرایض مذهبی حرص شدیدی داشت. از خصوصیات چشمگیر ناصر دیوان، فتوت، جوانمردی وفرزانگی است. نقل است که در یکی از جنگلها اسیری بعد از اسارت بدست یکی از مجاهدین به ضرب گلوله کشته می‌گردد، ناصر دیوان پس از شنیدن این واقعه خشمگین و متأثر می‌گردد وی ضمن اعتراض شدید به این عمل نابهنجار، آنرا عملی خلاف شئون انسانی و اصول فتوت و جوانمردی و مغایر با عواطف عالی انسانی و شرافت می خواند.

مرگ[ویرایش]

ناصر دیوان در شهریور ماه ۱۳۲۰ سرانجام پس از سالها تلاش و مبارزه علیه استعمارگران و متجاوزین اجنبی و خدمت به مردم محروم زندگی را بدرود گفت و در محلی بنام << شاه ارغوان(شارغون، به زبان بومی)>> در کازرون بخاک سپرده شد.

هیچ نظری موجود نیست: