۱۳۸۸ اسفند ۱۰, دوشنبه

سلولي که جهان را نجات مي‌دهد !


شرکت Bloom Energy با معرفي فناوري جديد خود که مي تواند واکنش هاي شيميايي را به منظور توليد انرژي ذخيره کند قدم اول را در مسير متحول ساختن منابع سوختي جهان براي نجات زمين از آلودگي هاي سوختي برداشت.
سلول هاي انرژي زاي اين شرکت کاملا مسطح و از جنس سراميک سخت به شکل مربع بوده و از پودرهايي شن مانند ساخته شده اند.
اين شن ها نيز با استفاده از جوهرهايي ويژه رنگ آميزي شده و بخش آند را به رنگ سبز و بخش کاتد را به رنگ سياه به وجود آورده اند. هر يک از اين سلول هاي سوختي توانايي توليد 25 وات انرژي را دارند که براي روشن کردن يک لامپ ساده کافي خواهد بود.
اصلي ترين توليد اين شرکت «سرور انرژي Bloom» نام دارد؛ ژنراتوري که بر اساس فناوري سلول هاي سوختي هوشمند اين شرکت ساخته شده است. اين سلول هاي سوختي براي توليد انرژي بيشتر از انرژي توليد شده توسط سوخت هاي فسيلي نيازمند واکنش هاي شيميايي هستند و از اين رو نسبت به منابع سنتي و کنوني انرژي بسيار پاکتر ، قابل دسترس تر و قابل استفاده تر خواهند بود.
فناوري سلول هاي سوختي براي ده ها سال در دست توسعه و تکميل قرار داشته است و به ويژه تمرکز اصلي بر روي ايجاد واکنش هاي شيميايي با استفاده از هيدروژن بوده است. با اين حال فناوري سلولهاي سوختي Bloom اساسا متفاوت بوده و گوي سبقت را از بسياري از سوخت هاي قابل احيا يا سنتي ربوده است.
اين فناوري به گونه اي در برنامه هاي مريخي آژانس فضايي آمريکا نيز ريشه دارد زيرا بنيانگذار اين شرکت در گذشته مسئوليت توليد فناوري را براي کمک به ايجاد حيات پايدار در سياره مريخ را به عهده داشته است. وظيفه وي استفاده از انرژي خورشيدي و آب براي توليد هوا براي تنفس و سوخت براي حمل و نقل بوده است.
با اين حال ابداعاتي که در اين راستا انجام گرفت مي تواند هوا و هر نوع سوختي را به برق تبديل کند، از گازهاي طبيعي تا انواع مختلفي از گازهاي زيستي با کمک اين فناوري و طي فرايندي الکتروشيميايي به انرژي الکتريکي تبديل مي شوند. حتي در صورتي که در اين فناوري از سوختهاي فسيلي استفاده شود فرايند تبديل انرژي نسبت به ديگر نيروگاه هاي فسيلي 67 درصد پاک تر و سبزتر خواهد بود.
شرکت Bloom Energy طي نشست مطبوعاتي خود همچنين اعلام کرد ژنراتور ابداعي اين شرکت تا کنون توانسته است در حدود 11 ميليون کيلووات ساعت انرژي الکتريکي توليد کند که اين ميزان توليد انرژي با کاهش 6 ميليون و 350 هزار و 293 کيلوگرم دي اکسيد کربن همراه بوده است.
بر اساس گزارش فاکس نيوز، نام مشتريان اين شرکت براي استفاده از فناوري منبع انرژي جديد آن را مي توان در ميان اسامي شرکتهاي تجاري از قبيل کوکا کولا، eBay، فدکس، گوگل و ديگر شرکت هاي مشهور مشاهده کرد.
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100868472074

هیچ نظری موجود نیست: