۱۳۹۱ مهر ۳۰, یکشنبه

خوزستان، بهشت باستان شناسان


خوزستان استان غریبی است. قدمت این استان به بیش از پنج هزار سال پیش بازمی گردد و در آن آثار تاریخی و دیدنی زیادی وجود دارد. این آثار تاریخی آنچنان مهم است که باستان شناسان متفق القول اینه استان بکر را بهشت باستان شناسان می نامند
 خوزستان استان غریبی است که می توان آن را یکی از بهترین پتانسیل های گردشگری عنوان کرد؛ استانی که از گردشگری تاریخی دارد، تا گردشگری جنگ خیلی ها خوزستان را به خوبی آنچه که هست نمی شناسند. حتی نمی دانند اگر به این استان بکر سفر کنند چقدر تجربه های جدید خواهند داشت و چقدر بهشان خوش خواهد گذشت.

هر چه هست خوزستان استان غریبی است. قدمت این استان به بیش از پنج هزار سال پیش بازمی گردد و در آن آثار تاریخی و دیدنی زیادی وجود دارد. این آثار تاریخی آنچنان مهم است که باستان شناسان متفق القول اینه استان بکر را بهشت باستان شناسان می نامند هر چند که دست غارتگران آثار تاریخی به دلیل همین صفت، این استان را حسابی نابود کرده است و هر روز تعداد حفاری های غیرمجازی که تپه های تاریخی این استان را همچون مورچه خواران می کنند بیشتر و بیشتر می شود اما هنوز هم می توان جاذبه های تاریخی این استان زیبا را دید.

استان خوزستان دو اثر جهانی نیز دارد؛ زیگوران 3500 ساله چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر که این دو اثر نام این استان را بیش از پیش جهانی کرده است. علاوه بر این آثار تاریخی، این استان دارای جاذبه های طبیعی و همینطور گردشگری مذهبی و جنگ نیز هست. آرامگاه دانیال نبی در این استان قرار دارد و آثار هشت سال جنگ تحمیلی در همه شهرهای این استان قابل دیدن است.

تور زیگورات تا شادگان

تور زیگورات چغازنبیل تا دریاچه شادگان و روستای روی آبش فرصت مناسبی است تا بتوانید در حداقل زمان ممکن همه جاذبه های گردشگری این استان را ببینید. این تور پنج روزه است و با قطار به این استان سفر خواهید کرد. از شمال وارد استان می شوید یعنی اینکه ساعت هفت بعدازظهر تهران که سوار شدید اندیمشک پیاده خواهید شد و کل سفر در هتل سه ستاره ای در دزفول اقامت خواهید داشت.

سهم تورگردان شما از وعده های غذایی، سه وعده صبحانه وسه وعده ناهار خواهد بود و بقیه را خودتان باید تهیه کنید اما برنامه سفرتان بازدید از شوشتر، شوش، اهواز، شادگان، خرمشهر و آبادان است.



جاذبه های شوشتر


سفر به بهشت باستان شناسان

سفر به بهشت باستان شناسان
اگر به شوشتر سفر کردید حتما نان های خرمایی اش را امتحان کنید. همچنین این شهر یک اثر جهانی دارد که به سازه های آبی شوشتر که سابقه اش به دوره هخامنشیان بازمی گردد، معروف است. سازه های آبی شوشتر به عنوان نبوغ ایرانیان در استفاده بهینه از آب در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیدند اما بافت قدیم شوشتر را هم می توان یکی از بافت های منسجم و تا حدود زیادی پویا در بافت های شهری ایران به حساب آورد.

سفر به بهشت باستان شناسان

سفر به بهشت باستان شناسان

سفر به بهشت باستان شناسان
بافت قدیم شوشتر که پیرامون آن را آب فرا گرفته است مانند جزیره ای در وسط آب قرار دارد و تقریبا نیمی از مردم شوشتر در این قسمت از شهر زندگی می کنند. در این بافت خانه های تاریخی زیادی مانند خانه امین زاده، مرعشی، مستوفی و دورقی وجود دارد. همچنین بنای امامزاده عبدالله این شهر نیز دیدنی است.

سفر به بهشت باستان شناسان



شوش

شوش یکی از مهمترین شهرهای تاریخی ایران به شمار می رود. تپه های تاریخی شوش، کاخ شاپور و کاخ آناهیتا، قلعه دمرگان، آرامگاه دانیال نبی از جاذبه های گردشگری این شهر است اما مهمترین اثر تاریخی این شهر که در نزدیکی آن قرار دارد معبد چغازنبیل است. این بنای عظیم که در حقیقت نیایشگاه ایلامیان بوده است در 40 کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش و 35 کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر واقع است.



سفر به بهشت باستان شناسان


همینطور محوطه باستانی هفت تپه حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش واقع شده و همانطور که از نام آن پیداست از تپه های متعددی تشکیل شده که گستردگی این محوطه باستانی به مراتب باعث جلب توجه کاوشگران مختلف قرار گرفته است. در این محوطه موزه ای هم قرار دارد که برخی از آثار کشف شده در این محوطه های تاریخی در آن قرار دارد.

سفر به بهشت باستان شناسان


شادگان

سفر به بهشت باستان شناسان
تالاب شادگان در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان قرار دارد. در میان این تالاب روستایی قرار دارد که جاذبه گردشگری زیبایی دارد که مردمان برای رفت و آمد از قایق استفاده می کنند. گاومیش های فراوانی هم در تالاب زندگی می کنند. پهناوری این تالاب حدود 400 هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش 327765 هکتار است.

سفر به بهشت باستان شناسان

سفر به بهشت باستان شناسان

سفر به بهشت باستان شناسان


خرمشهر و آبادان

خرمشهر و آبادان که در جنوب استان خوزستان قرار دارد مهمترین شهرهای استان خوزستان است که دارای بیشترین آثار گردشگری جنگ هستند. هر سال تعداد زیادی از گردشگران جنگ در قالب کاروان راهیان نور عازم این شهر می شوند.

سفر به بهشت باستان شناسان
اما غیر از آثار جنگی که در این دو شهر وجود دارد، خرمشهر از خیلی جهات شهر نخستین هاست مانند نخستین سینمای روباز ایران که در این شهر ساخته شد.

موزه هنرهای تجسمی آبادان، موزه آثار باستانی آبادان، موزه هنرهای معاصر، سینما رکس، سینما نفت (سینما تاج)، باشگاه ایران، تالار اشراق، باشگاه پیروز، مدرسه مهرگان (اهدایی شرکت نفت ایران وانگلیس AIOC)، مجموعه ساختمان های انکس، ساحل اروندرود، سینما نفت، شهر بازی (باغ ملی)، پارک کودک، پل فاو (بعثت)، اسکله لنج ها، پارک فرودگاه، پارک معلم، فضای سبز حاشیه بلوار آزادی و پارک ساحلی بهمنشیر از دیدنی های آبادان هستند.



اهواز

سفر به بهشت باستان شناسان

سفر به بهشت باستان شناسان
اهواز در روزگار ساسانیان از شهرهای عمده خوزستان به شمار می رفت و از مراکز عمده صنایع نساجی خوزستان بود اما در حال حاضر این شهر دارای جاذبه های نوینی است که در دهه های اخیر ساخته شده اند مانند پل معلق، پل سفید، پل سیاه و آرامگاه علی بن مهزیار.

هیچ نظری موجود نیست: