۱۳۹۲ خرداد ۱۶, پنجشنبه

منطقه حفاظت شده جهان نما ، گلستان











منطقه حفاظت شده جهان نما ، گلستان
نام انگلیسی :  Jahan Nama protected area    
نام فارسی :  منطقه حفاظت شده جهان نما

موقعیت جغرافیایی
منطقه حفاظت شده جهانما در استان گلستان بين N3642  عرض شمالي و E5412 طول شرقي واقع شده است. مساحت آن در حدود 38403 هكتار مي باشد.
پوشش گياهي: جامعه سرخدار و ارس.
پستانداران: پلنگ ,‌مرال,‌خرس قهوه اي ,‌ گرگ و شوكا.
 

منطقه حفاظت شده "جهان نما" در استان گلستان با چشم‌اندازهاي زيبا و در عين حال ناشناخته مي‌تواند در همه فصول پذيراي ايرانگردان و گردشگران باشد. اين منطقه با وسعتي بيش از ‪ ۳۰‬هزار هكتار در جنوب شرقي شهرستان كردكوي در ارتفاعي بين ‪ ۶۰۰‬تا سه هزار و ‪ ۸۶‬متري از سطح دريا واقع شده است. وجود دهكده‌هاي ييلاقي قديمي، آثار تاريخي و باستاني، وضعيت جغرافيايي و آب و هوايي، وجود كوه، رودخانه، چشمه، انواع وحوش و پرندگان كمياب و نوع پوشش گياهي از جمله جاذبه‌هاي اين منطقه است.

"مزدك دريابيگي" در دانشنامه گلستان درباره منطقه نوشته است: در اين منطقه كه خود در قالب دشت جهان نما قرار دارد دهكده‌هاي ييلاقي قديمي وجود دارد كه از جمله دو روستاي كفشگيري و سعدآباد است. كفشگيري محله و سعدآبادمحله در شمال غربي منطقه حفاظت شده جهان نما هنوز داراي منازلي با معماري سنتي است. شغل مردم روستاهاي منطقه عمدتا دامداري وكشاورزي بوده و گليم، پاپيچ‌هاي سنتي و وسايل تزئيني كوچك از جمله صنايع دستي آنان به شمار مي‌رود. همچنين وجود برج ‪ ۳۵‬متري رادكان معروف به "ميل رادكان" درحاشيه اين منطقه ارزش گردشگري آن را دو چندان كرده است. اين منطقه كه در جنوب شهرستان كردكوي واقع است، گفته مي‌شود مدفن يكي از اسپهبدان خاندان باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن وندرين باوندي است.

آثار باستاني زيادي نيز در روستاهاي حاجي‌آباد، چهارباغ، شاهكوه، چمن ساور، زيارت و ديگر محدوده‌هاي منطقه حفاظت شده جهان نما جود دارد. از نظر وضعيت جغرافيايي بيشتر منطقه جهان نما كوهستاني بوده و ارتفاع منطقه آن از ‪ ۶۰۰‬متر در مرز شمالي اطراف شصت كلا تا سه هزار و ‪ ۸۶‬متر در كوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستاي زيارت مي‌باشد. كوههاي معروف اين منطقه دوكالي درغرب، شاه‌پسند، كالت و چلستان در مركز، زبله، تلمبار و لنده كوه در شرق بوده و دره‌هاي مهم آن شامل مغزي در غرب ، جلينك بلينگ در جنوب، سفيددره در مركز و تركت در شمال است.

با وجود كوهستاني بودن اين منطقه چشمه‌هاي زيادي در آن وجود دارد كه از جمله نخودچشمه، سرخ چشمه، پيرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوكش، والديگاه، امام وردي، چهارسرا، چشمه‌هاي اطراف محلات جلينگ بلينگ، حاجي آباد، مرادچشمه، تاجين چشمه و چشمه آبگرم زيارت است. همچنين رودخانه‌هايي دراين منطقه جاري است كه از جمله مي‌توان به چهارباغ در جنوب اشاره كرد كه در ادامه مسير به نام رادكان وارد استان مازندران مي‌شود، رودخانه فصلي سفيددره نيز در مركز اين منطقه قرار دارد. در درون منطقه حفاظت شده جهان نما همچنين آبشار زيارت وجود دارد كه در حدود پنج كيلومتري روستاي زيارت و در شمال شرقي اين منطقه است.

جهان‌نما در طبقه بندي جغرافيايي گياهي ايران جز بخش فرعي هيركان قرار گرفته كه اين بخش جنگل‌هاي شمال كشور را در برگرفته است. پوشش گياهي منطقه شامل درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار است. مهمترين گونه‌هاي گياهي آن سرخدار، ارس، سروكوهي، پيرو، مازو،راش، ممرز، آلوچه، زرشك، آزاد، بيد، هفت كول، نمدار، سياه‌تلو وگونه‌هاي علفي وبوته‌اي گل گاوزبان، سريش، فستوك، يونجه، گل قاصد، مريم گلي، شكرتيغال، اسپرس بوته‌اي، چوبك و درمنه است.

منطقه تركت و پيرامون آن در منطقه حفاظت شده جهان نما بهترين زيستگاه حيات وحش ازجمله مرال، شوكا، خرس و گرگ است. اين منطقه به دليل شرايط خاص داراي حيات وحش غني شامل گونه‌هاي كمياب و درمعرض خطر است كه برخي گونه‌هاي مهم آن خرس قهوه‌اي، روباه، شوكا، خوك وحشي، گربه جنگلي. سياه گوش و پلنگ است. پرندگان بومي و مهاجر اين منطقه نيز از ديگر زيباييها بوده كه از جمله انواع دليجه، عقاب، سارگيه، قرقي، كبك، تيهو، بلدرچين، قرقاول، كركس، هما، كبوتر جنگلي، شاهين، فاخته و توكا مي‌باشد.

از سوي ديگر براساس آمارهاي ارايه شده متوسط بارندگي در منطقه جهان نما حدود ‪ ۴۴۰‬ميلي متر اعلام شده است. براين اساس زمستان اين منطقه سرد و در تابستان هواي مطبوع و خنكي دارد و وجود مه در فصول مختلف به خصوص تابستان يكي از عوامل تلطيف هواي است. گفتني است ميل رادكان، جاده شاه عباسي، شهر باستاني تميشه، امامزاده روشن‌آباد، ابراهيم و چهاركوه، دهكده‌هاي ييلاقي درازنو و جهان نما و پارك جنگلي امام رضا(ع) از ديگر مناطق گردشگري شهرستان كردكوي است. بخش شمال اين شهرستان از زمين‌هاي جلگه‌اي هموار با شيب ملايم تشكيل شده و به زمين‌هاي بندرتركمن، رودخانه قره‌سو و خليج گرگان منتهي مي‌شود. بخش جنوبي آن نيز از ارتفاعات البرز شرقي تشكيل شده كه حداكثر ارتفاع آن از سطح دريا در برخي از مناطق به سه هزار و ‪ ۵۰۰‬متر مي‌رسد.

پوشش گياهي اين شهرستان متنوع است، در كوهپايه‌ها زمين‌هاي زراعتي همراه با چمنزارها گسترش يافته و تا ارتفاع دو هزار و ‪ ۴۰۰‬متري را هم جنگل‌هاي انبوه پوشانده است. شهرستان كردكوي با يك بخش مركزي و سه دهستان بيش از ‪ ۷۰‬هزار نفر دارد و كشاورزي در اقتصاد اين شهرستان نقش عمده‌اي دارا مي‌باشد. كردكوي در غرب استان گلستان با مساحتي حدود ‪ ۸۱۵‬كيلومترمربع از شمال به بندرتركمن، از غرب به بندرگز، از شرق به گرگان و از جنوب به استان سمنان محدود است. در مجموع ‪ ۱۹۲‬هزار و ‪ ۹۳۲‬هكتار ، معادل ‪ ، ۹/۴۴‬درصد مساحت كل استان را مناطق حفاظت شده تشكيل مي‌دهد . بخشي از اين مناطق شامل پارك ملي گلستان، منطقه حفاظت شده لووه، زاو، تالاب‌هاي بين‌المللي "آلاگل"، "آلماگل"، "آجي‌گل" و "گميشان" هستند كه در جاي جاي استان گسترده شده است.

هیچ نظری موجود نیست: