۱۳۹۱ اسفند ۶, یکشنبه

خواص گوشت پرندگان



در بین تمام مواد غذایی گوشت وسیع‌ترین دامنه مواد مغذی را با مغادیر مناسب فراهم می‌کند. این عامل ممکن است یکی از دلایل اهمیت گوشت در طول تاریخ و در تمامی انواع برنامه‌های غذایی باشد. همین عامل نیز گوشت را به عنوان یکی از مهمترین غذاها در مراسم و جشن‌ها تبدیل کرده است اما احتمالا در فرهنگ غذایی مردم کشورهای مختلف گوشت بیشتر به علت خوش خوراک بودن مصرف می‌شود تا به دلیل خواص تغذیه‌ای آن.


مصرف گوشت در ایران: در کشور ما گوشت قرمز، مرغ و ماهی به ترتیب عمده ترین نوع گوشت مصرفی را تشکیل می‌دهد و میزان سرانه ی مصرف این سه نوع گوشت در ایران به طور متوسط به ترتیب ۱۹٫۷ و ۱۲٫۶ و ۴٫۹ کیلوگرم در سال است. در بین خانوارهای شهری کشور در سال‌های مختلف هزینه ی گوشت بیشترین سهم را در بین هزینه‌های خوراکی به خود اختصاص داده است (۱۵٫۵ درصد کل هزینه‌های خوراکی)، در حالی که در بین خانوارهای روستایی بیشترین سهم هزینه های خوراکی به غلات و حبوبات و فراورده های آنان مربوط بوده و حدود ۱۲٫۷۸ درصد کل هزینه های خوراکی به گوشت اختصاص داشته است

امروزه علاوه بر گوشت گاو و گوسفند ومرغ، گوشت های دیگری همچون گوشت شترمرغ، بوقلمون و بلدرچین نیز در دسترس افراد قرار گرفته است. متاسفانه برخی افراد بنا بر عادت یا به دلیل نداشتن آشنایی با اینگونه از گوشت ها از خرید و خوردن آنها امتناع می کنند. در اینجا شما را با گوشت اینگونه از پرندگان و فواید و خواص آنها آشنا می کنیم.

گوشت شترمرغ



گوشت شترمرغ در دسته گوشت های قرمز طبقه بندی می شود و از لحاظ ارزش غذایی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز است. گوشت شترمرغ دارای فواید بسیاری است.

1- گوشت شترمرغ کالری، کلسترول و چربی بسیار پایین تری از گوشت مرغ و بوقلمون دارد.

2- گوشت شترمرغ برای افرادی که می خواهند رژیم لاغری بگیرند بهترین گزینه است زیرا علاوه بر چربی کم، خاصیت سیرکنندگی فراوان دارد.

3- اسیدهای چرب غیراشباع موجود در گوشت شترمرغ 30 درصد مجموع اسیدهای چرب را تشکیل می دهد.

4- این گوشت به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا-3 فراوان بهترین نوع گوشت برای افراد سالمند و بیماران قلبی و عروقی است.

5- گوشت شترمرغ به دلیل داشتن سدیم بسیار کم برای بیماران فشار خونی بسیار مفید است.

6- گوشت این پرنده همچنین دارای پروتئین و آهن بسیار بالایی است، بنابراین مصرف آن به افراد کم خون و زنان باردار توصیه می شود.

7- گوشت شترمرغ به میزان قابل توجهی از املاحی همچون روی و منیزیم برخوردار است.

8- نکته آخر اینکه بسیار ترد است و هضم آسانی دارد.


گوشت بلدرچین



گوشت بلدرچین بسیار لذیذ، خوش طعم و مقوی است. به دلیل آنکه این پرنده دارای جست و خیز و تحرک فراوانی است ماده ای به نام گلیکوژن در ماهیچ های این پرنده بیشتر از سایر پرندگان تولید می شود که همین امر گوشت بلدرچین را بسیار مطبوع و لذیذ کرده است. گوشت بلدرچین دارای خواص بسیاری است.

1- میزان چربی گوشت بلدرچین بسیار کم است.

2- پروتئین گوشت بلدرچین بسیار بالا و انواع اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده وجود دارد.

3- این گوشت منبع خوبی از نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و غنی از ویتامین های B1، B2 و B6 است.

4- گوشت بلدرچین به دلیل خواص فراوانش برای درمان امراضی چون آسم، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب و ناراحتی های روانی و همچنین بی خوابی بسیار مفید است.

5- خوردن گوشت این پرنده به افراد مسن و از کار افتاده به دلیل بازیابی سلامتی و شادابی روحی و جسمی بسیار توصیه می شود.

6- علاوه بر خاصیت فراوان گوشت بلدرچین، تخم بلدرچین نیز دارای فسفر، آهن، ویتامین B1 و B2 و منبع خوبی از تمامی ویتامین ها به جز ویتامین C است. به همین دلیل تخم بلدرچین را بمب ویتامین نامیده اند.

7- تخم بلدرچین از کلسترول کمتری نسبت به تخم مرغ معمولی برخوردار است و ترکیبات مغذی این تخم می تواند باعث دفع مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین نظیر سرب و جیوه و مواد زاید از بدن شود.

8- مصرف همزمان تخم وگوشت بلدرچین سبب تنظیم دستگاه عصبی، قلب و گوارش می شود.


گوشت بوقلمون




نکته ای که گوشت بوقلمون را از سایر گوشت ها متمایز می کند وجود هر دو نوع گوشت سفید و قرمز در بدن این نوع پرنده است. به طوری که 65 درصد گوشت بوقلمون در ناحیه سینه، سفید و 35 درصد نآن قرمز و در ناحیه ران ها قرار دارد. نکته قابل توجه طعم و مزه هر یک از قسمت های گوشت بوقلمون است. به طور مثال گوشت سینه وبال ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت ران های آن قرمز و بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان شکاری دارد. گوشن بوقلمون نیز دارای فواید و خصوصیات بسیاری است.

1- گوشت بوقلمون منبع خوبی از ویتامین های B1، A، B3، B6، B12 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتانسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

2- مصرف گوشت بوقلمون برای تقویت سیستم ایمنی بدن به خصوص در فصل سرما، بسیار توصیه می شود و دلیل آن سرشار بودن این نوع گوشت از ویتامین A است.

3- این گوشت نسبت به سایر گوشت ها از استخوان و ضایعات کمتری برخوردار است.

4- گوشت بوقلمون دارای پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، کمترین سطح کلسترول و فقدان چربی میان بافتی است.

5- گوشت این پرنده به دلیل بافت فشرده اش هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی دهد.

6- اسید آمینه تریپتوفان گوشت بوقلمون سبب افزایش ترشح سروتونین می شود و همین امر باعث شادابی، آرامش در افراد و سبب بهبود خواب می شود و در ضمن اسید آمینه موجود در گوشت بوقلمون از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری و سموم را از بدن دفع می کند.

7- گوشت بوقلمون سرشار از آهن است به طوری که مصرف 150 گرم گوشت بوقلمون نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند، به همین دلیل مصرف آن به خانم های باردار و کودکان توصیه می شود.

8- گوشت بوقلمون از پوکی استخوان جلوگیری می کند و همچنین سبب افزایش گلبول قرمز خون می شود.

این نکته در مورد گوشت بوقلمون حائز اهمیت است که قسمت تیره گوشت بوقلمون چربی بیشتری نسبت به قسمت گوشت سفید آن دارد، بنابراین بهتر است افراد دارای فشار خون و چربی بالا از قسمت گوشت سینه آن استفاده کنند. همچنین گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است که بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی بهتر است با احتیاط بیشتر از آن استفاده کنند.

هیچ نظری موجود نیست: