۱۳۹۱ آذر ۱۸, شنبه

ماسوله؛ روستايي بدون کوچه‌ي بن‌بست


ماسوله
ماسوله؛ روستايي بدون کوچه‌ي بن‌بست 
ايرن:روستايي تاريخي ماسوله جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي فراواني دارد. به همين دليل از نظر اقتصادي بيشترين سهم درآمد آن به گردشگري وابسته است و حضور گردشگران در اين روستا‌، يکي از مهم‌ترين عواملي است که به پويايي و زنده ماندن آن مي‌تواند کمک کند؛ اما در حال حاضر وجود مشکلات متعدد باعث کم‌رنگ شدن حضور گردشگران در اين روستا شده است.
به گزارش جام جم آنلاين:"طاهر حنيفه‌زاده" مسئول مؤسسه‌ي حفظ و توسعه‌ي پايدار ماسوله، مهم‌ترين مشکل روستاي تاريخي ماسوله را امنيت دانست و گفت: دو ماشين حدود يک‌ماه پيش، در ساعت‌هاي ابتدايي روز کنار کيوسک‌ نگهباني کلانتري ماسوله آتش گرفتند. بعد از بررسي‌هاي کارشناسان آتش‌نشاني مشخص شد، اين آتش‌سوزي عمدي بوده و اين، يکي از نشانه‌هايي است که نشان مي‌دهد امنيت در ماسوله کاهش يافته است.
او دزدي‌هايي را که در چهارماه گذشته از ماشين گردشگران در اين روستا رخ داده است، يکي ديگر از دلايل نبودن امنيت در ماسوله دانست و ادامه داد: تا وقتي بخش خصوصي شامل نيروهاي بومي ماسوله وظيفه‌ي پارکباني ماسوله را برعهده داشت، هيچ دزدي‌اي رخ نمي‌داد؛ ولي وقتي بخش خصوصي خارج از روستا پارکباني را برعهده گرفت، کارهاي خلاف متعددي رخ داده است. از سوي ديگر، متأسفانه اين‌گونه موضوع‌ها اصلا مورد ريزبيني مديران شهري قرار نگرفته‌اند.

روستاي ماسوله جواد عليزاده وي که در روستاي تاريخي ماسوله سکونت دارد، بيان کرد: نبايد ماسوله را موش آزمايشگاهي کرد. اقداماتي که در اين روستاي تاريخي که هر روز پذيراي گردشگران زيادي است، انجام مي‌شود بايد بدون خطا باشد. ماسوله مانند پدري است که در يک گوشه افتاده و در حال سکته‌ي قلبي است‌، همه‌ي فرزندان او در اطرافش هستند؛ ولي به‌لحاظ پزشکي کسي نبايد او را جابه‌جا کند تا اورژانس برسد‌. درباره‌ي روستاي تاريخي ماسوله نبايد راه به خطا برويم.او گفت: حدود 20 سال پيش، يکي از اهالي اين روستا بازسازي درمانگاه ماسوله را با هدف تبديل کردن آن به بيمارستان آغاز کرد. او حدود سال 1370 از وزير وقت تقاضا کرد تا با دادن امکانات و تجهيزات بيشتر به اين بيمارستان، براي تقويت گردشگري سلامت در ماسوله قدمي بردارد؛ ولي متأسفانه بهانه کردن جمعيت کم ماسوله سبب شد تا اين درمانگاه به بيمارستان تبديل نشود و حالا بخش‌هاي خالي اين بيمارستان به هتل پرسنل شبکه‌ي بهداشت تبديل شده است. در حالي که قرار بود روزي در اين مکان، دردهاي مردم ماسوله درمان شود و اين ساختمان به مرکزي براي درآمدزايي بومي‌هاي روستا تبديل شود، نه اين‌که هيچ درآمدي نداشته باشد.وي تبديل شدن يکي از مدارس ماسوله را به خانه‌ي معلم و رستوران اقدام نامناسبي دانست و اظهار کرد: زمين آن مدرسه توسط اهالي ماسوله با هدف تبديل شدن به مکاني آموزشي و تربيتي هديه داده شده بود. همچنين مردادماه 1390 نماينده‌ي استان گيلان در مجلس روي يکي از تخته‌هاي سياه اين مدرسه نوشت، مهرماه 1390 دانشگاه در اين مکان افتتاح مي‌شود؛ ولي متأسفانه همکاري‌هاي لازم انجام نشد و مدرسه هم هتل - آپارتمان معلم‌ها شد تا هيچ درآمدي براي جامعه‌ي محلي نداشته باشد.
روستاي ماسوله جواد عليزاده
حنيفه‌زاده وجود مشکلات متعدد در ماسوله را عاملي براي کاهش مدت ماندگاري مسافران و گردشگران در اين روستاي تاريخي دانست و افزود: افزايش مدت ماندگاري گردشگران در ماسوله به رشد اقتصادي اين روستا کمک مي‌کند؛ اما متأسفانه در وضعيت کنوني از تن ماسوله جدا مي‌کنيم تا به خود آن پينه کنيم.
او وضعيت کنوني اين روستا را نسبت به گذشته، متناسب با شأن آن ندانست و ادامه داد: اين وضعيت به زنده ماندن ماسوله هيچ کمکي نمي‌کند. بايد براي ماندگاري اين روستا به پارامترهاي مختلفي در زمينه‌هاي اقتصادي توجه کرد.
مسئول مؤسسه‌ي حفظ و توسعه‌ي پايدار ماسوله در ادامه با اشاره به وجود يک پارکينگ در اين روستاي تاريخي، گفت: هيچ ماشيني اجازه‌ي ورود به اين پارکينگ را ندارد. اين در حالي است که با باز کردن حاشيه‌ي جاده‌، ماشين‌ها را در اين پارکينگ مي‌توان سامان‌دهي کرد تا گردشگران بيشتري امکان ورود به روستا را داشته باشند.
حنيفه‌زاده وجود يک گروه راهنماي محلي در ماسوله را نيازي ضروري براي اين روستا ارزيابي و بيان کرد: ماسوله مانند يک خط آهن است که تا قلب شهرهاي بزرگ کشيده شده است؛ ولي متأسفانه به دليل نبودن راهنماي محلي، هيچ گردشگري نمي‌تواند اين رابطه را احساس کند‌. يک گردشگر به‌تنهايي ويژگي‌هاي ديدني اين روستا را نمي‌تواند ببيند. ماسوله يک معجزه است، هيچ کوچه‌ي بن‌بستي ندارد و همه‌ي خانه‌هاي قديمي‌اش ضد زلزله هستند. اگر اين اطلاعات به گردشگران داده شود، آن‌ها اين روستا را بخشي از وجود خود مي‌دانند.
وي ادامه داد: وقتي يک گردشگر از ماسوله مانند منقل استفاده مي‌کند و فقط دود کتاب خود را به اين روستاي تاريخي مي‌دهد و نگاهش به قيمت‌ خانه‌ها و آب‌وهواي اين روستاست، نه به تاريخ و فرهنگ آن.
او تأکيد کرد: مجموعه‌ي مديران شهري بايد درباره‌ي امنيت‌ و خدمات شهري و فرهنگي ماسوله احساس خطر کنند و براي برطرف کردن مشکلات با اهالي پاي ميز مذاکره بنشينند تا شايد بتوان بخشي از مشکلات اين روستا را برطرف کرد. 

هیچ نظری موجود نیست: