۱۳۹۲ خرداد ۶, دوشنبه

سایت نشنال جئوگرافیک 10 کشف برتر امسال را معرفی کرد

سایت نشنال جئوگرافیک 10 کشف برتر امسال را از ذره گریزان بوزون هیگز گرفته تا کشف قند در فضا و خانواده جدیدی از دوزیستان ارائه کرده است.

سال 2012 در روزهای پایانی خود قرار دارد؛ در حالیکه اکتشافات و دستاوردهای زیادی در آن صورت گرفته و بشر را یک گام دیگر به سوی کشف رموز جهان، نزدیک‌تر کرده‌ است.

شکست رکورد اندازه توسط سوسمار بزرگ

یک سوسمار آب شور موسوم به «لولانگ» با 6.17 متر طول بطور رسمی به عنوان بزرگترین سوسمار جهان در کتاب گینس ثبت شد.
این موجود غول‌پیکر که موضوع دهمین خبر پربیننده اخبار سایت نشنال جئوگرافیک در سال 2012 بوده، در سپتامبر 2011 در فیلیپین شکار شد.


کشف قند در فضا

ستاره‌شناسان در کشفی شیرین توانستند مولکولهای ساده قند را در گازهای اطراف یک ستاره در فاصله 400 سال نوری شناسایی کنند که نشانگر امکان وجود حیات در سیارات دیگر است.
این کشف اثبات کننده وجود حیات در دیگر نقاط جهان نبوده اما نشان از آن دارد که هیچ دلیل برای عدم وجود آن هم نیست. همچنین این دستاورد می‌تواند بر این موضوع دلالت داشته باشد که مولکولهای غنی از کربن سازنده حیات ممکن است پیش از آغاز شکل‌گیری سیارات به وجود آمده باشند.
دانشمندان از واژه قند برای این ماده استفاده کرده‌اند که به مولکولهای آلی موسوم به کربوهیدراتها دلالت داشته و از کربن، هیدروژن و اکسیژن ساخته شده‌اند.


کشف یک سیاره جدید در منظومه شمسی

یک پژوهش در ماه مه از وجود سیاره کشف نشده در مناطق تاریک منظومه شمسی خبر داد که به دلیل فاصله بسیار دور آن توسط تلسکوپها قابل مشاهده نبوده اما وجود آن در اثر اختلال ایجاد شده در مدار اجسام کمربند کوئیپر قابل تشخیص است.
اجسام کمربند کوئیپر شامل اجسام کوچک یخی از جمله چند سیاره کوتوله بوده که در ورای مدار نپتون قرار گرفته‌اند.


کشف ذره بوزون هیگز

در ماه ژوئیه دو تیم مجزا در برخورددهنده بزرگ هادرونی در مرکز سرن گزارش دادند که بیش از 99 درصد از کشف ذره هیگز بوزون یا حداقل یک ذره جدید کاملا مشابه هیگز اطمینان دارند.
این ذره گریزان ممکن است مدل استاندارد فیزیک را با توضیح چرایی برخورداری جهان از جرم و دلیل وجود کهکشانها، سیارات و حتی انسان را تکمیل کند.


جهان گمشده در قطب جنوب

دانشمندان از کشف گونه‌های جدید ناشناخته از خرچنگ یتی در نزدیکی منافذ داغ هیدروترمال غنی از مواد معدنی در اقیانوسهای نزدیک قطب جنوب خبر دادند که شبیه به یک جهان گمشده از گونه‌های عجیب در اعماق دریا است.
یک روبات زیردریایی مجهز به دوربین توانست گونه‌هایی مانند خرچنگها، دلقک‌ماهی و حتی یک اختاپوس را به تصویر بکشد که اکثرا بی‌رنگ بوده و در تاریکی مطلق اعماق 2400 متری زیر آب زندگی می‌کردند.


کشف منظومه 9 سیاره‌ای

یک ستاره در فاصله 127 سال نوری از زمین ممکن است حتی از منظومه شمسی هم تعداد سیاره بیشتری داشته باشد.
بر اساس یک پژوهش در ماه آوریل، ستاره HD 10180 در جنوب صورت فلکی آبمار ممکن است از 9 سیاره در اطراف خود برخوردار باشد که رکورد منظومه شمسی با هشت سیاره را می‌شکند.


کشف گونه جدید پستاندار در پرو

یک گونه جدید از میمون شب یکی از هشت پستاندار جدید کشف شده در شمال پرو است.
تیمی از زیست‌شناسان مکزیکی و پرویی این بخش جدید تنوع زیستی ناشناخته را در یک کاوش سالهای 2009-2011 کشف کردند.


کشف دوزیست بدون عضو

این موجودات که در حوزه علم کاملا جدید محسوب می‌شوند، کرم یا مار نبوده بلکه دوزیستان بدون عضو خاکی و جزء خانواده caecilian هستند.


نقاشی دیواری مایا در تناقض با پایان جهان

باستان‌شناسان در جدیدترین ابرشهر کاوش نشده مایاها یک نقاشی دیواری را بر روی خانه باستانی کشف کرده‌اند که حاوی محاسباتی است که به کاتبان باستانی در پیگیری مقادیر زیادی از زمان کمک کرده بود. برخلاف ایده پایان جهان در سال 2012 بر اساس تقویم این قوم، علائم روی این نقاشی نشان‌دهنده هزاران سال در آینده است.


کشف معبد «نمایشی» مایا
حدود 1600 سال پیش، معبد خورشید شب از فاصله چند کیلومتری با فانوسهای قرمز رنگ، ماسکهای بزرگ از خورشید مایاها به شکل کوسه، آبخوری خونین و پلنگ خالدار قابل رویت بود. از آن پس این معبد برای مدتها در جنگلهای گواتمالا گم شده بود تا اینکه در سال 2012 توسط باستان‌شناسان دوباره کشف شد. برخلاف امپراتوریهای نسبتا متمرکز اینکا و آزتک، ‌تمدن مایا که در بخش زیادی از گواتمالا، برزیل و ناحیه یوکاتان مکزیک گسترده شده، یک تجمع گسسته از شهرها بوده است.

ایرانیان در گذشته چگونه خنک میشدند؟

معماری بسیار غنی ایرانی از دیرباز مورد توجه بیگانگان بوده است. تاثیرمعماری ایرانی در جهان را به خوبی میتوان دید. معماری ساسانی الگو و پایه اساسی ساخت مساجد اسلامی سر تاسر جهان میباشد. اسلوب ترعه کنی داریوش هخامنشی هنوز هم توسط بعضی مهندسین اروپایی برای کانال سازی مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از این موارد که نظر غربی هارا به خود جلب کرده است بادگیر است.




بادگیر از مظاهر و سمبلهای تمدن ایرانی است دقیقا معلوم نیست اولین بادگیر در کدام شهر ایران ساخته شده ولی سفرنامه نویسان قرون وسطی بیشتر از بادگیرهای شهرهای کویری و گرم و خشک مانند یزد و گناباد و طبس، کرمان، بم و زاهدان نام برده‌اند کاریز و بادگیر و خانه‌های گنبدی بدون تردید از نمادهای تمدن ایرانی است هر سه کلمه بصورت معرب به زبان عربی نیز راه یافته قنات - بادجیر و قبه و قبعه معرب‌های فارسی کلمات فوق هستند.


بادگیرها برج‌هایی هستند که برای تهویه بر بام خانه‌ها ساخته می‌شود. بادگیر را همچنین بالای آب انبارها و دهانهٔ معدن‌ها برای تهویه می‌سازند. در خانه‌ها هوای خنک از بادگیر، که نوع ابتدایی تهویهٔ مطبوع به شمار می‌رود، به اتاق‌های طبقهٔ همکف یا زیرزمین‌ها فرستاده می‌شود. بادگیر از عناصر و سمبل‌های معماری ایرانی هستند ولی امروزه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه استفاده می شوند. بادگیر معمولاً چهارگوش است و در دیوارهای چهارگانهٔ آن چند سوراخ تعبیه شده‌است. درون بادگیر با تیغه‌ها و جدارهایی که از خشت یا چوب و خشت ساخته شده‌است، به چند بخش تقسیم می‌شود.



اولین بادگیرها در کرمان و یزد خودنمایی کردند. سیستم کاری بادگیرها به این نحو می‌باشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود می‌کشند و با تشت‌های آبی که درون آن‌ها تعبیه شده، هوا را خنک و سبک می‌کنند و به داخل خانه هدایت می‌کنند.

بادگیر اعظم بازار برزگ کرمان، بادگیر دولت آباد یزد، بادگیر چپقی سیرجان و بادگیرهای بندرعباس، لارستان، قشم و چابهار از دیدنی‌ترین بادگیرهای ایران هستند. شهر تاریخی یزد به شهر بادگیرها معروف است و به تحقیق، نسبت به سایر شهرهای مرکزی ایران دارای بیشترین تعداد بادگیر است. در این شهر، مرتفع‌ترین بادگیر جهان یعنی بادگیر باغ دولت آباد به ارتفاع ۳۳٫۸ متر وجود دارد. بادگیرهای شهر کرمان و کاشان نیز از بادگیرهای دیدنی ایران محسوب می‌شوند. بادگیرها معمولاً یک طرفه، چهار طرفه و یا هشت طرفه می‌باشند.
در شهر یزد تمامی بادگیرها مرتفع و چهار طرفه یا هشت طرفه هستند. ولی برعکس در شهر میبد که در ۵۰ کیلومتری غرب شهر یزد است، بادگیرها کوتاه و یک طرفه هستند. این امر بدین خاطر است که در میبد، بادهای کویری، توام با گرد و غبار از سمت کویر می‌وزد و اهالی مجبورند که بادگیرهای خود را پشت به این باد و در جهت باد مطلوب بسازند. ولی در یزد، چون بین دو رشته کوه قرار گرفته، بادهای کویری کمتر جریان دارد و می‌توان بادگیرهای مرتفع چند طرفه احداث نمود.

ویلای مهسان پنج واقع در شهرک غرب - تهران

مهسان پنج
تفریحی - ویلایی : شهرک غرب
مساحت زمین: ۸۰۰ متر مربع
تعداد طبقات: ۴

امکانات: قرار گرفتن در بین ۷ کاندید برتر مسابقات هوشمند KNX آلمان در سال۲۰۱۰ (هوشمندترین ساختمان ایران تا سال۲۰۱۰) ، دارای برچسب انرژی نوع A (بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی) ، خانه زنده(با تغییر روز و شب و فصل تغییراتی در خانه بوجود می آید.) ، تلفیق معماری سنتی ایرانی با معماری مدرن ، استفاده از آخرین تکنولوژی ها,متدها و برندهای سلطنتی و روز دنیا ، اجرای بسیار دقیق و خاص توسط استادان ایرانی و خارجی

مجسمه های هنری ساخته شده از دکمه و نخ!

 آگوستو اسکویول هنرمندی آرژانتینی است که جدیداً نمایشگاهی جالب و منحصربفرد در میامی برگزار کرده است. مجسمه های هنری ساخته شده توسط او تماماً از نخ و دکمه های رنگی که با دقت زیاد کنار هم قرار گرفته اند ایجاد شده است:
Augusto Esquivel is an artist from Buenos Aires, Argentina. Represented by the Now Contemporary Art Gallery in Miami, Augusto's work involves the use of thousands of carefully place, multi-coloured sewing buttons. On his website he describes his process:

"I am often obsessed with comparisons of reality and potential and the balance between them, in art: the idea of chaos in perfect order: an object seemingly solid to the eye can also be fragile and inconsistent to the touch; a common object used to create a piece of art becomes transformed into something complicated and intriguing.

I realize how insignificant and small a simple sewing button can be as it lays in my grandmother's sewing box, but at the same time how unique and precious it can become as part of a work of art. Like an atom in a molecule, each button serves and shapes the whole. I hold the button to my ear and it whispers to me, 'I want to be...'"

Below you will find a small sample of Esquivel's wonderful artwork.