۱۳۹۲ فروردین ۲۵, یکشنبه

پکن؛ میزبان اکسپوی جهانی باغ


 گروه گردشگری: پکن، پایتخت جمهوری خلق چین به زودی میزبان نهمین دوسالانه جهانی اکسپوی باغ خواهد بود.
 
بر اساس گزارش خبرنگار CHN در پکن، اکسپوی جهانی باغ که از سال 1997 هر دو سال یک بار و در شهرهای دالیان، نان جینگ، شانگهای، گوانگجو، شن جن، شیا من، جی نان و چونگ چین که همگی از جمله شهرهای توسعه یافته چین محسوب می شوند، برگزار شده، امسال در منطقه فنگ تای شهر پکن برگزار خواهد شد.
 
 
در حد فاصل سالهای 2011 تا 2012 شخصیت های حزب کمونیست چین و همچنین مقامات محلی و استانی شهر پکن بارها از پروژه عظیمی که برای این منظور درنظر گرفته شده بازدید و حمایت کرده اند. «باغ شهر، خانه زیبنده» به عنوان شعار نهمین دوره اکسپوی جهانی باغ اعلام شده است.
 
پکن، پایتخت چین به زودی میزبان نهمین دوسالانه اکسپوی باغ خواهد بود
 
 
منطقه ای که برای پروژه اکسپوی جهانی باغ در شهر پکن در نظر گرفته شده، زمینی به مساحت 267 هکتار را دربر می گیرد که با در نظر گرفتن دریاچه بزرگ مورد نظر طرح، مجموع فضای بکار گرفته شده در پروژه به 513 هکتار می رسد.
 
همچنین شهرداری پکن برای تسریع و تسهیل حمل و نقل علاقه مندان به بازدید از اکسپوی جهانی باغ علاوه بر توسعه سریع حمل و نقل عمومی، برنامه خط ویژه مترو «اکسپوی باغ» را در دست اجرا دارد.
 
 
 
از جمله نکات قابل توجه این طرح آنکه سابق بر این منطقه «فنگ تای» پکن که در جنوب غربی پایتخت چین قرار دارد، جزو مناطق حاشیه ای شهر و اغلب برای طرح های مربوط به بازیافت زباله و مواردی از این دست به کار گرفته می شد که با اجرای طرح اکسپوی جهانی باغ، توسعه و تغییر شکلی بسیار سریع و غیرمنتظره را شاهد است.
 
 
 
اکسپوی جهانی باغ پکن همچنین در مجموع از چهار بخش کلی تشکیل شده که عبارتند از: باغ موزه چین ( متشکل از باغ موزه سنتی و باغ موزه مدرن)، طراحی باغ موزه ( طرح های ابتکاری و بدیع برای باغ)، باغ موزه بین المللی و زیست بوم باغ موزه.
 
 
 
بخش بین الملل نهمین دوره اکسپوی باغ در پکن میزبان مجموعه هایی تحت عناوین باغ اسلامی، باغ اروپایی، باغ ژاپنی، باغ ایرانی، باغ هند و باغ کشورهای دیگر از قبیل اتریش، هلند، روسیه، عراق، اندونزی، افغانستان، هندوستان، پاکستان، کره شمالی، مصر، اتیوپی، تایلند، بنگلادش و ... خواهد بود.
 
نهمین اکسپوی جهانی باغ در چین به مدت شش ماه از تاریخ از 2013-05 تا 2013-11 برگزار خواهد شد.

کرمانشاه؛ گام زدن بر پهنه تاریخ ایران


کرمانشاه، از عهد پیشدادیان تا عصر حاضر یکی از شهرهای مهم و محل اتفاقات بزرگ تاریخی ایران بوده است. این شهر دومین پایتخت ساسانی و نشستگاه خسرو پرویز بوده، با این حال پس از ورود اسلام تا دوره قاجار رونق چندانی نداشته، در عهد قاجاریه با سامان دادن راه عراق و قرارگیری کرمانشاه در این مسیر باردیگر سکونت بشکل گسترده در این شهر شکل گرفت.

کرمانشاه بطور قطع و یقین از 4000 سال پیش آباد بوده، در افسانه ها آمده که این شهر توسط تهمورس دیوبند پادشاه پیشدادی بنا شده است که البته بارها و بارها تغییر شکل داده است.

از نام های قدیم کرمانشاه، نیشابی و آلی پی بوده است و در کتیبه های باستانی از این منطقه بعنوان مرکز پرورش بهترین اسب ها یاد شده است.
 
زمین های حاصلخیز این منطقه که با تاثیر از آب و هوای زاگرس و بادهای مدیترانه ای که از غرب به این شهر می وزد، کرمانشاه را به یکی از قطب های کشاورزی و خوش آب و هوای ایران تبدیل کرده است.
 
معرفی همه دیدنی های کرمانشاه در چنین مطلبی امکانپذیر نیست، سعی شده مهمترین آثار طبیعی و تاریخی شهر و اطراف آن معرفی شود:
 
مجموعه باستانی بیستون:
مجموعه بینظیر و شگفت انگیر بیستون، در 36 کیلومتری کرمانشاه در کوه های بیستون قرار دارد و به گواه تاریخ از قدیمی ترین سکونتگاه های بشر است.
 
نام بیستون برخلاف آنچه در بین عوام معروف است به معنی بدون ستون نیست، در ایام باستان نام آن بغستان یعنی جایگاه خدا بوده که به تدریج به بهستان، بهستون و بیستون تغییر کرده است.
 
مجموعه بیستون هشتمین اثر باستانی ایرانی است که بعد از تخت جمشید، تخت سلیمان، چغازنبیل، میدان نقش جهان، پاسارگاد و بم به ثبت جهانی رسیده است.
 
سنگ نبشته بیستون بزرگترین سنگ نبشته جهان و اولین متن شناخته شده ایرانی است و قدمت آن به دوراه هخامنشی می رسد.
 
مهمترین سنگ نگاره بیستون شرح پیروزی داریوش اول بر گئومات است، پلکان صیقلی اطراف دیوار نگاره محل رفت و آمد سنگتراشان را نشان می دهد و صیقلی بودن آن هم ظاهرا پس از اتمام کار و برای غیرقابل تردد شدن مسیر تعمدا اتفاق افتاده است.

سنگ نگاره بیستون، مشهورترین اثر کرمانشاه است
ارتفاع سنگ نگاره بیستون 7 متر و 80 سانت و طول آن 22 متر است. موضوع اصلی سنگ نگاره تاج ستانی داریوش بزرگ است، در این صحنه اهورامزدا در حالیکه با دست چپ فره را به سوی پادشاه دراز کرده، دست راستش را به نشانه دعا و طلب خیر بلند کرده است.
 
داریوش شاه با تاج و سبیل و ریش مستطیلی، شبیه شاهان آشوری دست راستش را بمنظور دعا بلند کرده و در دست چپ کمانی دارد. در این نگاره داریوش با اشل انسانی و قد حدود 180 سانتی متر در حالیکه گئومات خائن را زیر پا افکنده تصویر شده است.
 
نیزه دار و کمانداری با قدی حدود 150 سانت پشت شاهنشاه دیده می شوند، همچنین 8 نفر از شاهان یاغی که مغلوب داریوش شده اند با قدهای 120 سانت در صحنه حاضرند تنها شاه سکاها که کلاهی نوک تیز دارد قدی بلندتر از بقیه دارد، این افراد با زنجیر بهم متصل شده اند.
 
این نقش برجسته متاسفانه، در زمان جنگ جهانی دوم توسط سربازانی که از محوطه عبور می کردند، همینطور توسط مردم محلی که از صورت های نقش برحسته ها بعنوان سیبل هدفگیری تیراندازی استفاده می کردند و شرایط جوی طبیعی آسیب های زیادی دیده است. البته در سال های اخیر تلاش هایی برای حفظ و ترمیم آن انجام شده است.
 
نقش برجسته های بیستون از این جهت مهم هستند که داریوش با زبان خود به معرفی خود و سلسله هخامنشی پرداخته همچنین حوادثی چون مرگ کمبوجیه، شورش گئومات، جنگ ها و پیروزی های داریوش، شیوه های زمامداری، جنگ با سکاها و غیره نقل شده است.
 
همچنین از آنجا که کتیبه بیستون به سه زبان پارسی باستان، بابلی و عیلامی به خط میخی نوشته شده است، سهم بزرگی در کشف رمز خط میخی دارد.
 
فرتاش ( فرهاد تراش):
فارغ از ارزش تاریخی که بیستون در میان ما ایرانیان دارد، در ادبیات عاشقانه فارسی هم نماد عشق، مداومت و ناکامی است.بر اساس افسانه ای که در شاهنامه فردوسی نقل شده، فرهاد عاشق، بخشی از کوه بیستون را به دستور شیرین برای رسیدن به آب تراشیده است. در حین اجرای این دستور، به فرهاد خبر مرگ شیرین می رسد، فرهاد نیز که اختیار از دست داده با تیشه به فرق سر می کوبد و او نیز می میرد. بیستون را به قلب سنگی زنان نیز تشبیه کرده اند که هرگز نرم نمی شود. ابیات بسیاری در ادبیات فارسی به شرح حال و احوال فرهاد کوهکن اختصاص دارد، ضرب المثل معروف فارسی می گوید:
بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد  

فرهادتراش
جدای از این داستان ها، در ضلع غربی سنگ نبشته های بیستون، دیواره ای مرتفع به ارتفاع 45 و عرض 200 متر مربوط به دوران ساسانیان قرار دارد. این اثر را به فرهاد نسبت داده اند، هر چند که سازنده و هدف اصلی ساخت این دیواره بطور قطع مشخص نیست.
 
شهر باستانی چمچال:
در حفاری های انجام شده در بیستون شهری کشف شد که ظاهرا توسط سلطان محمد خدابنده، در سالهای 661 تا 674 ساخته شده، مهمترین اثر این شهر باستانی ساختمانی 13 اتاقه با 3 ایوان با معماری مغولی و ایلخانی است. این بنا از گچ، آهک و سنگهای حجاری شده ساسانی که در محیط وجود داشته، آجرهای مشبک ایلخانی و کاشی های مربع آبی رنگ ساخته شده است.تعدادی سکه، ظروف سفالی ساده و منقوش نیز در چمچال کشف شده اند.

شهر باستانی چمچال
کاروانسرای بیستون:
این کاروانسرا یک بنای چهار ایوانی است که به دستور شیخ علی خان زنگنه والی کرمانشاه در عصر صفوی روی بقایای یک بنای ساسانی احداث شده و دارای 48 اتاق و 4 برج و الحاقات دیگر است.

کاروانسرا بیستون
مجسمه هرکول:
در محوطه بیستون، پیکره ای منسوب به هرکول در حالیکه بر آرنج چپ خود تکیه داده و جامی در همان دست دارد، وجود دارد. طول پیکره یک متر و 47 سانت است و یکپارچه از سنگ کوه تراشیده و از پشت به کوه چسبیده است. در پشت پیکره کتیبه ای به خط یونانی، یک درخت زیتون که کمان دان و تیردانی به آن آویزان است دیده می شود. کتیبه در 7 خط و با قابی به شکل معابد یونانی است. در زیر پیکره هم نقش شیری به طول 2 متر دیده می شود.
 
قدمت هرکول بیستون به 153 قبل از میلاد همزمان با سلطنت مهرداد اول می رسد. در سال 1370 سر مجسمه دزدیده شد و سر فعلی هرکول دوباره ساخته شده و درجای خود قرار گرفته است. از آنجا که مجسمه بصورت لخت تراشیده شده بوده افراد ناشناخته بخشی از بدن آن را از بین برده اند.

مجسمه هرکول
به اعتقاد برخی باستان شناسان، این پیکره متعلق به هرکول نیست بلکه خدای پارتی همطراز هرکول به نام ورثرغنه صاحب آن است.
 
در محوطه بیستون دیدن آثاری مثل سنگ نگاره های میترا، نقش گودرز دوم، نقش ولگش، بنای پارتی، جاده ساسانی و آثار دیگر را از دست ندهید.
 
مجموعه باستانی طاق وستان:
در سمت راست ورودی شهر، در شمال شرقی شهر، مجموعه ای حیرت انگیز از سنگ نبشته های ساسانی در دل کوه وجود دارد.
 
از آنجا که محوطه طاق بستان دارای بیشه زارهایی مناسب برای شکار بوده است، مهمترین سنگ نگاره ها حاوی تصاویری از شکار پادشاهان ساسانی است.

مجموعه طاق بستان
اولین دیوار در مدخل طاق بستان، مربوط به اردشیر دوم است. در این سنگ نگاره اردشیر دوم بین اهورامزدا و میترا ایستاده و اهریمن در زیرپاهای او به خاک افتاده است.
 
سنگ نگاره بعدی در طاق کوچکی قرار دارد که پیکره شاپور دوم و سوم و کتیبه ای به زبان پهلوی که صاحبان تصاویر را معرفی می کند وجود دارد.
 
در سومین بخش طاقی هست که سراسر پوشیده از نقوش فرشتگان بالدار، مجلس شکار گراز، حیواناتی مثل فیل و اسب، قایق، لوتوس و درخت زندگی است.این نقش برجسته مجلس شادی شاه را با نوازندگان نشان می دهد.
 
در پایین طاق، پیکره شخصی دیده می شود که با لباس رزم بر روی اسبی نشسته است، گروهی نقش را متعلق به پیروز ساسانی و برخی به خسرو پرویز می دانند.
 
ایوان های سنگی طاق بستان:
دو ایوان کوچک و بزرگ در مجموعه طاق بستان وجود دارد، در سمت راست ایوان کوچک، صحنه تاج ستانی اردشیر دوم را در حالیکه ایستاده و با دست چپ شمشیر را گرفته ، با دست راست فره ایزدی را از اهورامزدا می گیرد، نشان می دهد.
 
شاه در تصویر با موهای بلند مجعد، گوشواره، دستبند، گردنبند و تاج نشان داده شده است. در سمت راست پادشاه پیر فرزانه با ریش بلند و موهای مجعد و در سمت چپ میترا بر روی لوتوس بزرگی دیده می شود. ایوان کوچک، مستطیلی با ابعاد تقریبی 6 در 4 متر و ارتفاع 5/5 است. در طاقچه بالایی ایوان پیکره های شاپور دوم و سوم وجود دارد.

مهمترین ایوان سنگی در طاق بستان
ایوان بزرگ که ارزشمندترین اثر به جا مانده در طاق بستان است مستطیلی 12 در 8 متر است. نقش بالای ایوان بزرگ مربوط به صحنه تاج ستانی یکی از شاهان ساسانی از پیر فرزانه است. متاسفانه صورت پادشاه آسیب هایی دیده است، اما براساس آنچه بجا مانده می بینیم که این شاه ساسانی صورتی فربه با مو و ریش بلند و مجعد داشته است. پادشاه تاجی با دو بال عقاب و گویی مرصع بر سر دارد. در سمت چپ آناهیتا بر پله ای ایستاده، در دست چپ او کوزه ای آب و در دست راستش فره ایزدی دیده می شود.
 
نقش پایینی مردی را بر روی اسب با لباس رزم نشان می دهد که کلاهخودی بر سر دارد. تنها چیزی که از صورت او مشخص است چشمان اوست اما از آنجا که تاجی بر روی کلاه دارد مشخص است که یکی از پادشاهان ساسانی است.
 
بر دیوار کنار ایوان دو صحنه شکار نقش بسته است. نقش سمت راست که صحنه شکار گوزن است ابعادی حدود 6 در 4 متر دارد. در صحنه های مختلف شاه را آماده شکار گوزن های فراری می بینیم در حالیکه زنان خنیاگر مشغول نواختن چنگ هستند، و در صحنه پایانی شاه را مشاهده می کنیم که شکار را به پایان برده و کمان را بر شانه آویخته است.
 
سنگ نگاره سمت چپی، صحنه شکار گراز است که شاه را همراه تعدادی رامشگر، دونفر پاروزن، دونفر خدمه و زنان نوازنده سوار بر قایق نشان می دهد در آخر شاه در حالی از شکار برمی گردد که هاله ای نورانی گرد سر دارد و فیلبانان به کمک خرطوم فیل ها گرازها را از صحنه شکار جمع می کنند.
 
سنگ نگاره های قاجاری:
در بالای دیوار سمت چپ ایوان بزرگ، سنگ نبشته ای به خط نستعلیق و پیکره ای متعلق به محمد علی میرزا، والی کرمانشاه وجود دارد. او با صورتی فربه و ریش بلند و سبیل تاب داده و لباس بلند و چین دار نشان داده شده است.

سنگ نگاره قاجاری در طاق بستان
سراب ها: 
سراب نیلوفر:
در 14 کیلومتری شمالغربی کرمانشاه، سراب نیلوفر به شکل یک دریاچه قرار دارد که تمام سطح آن با گل های نیلوفر آبی پوشیده شده است، زلالی و شفافیت آب در این سراب به حدی است که ساقه نیلوفرها به خوبی قابل مشاهده است.

سراب نیلوفر
به باور برخی مورخان لوتوس ها یا نیلوفرهای آبی که در نقش برجسته های طاق بستان دیده می شود با الهام از نیلوفرهای این سراب در دل کوه نقش بسته اند.
 
مانند هر پدیده دیگری که شامل قدمت شده باشد، در مورد این سراب نیز افسانه هایی وجود دارد که شنیدنی ترین آن مربوط به گنج های خسروپرویز است که مردم محلی معتقدند در اعماق این سراب مخفی شده اند.
 
عمق سراب نیلوفر در عمیق ترین نقطه به 35 متر می رسد و آب آن از چندین چشمه فعال و جوشان تهیه می شود.چند سالی است در اطراف سراب پارکی برای بازدیدکنندگان احداث شده، آب سراب در ماه های گرم سال برای شنا و قایقرانی مناسب است.
 
سراب خضر:
سراب خضر الیاس یا خیر الیاس، با وسعتی در حدود 110 متر مربع در 23 کیلومتری کرمانشاه در جاده کامیاران واقع شده است. آب این سراب نیز بسیار زلال و آشامیدنی است. در اطراف سراب درختان زیبا، منظره جالبی ایجاد کرده اند. مردم محلی در تابستان برای شنا و همچنین تهیه هنودانه، طالبی، خیار چنبر و خربزه مرغوبی که در صیفی کاری های اطراف سراب کاشته می شود به آن مراجعه می کنند.
 
سراب یاوری:
سراب یاوری در کنار یک تپه قبرستانی مربوط به زمان اشکانی و ساسانی، با فاصله 21 کیلومتری در غرب کرمانشاه  در جاده کرمانشاه- روانسر واقع است و از دیدنی های اطراف شهر محسوب می شود.
 
از دیگر سراب های دیدنی اطراف کرمانشاه می توان به سراب طاق وستان ( طاق بستان) در شمال شهر و در دامنه کوه طاق بستان و سراب قنبر در جنوب کرمانشاه اشاره کرد.
 
غارها:
غار پروا:
دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه، غار پرآو( پرآب) است. این غار استثنایی در 12 کیلومتری شمال شرقی شهر بین کوه های طاق بستان و بیستون و در 300 متری قله علیخان یا پراو واقع شده است.
 
40 سال قبل، زمانی که اکتشاف غارهای عمیق تازه آغاز شده بود، هیات انگلیسی که برا ی اولین بار توانستند غار را تا انتها پیمایش کنند به آن لقب اورست غارهای جهان را دادند. تا آن زمان پراو عمیق ترین غار جهان تصور می شد اما با کشف غارهای دیگر این لقب از پراو گرفته شد، اما همچنان به دلیل ارتفاع 3000 متری دهانه آن از از سطح دریاها، یک غار منحصر بفرد بشمار می آید.
 
این غار 26 حلقه چاه کشف شده دارد که آب آنها از آب شدن یخچال ها تامین می شود، به دلیل ارتفاع بالای غار پیمایش آن دشوار بدون آمادگی و وسایل مورد نیاز خطرناک است.
 
درجه سختی پیمایش آن دی 5 است که آن را در زمره غارهای خیلی سخت قرار می دهد. نخستین بار یک گروه انگلیسی غار را تا انهتا پیمودند اما تا سال 1370 که گروه ایرانی موفق به پیمایش غار شدند غار تا انتها پیموده نشد.
 
غار آسنگران:
در شمالغربی کوه ها پراو در تنگه تنگ کوه، در 22 کیلومتری جاده کرمانشاه – کامیاران- سنندج غار آسنگران با 4 چاه عمیق و استخری وسیع در انتهای غار قرار گرفته است. آسنگران در فهرست زیباترین غارهای ایران مقام سوم را دارد.
 
غار رتیل در جاده کرمانشاه کرند، غارهای کلیسه، مرشکار و نوروزخان در ارتفاعات اطراف کرمانشاه و غار جوجو در ارتفاعات پراو از دیگر آثار طبیعی و دیدنی کرمانشاه هستند.
 
در داخل شهر نیز دیدنی هایی وجود دارد که عمدتا مربوط به دوره قاجار هستند، در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود:
 
تکیه معاون الملک:
این اثر مربوط به دوره قاجار و در خیابان حداد عادل در محله قدیم آبشوران واقع و در سال 1288 هجری شمسی بمنظور برگزاری مراسم مذهبی ساخته شده است.
 
کاشیکاری های تکیه از نظر نقوش برجسته و نیم برجسته که با رنگ های طبیعی رنگامیزی شده اند، منحصربفرد هستند، صحنه هایی از نبردهای پیامبر و حضرت علی و صحنه های کربلا، همچنین تصاویری از پادشاهان باستانی ایرانو تصاویری از تخت جمشید را به نمایش می گذارند. بنا از سه قسمت به نام های حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است.
 
تکیه معاون الملک
حسینیه که محل برگزاری مراسم عزاداری بوده است با 17 پله به سمت پایین می رود. سقاخانه کوچکی در حسینیه قرار دارد. صحن اصلی هم که محل سینه زنی بوده با کاشیکاری هایی با مضامین مذهبی تزیین شده است.
 
زینبیه، فضای مسقفی برای استقرار خانم ها در مراسم سینه زنی بوده و دارای 18 تابلوی کاشیکاری با تصاویری از روز عاشورا، امام رضا و آهو، عروج پیامبر، صحنه قربانی اسماعیل، حضرت موسی و جادوگران و ... است.
 
دیوارهای عباسیه که بنایی دو طبقه است، تماما با کاشی های هفت رنگ قاجاری با تصاویری حضرت یوسف، امام علی، امام حسین همچنین تعدادی از رجال قاجار پوشیده شده است.
 
اکنون عمارت عباسیه محل موزه مردم شناسی و پوشاک و زیور آلات استان کرمانشاه قرار گرفته و اشیا قدیمی نظیر وسایل کشاورزی، دامپروری، سازهای موسیقی، گیوه و پوشاک مردم استان را در معرض نمایش قرار داده است.
 
مسجدها:
مسجد جامع:
این مسجد در خیابان مدرس و در بافت قدیمی شهر قرار داشته و شباهت های بسیاری به آثار دوره زندیه دارد. امروز تنها بخشی از شبستان مسجد باقیمانده است. مسجد ایمری در جنوب مسجد اصلی برای برگزاری نماز و مراسم ساخته شده است. مسجد به دستور امیر نظام زنگنه از امرای قاجار ساخته شده است.
 
مسجد دولتشاه:
مسجد دولتشاه همانطور که از نامش پیداست به دستور محمد علی میرزا دولتشاه حاکم کرمانشاه در زمان محمد شاه قاجار احداث شده و در سالهای اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این مسجد در میدان جوانشیر واقع است.
 
مسجد جامع شافعی:
مسجد بزرگ اهل سنت کرمانشاه در تاریکه بازار واقع شده و شباهت های بسیار زیادی به مساجد ترکیه دارد.
 
 از دیگر مساجد دیدنی کرمانشاه می توان به مسجد حاج شهبازیان در چهارراه مدرس، مسجد عماد الدوله، مسجد معتمد و مسجد فیض آباد که همگی در مرکز شهر قرار دارند، اشاره کرد.
 
از دیگر آثار کرمانشاه تعدادی آرامگاه و بقعه هستند:
 
مقبره فاضل تونی:
این بنا که ساختمان اصلی آن سال ها پیش تخریب شده است، بر روی بنای اصلی ساخته شده و آرامگاه ملاعبدالله تونی، از علمای شیعه است که در راه سفر به عتبات در کرمانشاه فوت شد. آرامگاه اصلی توسط شیخ علی زنگنه والی کرمانشاه در کنار پل کهنه کرمانشاه ساخته شده است.
 
بقعه سید فاطمه نیز که در بین بانوان محبوب است در میدان آزادی  و مقبره محمد علی بهبهانی( آل آقا) از علمای بزرگ شیعه هم در خیابان آرامگاه واقع شده است.
 
بازارها:
بازار سنتی کرمانشاه، بازار بزرگ و بازار اسلامی همگی در خیابام مدرس قرار دارند. بازار سنتی علاوه بر آنکه از نظر معماری تلفیقی دیدنی از بازارهای ایرانی و بازارهای مسقف ترکیه است محل خوبی برای تهیه سوغات های کرمانشاه است.

بازار تاریخی کرمانشاه
تنها چیزی که در بازگشت از کرمانشاه خاطر مسافر را مشغول می کند، افسوس به خاطر دیدنی هایی است که موفق به بازدید از آنها نشده، غیر از آن در راه بازگشت با خود تکرار خواهید کرد که: سفر به کرمانشاه یگانه بود و هیچ کم نداشت.

۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

نشانه های سکته مغزی


  این متن را به خاطر اهمیتش به اطلاع همه برسانید...
اگر اين مطلب را میدانید، لطفاً باز هم بخوانيد و در اختیار اطرافیان بگذارید


هیچ گاه این سه حرف را فراموش نکنید: لحد

نشانه های سکته مغزی:
فریدون در جشن کباب پزی سکندری خورد و به زمین افتاد. اما به دوستانش که پیشنهاد کردند به اورژانس زنگ بزنند گفت حالش خوب است و فقط به خاطر اینکه به کفش های جدیدش عادت ندارد پایش به سنگفرش گیر کرده.آن ها به او کمک کردند تا بلند شده و یک بشقاب غذای دیگر برای خود بکشد.
فریدون با اینکه کمی هول شده بود ولی تا آخر آن بعدازظهر خود را سرگرم کرد.
همان شب همسر فریدون تماس گرفت و به همه اطلاع داد که فریدون را به بیمارستان منتقل کرده اند و وی ساعت 6 بعد ازظهر فوت کرده است. او در جشن دچار حمله شده بود و اگر اطرافیانش نشانه های حمله را تشخیص داده بودند شاید فریدون اکنون با ما بود.
گاهی حمله منجر به فوت افراد نمی شود اما آنها در شرایطی بدتر از مرگ مجبور به ادامه زندگی می شوند.

خواندن این متن تنها یک دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت...

یک متخصص اعصاب اعلام کرده است که اگر شخصی را که دچار حمله شده در 3 ساعت به بیمارستان منتقل کنند می توان عوارض ناشی از حمله را به طور کامل از بین برد. بله به طور کامل!! وی می گوید روش شناسایی حمله و رساندن بیمار به درمان های پزشکی در کمتر از 3 ساعت به شناسایی علایم آن بستگی دارد:

شناسایی علایم سکته مغزی:

در برخی موارد شناسایی علایم سکته کار بسیار سختی است.
متاسفانه نا آگاهی افراد می تواند منجر به فاجعه ای جبران ناپذیر شود. سکته می تواند باعث مرگ یا آسیب مغزی فرد گردد و این در حالیست که اطرافیان شخص حتی متوجه علایم سکته نشده اند.
پزشکان اعلام کرده اند که اطرافیان قربانی می توانند تنها با پرسیدن سه سوال ساده متوجه علایم سکته شوند
ل: از شخص بخواهید تا لبخند بزند.
ح: از شخص بخواهید که حرف بزند یا یک جمله ساده را به درستی ادا کند.( مثلا: امروز هوا آفتابی است)
د: از وی بخواهید هر دو دستش را بلند کند.

اگر فرد در انجام هر کدام از موارد زیر مشکل داشت ، در اسرع وقت با اورژانس تماس گرفته و علایم را برای امدادگران توضیح دهید.

چهارمین نشانه سکته نیز مشخص شد: زبان
و اما نشانه دیگری از سکته: از وی بخواهید زبان خود را بیرون بیاورد.
اگر زبان وی به راست یا چپ متمایل شده بود، بدانید که شخص دچار حمله شده است.



این اطلاعات را حتما در اختیار اقوام و دوستان خود قرار دهید

شرط عروس‌های ترکمن برای ملاقات با داماد + عکس



ترکمن های منطقه جرگلان برای مراسم عقد کنان رسم و رسوم خاصی دارند. در این مراسم ابتدا ریش سفیدان (آق سقال ها) در اتاقی گرد هم می‌آیند و از میان آنها نمایندگانی به منزل عروس و داماد می روند، در منزل عروس پس از توافق بر سر مهریه 3 نفر از نمایندگان پیش عروس رفته و عروس به انتخاب خود یکی از نمایندگان را به عنوان وکیل خود انتخاب می کند. سپس چند نماینده به منزل داماد رفته و داماد هم از بین نمایندگان یکی را برای وکالت تعیین می کند. بعد از آن نمایندگان دوباره گرد هم جمع می شوند و با وکالت عروس و داماد مراسم عقد را انجام می دهند. عروس و داماد در این اتاق حضور ندارند و داماد پس از انجام مراسم و پرداخت مهریه می تواند عروس را ببیند.

تصاویر/ روستای زیبای مال آقا از توابع باغملک







مد بهاره زنان مدرن ایران


مهدیه کیانی طراح لباس برند «ماهیدا» در ایران به دویچه وله می‌گوید امسال بالا رفتن قیمت ارز باعث شد، استقبال از لباس تولید ایران بیشتر شود. او می‌گوید سعی کرده در برخی طرح‌هایش از لباس سنتی آفریقا یا ژاپن الهام بگیرد.
  • مهدیه کیانی می‌گوید با وجود آن‌که در کنکور سراسری ایران رتبه ۴۲ را به‌دست آورده و حق انتخاب رشته‌های متنوع دانشگاهی را داشته است، ترجیح داده علاقه خود یعنی طراحی لباس را دنبال کند. او در رشته طراحی لباس در ایران تحصیل کرده است.

تصاویر/ برداشت خیار از مزارع شوش



با فرارسیدن فصل بهار برداشت خیار ازسطح بیش 10هزارهکتار از زمین های کشاورزی شهرستان شوش آغاز شده است.









۱۳۹۲ فروردین ۱۵, پنجشنبه

آرامگاه عطار و کمال الملک در نيشابور

آرامگاه کمال‌الملک بنایی است در شهر نیشابور که مدفن کمال‌الملک است. موقعیت این بنا در نزدیکی آرامگاه عطار نیشابوری در محله شادیاخ در نیشابور (شهر کهن) و موقعیت کنونی در خیابان عرفان (نیشابور) است.









۱۳۹۲ فروردین ۱۴, چهارشنبه

تست روانشناسی بسیار جالب و سرگرم کننده

 
یک قلم و کاغذ بردارید و به سوالات زیر با دقت جواب دهید. اگر لازم بود حتی می‌توانید نقاشی هم بکشید. جواب کلی به سوالات ندهید. هر چقدر کامل‌تر و جزئی‌تر به سوالات پاسخ دهید، به نتیجه کامل‌تری می‌رسید. به حافظه‌تان هم اعتماد نکنید، حتما تمام افکارتان را یادداشت کنید چون در این تست لازم است که تمام جزئیات را به یاد بیاورید.


برای جواب هر سوال، نخستين چیزی که به ذهن‌تان می رسد را بنویسید. بعد از بررسی جواب ها شگفت زده خواهید شد:

1.‌ در حال گذر از یک مسیر هستید و از دور یک بوته گل رز می‌بینید. این بوته فقط یک شاخه گل رز دارد که تا به حال مشابه آن را هیچ کجا ندیده‌اید. در این لحظه چه کاری انجام می‌دهید؟

2.‌ از تپه‌ای بالا می‌روید و از آن بالا چمن زاری زیبا را مشاهده می‌کنید. ناگهان یک اسب زیبا را در میان چمن زار می‌بینید. شما شگفت زده شده اید و بنا به دلایلی نمی‌توانید از این اسب چشم بردارید! دلایل‌تان را توضیح دهید و اسب را توصیف کنید.

3.‌ ناگهان احساس می‌کنید در مکان متفاوتی هستید. مکان جدید و متفاوتی که قبلا آنجا نبوده‌اید. کجا هستید؟

4.‌ در حالی که غرق تفکرات خود هستید، شخصی دستش را روی شانه‌تان می‌گذارد. شما به عقب بر‌می‌گردید و شخصی را می‌‌بینید که از قبل او را می‌شناسید. او کیست؟

5.‌ در مسیری که در حال حرکت هستید، ناگهان به آب می‌رسید:

الف. آب را توصیف کنید. برای مثال اقیانوسی بزرگ است یا نهری باریک؟ شفاف است یا کدر؟ کم عمق است یا عمیق؟ آب جاری است یا راکد؟ و اين‌که آیا روی آب چیزی می بینید؟ اگر جواب‌تان بله است، روی آب چه می بینید؟

ب. آیا آب جاری است؟
ب- 1- آب به سرعت می رود.
ب-2- آب به آرامی جاري است.
ب-3- آب راکد و ساکن است.

ج. باید به آن سوی آب بروید. چگونه این کار را انجام می‌دهید؟
ج-1- شنا می‌کنید.
ج-2- قایق می‌سازید.
ج-3- به‌دنبال پل می‌گردید.
ج-4- برای پیدا کردن یک راه‌حل مناسب اطراف را خوب جست و جو می‌کنید.

6.‌ در آن سوی آب، یک ظرف آب پیدا می کنید. چه می‌کنید؟

6-1- ظرف نگهداری آب را توصیف کنید. بزرگ است یا کوچک؟ برای مثال فلاسک آب است یا منبع بزرگ؟
6-2- ظرف را همان جا می‌گذارید یا با خودتان می‌برید؟
6-3- اگر با خودتان ظرف نگهداری آب را می‌برید، آن را خالی می‌ برید یا پُر؟




*_*_*_*_*_*_*_*_*
تفسیر روان‌شناسی جواب‌ها:
1.‌ گل رز: رفتار شما با گل رز نشانه توانایی‌تان در کنترل کردن وسوسه‌هاست. اگر گل رز را بچینید به معنی این است که قادر به کنترل کردن وسوسه‌های نفسانی نیستید.

2.‌ اسب: توصیف شما از اسب در واقع توصیف‌تان از یک شریک زندگی ایده‌آل است.

3.‌ محیط جدید: این مکان، جایی است که آرزو دارید در آنجا زندگی کنید. چه این مکان، تخیلی باشد، چه در دنیای واقعی وجود داشته باشد.

4.‌ شخص: شخصی که دست روی شانه‌تان می‌گذارد، شخصی است که بیشتر از هر کسی به او اطمینان دارید.

5.‌ آب: آب نماد عشق ورزی است.

حجم آب نشانه میزان عشق درون‌تان است. میزان شفاف بودن آب به طرز تفکر شما در مورد عشق بر‌می‌گردد. اگر آب کدر باشد نشانه این است که از عاشق شدن می‌ترسید و شاید تجربه و تفکر منفی

نسبت به عشق دارید ولی اگر آب شفاف باشد به این معنی است که آمادگی عاشق شدن را دارید. هر چقدر آب عمیق‌تر باشد، شما احساس بهتر و عمیق‌تری در زمینه عشق و عاشقی دارید.


جزئیات کوچک دیگر، مثل حباب‌های روی آب و موج های کوتاه، نشانه طبع شوخ و سرزنده شماست. دیدن موجودات زنده در آب مانند اردک، لاک‌پشت و قورباغه و...، به این معناست که به احتمال زیاد، شما به داشتن فرزند تمایل دارید.

ب. میزان سرعت حرکت آب نشان‌دهنده عشق درونی تان نسبت به همسرتان است. هر چقدر سرعت آب بیشتر باشد، شما در ابراز عشق کردن ماهرتر هستید.

ج. نوع راهی که برای رد شدن از رودخانه انتخاب می‌کنید به معنای روش شما برای انتخاب همسر است.

ج-1- آنقدر می‌گردید تا بالاخره همسر ایده‌آل خود را پیدا کنید.

ج-2- خودتان شرایطی را مهیا می‌کنید تا با افراد بیشتر و متفاوتی آشنا شوید و بعد از آن شخص مورد علاقه خود را از بین آن‌ها انتخاب می‌کنید. شما برای پیدا کردن شریک زندگی‌تان عجله زیادی ندارید.

ج-3- پیش‌زمینه‌ای برای انتخاب همسر ندارید، فقط می‌خواهید که ازدواج کنید.

ج-4- شما برای انتخاب همسر فردی سختگیر هستید و محال است بدون تحقیقات مفصل با کسی ازدواج کنید.

هر چقدر راحت‌تر از آب عبور کنید؛ به این معناست که برای ازدواج کردن آماده تر هستید.

پیدا کردن راه برای رد شدن از عرض رودخانه نشانه تمایل شما برای پیدا کردن راهی مطمئن برای انتخاب همسر است.


اگر اطراف آب را برای پیدا کردن راه‌حلی مناسب به‌منظور رد شدن از آب جست‌وجو کردید، نشانه این است که کمی از ازدواج کردن هراس دارید. اگر بی‌مهابا و بدون فکر به آب بزنید به این معناست که بدون فکر همسر انتخاب می‌کنید.

6.‌ ظرف نگهداری آب

6-1-توصیف شما از ظرف نگهداری آب به طرز تفکر شما نسبت به روابط عاشقانه برمی‌گردد. اگر ظرف آب


یک ظرف ساده و کاربردی مثل قمقمه یا بطری آب بود، به این معناست که شما نگاهی واقع‌بینانه و

منطقی نسبت به زندگی مشترک دارید. ظروف کاربردی از مواد محکم ساخته شده‌اند، چکه نمی‌کنند و به راحتی نمی‌شکنند.

اگر این ظرف؛ زینتی و برای مثال یک تنگ بلوری و بیش از حد آراسته باشد، شما در روابط‌تان به‌دنبال ازدواجی هستید که آرمان‌گرا، احساسی و هیجان‌انگیز باشد. ظروف زینتی احتمال شکستن زیادی دارند به همان نسبت هم این نوع انتخاب همسر خطرات زیادی دارد و احتمال شکست آن زیاد است.

اگر ظرف هم زیبا و هم کاربردی باشد نشانه تعادل در احساسات و منطق‌تان در انتخاب شریک زندگی است.

اگر ظرف نگهداری آب، کثیف و از کار افتاده باشد، به این معناست که شما آمادگی ازدواج و روابط طولانی‌مدت را ندارید و نسبت به آن بدبین هستید.

6-2-اگر ظرف نگهداری آب را همراه خودتان بردید، نشان‌دهنده این است که شما شادی را در زندگی مشترک و روابط طولانی می‌بینید نه یک احساس عاشقی زودگذر!

6-3- اگر ظرف نگهداری آب را پر کردید و با خود بردید، نشانه این است که مسائل زناشویی در ازدواج برای‌تان اهمیت زیادی دارد و اگر ظرف نگهداری آب را خالی کردید و همراه خود بردید، به این معناست که مسائل زناشویی آنقدرها هم در زندگی شما نقش مهمی ندارد.

سال 1392 سال مار


سال 1392 سال مار است یعنی سال توقف سیاره ی مشتری درلانه ی خرچنگ است . سیاره ی زحل در برج میزان قرار می گیرد , سیاره ی مشتری پا به برج سرطان می گذارد و کیوان درعقرب و نپتون درحوت شناور است .
بیش از ۷ قرن پیش وقتی مغولان به ایران حمله کردند، درکنار همه تخریب ها و تغییرهای فرهنگی که به ایران تحمیل کردند، گاهشماری چینی- اویغوری را هم وارد فرهنگ ایرانی کردند. گاهشماری که مبنای آن نامگذاری دوره ای و گردشی سال ها به نام ۱۲ حیوان بود. گاهشماری که با گاهشماری ایرانی ترکیب شد.
هرچند در اوایل به کارگیری گاه‌شماری حیوانی، بیشتر از مطابقت با ماه‌های هجری قمری استفاده می شد، امّا در دوره‌های بعد، بیشتر گاه‌شماری جلالی و برج‌های دوازده گانهٔ آن مورد استفاده قرار می گرفت.
بر این اساس، طول متوسط سال برای کارهای رسمی و مالیاتی در گاهشماری حیوانی، برابر با طول متوسط سال حقیقی خورشیدی بود.
تا دوره صفویه، گاه‌شماری حیوانی با ماههای قمری رواج داشت، امّا از دوره صفویه، مقرر گردید که علاوه بر ماههای قمری، ماههای شمسی نیز در تقویم‌های سالیانه ثبت شود. این روش از عصر صفویه تا سال ۱۳۲۹ هجری قمری ادامه داشت.در این سال ماههای شمسی با نام برج‌های دوازده گانه پذیرفته شده و در تقویم‌های سالیانه ثبت شدند.
ریشه و خاستگاه این گاه‌شماری و علت تأثیرگذاری این دوازده حیوان خاص بر سرنوشت زمین و انسان، به یک افسانهٔ کهن بودایی بازمی گردد.


نام سال‌های دوازده گانهٔ حیوانی در ایران که با تقویم اویغوری-چینی تفاوتهایی دارد، به ترتیب عبارتند از:

۱. موش ۲. گاو ۳. پلنگ ۴. خرگوش ۵. نهنگ ۶. مار ۷. اسب ۸. گوسفند ۹. میمون ۱۰. مرغ ۱۱. سگ ۱۲. خوک

شعار مار: “من احساس می کنم”در طالع بینی چینی، مار پس از اژدها آورده شده است، اما اهمیت آن به عنوان سمبل پرستش بسیار بالاتر از اژدها است. مار به معنای بدخواهی، شرارت، رمز و راز و همچنین تیزهوشی، غیب گویی، و توانایی تشخیص گیاهان مختلف است. افرادی که در سال مار به دنیا آمده اند، معمولاً افرادی خوش اخلاق هستند که قدرت ارتباطی بسیار بالایی دارند. آنها سیرتی مهربان و بخشنده دارند اما گاهاً حسود و بدگمان می شوند. باید مراقب گفتگوهای خود با دیگران باشند چون ممکن است باعث از دست دادن دوستی هایشان شود.

سال 1392 سال مار

سال مار یعنی سالی که سیاره مشتری پا به برج سرطان می گذارد . سال های 1284، 1296، 1308، 1320، 1332، 1344، 1356، 1368، 1380، 1392 و … سال های حیوان مار هستند که در آن ها اتفاقات غیر منتظره ای رخ داده که برخی از آن ها در اینجا آورده شده اند :
1308 = سال مار : فوت احمدشاه قاجار , درگیریهای شدید در بیت المقدس.و نخستین برخوردها بین اعراب ویهودیان
1320 = سال مار : حمله ی متفقین) شوروی وانگلیس) به ایران , ورود آمریکا به جنگ دوم جهانی باحمله ژاپن به پرل هاربر
1332 = سال مار : کودتای 28 مرداد , حادثه ی دانشگاه تهران درآستانه ی ورود نیکسون رئیس جمهورآمریکا به ایران , بقدرت رسیدن جمال عبدالناصر درمصر
1344 = سال مار : تیراندازی به شاه درکاخ مرمر , درگیریهای هند وپاکستان برسرکشمیر , شروع انقلاب فرهنگی درچین
1356 = سال مار : درگذشت سید مصطفی خمینی و دکتر علی شریعتی
1368 = سال مار: رحلت امام خمینی , تخریب دیواربرلین
1380 = سال مار : تخریب برجهای دوقلو درنیویورک , حرکت سیاره ی پلوتو در برج قوس..برج مقابل طالع ایالات متحده, حمله ی آمریکا به افغانستان , سیل وبارندگی درشمال و قطع سراسری برق درکشور
1392 = سال مار : ….

توصیه های تغذیه ای مهم برای آقایان


 توصیه تغذیه ای مهم به مردان

کلم بروکلیكلم بروكلی را فراموش نكنید این سبزی از منابع عالی تركیب ضدسرطانی‌ای به نام سولفورافان است كه از بروز سرطان، به‌خصوص سرطان مثانه، كولون و پروستات پیشگیری می‌كند. دو مورد اول این سرطان‌ها در میان مردان بیشتر دیده می‌شود و سرطان سوم، مختص آقایان است.


ماهی آزاد بخوریدمصرف منابع غذایی حاوی امگا 3 هم به سلامت قلب و عروق مردان كمك می‌كند و هم احتمال ابتلا به سرطان پروستات را كاهش می‌دهد. بهتر است در رژیم‌غذایی خود ماهی آزاد، ساردین و تن را كه منابع عالی این اسید چرب هستند، بگنجانند.


تخم‌مرغ بیشتر بخوریداین ماده‌غذایی از منابع مناسب پروتئین، بیوتین و آهن است كه همه آنها در روند رشد مو تاثیر دارند و از ریزش مو كه در میان مردان بیشتر دیده می‌شود، جلوگیری می‌كنند. كم‌خونی هم می‌تواند باعث ریزش مو ‌شود و خوردن تخم‌مرغ كه منبع آهن است، از بروز این مشكل نیز جلوگیری می‌كند.


در سالادتان گوجه‌فرنگی بریزیدگوجه‌فرنگی به‌دلیل داشتن لیكوپن فراوان، برای سلامت مردان بسیار مفید است. لیکوپن با خاصیت آنتی‌اكسیدانی‌ای كه دارد، از بروز سرطان پروستات و كولون جلوگیری می‌كند و با كاهش سطح كلسترول خون، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سكته را كاهش می‌دهد.


آبمیوه‌تان آب‌انار باشدآب انار منبع آنتی‌اكسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و سطح كلسترول و فشارخون را پایین می‌آورد. نتایج بررسی‌ها نشان داده نوشیدن یك لیوان آب‌انار می‌تواند به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری ‌كند.


سبزی‌های برگ سبز بیشتر بخوریداین سبزی‌ها از منابع مناسب ماده معدنی منیزیم هستند كه دریافت آن به سلامت استخوان‌ها، تامین انرژی و بهبود عملكرد عضلات كمك می‌كند. نتایج مطالعه‌ها نشان داده‌اند دریافت این ماده معدنی حتی خطر ابتلا به سرطان كولون را كاهش می‌دهد. به این دلایل خوردن سبزی‌های برگ سبز به مردان توصیه می‌شود، به‌خصوص اگر تازه‌ باشند.


سیر به غذا اضافه كنیدسیر تازه به سلامت قلب مردان كمك می‌كند زیرا باعث كاهش كلسترول خون می‌شود. عادت به خوردن سیر تازه، از بروز عوارض ناشی از كلسترول خون بالا پیشگیری می‌كند، به همین دلیل خوردن این سبزی به‌عنوان یك عادت تغذیه‌ای مهم به مردان توصیه می‌شود.


ابع عالی روی محسوب می‌شوند، به مردان توصیه می‌شود.40 مرتبه بیش تر است .

تصاویری از خروسهای جالب