۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

دو خبر کوتاه از هنرمندان ايرانی در خارج


روزنامه نشنال چاپ آمريکا به فروش آثار هنرمندان ايرانی در حراجهای بزرگ و معتبر جهانی اشاره کرده و می نويسد: در حالی که آثار هنری در حراج دبی از هزاروپانصد دلارِ آمريکا شروع می شد قيمت پايه آثار محمد احصايی، هنرمند ايرانی از يک صد و ده هزار دلار شروع شد. اين روزنامه می نويسد اين خود پيام نويد بخشی برای هنرمندان ايرانی خواهد بود. در خبری ديگر حافظ ناظری پسر شهرام ناظری، موسيقيدان ايرانی به زودی بر صحنه تالارکارنِگی نيويورک ظاهر خواهد شد تا موسيقی نوين خود را به محکِ آزمايش گذارد. در همين حال اين هنرمند جوان ايرانی هنوز در انتظار اجازه دولت جمهوری اسلامی است تا، بتواند موسيقی خود را در ايران به گوش شنوندگان برساند.
News from VOA in Persian

خطر، دوباره از بیخ گوش زمین گذشت


سه هفته پیش انفجار عظیمی به قدرت 50هزار تن تی.ان.تی در آسمان اندونزی روی داد که بنا به اعلام ناسا، در اثر ورود خرده‌سیارک ده متری ناشناخته‌ای به جو زمین اتفاق افتاد.
محبوبه عمیدی: دولت ایالات متحده مدت‌هاست تلاش می‌کند به استراتژی موفقی برای مقابله با سیارک‌هایی که انفجار آنها، در جو زمین، تهدید‌کننده خواهد بود، دست پیدا کند.
اما انفجار عظیم یک خرده سیارک بر فراز آسمان اندونزی نشان داد که بشر در شناسایی، ردیابی و تخمین احتمال برخورد سنگ‌های آسمانی با زمین چقدر ناتوان است.
به گزارش نیوساینتیست، در شانزدهم مهرماه گذشته، خرده‌سیارکی بر فراز آسمان سولاوسی جنوبی واقع در اندونزی، منفجر شد. بنا به محاسبات ناسا که جمعه گذشته انتشار یافت، انرژی حاصل از این انفجار بیش از انفجار50 هزار تن تی.ان.تی برآورد شده که سه‌برابر قوی‌تر از انفجار بمب اتمی هیروشیما است. بدین‌ترتیب، این انفجار یکی از بزرگ‌ترین انفجارها بر فراز زمین است که تاکنون مشاهده شده است.
با این حال پیتر براون، اختر‌شناس دانشگاه وسترن اوتاریو (UWO) در کانادا می‌گوید: «این انفجار در ارتفاع بالایی روی داده و به همین دلیل تخریبی روی زمین ایجاد نکرد. انفجار این خرده‌سیارک باید در ارتفاع 15 تا 20 کیلومتری از سطح زمین اتفاق افتاده باشد».
براون و همکارش الیزابت سیلبر، انرژی حاصل از این انفجار را به وسیله امواج فروصوتی برآورد کرده‌اند. امواج فروصوت به شکل طبیعی در اطراف زمین وجود دارند و می‌توانند به وسیله یک شبکه بین‌المللی شامل ابزارهایی که برای شنود انفجارهای هسته‌ای استفاده می‌شوند، شنیده و ثبت گردند.
این انفجار به وسیله شاهدانی در اندونزی نیز رؤیت ‌شده است. تصاویر ویدئویی که پس از این انفجار از آسمان گرفته شده‌اند، دنباله‌ای از گرد وغبار حاصل از این انفجار را در آسمان نشان می‌دهند.
راه‌حل نهایی محققان می‌گویند با توجه به میزان انرژی آزاد شده، می‌توان ابعاد این خرده‌سیارک را حدود 10 متر تخمین زد. احتمال برخورد چنین جرمی با زمین، یک بار در هر ده‌سال تخمین زده می‌شود.
تیم اسپار، مدیر مرکز سیاره کوچک در کمبریج، ماساچوست می‌گوید: «هیچ تلسکوپی این خرده‌سیارک را پیش از انفجار، رصد نکرده بود. البته اصلا عجیب نیست که اجرام آسمانی با ابعادی زیر 100 متر توسط تلسکوپ‌ها دیده نشوند. این در حالی است که یک جرم کوچک در ابعاد 20 یا 30 متر هم این توان بالقوه را دارد که به زمین آسیب برساند و خرابی‌هایی به بار بیاورد. اگر می‌خواهید خرده‌سیارک‌ها و اجرام آسمانی بسیار‌کوچک را رصد کنید، باید تلسکوپ‌هایی بیشتر و به مراتب بزرگ‌تر بسازید. ساخت یک رصدخانه که بتواند اجرامی در ابعاد حدود 20 متر را رصد کند، احتمالا میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت».
دفتر سیاست‌گذاری علوم و فناوری ایالات متحده، کاخ سفید را ملزم کرده تا آبان‌ماه سال آینده، خط‌مشی مشخصی برای مبارزه با خطر بالقوه سیارک‌ها برای زمین تعیین کند. مطابق قانونی که در سال 2008 / 1387 تصویب شد، این آخرین مهلت برای کاخ سفید است. به نظر می‌رسد این مهلت تحت تاثیر گزارش شورای ملی تحقیقات در زمینه خطر خرده‌سیارک‌ها قرار گرفته باشد و می توان انتظار داشت تا پایان سال جاری میلادی، دی‌ماه 88 این خط مشی مشخص شود.

۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

چه بخوريم تا سرما نخوريم


فصل ، ‌فصل سرماخوردگي است، اما اين روزها خبرهايي از گسترش انواع ويروس‌هاي سرماخوردگي از جمله ويروس آنفلوآنزاي نوع A موسوم به آنفلوآنزاي خوكي، ترس و نگراني‌ها را بيشتر كرده است.
علاوه بر توصيه‌هاي عمومي درخصوص پيشگيري از ابتلا به اين ويروس‌ها كه به شستن دست‌ها، استفاده از ماسك ، رعايت فاصله با فرد مبتلا، دست ندادن و مواردي مانند آن تاكيد مي‌كند، توصيه‌هايي نيز در مورد تغذيه براي پيشگيري و درمان انواع سرماخوردگي‌ها وجود دارد.
دكتر پريسا ترابي، رئيس اداره بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با تاييد اين مطلب به «جام‌جم» مي‌گويد: براي پيشگيري از ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا بهتر است سطح ايمني بدن بالا برود كه به اين منظور نحوه تهيه و مصرف مواد غذايي و انتخاب برخي از آنها مي‌تواند موثر واقع شود.
او با اشاره به استفاده از غذاي تازه كه خوب پخته شده باشد، ادامه مي‌دهد: ترجيحا از مصرف مواد غذايي كه از تهيه‌اش مدت زماني مي‌گذرد، پرهيز شود.
به گفته او ويتامين‌هاي گروهA وC كه در انواع ميوه‌ها و سبزي‌ها وجود دارد و از ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان محسوب مي‌شود، بسيار مفيد است. در ميان ميوه‌ها نيز ميوه‌هايي كه ترش مزه هستند مثل ليمو و كيوي سرشار از ويتامينC هستند و براي پيشگيري و درمان سرماخوردگي توصيه مي‌شود.
رئيس اداره بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت مصرف قرص‌هاي جوشان ويتامينC قبل از صرف صبحانه را براي پيشگيري و در روزهاي اول سرماخوردگي موثر مي‌داند و مي‌گويد: افراد سرماخورده بايد مايعات گرم زياد بنوشند و همچنين از مصرف مواد غذايي كه تحريك‌پذير هستند از جمله انواع ادويه‌هاي تند پرهيز كنند.
علاج واقعه
دكتر ليلا آزادبخت، متخصص تغذيه و محقق مركز تحقيقات غدد درون‌ريز دانشگاه علوم ‌پزشكي شهيد بهشتي بر اين باور است كه تغذيه سالم، علاج و عامل جلوگيري‌كننده از ابتلاي افراد به سرماخوردگي است.او ادامه مي‌دهد: براي اين كه سيستم ايمني بدن به بهترين نحو به وظيفه‌اش كه مبارزه عليه ويروس‌هاي سرماخوردگي و آنفلوانزا است، عمل كند بايد مواد مغذي حياتي را دريافت كند.
اين متخصص به ايرنا مي‌گويد: مصرف پرتقال، انواع توت، فلفل دلمه‌اي، سيب زميني و سبزيجات برگ سبز از قبيل انواع كلم و دريافت زياد و منظم ويتامينC به كاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگي كمك مي‌كند.
آزادبخت با بيان اين كه غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذايي خوبي براي ويتامين‌هاي گروهB هستند، اظهار مي‌كند: عدم مصرف اين مواد در بدن سبب بروز عفونت‌هاي مكرر دستگاه تنفسي فوقاني مي‌شود.به گفته او، مصرف سير كه داراي آهن و روي است، سبب تقويت سيستم ايمني و كاهش خطر عفونت‌هاي ويروسي مي‌شود.
اين متخصص تغذيه به افرادي كه زياد دچار سرماخوردگي مي‌شوند، توصيه مي‌كند، ماهي قباد، قزل‌آلا، ماهي‌هاي روغني، دانه كدو حلوايي و روغن شاه‌دانه كه غني از اسيدهاي چرب امگا 3 هستند، مصرف كنند.
همچنين دانه كنجد و آفتابگردان منابع غني اسيدهاي چرب امگا 6 هستند و اين اسيدهاي چرب در مبارزه عليه عفونت‌هاي سرماخوردگي به سلول‌هاي دستگاه تنفسي كمك مي‌كنند.
وي با اشاره به اين كه عفونت‌هاي مكرر تنفسي با كاهش ذخاير ويتامينA همراه است، خاطرنشان كرد: مصرف جگر، كره و تخم‌مرغ كه سرشار از منابع ويتامين A هستند و هويج، انبه، سيب‌زميني، زردآلو، كدو حلوايي و سبزيجات سبز تيره نيز تامين‌كننده بتاكاروتن هستند كه در بدن به ويتامين A تبديل مي‌شوند.
مصرف كنسرو، ممنوع!
آزادبخت، متخصص تغذيه در مورد اين كه در زمان سرماخوردگي بايد از مصرف چه غذاهايي خودداري كرد، مي‌گويد: غذاهاي آماده بسته‌بندي شده و كنسروها از لحاظ ويتامين‌ها و مواد معدني فقير هستند، بنابراين به جاي مصرف اين نوع غذاها بهتر است از انواع ميوه و سبزيجات تازه، گوشت، ماهي، غلات، مغزها و دانه‌ها استفاده شود.
او يادآور مي‌شود: استفاده از بخور براي رفع گرفتگي بيني كمك مي‌كند و براي اين كار 10 دقيقه سر را روي بخارات يك ظرف آب در‌حال جوشيدن بگيريد.
اين متخصص توصيه مي‌كند: بهتر است دستمال يا حوله‌اي را روي سر بگذاريد و اين عمل را 3 بار در روز تكرار كنيد. همچنين مي‌توان مقداري روغن منتول يا اوكاليپتوس به آب در حال تبخير اضافه كرد تا موجب تسهيل عمل تنفس شود.
معجزه عسل
تقريبا همه ما در مورد مصرف مخلوط عسل و ليموترش به همراه يك ليوان آب جوش براي درمان بيماران مبتلا به سرماخوردگي چيزهايي شنيده‌‌ايم.
دكتر جعفر بهزاد، محقق و متخصص تغذيه در گفتگو با ايسنا مي‌گويد: بيشترين موارد شكايت از سرماخوردگي مربوط به علائمي از قبيل گلودرد، بي‌تابي و بي‌قراري، گرفتگي بيني و احساس سرما است.
او ادامه مي‌دهد: سعي در برطرف كردن هر كدام از اين علائم، به تنهايي مي‌تواند در بهبود حال بيمار بسيار موثر باشد زيرا هنوز داروي قطعي براي ريشه‌كن كردن ويروس مسبب سرماخوردگي پيدا نشده و علاوه بر اين در افرادي كه مبتلا به نقص سيستم ايمني نيستند از بين بردن ويروس لزومي ندارد.
دكتر بهزاد، تامين گرماي بدن با پوشيدن لباس كافي و گرم نگاه داشتن محيط را از جمله اقدامات ضروري در سرماخوردگي مي‌داند. مصرف يك ليوان آب جوش به همراه عسل و ليموترش، يكي از روش‌هاي موثر تسكين علائم سرماخوردگي است. همچنين مداومت بر مصرف چاي كمرنگ و آب ميوه به دليل بالا بردن ميزان مايعات دفعي بدن موجب تنظيم دماي بدن مي‌شود.
اين متخصص تغذيه ضمن اشاره به تاثير به‌سزاي مصرف ماست در تقويت سيستم ايمني بدن حين مواجهه با عوامل ميكروبي اظهار مي‌كند: با بهبود كاركرد سيستم ايمني، بدن در مقابله با انواع ويروس‌هاي مسبب سرماخوردگي، قوي‌تر شده و سريع‌تر سلامت خود را باز مي‌يابد.

۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

سومالی ، ازدواج مرد صد و چند ساله با دختر نوجوان


صدها نفر در یک مراسم ازدواج در سومالی شرکت کرده اند که داماد صد و دوازده سال سن داشته و عروس نوجوانی هفده ساله بوده است.
احمد محمد دور، که از پنج ازدواج قبلی خود هجده فرزند دارد، می گوید دوست دارد که حاصل ششمین ازدواجش فرزندان بیشتر باشد.
داماد و عروس هر دو زاده یک روستا در مرکز سومالی هستند.
داماد به بی بی سی گفت او از وقتی صفیه عبدالله نوجوان، کودکی بیش نبود، عاشقش شده است. احمد محمد گفت پیش از آن که دوستی و ابراز علاقه خود به صفیه را آغاز کند، صبر کرده است تا به گفته او صفیه به سن مناسبی برسد.
احمد محمد تاکید دارد این دختر نوجوان را وادار به ازدواج نکرده است اما از تجربه های خود استفاده کرده تا او را متقاعد کند که واقعا عاشقش است.
روشن نیست صفیه عبدالله پیش از پذیرفتن تقاضای ازدواج احمد محمد چه شروطی را تعیین کرده است.
اما خانواده صفیه می گویند دخترشان خوشحال است که ششمین همسر احمد محمد شده است.
فرزند ارشد آقای دور شصت و سه سال بزرگتر از عروس جدید پدرش است.
حتی در سومالی که شوهران زیادی هستند که از همسران خود خیلی پیرترند، نود و پنج سال اختلاف سن عروس و داماد مذکور غیرعادی است.
مورخان می گویند ازدواج احمد محمد و صفیه در یک قرن اخیر بی سابقه بوده است.

۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

خانواده‌های ایرانی 260هزار کیلو طلا ذخیره دارند !


سحرنیوز: قدیمی‌ها می‌گویند، اما امروزی‌ها به آن عمل می‌کنند که طلا هم زینت است و هم سرمایه؛ آقایان هم با تیزهوشی بر این سیاق عمل می‌کنند و سعی می‌کنند چنانچه اندوخته‌ای دارند در مناسبت‌های مختلف و به بهانه‌هایی زیبا برای همسران فداکار خود طلاجات خریداری کنند. این سیر تاریخی در سرزمین پارسیان از گذشته موجب شده تا هم‌اکنون هر خانوار ایرانی به‌طور میانگین از ذخیره 15 گرمی طلا در خانه خود برخوردار باشد.
بنابر آمارهای مرکز آمار ایران درحال حاضر بیش از 17 میلیون خانوار معمولی در ایران ساکن هستند که به طور متوسط در هر خانواده نزدیک به 5 نفر زندگی می‌کنند پس با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این رقم دست یافت که میزان کل طلای ذخیره شده در خانوارهای ایرانی به 260 هزار تن بالغ می‌شود. از سوی دیگر هر زن ایرانی بالای 18 سال به صورت میانگین 93‌گرم طلا با خود حمل می‌کند.رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر که اتحادیه تحت مدیریت او از 6 ماه پیش کار خود را به عنوان یک مرجع قانونگذار و ناظر آغاز کرده است در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با تایید میزان ذخایر طلای خانوار‌های ایرانی، گریزی هم به میزان معاملات طلا در کشور می‌زند و میزان آن را در سال، 300 تن عنوان می‌کند چرا که به اظهار محمد کشتی آرای در حال حاضر 65 هزار واحد صنفی تولیدی و توزیعی طلا در سطح کشور فعال هستند.کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که معامله این میزان طلا در کشور به نسبت جمعیت را چطور بر آورد می‌کنید، می‌گوید: «چنانچه این آمار را با حجم معاملات طلای عربستان به نسبت جمعیت مقایسه کنیم، رقم بالایی نیست چون کشور عربستان با توجه به جمعیت کم آن، سالانه 520 تن معامله طلا دارد».او اعتقاد دارد در ایران اما بازار طلای کشور از یک جریان فصلی تبعیت می‌کند چراکه در فصل بهار، از جمله در ماه فروردین بازار فلز زرد به کما می‌رود. به عبارت دیگر، اواخر بهار و تابستان که فصل تعطیلی مدارس است، اشتهای خرید طلا در کشور افزایش چشمگیری یافته و احتمال افزایش بهای این فلز جادویی کاملا بدیهی است. او تعداد واحد صنفی طلا و جواهر در کشور را نیز مناسب ارزیابی می‌کند و تعداد آن را در شهرستان‌ها بیش از تهران می‌داند تا آنجا که در تهران 6 هزار واحد صنفی و در مشهد 2 هزار و 800 واحد صنفی به فعالیت مشغول هستند. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در عین حال اصفهان را قطب تولید طلا اعلام می‌کند که به دنبال آن شهرهای تهران، تبریز و یزد قرار دارند. او به اقدامات در حال انجام اتحادیه کشوری طلا اشاره می‌کند، به طوری که موضوع استانداردسازی عیار طلا و یکسان‌سازی قوانین طلا و جواهر در حال پیگیری است و تا پایان آبان ماه نتایج آن اعلام خواهد شد.کشتی آرای در جواب به این سوال که چرا خانوارهای ایرانی سرمایه‌های خرد خود را از خرید طلا به سوی دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری سوق نمی‌دهند به عدم آگاهی شهروندان اشاره می‌کند تا آنجا که با راه اندازی تالار سکه در بورس کالا این امکان فراهم شده تا خانواده‌های ایرانی در این بازار به رقابت بپردازند اما خیلی‌ها از این فرصت بهره نمی‌برند.هم‌اکنون سالانه 4 هزار تن طلا به ارزش 25 میلیارد دلار در جهان مبادله می‌شود که 53 درصد از کل تجارت این کالا مربوط به قاره آسیا بوده و در این قاره نیز بیشترین خریداران و مصرف‌کنندگان از کشورهای هندوستان و ایران هستند. صرفنظر از اینکه بازار پرکشش طلای ایران، گاه و بیگاه از جریانات بزرگ اقتصادی تبعیت نکرده اما بسیاری از دست‌اندرکاران بازار طلا و جواهر در داخل کشور در انتظار تاثیر بیشتر ورشکستگی شرکت‌های بزرگ بر عرصه مبادلات طلا و همچنین فرارسیدن فصل تعطیلی مدارس برای دمیدن روحی تازه به بازار فلز جادویی هستند.

موسیقی، توان مغز را افزایش می‌دهد !


پژوهشگران در مطالعات جدیدی دریافته‌اند که موسیقی توانایی مغز را در تشخیص صداها افزایش می‌دهد.
به گزارش ایسنا، این محققان می‌گویند گوش دادن به موسیقی البته در حدی متعادل، به میزان قابل توجهی توان مغزی انسان را در تشخیص دادن بین صداهای مختلف تقویت می‌کند .
لائورل ترانیور ــ‌ سرپرست محققان دانشگاه مک مستر در اونتاریوی آمریکا ــ در حین تجزیه و تحلیل سیگنال‌های الکتریکی و مغناطیسی مغز دریافت افرادی که تعلیمات موسیقی را تا حدی تجربه کرده‌اند، واکنش‌های مغزی بیشتری در برخی از تست‌های تشخیص صدا داشته‌اند.
این پژوهش نشان داده است که حتی یک یا دو سال آموزش موسیقی، سطح حافظه، توجه و کنترل اجرایی مغز را افزایش می‌دهد.

فیس بوک برای مردگان صفحه یادبود ایجاد می کند !


سایت اینترنتی فیس بوک اعلام کرده است که امکان آن را فراهم خواهد کرد تا دوستان و بستگان اعضایی که در گذشته اند، صفحه شخصی عزیزان خود را به صورت یک صفحه یادبود ثبت و حفظ کنند.
مسئولان فیس بوک این تصمیم خود را در پی آن اعلام کردند که گفته شد برخی از اعضای فیس بوک، اطلاعات به روز شده ای را در مورد دوستان درگذشته خود دریافت کرده اند.
اگر فیس بوک گزارشی در مورد درگذشت یکی از اعضای خود دریافت کند، اطلاعات حساس شخصی موجود در صفحه این عضو را حذف خواهد کرد.
کاربران فیس بوک هنگامی که خبر درگذشت یکی از اعضای این سایت را گزارش می کنند باید مدرک معتبری را هم در این مورد ارایه کنند، مثلا آگهی ترحیمی که در یک روزنامه منتشر شده است.
ماکس کلی، از مسئولان فیس بوک در وبلاگ رسمی این سایت نوشته است : "وقتی کسی از دنیا می رود و ما را ترک می کند، از خاطرات ما یا سایت های اجتماعی ما بیرون نمی رود."
او اضافه می کند: "منظور ما هم از خلق صفحه های یادبود (در فیس بوک) این است که مردم بتوانند خاطرات خود را از عزیزانشان ثبت و حفظ کنند و دیگران را هم در این خاطرات سهیم کنند.
بعد از اینکه صفحه شخصی یک عضو درگذشته فیس بوک به صفحه یادبود تبدیل شود، شرایط و محدودیتهای دسترسی به این صفحه تغییر خواهد کرد، به نحوی که تنها دوستان تایید شده، امکان دسترسی به آن را خواهند داشت.
بخشی از اطلاعات شخصی عضو در گذشته مانند آدرس ایمیل و یا شماره تلفن و موبایل او در هنگام ثبت صفحه یادبود حذف می شود و پروفایل او هم دیگر در بخشی که تازه در فیس بوک راه افتاده و در آن به کاربران پیشنهاد و یادآوری می شود که با دوستان خود ارتباط برقرار کنند، ظاهر نمی شود.
پیش از این، مواردی پیش آمده که در این بخش به بعضی از بستگان یک عضو درگذشته یادآوری شده که با او ارتباط برقرار کنند.
آقای کلی در وبلاگ فیس بوک می نویسد:"ما درک می کنیم که چقدر برای مردم سخت و دردناک است که به آنها پیشنهاد شود که با عزیز از دست رفته خود تماس برقرار کنند. به همین دلیل اهمیت دارد که وقتی کسی از دنیا می رود، دوستان و بستگان او با فیس بوک تماس بگیرند که صفحه شخصی او به صفحه یادبود تبدیل شود."

نقاشی تصویر Mona Lisa با قهوه !




۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

بیماری قرن چیست ؟


بسیاری هپاتیت را بلای قرن دانسته اند،چطور باید از این بیماری پیشگیری کرد ؟ چه درمانی وجود دارد؟ پاسخ تمام سوالات خود را در این مطلب بخوانید.
هزینه‌های درمان این بیماری بسیار سنگین است و با این همه هزینه امید به بهبود هم در همه موارد وجود ندارد. از آن مهم‌تر این‌كه می‌توان از این بیماری جلوگیری كرد و از طرف دیگر تنها غفلتی كوچك می‌تواند فرد را گرفتار هپاتیت كند. به همین دلیل و برای آموزش و پیشگیری از این بیماری هفته نخست آبان، هفته اطلاع رسانی هپاتیت نام گرفته است.هپاتیت یكی از مشكلات عمده سلامت در جهان است.هپاتیت كه در میان مردم به یرقان و زردی مشهور است با التهاب و تورم كبد همراه است. هپاتیت ویروسی است كه بر اثر ویروس‌های مختلفی ایجاد و منجر به تورم و گاهی از بین رفتن كبد می‌شود. در حال حاضر سه‌چهارم مردم دنیا در نواحی با شیوع بالای آلودگی هپاتیتB زندگی می‌كنند.حدود یك میلیون نفر در سال به سبب عوارض حاد عفونت هپاتیتB و همچنین عوارض مزمن نظیر سیروز و بدخیمی‌های كبدی می‌میرند.
هپاتیت در انواع مختلفهپاتیت تاكنون در 5 نوع A تاE شناخته شده است.در هپاتیت نوعA ویروس از طریق دستگاه گوارش فرد را آلوده می‌كند. حداكثر شیوع این بیماری بین سنین 15 تا 30 است. این ویروس براحتی در جامعه منتشر می‌شود. محتمل‌ترین راه سرایت راه مدفوعی دهانی از طریق تماس فردی است.
ویروس عامل هپاتیتB از طریق مایعات بدن، خون، مقاربت و در ماه‌های آخر حاملگی از مادر به جنین منتقل می‌شود. هپاتیتB در 5 تا 10 درصد مبتلایان تبدیل به حالت مزمن شده و گاهی منجر به سرطان كبد می‌شود. هپاتیتB در مردان شایع‌تر از زنان است. بیماری هپاتیتB در افرادی مانند بیماران تالاسمی ‌و هموفیلی‌ها كه به صورت مداوم خون و فرآورده‌های خونی دریافت می‌كنند، شایع‌تر است. بد نیست بدانید میزان سرایت ویروس هپاتیت B ، صد برابر ایذر است.
هپاتیت نوعC از راه‌های خون، فرآورده‌های خونی آلوده، تزریقات و ابزار آلوده و همچنین از مادر به جنین سرایت می‌كند. بیماری هپاتیتC برخلاف هپاتیتB بین 80تا 100درصد موارد به سوی مزمن شدن پیش می‌رود و تا زمانی كه كبد را از بین ببرد، ادامه می‌یابد و به فرد بیمار حتما باید كبد پیوند زده شود. هپاتیتC در بین گروه‌های خاص مانند هموفیلی‌ها، تالاسمی‌ها و معتادان تزریقی شیوع بیشتری دارد. براساس آمار موجود 40 تا 50 درصد مبتلایان به هپاتیتC معتاد تزریقی هستند. تعدادی از بیماران هموفیلی بیماران تالاسمی ‌(كه قبل از سال 75 خون گرفته‌اند) و بیماران دیالیزی نیز به ‌این بیماری مبتلا هستند. خالكوبی، استفاده از سرنگ مشترك در جمعیت روستایی و محیط‌های بسته نظیر سربازخانه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی از رفتارهای پرخطر در افزایش شیوع هپاتیتC محسوب می‌شوند.

ویروس هپاتیتD برای همانند سازی خود از ویروس هپاتیتB و امكانات سلول میزبان استفاده می‌كند. تقریبا 15 میلیون نفر در دنیا آلوده به ویروس هپاتیتD هستند. این ویروس مانند هپاتیتB از طریق مایعات بدن انتشار می‌یابد. هر دو ویروس با یك روش مشترك به سلول میزبان متصل می‌شوند. یك فرد ممكن است به عفونت توام هپاتیتB وD مبتلا شود. هپاتیتD در كودكان و افراد بالغ مبتلا به هپاتیتB ایجاد می‌شود.
هپاتیتE مانند هپاتیتA از طریق روده منتقل می‌شود. تمام راه‌های ممكن انتقال این نوع از ویروس هنوز مشخص نشده، اما راه مدفوعی دهانی یك راه انتقال قطعی است. اپیدمی ‌هپاتیتE بیشتر در بزرگسالان روی می‌دهد.
ویروس هپاتیت می‌تواند برای سال‌ها به صورت نهفته در بدن باقی بماند و فرد به‌عنوان «ناقل هپاتیت» شناخته شود. ناقل هپاتیتی به كسانی گفته می‌شود كه با وجود ویروس هپاتیت در خونشان بیش از 6 ماه حال عمومی ‌خوبی داشته باشند و در بررسی آزمایشگاهی اختلال در كار كبد آنان مشاهده نشود. در چنین شرایطی ویروس به صورت مسالمت‌آمیز در داخل بدن وجود دارد، ولی به كبد آسیب نمی‌رساند. در ایران ناقلان هپاتیت بی ، 3درصد جمعیت را تشكیل می‌دهند. هر چند ویروس‌های مختلفی می‌توانند عامل ابتلا به هپاتیت شوند،اما علائم بیماری در انواع مختلف، تفاوت زیادی با یكدیگر ندارند.بیشتر مبتلایان علامت و شكایت مشخصی ندارند. اما در بعضی افراد این علائم به صورت بیماری آنفلوآنزا نمایان می‌شود كه عبارتند از: بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، تب، ضعف، خستگی و درد خفیف شكم. علائمی‌كه كمتر دیده می‌شوند شامل ادرار پررنگ و زردی چشم‌ها و پوست است. تنها راه اطمینان از ابتلا به بیماری آزمایش خون است.

مبارزه با هپاتیت:طی سال‌های اخیر در كشور تشخیص در مراحل اولیه، ‌انجام بررسی‌های آزمایشگاهی، غربالگری و معاینه افراد مثبت همگی به تشخیص زودهنگام هپاتیتB منجر شده است .
باورهای غلطزندگی با بیمار مبتلا به هپاتیت یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های‌ اطرافیان بیمار مبتلا به هپاتیت است. متاسفانه وجود باورهای غلط از یك‌سو و بی‌مبالاتی برخی از سوی دیگر، این موضوع را سخت‌تر نیز كرده است. بر خلاف تصور رایج ویروس هپاتیتB بر اثر صحبت كردن، دست دادن، روبوسی كردن یا در اماكنی مانند استخر منتقل نمی‌شود؛ اما از سوی دیگر ویروس این بیماری در خارج از بدن انسان در برابر حرارت، رطوبت و عوامل شیمیایی بسیار مقاوم است. ویروس هپاتیت در دمای 20 درجه تا 15 سال، در دمای اتاق تا‌6 ماه و در یك لیوان خشك تا‌4 هفته زنده می‌ماند؛ اما پس از جوشاندن در‌100 درجه سانتی‌گراد به مدت‌ 5 دقیقه از بین می‌رود. این ویروس با مواد ضدعفونی‌كننده گلوتار آلدئید و كلروفر موفرمالین با غلظت یك در 4 هزار از بین می‌رود.
اگر در خانواده‌ای، فرد ناقل هپاتیت وجود داشته باشد، امكان انتقال بیماری به سایر افراد خانواده وجود دارد و نحوه انتقال از طریق ورود خون فرد ناقل هپاتیت به مخاط یا خون فرد سالم است. به عنوان مثال با عطسه كردن، ترشحات تنفسی فرد آلوده می‌تواند سبب انتقال بیماری شود و به همین علت هنگام عطسه كردن باید دهان با دستمال پوشانده شود.زندگی با فرد مبتلا به هپاتیت، مثل زندگی با یك فرد عادی است با این تفاوت كه در صورت رعایت نكردن بعضی نكات ساده، امكان انتقال بیماری وجود دارد، اما اگر راه‌های انتقال هپاتیت‌ را بشناسیم و این نكات را رعایت كنیم، می‌توانیم با خیال راحت در كنار افراد بیمار زندگی كنیم. به عنوان مثال وسایل شخصی از قبیل حوله، تیغ، ناخن‌گیر، شانه و مسواك را كه احتمال آلوده شدن آنها به خون و فرآورده‌های خونی وجود دارد،‌ باید جدا كنیم. از سوی دیگر اگر بیمار به هپاتیتB مبتلا باشد، افراد خانواده می‌توانند با واكسیناسیون در برابر ‌این نوع هپاتیت مصونیت پیدا كنند.
پیشگیریزدن واكسن هپاتیتB نقش موثری در كاهش تعداد مبتلایان به هپاتیتB دارد. تاكنون واكسنی برای مقابله با ویروس هپاتیت ساخته نشده اما با رعایت نكات ساده بهداشتی، می‌توان خود را در برابر هپاتیت مصون كرد. استفاده از مواد ضد عفونی‌كننده مانند مایعات سفیدكننده و مواد كلردار برای 20دقیقه یا جوشاندن برای مدت 20 تا 30 دقیقه برای شستشوی لباس‌ آغشته به خون آلوده‌شدگان ویروس هپاتیت C ، احتمال انتقال بیماری به فرد سالم را كاهش می‌دهد.
مبتلایان هپاتیت باید زخم و بریدگی‌ پوستی را خودشان پانسمان كنند،‌ خون، پلاسما و اعضای بدن یا بافت خود را به كسی اهدا نكنند و از سرنگ مشترك استفاده نكنند. از ریش تراش، مسواك، لوازم آرایشی و شخصی مشترك هم استفاده نكنند.
منبع:jamejamonline.ir

معرفي 10هراس بين انسانها !


فوبيا ، هراس يا ترس شديد پديده اي است که به صورت آگاهانه يا ناخود آگاهانه زندگي بسياري از انسانهاي جهان را مختل مي کند. اين پديده بيشتر ناشي از ترس از قرار گرفتن در موقعيتي خطرناک است و معمولا کنترل آن براي فرد مبتلا سخت و گاهي غير ممکن است.
در حدود 19.2 ميليون نفر انسان در سن 18 سالگي در آمريکا به گونه هاي مختلفي از اين اختلال روحي مبتلا هستند که در ادامه نشريه لايو ساينس به مشهورترين آنها اشاره کرده است.
ترس از مار (Ophidiophobia): يکي از رايج ترين فوبياها در ميان بسياري از مردم ترس از مار است که به احتمال زياد ريشه اي تکاملي دارد. در گذشته هاي دور تشخيص دادن مارها و عنکبوتها براي بقاي انسان نقشي حياتي داشته است. توانايي تشخيص مارها در يک چشم به همم زدن يکي از رفتارهاي تکاملي است که به اجداد انسان در جهان وحشي ما قبل تاريخ امکان بقا داده است.
ترس از خزندگان عجيب (Entomophobia): شايد برخي از افراد با ديدن برخي از حشرات تنها احساس چندش آوري پيدا کنند، اما اين جانداران کوچک در واقع اين توانايي را دارند که برخي از انسانها را به شدت بترسانند که اين شدت در زنان نسبت به مردان چهار برابر است. مطالعه دانشمندان دانشگاه کارنگي ملون نشان مي دهد دختر بچه هاي 11 ماهه به سرعت قادرند در برابر تصاويري از مارها با عنکبوتها نشانه هاي ترس را در صورت خود انعکاس دهند در حالي که اين خصوصيت در پسربچه هايي با همين سن وجود ندارد. ديدگاه تکاملي اين فوبيا بر اين اساس است که زنان در دوران باستاني حيات بشر در هنگام جمع آوري غذا با چنين جانداراني مواجه مي شده اند و انقباض ماهيچه هاي بدن و صورت در برابر چنين منظره اي به عنوان ابزار محافظت مادر و فرزند در برابر جاندار شناخته شده است.
ترس از مکان (Agoraphobia): در حدود 1.8 ميليون جوان 18 ساله در آمريکا از قرار گيري در اماکني که فرار کردن از آن مشکل باشد هراس دارند. مکانها و فعاليتهايي که شامل اين فوبيا مي شوند آسانسور ، حضور در رقابتهاي ورزشي، پل ها ، استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، رانندگي، فروشگاه هاي بزرگ و فرودگاه ها بر شمرده شده اند. اين هراس مي تواند باعث شود افراد هرگز خانه هاي خود را ترک نکنند ، به سفر نروند و در مناطق شلوغ قرار نگيرند.
ترس از ديگران (Xenophobia): در صورتي که صحبت کردن در برابر ديگران رنگ چهره شما را دگرگون ساخته، صداي شمار را گرفته کرده و عرق از سر و روي شما جاري مي کند، بدانيد که نشانه هاي اين فوبيا در شما وجود دارد. بيگانه ترسي پديده اي است که 15 ميليون جوان آمريکايي از آن در عذابند و تنها صحبت کردن آنها را در جمع تحت تاثير قرار نمي دهد بلکه خوردن و آشاميدن اين افراد نيز در برابر جمع دچار اختلال خواهد شد. اين فوبيا از سن 13 سالگي در نوجوانان آغاز مي شود.
ترس از بلندي (Acrophobia): يکي از رايج ترين ترسها در ميان افراد است که در حدود 3 تا 5 درصد از آمريکايي ها را تحت تاثير خود قرار داده است. برخلاف تصور پيشين دانشمندان که اين فوبيا را ناشي از ترسي غير واقعي مي دانستند مطالعات جديد نشان مي دهد مبتلايان به اين ترس، ارتفاع ساختمانها را بسيار بيشتر از ارتفاع واقعي مي بينند و همين امر بر ترس آنها مي افزايد.
ترس از تاريکي (Lygophobia): براي بسياري از کودکان، خاموش شدن چراغ اتاق همراه با بروز ترسي شديد ناشي از بيرون آمدن هيولايي از زير تختخواب و يا از داخل کمد ديواري است. در واقع ترسيدن از تاريکي يکي از رايجترين ترسها در ميان کودکان است که در پس آن تفکرات و توهمات جالب توجهي نهفته است. کودکان در تاريکي به هر پديده ممکني فکر مي کنند و معتقدند در تاريکي دزدي خواهد آمد و آنها را خواهد ربود و يا اسباب بازي هاي آنها را به سرقت خواهد برد. ريشه اين ترس کودکان از ناشناخته هاي آنان سرچشمه مي گيرد و در صورت درمان نشدن تا زمان بزرگسالي نيز ادامه پيدا خواهد کرد.
ترس از صائقه (Astraphobia): صداي مهيب رعد و برق مي تواند علائمي مانند تپش شديد قلب را براي افرادي که از فوبياي رعد و برق رنج مي برند در برداشته باشد و به همين دليل بسياري از افراد مبتلا زندگي خود را به مناطقي منتقل مي کنند که از شرايط جوي آرامي برخوردار است. نکته جالب درباره اين فوبيا اين است که مبتلايان از ترس خود احساس خجالت داشته و آن را مخفي نگاه مي دارند.
ترس از پرواز (Aviophobia): ترسي است که در حدود 25 ميليون انسان تنها در آمريکا به آن مبتلا هستند. اين افراد در دو گروه ترس، ترس از سقوط هواپيما و ترس از کابين کوچک هواپيما تقسيم مي شوند. جالب است بدانيد نسبت مرگ انسانها در سقوط هواپيما يک در 20 هزار است در حالي که اين نسبت در مرگهاي ناشي از سوانح رانندگي يک در 100 و در مرگ ناشي از حملات قلبي يک در پنج است.
ترس از سگ (Cynophobia): حتي کوچک ترين و بامزه ترين سگهاي نژاد ژرمن شپرد مي توانند ترسي مهيب را در مبتلايان به اين نوع از فوبيا ايجاد کنند. اين ترس معمولا از احتمال گاز گرفته شدن خود فرد و يا افرادي ديگر توسط سگها ناشي مي شود البته برخي تنها نسبت به سگهاي شکاري و يا تازي هراسناک هستند.
ترس از دندانپزشک (Odontophobia): در حدود 9 تا 20 درصد از آمريکاييها به دليل ترس و واهمه از رفتن به دندانپزشکي خودداري مي کنند. در صورت ابتلا به اين فوبيا فرد به هيچ قيمتي حاضر به مراجعه به يک دندانپزشک نبوده و تنها در صورتي که درد امان آنها را ببرد به مطب دندانپزشکي خواهند رفت. از دلايل ريشه اي ارائه شده براي ابتلا اين ترس، تجربيات بد گذشته از دندانپزشک، ترس از تزريق لثه و ترس از صندلي و مته دندانپزشکي عنوان شده اند که معمولا مي توان آن را با همکاري دندانپزشک از ميان برداشت.

۱۳۸۸ آبان ۴, دوشنبه

رزا منتظمی، مشهورترین معلم آشپزی ایران درگذشت



فاطمه بحرینی، مشهور به "رزا منتظمی" یکی از نام آورترین معلمان آشپزی ایرانی و نویسنده کتاب پرفروش "هنر آشپزی" در سن ۸۷ سالگی در تهران درگذشت.
خانم منتظمی کتاب "هنر آشپزی" را نخستین بار در سال ۱۳۴۳ با ۶۰۰ دستور غذایی منتشر کرد. نوشتن این کتاب به گفته خانم منتظمی بیش از ۲ سال طول کشید. او در جایی نقل کرده بود که از سال ۱۳۳۷ در تهران کلاس آشپزی و شیرینی‌پزی داشته‌ است و صدها نفر در کلاس‌های او شرکت داشته‌اند.
چاپ های اخیر "هنر آشپزی" در دو جلد منتشر شده و بیش از ۱۷۰۰ غذای ایرانی و فرنگی را شامل می‌شود.
بشنوید
گفتگو با آرش وفاداری نوه رزا منتظمی
گفته می شود "هنر آشپزی" یکی از پرفروش ترین کتاب های ایران بوده است که تاکنون بیش از یک میلیون نسخه از آن در مواردی حتی بدون اطلاع نویسنده آن منتشر و فروخته شده است. این کتاب تاکنون بیش از پنجاه بار به طور رسمی تجدید چاپ شده است.
انتشار و فروش این کتاب منبع اصلی درآمد خانم منتظمی طی ۵۰ سال اخیر بوده است. آرش وفاداری، نوه خانم منتظمی به بخش فارسی بی بی سی گفت که کلاس های آشپزی او تا پیش از انقلاب اسلامی برگزار می شد اما پس از آن خانم منتظمی فقط از راه فروش کتاب و راهنمایی علاقمندان آشپزی، به آموزش می پرداخت.
در جریان گفت و گویی که ۵ سال قبل خبرگزاری میراث فرهنگی ایران از خانم منتظمی منتشر کرده بود، او از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل ندادن کاغذ برای انتشار این کتاب انتقاد کرده بود.خانم منتظمی گفته بود هر ساله ۲۰ هزار نسخه از این کتاب چاپ می کرده اما از آن سال به دلیل قطع حمایت وزارت ارشاد فقط ۵ هزار نسخه از آن را توانسته منتشر کند.
در سال های اخیر در ایران کتاب های متنوعی درباره هنر آشپزی و شیرینی پزی منتشر شده است اما به گفته دست اندر کاران صنعت نشر هیچک همچون "هنر آشپزی" با استقبال طبقات مختلف مردم رو به رو نشد.کتاب خانم منتظمی در چند دهه اخیر در منزل اکثر ایرانی ها به چشم می خورد و به زوج های جوان هم هدیه داده می شود.
این کتاب در خلال جنگ هشت ساله ایران و عراق و دوران کمبود کاغذ و مشکلات چاپ در این کشور، برای جلوگیری از فروش با قیمت بالاتر با "دفترچه بسیج اقتصادی" فروخته می شد.
خریداران هنگام دریافت این کتاب "دفتر بسیج اقتصادی" را که مخصوص دریافت اقلام ضروری زندگی در دوران جنگ بود ارائه می کردند و این دفترچه ممهور به مهری می شد که نشان می داد صاحب آن، کتاب "هنر آشپزی" را خریداری کرده است.
خانم منتظمی خود ناشر کتاب "هنر آشپزی" بود و در دوره ای طولانی این کتاب را در منزلش به فروش می رساند.

۱۳۸۸ آبان ۳, یکشنبه

شارژ تلفن همراه با ضربان قلب !


يک دختر 15 ساله هندي موفق به ابداع روشي شده است که با استفاده از آن مي‌توان گوشي‌هاي تلفن همراه را توسط ضربان قلب شارژ کرد.
به گزارش ايسنا، در اين ايده که هم‌اکنون توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد در حال بررسي است، ضربان قلب انسان با استفاده از يک مچ‌بند مخصوص به جريان الکتريسيته تبديل و سپس از اين جريان براي شارژ تلفن‌هاي همراه استفاده مي‌شود.
«ساروجيني مهاجان»، يکي از دانش‌آموزان دختر يکي از مدارس مستقر در غرب دهلي‌، ايده اين اختراع را از «ساعت مچي بدون نياز به کوک» خود گرفته است.
وي مي‌گويد اين ايده زماني به ذهنش خطور کرد که مشغول تماشاي همزمان ساعت مچي و تلفن همراه خود بود.
يکي از مدرسان اين مدرسه در همين رابطه گفت: «وي متوجه شد که ساعتش نيازي به کوک و يا شارژ کردن ندارد و پس از آن تحقيق درباره شارژ با استفاده از ضربان نبض را آغاز کرد».
اين مدرس اضافه کرد: «وي ايده‌اش را پيش معلم علوم خود برد و معلم نيز آن را به بنياد اختراعات ملي هند ارائه کرد.»
اين ايده در وب سايت بنياد اختراعات به نمايش درآمد و پس از آن بود که توجه دانشمندان دانشگاه استنفورد را به سوي خود جلب کرد.
به نظر مي‌رسد که اين ابداع چه در کشورهاي در حال توسعه که استفاده از تلفن همراه در آن‌ها رو به گسترش است اما برق به ميزان کافي وجود ندارد و چه در کشورهاي توسعه يافته، ظرفيت بالقوه‌ عظيمي براي رشد داشته باشد.

۱۳۸۸ آبان ۲, شنبه

آیا می دانستید ؟


آیامی دانستید فقط یک نفر از یک میلیارد نفر بیش از ۱۱۶ سال عمر میکند.

. آیامی دانستید هر آمریکایی به طور میانگین ۲ کارت اعتباری دارد.

. آیامی دانستید قلب انسان میتواند خون را ۱۰ متر به بیرون پرتاب کند.

. آیامی دانستید متداولترین نام در دنیا محمد است.

. آیامی دانستید زبان قویترین ماهیچه در بدن است.

. آیامی دانستید روز تولد شما حداقل با ۹ میلیون نفر دیگر یکی است.

. آیامی دانستید ستاره دریایی مغز ندارد.

. آیامی دانستید زنان تقریبا ۲ برابر مردان چشمک میزنند.

. آیامی دانستید شما نمیتوانید با حبس کردن نفستان خودکشی کنید.

. آیامی دانستید انسانهای راست دست به طور میانگین ۹ سال بیش از چپ دستها عمر میکنند.

. آیامی دانستید لئوناردوداوینچی قیچی را اختراع کرد.

. آیامی دانستید درآمد مایکل جوردن از کمپانی نایک، بیش از درآمد تمام کارکنان این کمپانی در کشور مالزی است.

. آیامی دانستید هیچ کلمه ای در زبان انگلیسی با کلمه month هم قافیه نمیشود.

. آیامی دانستید مورچه ها بعد از مرگ در اثر سم پاشی به پهلوی راست میافتند.

. آیامی دانستید هر انسانی در طول زندگیاش به طور میانگین ۸ عنکبوت را در حال خواب میخورد.

. آیامی دانستید گربه ماهی بیش از ۲۷۰۰۰ عضو چشایی دارد.

. آیامی دانستید کشتی ملکه الیزابت دوم بابت هر گالون سوختی که میسوزاند فقط ۱.۵ متر حرکت میکند.

. آیامی دانستید صندلی الکتریکی را یک دندانپزشک اختراع کرد.

. آیامی دانستید که خوک*ها به دلیل فیزیک بدنی قادر به دیدن آسمان نیستند؟

. آیامی دانستید که فندک قبل از کبریت اختراع شد؟

. آیامی دانستید که سالانه ۴ هزار نفر غیر سیگاری در اثر همنشینی با افراد سیگاری به سرطان ریه مبتلا شده و جان می سپرند؟

. آیامی دانستید که در زیمبابوه از هر ۵ نفر یکی مبتلا به بیماری ایدز است؟

. آیامی دانستید که در سوید سالیانه از ۹ میلیون جمعیتی که دارد فقط ۱۷۰۰ نفر می میرند؟

. آیامی دانستید ایران به سی کشور جهان تسهیلات نظامی صادر می کند؟

. آیامی دانستید که تقریبا ۶۵ درصدوزن انسان را اکسیزن تشکیل میدهد؟

. آیامی دانستید که هر ۱۳ دقیقه یک کتاب جدید در امریکا منتشر میشود؟

. آیامی دانستید که حد متوسط مطالعه کتاب در بین ایرانیان ۳ دقیقه در سال است.

. آیامی دانستید که رشد تعداد ماشینها در جهان سه برابر رشد جمعیت انسانهاست.

. آیامی دانستید که از جمعیت ۶ میلیاردی جهان ۵/۱ میلیارد نفر از اب اشامیدنی محرومند و ۶/۱ میلیارد نفر به برق دسترسی ندارند.

. آیامی دانستید که سرطان سینه چنانچه در مراحل اولیه باشد حتی با ماموگرافی نمیتوان پی به وجود ان برد مگر اینکه چند سال از رشد ان گذشته باشد؟ بد نیست بدانید مصرف لیمو ترش از ابتلا به بیماری سرطان سینه جلوگیری می کند

. آیامی دانستید که در ایران سالانه ۲۸ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند. این امار در جهان یک میلیون دویست هزار نفر میباشد که نود در صد ان مربوط به کشورهای جهان سوم میباشد.

. آیامی دانستید که در هر دقیقه نسل یک موجود زنده در جهان منقرض می شود.

. آیامی دانستید که مار می تواند تا نیم ساعت بعد از قطع شدن سرش نیش بزند.

. آیامی دانستید که بیشتر هواپیماها صندلی شماره ۱۳ را ندارند.

. آیامی دانستید که اثر سیب در بیدار نگهداشتن افراددرشب بیشتر از قهوه و کافین است.

. آیامی دانستید که ۵۵درصدسوانح هوایی در زمان نشستن هواپیماو۳۰درصد در هنگام برخاستن هواپیما رخ می دهد.

. آیامی دانستید که در تایوان بشقاب های گندمی درست میشودوافراد بعد از خوردن غذابشقاب هایشان را هم می خورند.

. آیامی دانستید که گوش و بینی درتمام طول عمر انسان در حال رشد می باشند و بزرگتر می شوند.

. آیامی دانستید که آب دریا بهترین ماسک زیبایی پوست می باشد.

. آیامی دانستید که اولین مردمانی که نخ را کشف کردند وموفق به ریسیدن ان شدند ایرانیان بودند.

. آیامی دانستید که بزرگترین دریای دنیا دریای مدیترانه است و عمیق ترین نقطه ان به ۴۳۳۰متر میرسد.

. آیامی دانستید که فقط پشه ماده نیش می زند و از پروتین خون مکیده شده جهت تخم گذاری استفاده می کند.

. آیامی دانستید که به طور متوسط شما روزی ۵۰۰۰کلمه صحبت میکنید که۸۰% ان با خودتان است!

. آیامی دانستید که هر چشم مگس دارای ۱۰ هزار عدسی است.

. آیامی دانستید مقاومت موش صحرایی در برابر بیآبی بیشتر از شتر است.

. آیامی دانستید جمعیت میمونهای هند بالغ بر ۵۰ میلیون است.

. آیامی دانستید یک نوع وزغ وجود دارد که در بدن خود سم کافی برای کشتن ۲۲۰۰ انسان در اختیار دارد.

. آیامی دانستید ۳۵۰ هزار نوع کفشدوزک در جهان وجود دارد.

. آیامی دانستید نوشابههای زرد رنگ، زیانبارتر از نوشابه های سیاه رنگ هستند.

. آیامی دانستید شش چپ، اندکی از شش راست کوچکتر است تا فضای کافی برای قرارگیری قلب فراهم آید.

. آیامی دانستید تعداد سلولهای گیرنده بویایی در سگهای معمولی، یک میلیارد و در سگهای شکاری،۴ میلیارد عدد است

. آیامی دانستید رشد کودک در بهار بیشتر است.

. آیامی دانستید حس بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می کند.

. آیامی دانستید در تمام وجود شما بیش از یک مشت گچ (کلسیم) وجود دارد.

. آیامی دانستید هر تکه کاغذ را بیش از 9 بار نمی توان تا کرد.

. آیامی دانستید وقتی عطسه می کنید قلب شما به اندازه یک میلیونیم ثانیه می ایستد.

. آیامی دانستید تنها غذایی که فاسد نمی شود عسل است.

. آیامی دانستید حلزون می تواند سه سال بخوابد.

. آیامی دانستید فیل ها قادر به پریدن نیستند.

. آیامی دانستید شن خیس از شن خشک سبکتر است.

. آیامی دانستید تا زمانی که غذا با بزاق مخلوط نشود، مزه اش احساس نمی گردد.

. آیامی دانستید گاونر کوررنگ است و فقط به حرکت شنلی که گاوباز در جلوی او تکان می دهد حساس است. دیگرفرقی نمی کند شنل چه رنگی باشد.

. آیامی دانستید قدرت بینایی جغد هشتاد و دو برابر انشان است.

. آیامی دانستید فقط قورباغه های نر قورقور می کنند.

. آیامی دانستید لایه ی اوزون فقط به اندازه دو سکه ی روی هم ضخامت دارد.

. آیامی دانستید رازی به غیر از الکل کاشف گوگرد هم هست.

. آیامی دانستید قرنیه ی چشم انسان خون ندارد.

/ROZANEH/

ابتلای اولین روبات جهان به آنفلوآنزای خوکی (روباتی که می میرد !)


(روباتی که می میرد !)
نمایشگاه تجاری امنیت و ایمنی توکیو میزبان یکی از جدیدترین محصولات روباتیک ژاپنی ها است. روباتی که به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده و علائم شدید بیماری را به خوبی نشان می دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، روباتی جدید به منظور آموزش بهیارهای پزشکی به گونه ای طراحی شده است که می تواند علائم ابتلا آنفولانزای خوکی را به خوبی و مشابه انسانها اجرا کند.
این روبات ژاپنی به گونه ای طراحی شده است تا بتواند به بهیاران و مددکاران در تشخیص و درمان آنفلوآنزای خوکی کمک کند. روبات شبه انسان در روز پنجشنبه در نمایشگاه تجاری امنیت و ایمنی در توکیو در معرض دید عموم قرار گرفت.
لایه ای مشابه پوست بدن انسان بدن این روبات را در بر گرفته است. همچنین روبات با کمک حرکات انسان نما از شدت تب عرق می کند، ناله می کند، می گرید و به طور کلی از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی عذاب می کشد. در صورتی که مددکار نتواند روبات را به درستی درمان کند، شدت علائم افزایش پیدا کرده و به تدریج تنفس وی قطع شده و روبات می میرد.
با وجود اینکه روباتهایی با توانایی شبیه سازی بیماران پدیده ای جدید به شمار نمی روند، شاید بتوان گفت این روبات اولین نمونه ای است که تنها برای نمایش دادن علائم یک بیماری ابداع شده است.بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی، روبات مبتلا به H1N1 در میان دیگر روباتهای نمایشگاه با هدف کمک به جلوگیری و درمان آنفلوآنزای خوکی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

۱۳۸۸ آبان ۱, جمعه

سگی که سواد خواندن دارد !


اين سگ که ابيگيل (به کسر گاف) نام دارد مي تواند هشت لغت مختلف را که حاوي دستورات صاحب يا مربي اش است، به صورت کتبي بخواند.
واحد مرکزي خبر : مربي سگي در امريکا طي نمايشي زنده نشان داد، اين سگ مي تواند دستورات محدودي را به صورت کتبي بخواند.
به گزارش شبکه تلويزيوني فاکس نيوز، دان گالووي، مربي اين سگ ضمن نشان دادن مهارت هاي آن به طور زنده گفت، اين سگ که ابيگيل (به کسر گاف) نام دارد مي تواند هشت لغت مختلف را که حاوي دستورات صاحب يا مربي اش است، به صورت کتبي بخواند.
وي افزود من سه ماه زحمت کشيده ام تا معاني اين لغات را به اين سگ آموزش دهم. وي سپس با نگاه داشتن نوشته هايي حاوي دستوراتي از قبيل بنشين، بردار، و بيانداز، در برابر چشمان اين سگ نشان داد که سگ با ديدن هر يک از دستورات، بعضاً پس از کمي تعلل، آن دستور را اجرا مي کند.
مربي اين سگ افزود، من از نمايش مهارت هاي اين سگ، در دبستان ها و مراکز درماني براي کمک به کودکاني که مشکلات يادگيري يا نيازهاي ويژه ديگري دارند، استفاده مي کنم.
دان گالووي در خاتمه افزود من چند مربي ديگر را نيز مي شناسم که سگ هايي را به همين نحو آموزش داده اند تا بتوانند چند فرمان مشخص را به طور کتبي بخوانند و آن را به اجرا در آورند.
http://asriran.com/fa/pages/?cid=88126

۱۳۸۸ مهر ۳۰, پنجشنبه

تخم مرغ چینی هم تولید شد !


وقتی چینی ها به هر صنعتی و حرفه ای رو آورند موجبات تحول در آن زمینه را ایجاد میکنند.
این بار چینی ها وارد بازار تخم مرغ و تولید آن شده اند که نمونه تخم مرغ تولیدی آنها را مشاهده می نمایید !

۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

ترجمه ی متن اعترافات گالیله



من، گاليلئو گاليله، فرزند وينچنزو گاليله اهل فلورانس، در سن هفتادسالگي، در حضور دادگاه عادل، در برابر شما زانو زده و در برابر کتاب مقدس که در برابر من است سوگند ياد ميکنم که همواره به جمله جمله اين کتاب و آنچه پاپ مقدس و كشيشان كليساي كاتوليك مي گويند اعتقاد داشته و به لطف خداوند متعال در آينده نيز اعتقاد خواهم داشت.
اعلام ميکنم که نظر من در مورد اينکه خورشيد ثابت است و زمين به دور آن ميچرخد، يک تفکر باطل، الحادي و نادرست و گمراه کننده بود که نميبايست در هيچ جا،تدريس شود، مورد بحث قرار گرفته يا مورد استناد قرار گيرد.
واقعيت مشخص و روشن اين است که زمين مسطح و ثابت است و همانگونه که هر کسي ميداند و هرروز ميبيند، اين خورشيد و تمام ستارگان هستند که به دور زمين ميچرخند.
اين اعتقاد من است و در آينده نيز از اين اعتقاد برنخواهم گشت.
ميخواهم در برابر شما اعلام کنم که در خلوت خود ، نور حقيقت در دل من راه يافته و به خوبي درک کردم که آنچه قبلاً گفته بودم اشتباه بوده و از کرده خود پشيمانم و هر محکوميت و جزايي که براي من تعيين شود با خوشحالي پذيرا خواهم شد و اميدوارم به سزاي خود در گمراهي بخش زيادي از جامعه برسم.
در صورتي که از هر يک از موارد فوق تخطي کرده و در آينده به تفکر نادرست خويش بازگردم، مسئوليت و تبعات اين خطاي نابخشودني را به طور کامل ميپذيرم.
من براي اينکه از صحت و دقت اعترافات خود مطمئن باشم همه چيز را از قبل روي اين برگه نوشته و براي شما خواندم و اعلام ميکنم که اين برگه، رسم الخط خود من و ذهنيات و اعتقادات شخصي من بوده و بدون هرگونه فشار و تأثيري از بيرون، نگاشته شده است.

کت‌ وشلوار ضدآنفلوآنزاي A توليد شد !


يک شرکت ژاپني توليد کننده پوشاک با هدف کنترل موارد ابتلا به آنفلوآنزاي A اقدام به توليد کت و شلوار ضد آنفلوآنزا کرده است.
در شرايطي که دنيا براي کنترل و کاهش ابتلا به اين اپيدمي جهاني در تلاش براي توليد واکسن و واکسيناسيون عمومي است، شرکت «Haruyama Trading» توليد کننده پوشاک مردانه در ژاپن اقدام به توليد کت و شلوار ضد آنفلوآنزا کرده است.
در پارچه اين کت و شلوار اداري ماده اي به کار رفته است که از ورود ويروس آنفلوآنزاي A جلوگيري مي کند.
قيمت اين محصول جالب که Swine Flu-Busting Business Suit نام دارد 590 دلار است. پارچه اين لباس مردانه آغشته به ماده دي اکسيد تيتانيوم است. استفاده از اين ماده شيميايي در توليد خميردندان و لوازم آرايشي بهداشتي رايج است. اين ماده قادر است به محض تماس ويروس آن را نابود کند.
براساس گزارش نانوپرس ، اين لباس در مدلها و رنگهاي مختلف عرضه مي شود و کسي که قدرت خريد يک لباس 600 دلاري را دارد از اين حق انتخاب نيز برخوردار است.
به نظر مي رسد تزريق واکسن و پيشگيري از ابتلا به بيماري بسيار اقتصادي تر از خريد اين لباس گران قيمت باشد.http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100920480963

۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

لپ‌تاپ انعطاف‌پذیر استوانه‌اي هم آمد !


شرکت آلمانی طرحی شگفت‌انگیز از یک لپ تاپ ارائه کرده است
که در صورت به واقعیت پیوستن می‌تواند به زودی بهترین و سبک‌ترین لپ تاپ‌های موجود در جهان را از دور رقابت خارج کند. به گزارش مهر، خلاقیت برخی از طراحان الکترونیکی تا حدی پیش می‌رود که می‌تواند بسیاری از غیر ممکن‌ها را به ممکن تبدیل کند حتی اگر این غیر ممکن لپ تاپی باشد که بتوان آن را مانند صفحه‌ای حصیری لوله کرده و کناری گذاشت و در صورت نیاز آن را گشود و مورد استفاده قرار داد.
طرح لپ تاپ شرکت Orkin با نام رول تاپ از چنین ویژگی‌های غیر عادی و دور از ذهنی برخوردار است. در صورتی که چنین طرحی به واقعیت تبدیل شود می تواند برترین و سبک ترین لپ‌تاپ‌ها را نیز به دست فراموشی سپرده و جایگزین آنها شود.
این طرح لپ تاپ تبلتی را نشان می‌دهد که انعطاف‌پذیر بوده و از نمایشگری OLED و لمسی با ابعاد 17 اینچ برخوردار است، البته این وسعت متعلق به زمانی است که رول تاپ کاملا باز است. در زمانی که مانند یک لپ تاپ از آن استفاده شود نمایشگر آن 13 اینچ بوده و در زمان بسته بودن به استوانه‌ای کوچک و قابل حمل تبدیل می‌شود.
قلم نوری، آداپتور انرژی و پورت‌های یو اس بی همگی در پایه مجزایی قرار دارند و دیگر تجهیزات یک رایانه از قبیل ماوس، صفحه کلید، وب کم و کابل انرژی به شکلی زیبا با خود رول تاپ درآمیخته اند. در عین حال به دلیل استفاده از فناوری OLED در ساخت نمایشگر میزان مصرف انرژی این لپ تاپ کاهش پیدا کرده است.
پس از باز شدن رول تاپ می‌توان در سه ناحیه از آن تا خوردگی ایجاد کرده و مانند یک لپ تاپ عادی از آن استفاده کرد و یا با سطحی کاملا مسطح و افقی به عنوان یک تبلت 17 اینچی برای طراحی و خلق آثار گرافیکی آن را مورد استفاده قرار داد.
بر اساس گزارش گیزمودو، در عین حال وجود پایه ای کوچک در پشت رول تاپ این امکان را می دهد تا آن را در حین تماشای فیلم مانند نمایشگری بزرگ به صورت عمودی بر روی هر سطحی قرار داد.

کوچکترین کشور جهان !


شاید شنیدن اینکه کوچکترین کشور جهان فقط ۶ نفر جمعیت دارد مسخره باشد.
مولوزیا کشوری در وسط نوادا است که بنیانگذار آن کوین باگ نام دارد.
این کشور شامل خانه کوین و چند مزرعه کوچک است که در مجموع ۵/۸ هکتار را شامل می شود.
جالب اینجاست که همه چیز این کشور مستقل است.
برای مثال دارای سیستم پستی مستقل، واحد پول مستقل و … است.
برای ورود به این کشور باید پاسپورد ورود داشته باشید که توسط کوین باگ صادر می شود.
به نظر احمقانه می آید ولی در سال ۱۹۹۰ این کشور وارد مرز بندی جهانی شده است و به عنوان یک کشور مستقل شناخته میشود!

زنبورهای عصبانی یک مرد را کشتند !


نیش زنبور عسل، مرد 44 ساله خنجی را از پای درآورد.
سهراب خنجی ، ساکن روستای بیغرد ، با دیدن کندوی عسل در کوه های اطراف شهرستان خنجی ، قصد برداشت عسل از آن را داشت که مورد هجوم زنبورهای عصبانی قرار گرفت و جان خود را از دست داد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مرکز فوریتهای پزشکی بیمارستان ) خنج شوک شدید و حساسیت فرد مصدوم به نیش های زنبور را علت مرگ اعلام کرد.
شهرستان خنج در 265 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

ایران، رتبه یازدهم در تولید گازهای گلخانه ای !


جدیدترین آمارها نشان می دهد میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان از ۵۰ میلیون تن از سال ۱۹۷۱ به ۵۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ میلادی افزایش یافته است. این در حالی است كه مقام ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای از رتبه سی‌ام به یازدهم رسیده است. کارشناسان معتقدند این مسئله نیازمند توجه جدی مسئولان ایران است.
مهدی قمصری معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران این موضوع را اعلام کرده و استفاده غیر اصولی از محیط زیست را از دلایل این امر می داند.
غلامعلی بسکی فعال محیط زیست با ابراز نگرانی از این وضعیت می گوید:"چهل سال است داد می زنم که درختان را حفظ کنید و جنگل را از بین نبرید. این ممکلت زمانی 30 میلیون هکتار جنگل داشت .ما زمانی هفت میلیون جمعیت داشتیم و الان هفتاد میلیون باید به همین تناسب درخت تولید کنیم.در حال حاضر جنگل هایمان در حال نابودی است ."
فرخ مستوفی کارشناس محیط زیست می گوید سوزاندن گازهای همراه نفت و تعداد بسیار زیاد نیروگاه ها از عوامل افزایش گازهای گلخانه ای در ایران است، اقداماتی هم برای مهار این مسئله در حال انجام است.
آقای مستوفی افزود "دولت پروژه ای در مورد مسئله نفتی به نام "آباک" دارد که گازهای همراه نفت را جمع آوری کند. طرح دیگری دارد که از لوله های نیروگاهها گاز کربنیک را ضبط کنند و مجددا به داخل لوله ها تزریق کنند. کار دیگری که بخشی از آن انجام شده، دولت الکترونیک است که مردم می توانند بدون استفاده از وسایل نقلیه، کارهای خود را در محل کار یا منزل انجام دهند."
برخی از صاحبنظران معتقدند برنامه هایی که برای کاهش گازهای گلخانه ای در ایران اجرا می شود، به دلایل مختلف نتیجه قابل توجهی ندارد. آقای مستوفی می گوید از زمانی که این طرح ها عنوان می شود تا زمان اجرا بیش از دهها سال می گذرد. این بزرگترین مشکل محیط زیست ایران است. هم پروژه و هم ایده وجود دارد اما راه حل ضربتی با توجه به مشکلات مادی در نظر گرفته نشده است.
گازهای گلخانه ای موضوعی جهانی است و به اعتقاد دست اندرکاران امر کشورهای همسایه ایران نیز در افزایش گازهای گلخانه ای نقش دارند. عربستان و عراق با چاه های نفت و سوزاندن گازهای آن، کشورهای شمالی ایران نیز با روند صنعتی شدن در افزایش آلاینده های ایران تاثیرگذارند. اما کارشناسان بر این باورند برنامه ریزی دقیق و تخصیص بودجه مناسب برای حفاظت از محیط زیست می تواند به کاهش آلودگی و کنترل گازهای گلخانه ای کمک کند.
http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/10/091019_nm_greenhousegases.shtml

تایم: تهران سومین شهر در معرض زلزله سهمگین !


نشریه تایم با بررسی تاریخچه، موقعیت جغرافیایی و ساختار زمین شناسی شهرهای مختلف جهان پنج منطقه را که در آینده احتمال وقوع زلزله شدید در آن وجود دارد معرفی کرده که یکی از این مناطق تهران است.
خبرگزاری مهر: غیر قابل پیش بینی بودن این پدیده حداقل تا چند ثانیه قبل از وقوع، معیاری است که کشورها باید مهندسی سازه های شهری و صنعتی خود را بر اساس آن پایه گذاری کنند تا از میزان خسارتهای ناشی از وقوع زمین لرزه تا حداکثر ممکن بکاهند.
با این وجود بسیاری از کشورها توجه لازم را به این معیار نداشته و سالانه متحمل خسارتهای بیشمار مالی و جانی می شوند.
با وجود غیر قابل پیش بینی بودن زلزله، نشریه تایم بر اساس شرایط جغرافیایی و ساختار لایه های زمینی گزارشی را با عنوان " 5 زلزله بزرگ جهان در چه مناطقی رخ خواهند داد؟" منتشر کرده است و در آن به معرفی پنج کشور یا شهر که احتمال وقوع زمین لرزه شدید در آنها نسبت به سایر مناطق جهان بیشتر خواهد بود، پرداخته است.
لس آنجلس: زلزله همیشه بخشی از گذشته لس آنجلس را تشکیل داده است که در نتیجه قسمتی بزرگ از آینده این ایالات آمریکایی نیز خواهد بود. در سال 1994 زلزله ای به شدت 6.7 منطقه نورثریج این شهر را به شدت لرزانده و با ایجاد خسارتی وحشتناک به بزرگراه ها جان بیش از 70 نفر را گرفته و خسارتی بالغ بر 20 میلیون دلار را به بار آورد. اما این تعداد در برابر خسارتی که زلزله بعدی در لس آنجلس به جا خواهد گذاشت کاملا ناچیز است. رکوردهای زمین شناسی نشان می دهد هر 150 سال یک بار در این منطقه زلزله ای شدید رخ خواهد داد، در عین حال لس آنجلس در بخش انتهایی جنوبی گسل سن آندراس قرار گرفته است و آخرین زلزله بزرگ با شدت 7.9 در این منطقه در حدود 152 سال پیش یعنی در سال 1857 رخ داده است. پس از زلزله نورثریج در این شهر اقدامات ایمنی و ضد زلزله فراوانی صورت گرفته و تجهیزات اورژانسی در این شهر در حد بالایی بهبود پیدا کرده است تا این شهر آمریکایی در برابر هر نوع حادثه غیر قابل پیش بینی در آمادگی کامل باشد. با این حال شواهد موجود نشان می دهد زلزله بعدی در این شهر بسیار وحشتناک و خون آلود خواهد بود.
توکیو: جمعیت ژاپن 4.5 برابر جمعیت 36 میلیون نفری کالیفرنیا است و اکثر ژاپنی ها در شهرهای متراکم و پر جمعیت زندگی می کنند. همین موضوع می تواند ژاپنی ها را بیشتر در معرض خطر ناشی از زلزله های شدید قرار دهد که این خطر در شهر توکیو با جمعیتی برابر 13 میلیون نفر نسبت به دیگر شهرهای ژاپنی بیشتر است. در سال 1923 زلزله ای شدید این شهر را لرزانده و در حدود 150 هزار نفر در اثر آن جان خود را از دست دادند. با وجود اینکه پس از این زلزله ساختمانها در ژاپن در برابر زلزله مقاوم سازی شده و به مقاوم ترین ساختمانها در جهان تبدیل شدند، زلزله ای مشابه سال 1923 که به اعتقاد دانشمندان وقوع آن اجتناب ناپذیر است، می تواند در حدود 10 هزار انسان را به کام مرگ کشانده و در حدود یک تریلیون دلار خسارت مالی وارد کند.
تهران: تقریبا تمامی بخشهای ایران بر روی سطوح زلزله خیر قرار گرفته و این کشور از گذشته رنج زلزله های بسیار شدیدی را تحمل کرده است. زلزله 6.8 ریشتری بم که این شهر باستانی را با خاک یکسان کرده و جان بیش از 30 هزار انسان را گرفت از تازه ترین این وقایع است. پیش بینی می شود وقوع زلزله ای مشابه زلزله بم برای شهر تهران که بیش از 7 میلیون نفر در آن ساکن هستند فاجعه ای وحشتناک خواهد بود. ساختمانهای این شهر متفاوت از ساختمانهای مقاوم شهرهایی مانند توکیو و سان فرانسیسکو کاملا سست بوده و بسیاری از ساکنان خانه های بتنی غیر مقاوم در صورت وقوع زلزله ای شدید به کام مرگ خواهند رفت. زمانی وزارت بهداشت ایران اعلام کرده بود که در صورت وقوع زلزله ای 7 ریشتری بیش از 90 درصد از بیمارستانهای تهران نابود خواهند شد. این شهر به اندازه ای در خطر زلزله قرار دارد که گفتگوهای متعددی درباره تغییر دادن پایتخت صورت گرفته است.
شمال غرب اقیانوس آرام: ساکنان منطقه باران خیز کاسکادیا (منطقه ای در محدوده اورگان تا بریتیش کلمبیای جنوبی) شاید معتقد باشند که زلزله یکی از مشکلات همسایگان آنها در ایالت کالیفرنیا است اما این منطقه در واقع بر روی یکی از خطرناک ترین گسلهای جهان قرار گرفته و نکته قابل تامل این است که زلزله های بزرگ در این منطقه به ندرت رخ می دهند. جدیدترین زلزله ای که در تاریخ این منطقه ثبت شده است به سال 1700 تعلق دارد که زلزله ای بسیار قدرتمند که قدرت آن در مقیاس ریشتر برابر 9.2 خواهد بود این منطقه را لرزاند. رکوردهای زمین شناسی دوره وقوع زلزله های شدید در این منطقه را هر 500 سال ثبت کرده اند اما شهرهای شمال غرب اقیانوس آرام مانند سیاتل و ونکوور در برابر زلزله ای شدید از آمادگی بسیار کمتری نسبت به دیگر شهرهای آمریکایی برخوردارند و در صورت وقوع زلزله عظیم بعدی این شهرها به صورت قطع دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.
اندونزی: منطقه حلقه آتش نیم دایره ای که از صفحات زمینی فعال و آتشفشانهای خروشان در کناره اقیانوس آرام برخوردار است منطقه ای است که از نیوزیلند تا شیلی را در بر می گیرد. این منطقه زلزله خیزترین بخش سیاره زمین است و بر همین اساس متحمل زلزله های شدید، انفجارهای آتشفشانی و تسونامی های متعدد شده است. به گزارش مهر، آخرین تسونامی که در این منطقه رخ داده است در اثر زلزله ای با شدت 9.3 در ساحل شمالی سوماترا، اندونزی رخ داده و در حدود 230 هزار کشته بر جا گذاشته است. اندونزی به صورت مداوم در معرض وقوع زلزله قرار دارد که آخرین آن در سپتامبر سال جاری با شدت 7.6 در حدود هزار کشته بر جا گذاشت. متاسفانه دانشمندان در انتظار وقوع زلزله هایی سهمگین تر در این منطقه از سیاره زمین هستند.

کباب "بلبل شمال"سر سفره قبرسی ها !

NORTHERN NIGHTINGALE
طرفداران محیط زیست در قبرس، دولت این کشور را متهم کرده اند که نمی تواند مانع کشتار صدها هزار پرنده مهاجر از جمله پرندگانی که نسلشان در حال انقراض است شود.
این پرندگان مهاجر، قربانی یک تجارت پنهانی بسیار پر سود هستند که بر اساس آن پرندگانی را که جثه کوچکی دارند، آب پز یا کباب کرده و در رستوران ها به عنوان یک غذای لوکس محلی به مشتریان عرضه می کنند.
از جمله این پرندگان، یک پرنده خوش الحان خاکستری رنگ با سر سیاه است که در بعضی کشورها "بلبل شمال" خوانده می شود.
قرن هاست که گوشت آب پز یا کباب شده این پرنده مصرف می شود.
امروزه صاحبان رستوران ها برای بلبل شمال و سایر پرندگان کوچک حاضرند پول زیادی پرداخت کنند و به همین جهت شکار این پرندگان می تواند تجارت پر سودی باشد.
شکارچیان بلبل شمال، آواز ضبط شده این پرنده را با بلندگو پخش می کنند و به این وسیله این پرندگان را به دام می اندازند.
این تله ها بین پرندگانی که به دام می اندازند تفاوتی قائل نمی شوند و گاهی مواقع حیواناتی که نسلشان در حال انقراض است نیز به دام افتاده و تلف می شوند.
تمام این گونه فعالیت ها در سال 2004 که قبرس به عضویت اتحادیه اروپا درآمد، غیرقانونی اعلام شد.
در آن هنگام کشتن این پرندگان کاهش یافت ولی در ماه های اخیر افزایش قابل ملاحظه ای در به تله انداختن پرندگان مهاجر دیده شده است.
پانتلیس حاجییرو، رئیس نهاد دولتی که از این پرندگان محافظت می کند می گوید شانس این که در آینده نزدیک، این روند متوقف شود بسیار کم است.
وی می افزاید: " صدها سال است که مردم قبرس گوشت پرندگان را می خورند. به خصوص بلبل شمال را کشورهای خاورمیانه صادر می کردند. برای یک شخص عادی قابل فهم نیست که چرا شکار این پرندگان غیرقانونی است. این رویه را نمی توان طی 4 تا 5 سال آینده از بین برد."
فعالان محیط زیست از این بیم دارند که با توجه به وضع اقتصادی بد کنونی، و افزایش نرخ بیکاری در قبرس، دولت عمدا شمار فزاینده کسانی را که به این تجارت غیرقانونی پر رونق روی می آورند، نادیده می گیرد.
http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/science/2009/10/091018_nh_dead_birds.shtml

۱۳۸۸ مهر ۲۷, دوشنبه

حاصل عمر گابریل گارسیا مارکز در 15 جمله !


در 15 سالگی آموختم كه مادران از همه بهتر می‌دانند، و گاهی اوقات پدران هم.
در 20 سالگی یاد گرفتم كه كار خلاف فایده‌ای ندارد، حتی اگر با مهارت انجام شود.
در 25 سالگی دانستم كه یك نوزاد، مادر را از داشتن یك روز هشت ساعته و پدر را از داشتن یك شب هشت ساعته، محروم می‌كند.
در 30 سالگی پی بردم كه قدرت، جاذبه مرد است و جاذبه ، قدرت زن.
در 35 سالگی متوجه شدم كه آینده چیزی نیست كه انسان به ارث ببرد؛ بلكه چیزی است كه خود می‌سازد.
در 40 سالگی آموختم كه رمز خوشبخت زیستن، در آن نیست كه كاری را كه دوست داریم انجام دهیم؛ بلكه در این است كه كاری را كه انجام می‌دهیم دوست داشته باشیم.
در 45 سالگی یاد گرفتم كه 10 درصد از زندگی چیزهایی است كه برای انسان اتفاق می‌افتد و 90 درصد آن است كه چگونه نسبت به آن واكنش نشان می‌دهند.
در 50 سالگی پی بردم كه كتاب بهترین دوست انسان و پیروی كوركورانه بدترین دشمن وی است.
در 55 سالگی پی بردم كه تصمیمات كوچك را باید با مغز گرفت و تصمیمات بزرگ را با قلب.
در 60 سالگی متوجه شدم كه بدون عشق می‌توان ایثار كرد اما بدون ایثار هرگز نمی توان عشق ورزید.
در 65 سالگی آموختم كه انسان برای لذت بردن از عمری دراز، باید بعد از خوردن آنچه لازم است، آنچه را نیز كه میل دارد بخورد.
در 70 سالگی یاد گرفتم كه زندگی مساله در اختیار داشتن كارت‌های خوب نیست؛ بلكه خوب بازی كردن با كارت‌های بد است.
در 75 سالگی دانستم كه انسان تا وقتی فكر می‌كند نارس است، به رشد وكمال خود ادامه می‌دهد و به محض آنكه گمان كرد رسیده شده است، دچار آفت می‌شود.
در 80 سالگی پی بردم كه دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن بزرگترین لذت دنیا است.
در 85 سالگی دریافتم كه همانا زندگی زیباست.

وضعيت خواب شما در هنگام شب مى‌تواند بيانگر شخصيت شما باشد


شنيده‌ايد كه مى‌گويند فلانى امروز از دنده چپ بلند شده است ؟
هيچ مى‌دانيد وضعيت خواب شما در هنگام شب مى‌تواند بيانگر شخصيت شما باشد؟
مطالعات اخير دانشمندان نشان داده است كه به‌طور كلى شش حالت براى خواب وجود دارد كه هر كدام از اين حالات بيانگر نوعى از شخصيت اشخاص است... همان‌طور كه اشاره شد دانشمندان بر اين باور هستند كه افراد شب‌ها به 6 حالت متفاوت مى‌خوابند و اين حالات متفاوت مى‌تواند نشانه‌هايى از شخصيت آنها باشد. به گزارش بى بى سى همه ما از زبان بدن خود هنگام بيدارى آگاهى داريم.
اما در حال حاضر با تحقيقاتى كه انجام شده است ما مى‌توانيم ببينيم ضمير ناخودآگاه ما چه چيزهايى را در موردمان مى‌گويد.
درهمين رابطه در اين مقوله به شش نوع روش به خواب رفتن و اينكه هر كدام چه بعدى از شخصيت ما را نشان مى‌دهد، مى‌پردازيم.
خوابيدن به حالت جنينى‌:
كسانى كه به حالت جنينى مى‌خوابند، به عبارتى به پهلو مى‌خوابند و پاهايشان را در شكم خود جمع مى‌كنند در حالى كه دست‌هايشان روى هم و در جلوى صورتشان قرار دارد، معمولا از جمله اشخاصى هستند كه بسيار حساس‌اند. آنها ممكن است در ابتدا كه با ديگران ملاقات مى‌كنند خيلى خجالتى به نظر برسند اما به زودى با ديگران ارتباط برقرار مى‌كنند. اين وضعيت خواب در ميان اشخاص مختلف بسيار متداول است و در زنان نسبت به مردان دو برابر افزايش مى‌يابد.
خوابيدن به حالت صاف‌:
اغلب كسانى كه به پهلو و حالت صاف مى‌خوابند و دست‌هايشان نيز به حالت صاف در كنارشان قرار دارد، افرادى اجتماعى هستند كه خيلى زود به غريبه‌ها اطمينان مى‌كنند اگرچه ممكن است گول بخورند.
خوابيدن به حالت نيمه‌خميده‌:
كسانى كه به پهلو مى‌خوابند در حالتى كه تنه‌شان كمى ‌به سمت جلو خم شده و دست‌هايشان هم كشيده و در جلوى صورت‌شان قرار دارد، به‌طور معمول آدم‌هاى رك و در عين حال شكاك و عيب جو نيز هستند. آنها خيلى دير تصميم مى‌گيرند اما وقتى تصميم گرفتند، هرگز آن را عوض نمى‌كنند.
خوابيدن به حالت طاق‌باز‌:
كسانى كه به پشت مى‌خوابند در حالى كه دست‌هايشان در كنارشان قرار دارد اغلب اشخاصى آرام و محتاط هستند. آنها هياهو و سروصدا را دوست ندارند اما استاندارد‌هاى بالايى را براى خود و ديگران تعيين ميكنند.
خوابيدن روى شكم‌:
معمولا كسانى كه به حالت دمر مى‌خوابند، دست‌هايشان هم روى بالش است و سرشان به يك طرف قرار دارد، از جمله اشخاصى هستند كه اغلب اجتماعي، بى‌پروا و گاهى پررو هستند. آنها از انتقاد خوش‌شان نمى‌آيد و افراط را دوست ندارند.
خوابيدن به پشت‌:
كسانى كه به حالت طاق‌باز مى‌خوابند و دست‌هايشان را روى بالش مى‌گذارند، به‌طور معمول دوستان خوبى براى خود پيدا مى‌كنند، زيرا آنها هميشه آماده شنيدن حرف‌هاى ديگران هستند و درصورت نياز به آنها كمك مى‌كنند.
در اين تحقيقات همچنين مشخص شد كه‌ اين شش حالت خواب بر سلامت اشخاص نيز تاثير مى‌گذارد. به عنوان مثال خوابيدن به حالت دمر در حالى كه دست‌ها روى بالش قرار دارد، براى گوارش مفيد است.
در حالى كه طاق‌باز خوابيدن به حالتى كه دست‌ها روى بالش قرار داشته باشد يا در كنار بدن باشد موجب خرخر كردن و خواب بد شبانه مى‌شود. خوابيدن به پهلوى چپ نيز موجب استرس بيشتر اندام‌هاى درونى از جمله كبد و ريه‌ها مى‌شود. طاق‌باز خوابيدن به حالت صاف نيز موجب فراهم شدن فضاى بيشترى براى تنفس اندام‌هاى درونى شما مى‌شود و وقتى شما از خواب بيدار مى‌شويد احساس بهترى خواهيد داشت.گفتنى است از آنجايى كه وضعيت خواب بيشتر اشخاص در طول شب تغيير نمى‌كند، بنابراين نحوه خواب آنها مى‌تواند مسايل بسيارى را در خصوص شخصيت آنها بگويد.
/گزارش بى بى سى

۱۳۸۸ مهر ۲۶, یکشنبه

'داروی جدید سرطان، صد برابر موثرتر از گذشته'


در بسیاری مواقع سلول های سرطانی در برابر شیمی درمانی مقاومت نشان می دهند
پژوهشگران آمریکایی می گویند روش درمانی جدیدی پیدا کرده اند که به طور بالقوه می تواند از پخش شدن سرطان در بدن انسان جلوگیری کند.
در این روش جدید، برای درمان مستقیما سلول هایی که مرکز سرطان را تشکیل می دهند هدف قرار می گیرند.
تا کنون از بین بردن کامل این سلول ها بسیار مشکل بوده و در مواردی این سلول ها پس از درمان بیمار، موجب عود کردن بیماری سرطان می شوند.
روش های معمول برای از بین بردن سلول های اصلی سرطانی، عمل جراحی، خارج کردن غده های سرطانی در حد ممکن و پس از آن تلاش برای از بین بردن عامل سرطان از طریق شیمی درمانی و رادیو تراپی است.
این روش ها همواره کاملا موثر نیست و ریشه سرطان یعنی سلول های پایه سرطانی غالبا در برابر این نوع درمان ها مقاومت نشان می دهند و سبب رشد مجدد غده های سرطانی می شوند.
مشکل دیگر این است که سلول های سرطانی ممکن است در میان رگ های خون، در داخل نسوج و نیز اندام های بدن مانند مغز و کبد بیمار زنده باقی بمانند.
به همین دلیل تلاش برای درمان آنها با روش های معمول می تواند زندگی بیمار را تهدید کند.
اکنون دانشمندانی که در انستیتویی در بوستون در مورد روش های جدید در درمان سرطان مطالعه می کنند، دریافته اند که یک داروی موجود به نام سالینومایسن، آنتی بیوتیکی که برای معالجه عفونت های معده و روده احشام به کار می رود، در از بین بردن سلول های پایه سرطانی در موش ها موثر بوده است.
این دارو در از بین بردن سلول های پایه سرطانی در موش ها، صد برابر موثر تر از روش عادی شیمی درمانی بوده است.
این دانشمندان می گویند یک چنین تحولی می تواند به پیدا کردن روش جدیدی برای معالجه سرطان کمک کند ولی قبل از آزمایش آن بر روی انسان، هنوز باید کار زیادی روی این برنامه انجام شود.
shivasymank@yahoo.de

گلشیفته محبوب تر از آنجلیا جولی !


سایت اختصاصی هالیوود «گل‌شیفته فراهانی» را به‌عنوان محبوب‌ترین چهره این سایت معرفی ‌کرد و نام او را بالاتر از ستاره‌هایی چون «آنجلینا جولی»، «جنیفر آنیتسون» و «برد پیت» قرارداد.
سایت هالیوود، در صفحه اصلی این سایت چهره گل‌شیفته فراهانی در صدر لیست ستاره‌های پرطرفدار هالیوود قرار گرفته است.
اختلاف نظراتی که کاربران این سایت درباره گل‌شیفته فراهانی ارائه داده‌اند نسبت به نفر دوم یعنی آنیتسون چند برابر است؛ بیش از ۸۰۰ نظر برای گل‌شیفته ثبت شده است و این در حالی‌ست که آنیتسون تنها ۹۰ نظر دارد.
بر اساس گزارش از این خبر، پیش تر هم تعدادی از کارشناسان رسانه و سینما نسبت به سوء استفاده از حضور بازیگران ایرانی در هالیوود و بهره برداری دلخواه کارتل‌های اقتصادی و فرهنگی از این حضور با کارهایی از این دست هشدار داده بودند.

۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

چگونگی غلبه بر خواب بیش از حد


کاملا واضح است که بیش از حد خوابیدن، موجب اتلاف وقت شده و کمبود وقت نیز موجب بی فایدگی و ناتوانی در انجام وظایف و مسئولیتهای روزانه میشود.
اگر شما به طور مداوم بیش از حدی که میخواهید و مجازید،میخوابید،بدانید که در دنیا مانند شما کم نیست.در اکثر موارد،خواب بیش از حد میتواند به تمام سیستم خوابیدن شما آسیبی جدی وارد کند."شما به سرعت به خوابیدن اعتیاد پیدا میکنید،زیرا دیگر خواب شما طبیعی و با کیفیت خوب و مناسب نیست.تاثیرات منفی خواب بیش از حد گاهی هنگامی که بیش از حد میخوابید،دچار خجالت شده و نسبت به خود خشمگین میشوید که این حالت به تدریج میتواند تاثیری منفی بر عزت نفس شما داشته باشد.این علت و معلولهای خواب بیش از حد میتوانند در یک چرخه پایان ناپذیر مداوم بر یکدیگر تاثیر گذاشته و مدام شرایط شما را سخت تر کنند. برای مثال:شما اندکی دیگر زمان اضافه ای برای رسیدگی به امور شخصی! بیش از حد میخوابید!افسرده هستید ...! بیش از حد میخوابید! بیش از پیش افسرده میشوید!ندارید اما از کجا بدانید که واقعا به این خواب اضافه نیاز ندارید؟گزینه اول: آن را حس میکنید.زیرا پس از خواب مفرط،اصلا احساس تجدید قوا و پر انرژی بودن نمیکنید. برعکس،کاملا خواب آلود هستید گاهی اوقات چشم یا سرتان هم درد میکند،گیج هستید و حتی ممکن است نتوانید حواس خود را متمرکز کنید. گزینه دوم: شما واقعا به خواب اضافه نیاز داشته اید.زیرا به اندازه کافی خوب نمیخوابید. در هر دو مورد، اگر شبی بیش از 8 ساعت میخوابید و میل دارید بدانید که چگونه میتوانید با کمتر خوابیدن،به همین اندازه استراحت کنید، به خواندن ادامه دهید: دلایل خواب بیش از حدهمانطور که گفتیم، یک دلیل خواب بیش از حد شما میتواند کیفیت بد خواب باشد.دلایل داشتن چنین خوابی میتواند عادات یا شرایط بد و غیر اصولی مانند بیدار ماندن تا دیر وقت،انجام کارهای شیفتی،تغذیه نامناسب و محیط پر سر و صدا باشد.این حالت میتواند به دلیل ناهنجاریهای فیزیکی مانند قطع تنفس هنگام خواب یا Sleep apnea باشد. اما بگذارید سوالی از شما بپرسم: فرض کنیم که شما در اکثر اوقات بیش از حد میخوابید و هر از گاهی دیر به سر کار میرسید..احتمال خواب ماندن شما در صبح روزی که باید زود بیدار شده و به هواپیمایی که شما را به تعطیلاتی طولانی میبرد برسید، چقدر است؟ متوجه منظورم شدید؟ بگذارید سر اصل مطلب برویم:حتی زمانی که بد میخوابید و کسر خواب دارید،باز هم در زمانی که واقعا بخواهید،بیدار میشوید،مگر نه؟ شاید باید اعتراف کنید که در ذهن خود موانعی ساخته اید که شما را در تختخواب نگه میدارد. منظورم مشکلات احساسی/روانی مانند افسردگی،کمبود انگیزه یا ترس از شکست است.شاید ترکیبی از بعضی یا تمام دلایل مذکور باشد که همراه با کمبود خویشتن داری و همچنین نیرویی که ما را اسیر عادات میکند،یکجا جمع شده و شما را در اکثر موارد وادار به خواب بیش از حد میکنند. چگونه خواب بیش از حد را متوقف کنیم؟ابتدا باید این احساس تعهد را در خود ایجاد کنید که حتما بر عادت خواب بیش از حد خود غلبه کنید.باید بدانید که "چرا" میخواهید چنین کنید.شما باید با دانستن این دلیل،در خود انگیزه غلبه بر این عادت را ایجاد کنید.سپس:با برقرار کردن یک برنامه منظم خوابیدن و بیدار شدن و رعایت آن، سیستم خواب خود را دوباره به نظم درآورید.
چه زمانی به خواب میروید؟ چه زمانی بیدار میشوید؟ حداقل طوری برنامه ریزی کنید که هر روز- حتی اگر دیر خوابیدید و حتی در روزهای تعطیل- در یک ساعت مشخص بیدار شوید. شما باید برای خود برنامه ای داشته و آن را به طور دقیق اجرا کنید.انجام این کار در ابتدا مشکل است زیرا ممکن است سیستم خوابتان آسیب دیده باشد.یک نمونه ساده آن این است که اگر امروز صبح بیش از حد خوابیده باشید، زود خوابیدن در شب برایتان مشکل خواهد بود. پس باید چه کنید؟ باید به هر روشی که بتواند شما را یک بار درست سر موقع بیدار کند متوسل شوید و یک چرخه تازه را آغاز کنید.چند ساعت زنگ دار را تنظیم کرده و همه را با هم و در جاهای مختلفی که نتوانید خاموششان کنید بگذارید،از دوستی بخواهید که به شما تلفن کند،همسرتان را به کمک بطلبید و خلاصه هر کاری میتوانید انجام دهید. به یاد داشته باشید که "باید" به محض بیدار شدن از جای خود برخیزید و فرصت دوباره به خواب رفتن را به خود ندهید.البته این تازه اول کار است،پس از این شما باید: * شرایط مناسب را برای داشتن خوابی خوب در شب محیا کنید و عوامل مخرب (نور،سر و صدا،عادت تماشای فیلم در رختخواب و...) را حذف کرده یا تعدیل کنید. * روشی مناسب و عملی برای بیدار شدن خود پیدا کرده و هر روز از آن استفاده کنید .* بر روی انگیزه های خود و انضباط شخصی متمرکز شده، آنها را تقویت کنید. فراموش نکنید که عادات، اکتسابی هستند و هرچند تغییر دادن آن در ابتدا مشکل به نظر میرسد، اما به خصوص درمورد خواب، الگوهای تازه سریع جا میافتند و شما پس از چند روز متوجه میشوید که به موقع و بدون نیاز به شنیدن زنگ ساعت یا ریخته شدن آب بر صورتتان! از خواب بیدار شده اید.
منبع:pezesk.us

ماسك تميزكننده ليمو


عصاره ليمو، يك تميزكننده موثر و سفت‌كننده پوست است و براي پوست‌هاي خشك، بسيار مفيد است و محوكننده چين و چروك صورت است...
آب یك عدد لیمو ترش را به یك فنجان دوغ اضافه می‌كنیم، آنها را با هم مخلوط كرده و روی پوست می‌مالیم، پس از 20 دقیقه وقتی كه پوست خشك شد، صورت را با آب خنك می‌شوییم.
گفتنی است؛ عصاره لیمو، یك تمیزكننده موثر و سفت‌كننده پوست است و برای پوست‌های خشك، بسیار مفید است و محوكننده چین و چروك صورت است...
یك ماسك دیگر كه با استفاده از لیموترش می‌توانید، تهیه كنید این است كه یك عدد لیموی شسته و پوست نكنده و نصف پرتقال شسته و پوست نكنده را با هم در مخلوط كن مخلوط كنید، یك فنجان كوچك ماست هم به آن اضافه كرده و روی صورت بمالید، سپس اجازه دهید تا خشك شود، پس از 20 دقیقه پوست را با آب سرد و خنك بشویید.
منبع : ksabz.net - شهربانو قدوسی – مشاور زیبایی

۱۳۸۸ مهر ۲۴, جمعه

يك ماه نيستم. بي زحمت ميشه شما گلدونارو آب بديد ؟

گارد محافظتی معمر قذافی 400 دخترجوان و مجرد میباشند !







معمر در زبان عربی به معنای مهندس است و معمولا توسط افراد قبل از نام خانوادگی افراد تحصیل کرده در رشته مهندسی عمران و ساختمان بکار میرود ، اینکه ایا نام کوچک پادشاه لیبی معمر است و یا این واژه لقب او است معلوم نیست ، ولی آنچه مسلم است پادشاه هشتاد و چند ساله لیبی که مانند هنرپیشه های سینمایی هر روز گریم میکند دارای ناهنجاری رفتاری بسیاری است ، مثلا گفته میشود او تا کنون در هیچ یک از دیدارهای رسمی یک لباس را دو بار نپوشیده است ، حال بماند که هر یک از لباسهای ایشان حکایت خاص خود را دارد و یا ایشان در اجلاس چند روز پیش سازمان ملل در نیویورک بجای استفاده از پانزده دقیقه وقت اختصاصی خود یکصد دقیقه سخنرانی نمود که بیش از نود دقیقه آن فحش و ناسزا بود بطوریکه مترجم وی پس از سی و پنج دقیقه ترجمه همزمان کم آورد و شخص دیگری جایگزین او شد.
بد نیست بدانید سالها است که او جز در کاخ خودش در هیچ عمارت دیگری اقامت نمیکند و هر گاه برای سفرهای خارجی به دعوت روسای کشورهای دیگر به خارج از لیبی سفر میکند چادر و خیمه و خدم و حشم فراوان خود را به همراه میبرد ، چند سال پیش در سفر به فرانسه در فضای سبز کاخ الیزه (یا ورسای) خیمه و بارگاه خود را برپا نمود و سوژه مناسبی برای خبرنگاران و مطبوعات شد و شایعات فراوانی را به دنبال داشت در سفر اخیر به نیویورک هم ابتدا در پارک ملی نیویورک چادر زدند که ماموران پلیس به دنبال اعتراض برخی از اهالی مبنی بر امنیتی شدن فضای پارک پلیس هیئت لیبیایی را مجبور به جمع کردن خیمه ها نمود (حق و حقوق شهروندی در آمریکا را ملاحظه بفرمایید) و نهایتا هیئت لیبیایی فضای سبز چند هکتاری منزل یکی از ثروتمندان را در حومه نیویورک به مبلغ گزافی برای چند روز اجاره نمود و آنها چادر پادشاه لیبی را در این ملک برپا نمودند.
آنچه مسلم است پادشاه لیبی در سن هشتاد سالگی بسیار علاقه دارد که سوژه مطبوعات و رسانه ها باشد ولی شاید از همه جالب تر کادر حفاظتی و محافظین وی باشد ، کادر حفاظتی وی که بسیار ورزیده و جوان بوده پس از آزمونهای فراوان و گذراندن دوره های سخت انتخاب شده و بیش از چهارصد نفر میباشند که در شیفت های چهل نفره مسئول حفاظت از جان وی را برعهده دارند و در سفر نیویورک هنگامی که پادشاه لیبی برای خرید سوغاتی به یکی از فروشگاههای شهر نیویورک رفته بود این کارولن چهل نفره (البته به همراه تعداد بیشمار پلیسهای محلی) باعث راه بندان و ایجاد ترافیک در شهر نیویورک شد ، کادر حفاظتی ایشان که بر خلاف دیگر محافظین هیچگاه لباس شخصی (در حال شیفت و محافظت) نمیپوشند همگی از میان دختران مجرد انتخاب شده اند و تا زمانی که در خدمت هستند حق ازدواج ندارند.

۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

'تا 10 سال دیگر قطب شمال بدون یخ خواهد بود' !


تحقیقات جدیدی که در باره وضعیت کوه های یخ در قطب شمال انجام گرفته، نشان داده است که ذوب آنها به قدری سریع است که ممکن است تا یک دهه دیگر بخش عمده یخ اقیانوس منجمد شمالی در فصل تابستان ذوب شده باشد.
پرفسور پیتر وادهمز از دانشگاه کمبریج، گفت محققان این دانشگاه در کاوشگری های اخیر خود در قطب شمال متوجه شده اند که قطر یخ در اقیانوس منجمد شمالی بسیار نازک تر و شکننده تر از حد انتظار آنها بوده است. او گفت چنین وضعیتی باعث می شود که یخ زودتر آب شود.
آقای وادهمز گفت یخ همواره مشخصه ای دائمی از کره زمین بوده اما ممکن است این مشخصه خیلی سریع جنبه ای موقت پیدا کند چون احتمالا تا 10 سال دیگر ماه های زیادی از سال قطب شمال حکم دریایی آزاد و قابل تردد برای کشتیرانی را خواهد داشت.
او از دهه 1960 شرایط یخ در قطب شمال را تحت مطالعه داشته است.
تازه ترین کاوشگری دانشگاه کمبریج، به نام "کاتلین"، اوایل امسال صورت گرفت که سطحی به مساحت 435 کیلومتر مربع یخ را در بر می گرفته است.
آقای وادهمز در سخنانی که در مراسم افتتاحیه ارزیابی جدید کاتلین ایراد می کرد، گفت: "اطلاعات به دست آمده از ارزیابی کاتلین، از این نظر عمومی جدید حمایت می کند که می گوید قطب شمال تا بیست سال دیگر در فصل تابستان بدون یخ خواهد بود و بخش عمده کاهش میزان یخ تا یک دهه آینده مشاهده خواهد شد."
به گفته او تردد دریایی سریع تر و دسترسی آسانتر به منابع گاز و نفت این نقطه از کره زمین از جمله مزایای کوتاه مدت ذوب یخ قطب شمال است.
اما در دراز مدت از دست دادن مشخصه ای دائمی از کره زمین خطرات زیادی را به همراه دارد.
او از جمله به خطر شتاب گرفتن روند گرمایش زمین، تغییر الگوی چرخش در اقیانوس و جو زمین و تاثیرات نامعلوم بر اکوسیستم، که ناشی از اسیدی شدن خارج از اندازه محیط زندگی گونه های زیستی آبزی است، اشاره کرد.
http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/science/2009/10/091015_shr_arctic_ice.shtml

عکسهای لو رفته از پیکان جدید درحال ساخت در ایران خودرو !


(در فرانسه) ، اختراع دستگاهی که از هوا آب آشامیدنی می گیرد


یک مخترع فرانسوی با ساخت دستگاه شگفت انگیزی موفق شد هوا را به آب تبدیل کند
مهر: مارک پرنت 43 ساله کارفرمای شرکت کوچکی به نام Sainte-Tulle واقع در جنوب فرانسه موفق شد از یک توربین کلاسیک بادی که توانایی جمع آوری رطوبت هوا را هم دارد برای تبدیل هوا به آب آشامیدنی استفاده کند.
خبر این اختراع پس از آنکه در یک روزنامه محلی منتشر شد در بسیاری از رسانه های فرانسوی در سطح وسیعی منعکس شد.
براساس گزارش سوئیس اینفو، عملکرد این روش تبدیل هوا به آب بسیار ساده است به طوری که توربین بادی رطوبت هوا را جمع می کند و آن را به یک مخزن بزرگ انتقال می دهد و در آن ذخیره می کند.
سرمای این مخزن موجب می شود که رطوبت به آب تبدیل شود. سپس فیلترهای ویژه ای این آب را تصفیه کرده و به آب آشامیدنی تبدیل می کنند.
مارک پرنت برای تهیه نمونه آزمایشی این اختراع 10 سال تحقیقات انجام داده و اکنون امتیاز آن را ثبت کرده و آماده است تا آن را در شرکتی به نام Eole Water که به تازگی در گاراژ خانه والدین خود راه اندازی کرده است برای عرضه تجاری تولید کند.
این دستگاه می تواند بین 70 تا 200 لیتر در روز آب تولید کند.
این مخترع قصد دارد در سال 2010 نمونه جدیدی از این توربین را بسازد که ظرفیت تولید هزار لیتر آب آشامیدنی را داشته باشد.
به گفته مارک پرنت، این اختراع می تواند تاحد چشمگیری مشکل کمبود آب را در بعضی از مناطق دنیا حل کند.
/مهر

مراسم ازدواج خر ها در حیدرآباد هند !


مراسم ازدواج خر ها در حیدرآباد هند. به اعتقاد هندیها ازدواج خرها موجب خشنودی الهه باران می‌شود.
/ایرانیان مقیم امارات متحده عربی

۱۳۸۸ مهر ۲۲, چهارشنبه

نکاتی راجع به چای


در این مقاله نکات جالبی را در مورد چای می خوانید که تا کنون نشنیده اید :
ساده است اما حقیقت دارد که آنتی اکسیدان ها سلامت را تضمین می کند.درحقیقت، بدن را در مقابل بیماری ها مقاوم تر می کند.بسیاری از تحقیقات نشان داده که خوردن چای به علت موجود بودن مقداری آنتی اکسیدان در آن از ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند.
تاریخچه چای به امپراتور چین شن نانگ برمی گردد که آب را می جوشاند و زمانی که برگها را داخل قوری انداخت اولین قوری چای به وجود آمد.
در هزاره جدید،شواهد علمی سعی کردند بین چای و سلامتی ارتباط ایجاد کنند.
تحقیقات نشان داده که آنتی اکسیدان اصلی در چای فلاونویدها هستند که رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کنند و به سالم نگه داشتن سلولها و بافتهای بدن کمک می کند.
واژه های مختلفی برای آنتی اکسیدان در چای وجود دارد:فلاونویدها،تانین ها،پولی فنول ها و کتچین ها.فلاونویدها گروه خاصی از مواد آلی گیاهی آنتی اکسیدان است که در چای سیاه و سبز، سیب، پیاز، و میوه و سبزیجات دیگر یافت می شود.
مقدار و نوع فلاونویدها در چای به تنوعشان،مراحل تولید و شرایط دم کردن آن بستگی دارد.اکثر فلاونویدها بعد از 2 دقیقه خیس شدن در آب آزاد میشوند.
سطح آنتی اکسیدان ها یکسان باقی می ماند خواه چای دم شده سرد خواه گرم باشد.
هنوز تحقیقات درمورد اینکه آیا اضافه کردن شیر، لیمو، شکر یا شیرین کننده های مصنوعی به چای فواید آنتی اکسیدان را تحت تاثیر قرار می دهد، در حال انجام است.
چای سبز و سیاه از برگهای گیاهی درست شده که گیاه کاملیا سیننزیس نام دارد،کاملیا گیاهی است از خانواده همیشه بهار که در آب و هوای نیمه گرمسیری می روید.
چای سیاه زمانی تولید می شود که برگهای تازه درو شده چلانده می شود و در معرض هوا قرار میگیرد، برگهای سبز به رنگ قهوه ای تغییر می کند و سرانجام زمانی که خشک شد سیاه می شود.برگهای سبز چای که با بخار گرم می شود، فعالیت آنزیم را متوقف می کند و باعث ثابت ماندن رنگ برگهای سبز چای می شود.
چای سبز و سیاه از نظر ارزش آنتی اکسیدان در یک سطح قرار دارند اما مطالعات زیادی در رابطه با تخم چای و فواید آن انجام شده است.چای گیاهی از ترکیب گیاهان، چاشنی ها، برگها، گلها، و دانه ها درست می شود، همچنین می تواند شامل ترکیبات آنتی اکسیدان های مشابه هم باشد.
اگر چای را با غذایتان میل می کنید، فلاونویدهای موجود در چای تا اندازه ای مانع از جذب آهن از غذایتان می شود.
جذب آهن از غذاهای حیوانات فراهم نمی شود.جذب آهن با مصرف لیمو، غذاهای سرشار از ویتامین ث با چای بالا می رود.
* چای همچنین منبع فلوراید است که پلاک های دهان را کاهش می دهد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.*
چای سبز از ابتلا به بیماری جلوگیری می کند همچنین جلوگیری از روماتیسم و تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله فواید مصرف چای است.
* بسیاری از مصرف کننده های چای سبز فکر می کنند که چای سبز کافئین ندارد اما همان مقدار کافئینی که در یک فنجان چای سیاه وجود دارد در چای سبز هم موجود است.
کشورهایی مانند ژاپن،و چین روزانه 3 فنجان یا بیشتر چای سبز مصرف می کنند و ریسک کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات، سینه، روده و دهان دارند.
درمقابل نوشیدنی هایی که هزاران سال قدمت دارد، چای یک شهرت گسترده دارد و یکی از پرفروش ترین آشامیدنی ها است.
چای تازه دم و بدن شکر یا قند،چاق کننده نیست، و مقدار کافئین موجود در چای نصف کافئینی است که در قهوه وجود دارد پس چای جایگزین خوبی برای قهوه است.
پاییز فصل مناسبی برای استراحت کردن با یک فنجان چای است.سلامتی فقط خوردن یک غذای کامل نیست بلکه ترکیب غذاها و نوشیدنی ها با فعالیت های روزمره می تواند رژیم غذایی و سلامتی شما را تضمین کند.
www.seemorgh.com/health

۱۳۸۸ مهر ۲۱, سه‌شنبه

FOOD AS MEDICINE


سرتان درد مي کند؟
ماهي بخورید.
ماهي زياد مصرف کنيد. روغن ماهي به پيش گيري از سردرد کمك مي کند.
زنجبيل هم با کاهش التهاب و درد عملكرد مشابهي دارد.
HAVE FEVER?
EAT YOGURT!
Eat lots of yogurt before pollen season.
Also-eat honey from your area (local region) daily.
تب داريد؟
ماست ميل کنيد.
قبل از شروع فصل گرده افشاني ماست زياد مصرف کنيد.
همچنين بطور روزانه از عسل محلي منطقه خود ميل کنيد.
TO PREVENT STROKE?
DRINK TEA!
Prevent build up of fatty deposits on artery walls with regular doses of tea.
(Actually, tea suppresses my appetite and keeps the pounds from invading.... Green tea is great for our immune system)!
براي جلوگيري از سكته:
چاي بنوشيد.
با مصرف مرتب چاي از رسوب چربي بر روي ديواره شريان ها جلوگيري کنيد.
( چاي اثر خوبي براي کاهش اشتها داشته و مانع اضافه وزن شده است.... چاي سبز براي سيستم ايمني فوق العاده است)!
INSOMNIA (CAN'T SLEEP)?
HONEY!
Use honey as a tranquilizer and sedative.
بيخوابي داريد؟
عسل بخوريد.
از عسل بعنوان داروي مسكن و آرام بخش استفاده کنيد.
.
ASTHMA?
EAT ONIONS!!!!
Eating onions helps ease constriction of bronchial tubes.
(When I was young, my mother would make onion packs to place on our chest, helped the respiratory ailments and actually made us breathe better).
دچار آسم هستيد؟
پياز بخوريد.
مصرف پياز التهاب نايژك ها را از بين مي برد.
ARTHRITIS?
EAT FISH, TOO!!
Salmon, tuna, mackerel and sardines actually prevent arthritis.
(fish has omega oils, good for our immune system)
از ورم مفاصل رنج مي بريد؟
باز هم ماهي ميل کنيد.
ماهي قزل آلا، تون، خال مخالي و ساردين از ورم مفاصل جلوگيري مي کند.
(ماهي سرشار از روغن هاي امگاست که براي سيستم ايمني فوق العاده است.)
UPSET STOMACH?
BANANAS - GINGER!!!!!
Bananas will settle an upset stomach.
Ginger will cure morning sickness and nausea.
دل بهم خوردگي داريد؟
موز و زنجبيل.
موز به معده اي که اذيت شده کمك مي کند.
زنجبيل حالت تهوع صبحگاهي و دل آشوب را درمان مي کند.
BLADDER INFECTION?
DRINK CRANBERRY JUICE!!!!
High-acid cranberry juice controls harmful bacteria.
اگر عفونت مثانه داريد؟
آب قره قاط ( زرشک ؟ ) بنوشيد.
آب قره قاط سرشار از اسيد مي باشد که باکتري هاي مضر را کنترل مي کند.
BONE PROBLEMS?
EAT PINEAPPLE!!!
Bone fractures and osteoporosis can be prevented by the manganese in pineapple.
دچار مشكلات استخوان هستيد؟
آناناس ميل کنيد.
شكستگي و پوکی استخوان با کمك منگنز موجود در آناناس قابل پيش گيري است.
PREMENSTRUAL SYNDROME?
EAT CORNFLAKES!! !!
Women can ward off the effects of PMS with cornflakes, which help reduce depression, anxiety and fatigue.
از سندرم پيش از قاعدگي رنج مي بريد؟
ذرت بوداده ميل کنيد.
خانمها مي توانند با صرف ذرت بوداده که به کاهش افسردگي، نگراني و خستگي که از عوارض PMS
مي باشد پيش گيري کنند.
MEMORY PROBLEMS?
EAT OYSTERS!
Oysters help improve your mental functioning by supplying much-needed zinc.
دچار مشكلات حافظه شده ايد؟
صدف خوراکي بخوريد.
صدف با داشتن روي مورد نياز به بهبود عملكرد مغز کمك مي کند.
COLDS?
EAT GARLIC!
Clear up that stuffy head with garlic.
)remember, garlic lowers cholesterol, too.)
سرما خورديد؟
سير بخوريد.
سرو کله گرفته را با سير تميز کنيد. (يادتان باشد که سير سطح کلسترول را نيز کاهش مي دهد)
COUGHING?
USE RED PEPPERS!!
A substance similar to that found in the cough syrups is found in hot red pepper. Use red
(cayenne) pepper with caution-it can irritate your tummy.
سرفه مي کنيد؟
فلفل قرمز !!!
مشابه ماده اي که در شربت سرفه بكار مي رود در فلفل قرمز وجود دارد. البته فلفل قرمز را با احتياط مصرف کنيد شايد معده شما را تحريك کند.
BREAST CANCER?
EAT Wheat, bran and cabbage
Helps to maintain estrogen at healthy levels.
سرطان سينه؟
گندم، سبوس و کلم مصرف کنيد..
اين مواد استروژن را در سطوح سالم نگه مي دارند.
LUNG CANCER?
EAT DARK GREEN AND ORANGE AND VEGGIES!!!
A good antidote is beta carotene, a form of Vitamin A found in dark green and orange vegetables.
سرطان ريه؟
سبزي های سبز تيره و نارنجي رنگ مصرف کنيد.
بتا اکروتن نوعي ويتامين A پادزهر مفيدي است که در سبزي های تيره و نارنجي رنگ يافت ميشود .
ULCERS?
EAT CABBAGE ALSO!!!
Cabbage contains chemicals that help heal both gastric and duodenal ulcers.
زخم معده بروز کرده؟
کلم بخوريد.
کلم شامل ترکيباتي است که به درمان زخم معده و دوازدهه کمك مي کند.
DIARRHEA?
EAT APPLES!
Grate an apple with its skin, let it turn brown and eat it to cure this condition.
(Bananas are good for this ailment)
اسهال؟
سيب ميل کنيد.
سيب را با پوست رنده کنيد. بگذاريد تا قهوه اي شويد و براي درمان اين وضعيت ميل کنيد. ( موز نيز براي اين بيماري خوب است)
CLOGGED ARTERIES?
EAT AVOCADO!
Mono unsaturated fat in avocados lowers cholesterol.
از شريان هاي رسوب گرفته رنج مي بريد؟
آووکادو بخوريد.
چربي غير اشباع شده موجود در آوکادو کلسترول را پايين مي آورد.
HIGH BLOOD PRESSURE?
EAT CELERY AND OLIVE OIL!!!
Olive oil has been shown to lower blood pressure.
Celery contains a chemical that lowers pressure too.
فشار خونتان بالاست؟
کرفس و روغن زيتون ميل کنيد.
روغن زيتون فشار خون را پايين مي آورد.
کرفس نيز شامل ماده اي است که فشار خون را پايين مي آورد.
BLOOD SUGAR IMBALANCE?
EAT BROCCOLI AND PEANUTS!!!
The chromium in broccoli and peanuts helps regulate insulin and blood sugar.
ناهماهنگي قند خون داريد؟
بروکلي و بادام زميني ميل کنيد.
کروم موجود در بروکلي و بادام زميني انسولين و قند خون را تنظيم مي کند.
Kiwi:
Tiny but mighty. This is a good source of potassium, magnesium, Vitamin E &fiber. It's
Vitamin C content is twice that of an orange.

کیوي:
ريز و مقوي. منبع بسيار خوب پتاسيم،منيزيوم، ويتامين E و فيبر. ويتامين C موجود در آن دو برابر پرتقال مي باشد.
Apple:
An apple a day keeps the doctor away? Although an apple has a low Vitamin C content, it has antioxidants &flavonoids which enhances the activity of Vitamin C thereby helping to lower the risks of colon cancer, heart attack & stroke.
سيب:
يك سيب در روز پزشك را دور نگه مي دارد؟ با اينكه سيب ويتامين C کمی دارد ولی دارای آنتی اکسيدان ها وفلاونوید هایی مي باشد که با تشدید فعاليت ويتامين C به کاهش خطر سرطان روده بزرگ، حمله قلبي و سكته مغزي کمك مي کند
.
Strawberry:
Power among Protective fruit. Strawberries have the highest total antioxidant vessels clogging free radicals protects the body from cancer causing, blood & major fruits.
Anti-oxidants and they actually keep us actually; any berry is good for you. They're high in them get rid of all....... (best and very versatile in the health field blueberries are the......... young ( free-radicals that invade our bodies them)
توت فرنگي:
ميوه محافظ. توت فرنگي بالاترين قدرت آنتي اکسيدان را در ميان ميوه اي اصلي دارد که بدن را در برابر سرطان، راديكال هاي آزاد رسوب شده درون رگ هاي خوني محافظت مي کند. (در واقع هر ميوه اي از خانواده توت براي شما خوب و مفيد است. شامل ميزان بالاي انتي اکسيدان هستند و ما را
جوان نگه مي دارند ... آبي بهترين نوع است و کليه راديكال هاي آزاد را که به بدن هجوم مي آورند از بين مي برد.
Orange:
Oranges a day may help keep colds away, lower Sweetest medicine. Taking 2 - 4

.cancer dissolve kidney stones as well as lessen the risk of colon & cholesterol, prevent
پرتقال:
شيرين ترين دارو. خوردن 2 الي 4 پرتقال در روز کمك به پيش گيري از سرماخوردگي و کلسترول
پايين مي کند و سنگ هاي کليه را از بين مي برد و خطر سرطان روده بزرگ را کاهش مي دهد.
Watermelon:
They are also a key source of dose of glutathione which helps boost our immune system packed with a giant Coolest Thirst Quencher. Composed of 92% water, it is also other nutrients Lycopene - the cancer fighting oxidant
Potassium& found in watermelon are Vitamin C.
(watermelon also has natural substances sources that keep our skin healthy, protecting our skin from those darn sun rays) [natural SPF sources].
هندوانه:
هندوانه شامل مواد طبيعي (منابع طبيعي) بهترين تسكين دهنده عطش. شامل 92 % آب و حجم بسيار زيادي از گلوتاتيون مي باشد که سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند. همچنين منبع اصلي ليكوپن - اکسيدان ضد سرطان است. ساير مواد غذايي يافت شده در هندوانه شامل پتاسيم و ويتامين C مي باشد که کمك به حفظ سلامت پوست مي کند و همچنين پوست ما را در برابر اشعه هاي خطرناك SPF محافظت مي نمايد ).
Guava &Papaya:
Top awards for Vitamin C. They are the clear winners for their high Vitamin C content. Guava is also rich in fiber which helps prevent constipation.
گواوا :
گواوا و پاپايا: بالاترين سطح ويتامين C از نظر فيبر نيز غني است که به جلوگيري از يبوست کمك مي کند.
Tomatoes:
a preventative measure for men, keeps those prostrate problems are very good as their bodies from invading.
NT00004
گوجه فرنگي:
ترفند پيش گيرانه بسيار خوبي براي آقايان است و بيماري هاي پروستات را از آنها دور نگه مي دارد