۱۳۸۷ خرداد ۸, چهارشنبه

جام هخامنشی کشف شده از زیر یک تختخواب حراج میشود



قرار است، يك جام هخامنشي چندهزار ساله كه به‌صورت تصادفي پيدا شده است، در يك حراجي به‌فروش برسد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از تايمز آن‌لاين، جام دوهزار و پانصد‌ ساله‌اي كه از حدود 60 سال پيش زير تخت خواب مالك آن بوده است، به‌طور تصادفي كشف شد.
اين جام زيبا كه فقط ارزش طلاي به‌كار رفته در آن حدود يك‌صد‌هزار دلار است، به فردي به نام «جان‌ وبر» (Jonn Webber) تعلق دارد كه حدود دهه‌ي 40 ميلادي آن‌را از پدربزرگ‌اش هديه گرفته است. از آنجا كه پدربزرگ او در ساخت ظرف‌ها و وسايل مسي مهارت داشت، وبر فكر مي‌كرد كه اين جام نيز توسط او ساخته شده است و ارزشي ندارد؛ تا اين‌كه به‌طور تصادفي يكي از دوستان وبر كه از كارشناسان ارشد موزه‌ي بريتانياست، به ارزش حقيقي اين جام پي برد.
اين جام زيبا كه از طلاي 22 عيار ساخته شده است، 14 سانتي‌متر ارتفاع دارد و تصوير دو زن كه هر دو آنها تاجي به‌شكل مار بر سر دارند، روي آن برجسته شده است.
به گفته‌ي كارشناسان موزه‌ي بريتانيا، اين شيء تاريخي به احتمال زياد حدود سه تا چهار قرن پيش از ميلاد مسيح (ع) توسط مردم يكي از تمدن‌هاي منطقه‌ي خاورميانه يا شمال آفريقا ساخته شده است.
در همين حال، وبر از كشف اين جام ارزشمند اظهار شگفتي و اعلام كرد كه پدربزرگ او هيچ‌گاه در طول عمرش به خاورميانه يا شمال آفريقا سفر نكرده و او نمي‌داند كه اين جام چگونه به‌دست او رسيده است.
در همين حال، تعدادي از كارشناسان دانشگاه اكسفورد، اين جام زيبا را به تمدن ايران باستان متعلق مي‌دانند و بر اين باورند كه اين جام توسط مردم تمدن هخامنشيان كه هزاران سال پيش، امپراطوري عظيم آنها حتا از امپراطوري يونان باستان نيز قوي‌تر و دامنه‌ي فرمانروايي‌اش گسترده‌تر بوده، ساخته شده است.
پيتر نورتور (‌Peter Northover) ـ يكي از كارشناسان دانشگاه آكسفورد ـ كه در زمينه‌ي شيوه‌هاي ساخت اشيا‌ي فلزي در سال‌هاي دور، به‌ويژه توسط مردم سلسله‌ي‌ هخامنشيان و اسطوره‌هاي مردم ايران در آن سال‌ها صاحب‌نظر است، بر اين باور است كه اين جام توسط مردم دوره‌ي ايلامي ساخته شده است.
او براي اثبات صحت ادعاي خود به اشيايي تاريخي از دوره‌ي ايلامي اشاره مي‌كند كه سال‌ها پيش در كاوش‌هاي انجام‌شده در شرق ايران كشف شدند.
اكنون اين شيء تاريخي به مالك يك مؤسسه‌ي حراجي به‌نام گاي شوينگ (Guy Shwinge) فروخته شده است و علاقه‌مندان منتظر روزي هستند كه اين جام به حراج گذاشته شود.

۱۳۸۷ خرداد ۵, یکشنبه

پنگوئن بادمجونی یا بادمجون پنگوئنی ؟


کشف سیاره ای شبیه زمین در فاصله 20 سال نوری


منجمان سیاره ای را در خارج از منظومه شمسی ردیابی کرده اند که بیش از هر سیاره خارجی دیگری که تا به امروز کشف شده به زمین شباهت دارد؛ کره ای که امکان دارد آب بر سطح آن جاری باشد.
این سیاره در مدار ستاره کم فروغی به نام "Gliese 581" که فقط 20 سال و شش ماه نوری از زمین فاصله دارد در صورت فلکی "میزان" (Libra) کشف شده است.
به گزارش بی بی سی، دانشمندان این کشف را با کمک تلسکوپ 6/3 متری "اسو" (رصدخانه جنوبی اروپایی) انجام داده اند.
آنها می گویند دمای ملایم سطح سیاره بدان معنی است که هرگونه آبی در آن احتمالا در حالت مایع وجود دارد و این موضوع شانس وجود حیات در آن را افزایش می دهد.
استفان اودری از رصدخانه ژنو که نویسنده اصلی مقاله ای علمی در این باره است می گوید: "ما تخمین زده ایم که میانگین دمای این 'ابرزمین' چیزی میان صفر و 40 درجه سانتیگراد باشد، و بنابراین آب در آن در حالت مایع خواهد بود."
"به علاوه، شعاع آن تنها باید یک و نیم برابر شعاع زمین باشد، و مدل ها پیش بینی می کند که این کره یا سنگی است - مثل زمین - یا پوشیده از اقیانوس ها."
خاویر دلفوسه، از اعضای تیم محققان دانشگاه گرنوبل، افزود: "همانطور که می دانیم آب برای وجود حیات اهمیت اساسی دارد."
به اعتقاد وی این سیاره ممکن است به هدف خیلی مهمی برای ماموریت های آینده فضایی جهت یافتن زندگی فرازمینی بدل شود.
در اینگونه ماموریت ها تلسکوپ هایی در فضا قرار داده خواهد شد که می توانند "نشانه های" نوری گویای وجود فرآیندهای بیولوژیکی را ردیابی کنند.
این رصدخانه های فضایی در پی ردیابی آثار گازهای جوی مانند متان و حتی نشانگرهای کلوروفیل، رنگدانه های گیاهان زمینی که نقشی حیاتی در فتوسنتر بازی می کنند، برخواهند آمد.
ردیابی 'غیرمستقیم'
این سیاره خارجی کوچکترین سیاره یافت شده تا به امروز است و ظرف تنها 13 روز یک دور کامل حول ستاره مرکزی می گردد.
در اصطلاح منجمان به سیاراتی که حول سایر ستاره ها غیر از خورشید می گردند سیاره خارجی گفته می شود.
فاصله این سیاره از ستاره مرکزی چهارده بار کمتر از فاصله زمین از خورشید است.
با این حال با توجه به اینکه این ستاره مرکزی کوچکتر و سردتر - و در نتیجه کم فروغ تر - از خورشید است، سیاره مورد نظر در "ناحیه قابل سکونت" اطراف آن، یعنی ناحیه ای که آب می تواند در آن به صورت مایع باشد قرار دارد.
منظومه گلیس 581 توسط رصدخانه جنوبی اروپایی (European Southern Observatory) در لا سیلا واقع در کویر آتاکاما شناسایی شد.
پژوهشگران برای این اکتشاف، از یک ابزار بسیار حساس که می تواند تغییرات بی نهایت کوچک در شتاب یک ستاره هنگام کشیده شدن توسط نیروی گرانش سیاره ای در آن اطراف را اندازه گیری کند استفاده کردند.
منجمان هنوز مجبور به توسل به این شیوه ها هستند زیرا تلسکوپ های فعلی قادر به عکس گرفتن از اجرام آسمانی خیلی دوردست و کم فروغ مانند سیارات خارجی نیستند، به ویژه اگر در نزدیکی ستاره ای درخشان قرار داشته باشند.
تاکنون وجود سه سیاره در منظومه گلیس 581 استنباط شده است. به غیر از "اَبَر زمین" دو سیاره دیگر یکی 15 برابر زمین و دیگری 8 برابر زمین در این منظومه وجود دارد.
کشف تازه باعث هیجان زیادی میان دانشمندان شده است.
از میان 200 سیاره خارجی که تاکنون کشف شده، شمار بسیار زیادی از آنها غول های گازی از نوع مشتری هستند که دمای آنها به علت نزدیکی به خورشیدهای داغ، بسیار بالاست.
الیسون بویل، مسئول بخش نجوم در موزه علوم لندن در مورد این اکتشاف گفت: "از همه سیاراتی که تاکنون در اطراف سایر ستاره ها پیدا کرده ایم، این یکی طوری به نظر می رسد که گویی حاوی مخلفات لازم برای حیات باشد."
"فاصله اش از ما 20 سال نوری است یعنی به این زودی ها به آن پا نخواهیم گذاشت و باید منتظر انوع تازه فناوری های رانشی که می تواند در آینده تغییر کند باشیم. و واضح است که تلسکوپ های قدرتمندی را بر آن متمرکز خواهیم کرد تا ببینیم چه می توانیم رؤیت کنیم."
"اینکه آیا جای دیگری (غیر از زمین) زندگی وجود دارد یا نه سوالی اساسی است که همه ما می پرسیم.

۱۳۸۷ خرداد ۲, پنجشنبه

تاریخ نفت از شش هزار سال پیش تا کنون


قدما نفت را می شناختند. سعدی در باب هفتم گلستان از هندویی یاد می کند که "نفت اندازی همی آموخت. حکیمی گفت ترا که خانه نئین است بازی نه این است". در سفر پیدایش از کتاب تورات آنجا که به پیغمبر می گوید برای خود کشتی بسازد، خطاب این است که "در کشتی حجره ها بنا کن و درون و بیرون کشتی را با قیر بیندای".
در سفر خروج آمده است: "و چون نتوانست او را دیگر پنهان دارد تابوتی از نی برایش گرفت و آن را به قیر و زفت اندوده، طفل را در آن نهاد و آن را در نیزار به کنار نهر گذاشت".
کاوش های باستان شناسان در عراق نشان داده است که از چهار هزار سال پیش از میلاد ملاط قیر در عمارات و ابنیه به کار می رفته است.
کاوش های باستان شناسان نشان می دهد که از زمان سومریان، پنج تا شش هزار سال پیش، در شوش قیر مورد استفاده قرار می گرفته و به جای ملاط بین سنگها و آجرها در ساختمان ها کار می شده است. همچنین تکه های جواهرات را با قیر به هم می چسباندند و دسته های چاقو و امثال آن را با قیر محکم می کردند و کشتی ها و ظروف سفالین را با قیر می اندودند تا آب به آنها سرایت نکند.
به گزارش هرودوت، مورخ یونانی، سنگ فرش کف باغ های معلق بخت النصر با قیر بندکشی شده بود و مردم بابل استخرها و راه های آب و سدهای خود را با قیر بندکشی می کردند تا آب در آنها نفوذ نکند. همچنین بنا به گفته مورخین در بابل جاده ها را آجر فرش می کردند و با قیر بندکشی می کردند تا تحمل ارابه های سنگین را داشته باشد.
هرودوت در تاریخ معروفش راجع به نفت ایران می نویسد: "در ۲۲ کیلومتری شوش چاه هایی وجود دارد که با چرخ و خیک از آن نفت و قیر و نمک بیرون می آورند و در مخزن می ریزند و پس از چندی قیر و نمک ته نشین شده، نفت به شکل مایع باقی می ماند."
در جای دیگر ضمن داستان محاصره شهر آتن از طرف ایرانیان می نویسد: ایرانیان از روی تپه ها، قیرهای فروزان به سنگرهای یونانیان پرتاب می کردند و معلوم است که تیرها آلوده به نفت بوده وگرنه هنگام پرتاب سریع خاموش می شده است.
پلوتارک در شرح حال اسکندر می نویسد هنگامی که اسکندر از کشور بابل می گذشت در یکی از شهرهای اکباتان مردم برای خوش آمد اسکندر نفت را روی جاده ها می ریختند و آتش می زدند تا شعله های فروزان آن موجب مسرت اسکندر گردد. احتمالا اشاره پلوتارک به ناحیه کرکوک است که به اشتباه از آن به نام اکباتان یاد می کند.
ایرانیان که آتش را مقدس می داشتند، گاز نفت را که در پاره ای جاها از زمین بیرون می زد، مشتعل می کردند و "آتش جاودان" می ساختند. آتشکده ها در کنار همین آتش های جاودان بنا می شد. در اران (باکو) و دامغان و بلخ و مسجد سلیمان این گونه آتشکده ها وجود داشته است.
مارسلینوس مورخ رومی که همراه امپراتور روم به جنگ شاپور دوم آمده می نویسد: "ایرانیان برگ های گیاه مخصوص را در روغن خیس می کردند و سپس مایع دیگری به نام نفت بر آن می افزودند. آنگاه تیرهای جنگی خود را در آن گذارده آتش می زدند و به طرف دشمن پرتاب می کردند و دقت می کردند کمان را آهسته رها کنند تا تیر به سرعت پرتاب نگردد و آتش خاموش نشود."
دویست سال پس از آن ایرانیان در دفاع از قلعه ای واقع در قفقاز با سلاح های نفتی، رومیان مهاجم را از مرزهای خود دور کردند. یک مورخ بیزانسی می نویسد ساخلوی ایران کوزه های بسیاری را که از گوگرد و قیر انباشته شده بود آتش زدند و به طرف رومیان پرتاب کردند و توانستند بدان وسیله حریقی راه بیندازند که تقریبا همه چیز را سوزاند.
یونانی ها در قرن هفتم میلادی نفت را در میدان های جنگ به کار می بردند و در زمان هراکلیوس، امپراتور بیزانس، سلاحی اختراع کردند که نفت در آن مشتعل می گشت. اعراب (مسلمانان) دو بار قسطنطیه را محاصره کردند و هر دو بار حمله آنان به وسیله آتش اندازهای نفتی دفع شد. در سال ۹۴۱ میلادی هنگامی که ناوگان روسی مرکب از هزار کشتی، قسطنطیه را در محاصره گرفت، رومی ها نفت روی آب دریا ریخته آتش زدند و کشتی های روسی را سوزاندند و آنها را مغلوب کردند.
فردوسی در شاهنامه بارها کلمه نفت را به کار برده و از جمله در داستان اسکندر از نفت سیاه نام می برد و می سراید:
به گردون همی راندند پیش شاهدرونش بیاکنده نفت سیاه
در روایات خلفای عباسی آمده است که المعتمد خلیفه عباسی در سال ۲۷۲ هجری مالیات چشمه های نفت و معدن های نمک بادکوبه را به اهالی دربند قفقاز بخشید.
مسعودی که در سال ۳۰۰ هجری به بادکوبه رفته در مروج الذهب می نویسد: "در آنجا چشمه های نفت سفید بود و زیر دودکش ها 'آتش جاودان' می سوخت و هیچ گاه خاموش نمی شد."
یاقوت در معجم البلدان نقل می کند که در شیز آذربایجان که اکنون به تخت سلیمان معروف است آتشکده ای بود که از هفتصد سال پیش در آنجا آتش جاودان فروزان بوده است. یاقوت تعجب می کند که پس از هفتصد سال فروزان بودن آتش، کمترین خاکستری بر جای نمانده است. هم او روایاتی می آورد که نشان می دهد نفت در باکو خرید و فروش می شده و مورد معامله قرار می گرفته است: "بادکوبه در ایالت شیروان نزدیک دربند است. در این شهر چشمه بزرگی از نفت است که روزی هزار درهم نفت می دهد. کنار آن چشمه دیگری از نفت سفید است که مانند روغن زنبق می باشد و شب و روز جاری است و عایدی این چشمه هم مانند چشمه اولی می باشد. بازرگان موثقی به من گفت که در آنجا از یک قطعه زمین شعله آتش جاودان بر می خیزد و هیچ گاه خاموش نمی شود".
مارکوپولو که از راه تبریز وارد ایران شده در سفرنامه اش می نویسد: "در سرحد ارمنستان و گرجستان چشمه نفتی موجود است که مقادیر زیادی نفت از آن به دست می آید و در یک وقت صد کشتی می تواند از آن بارگیری کند. این روغن برای خوراک مناسب نیست ولی برای روشنایی مصرف می شود و شترهایی که مبتلا به امراض جلدی هستند با نفت معالجه می شوند."
حمدالله مستوفی، جغرافی دان مشهور قرن هفتم، در نزهت القلوب قیر را موم آبی می خواند و گزارش می دهد که بزرگترین معدن نفت ایران در بادکوبه قرار دارد. وی از معادن نفت بسیاری نام می برد که از حوالی آذربایجان تا حوالی بخارا و فرغانه وجود داشته اند.
معلوم نیست کلمه نفت در زبان فارسی از چه زبانی گرفته شده است. برخی ایران شناسان کلمه نفت را از کلمه "ناب" فارسی دانسته اند و گفته اند در زبان اوستایی "نپتا" بوده و کلدانی ها و یهودی ها و عرب ها آن را گرفته و نفتا گفته اند. مسیو دورم فرانسوی که در زمان اکتشاف نفت در ایران رئیس مدرسه عالی علوم عالی پاریس بوده، مدعی شده است که اکدیها کلمه نفت را از فعل "نپتو" به معنی افروختن گرفته اند و بعدها این کلمه در زبان های آسوری و بابلی به کار رفته است. در اوستا نفت به معنی روغن معدنی آمده و در دوره هخامنشیان نفت برای روشنایی و مقاصد طبی استفاده می شده است.

/BBC Persian

۱۳۸۷ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

گوشی توی گوشی در گوشی !


مصرف ویتامین ث مانع از سرماخوردگی نمی شود


دانشمندان می گویند مصرف روزانه قرص های ویتامین ث اکثر افراد را در برابر سرماخوردگی محافظت نمی کند.
آنها با مرور 30 مطالعه مختلف که در مجموع شامل بررسی بیش از 11 هزار نفر می شود، به این نتیجه رسیدند که دوزی حداقل 200 میلی گرمی در روز اثر چشمگیری بر کاهش طول مدت سرماخوردگی ندارد.
با این حال افرادی که در مقاطعی از زمان در معرض فشار شدید جسمی هستند، مانند دوندگان ماراتن، می توانند با مصرف روزانه ویتامین ث خطر سرماخوردگی را به نصف کاهش دهند.
مطالعه دانشمندان استرالیایی و فنلاندی در نشریه "Cochrane Library" چاپ شده است.
پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه هلسینکی نتیجه گیری کردند که، برای اکثریت مردم، مزایای مصرف روزانه ویتامین ث آنقدر اندک است که ارزش زحمت و هزینه اش را ندارد.
با این حال آنها دریافتند که مصرف آن باعث کاهش دوره سرماخوردگی به اندازه 8 درصد در بزرگسالان و نزدیک 14 درصد در کودکان می شود.
فواید
پروفسور هری همیلا نویسنده این مقاله گفت: "مصرف ویتامین ث برای سالی 365 روز جهت کاهش احتمال سرماخوردگی عاقلانه نیست."
با این حال آنها گفتند مصرف روزانه آن برای کسانی که در معرض خطر سرماخوردگی شدید یا فشار جسمی هستند ممکن است توجیه پذیر باشد زیرا آن را به نصف کاهش می دهد.
به علاوه آنها می گویند که شواهد "کم و بیش امیدوارکننده ای" از یک مطالعه وجود دارد که دوزهای خیلی بالای ویتامین ث در ابتدای سرماخوردگی ممکن است فایده داشته باشد.
اما برای ارزیابی این احتمال به مطالعات بیشتری نیاز است.
در دهه 1970 لینوس پائولینگ، شیمیدان برنده جایزه نوبل، مردم را ترغیب می کرد برای جلوگیری از سرماخوردگی روزانه هزار میلی گرم ویتامین ث مصرف کنند.
اما از آن زمان تاکنون تاثیر این ویتامین بر سرماخوردگی موضوع جنجال و اختلاف نظر بوده است.
مقابله با عفونت
دوز روزانه توصیه شده برای مصرف این ویتامین 60 میلی گرم است و کترین کالینز، متخصص اتحادیه تغذیه بریتانیا، می گوید بهترین میزان 200 میلی گرم در روز است.
اما او گفت که اکثر مردم به راحتی می توانند این مقدار را از طریق مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز جذب کنند.
هرچند سلول های سفید خون که وظیفه آنها مقابله با عفونت است از ویتامین ث استفاده می کنند، خانم کالینز می گوید شواهد خیلی کمی وجود دارد که نشان دهد این ویتامین به مقابله با سرماخوردگی کمک خواهد کرد.
وی گفت: "از نظر بیولوژیکی ممکن به نظر می رسد چون ویتامین ث به بهبود سیستم دفاعی بدن کمک می کند، اما به نظر می رسد تنها وقتی موثر باشد که مردم در ابتدا به کمبود آن مبتلا باشند که خیلی نادر است."
با این حال او افزود که این مطالعه تازه مفید است چون بر مجموعه شواهد موجود درباره ویتامین ث می افزاید.

/BBC Persian

ان زمان که من جوان بودم !






چرا انسانها خواب میبینند ؟


علاقه به خواب و رویا پیشینه ای به قدمت تاریخ بشریت دارد. برخی از کتاب های آسمانی مانند "قرآن" و "انجیل" سرشار از داستان های مختلف در مورد خواب و رویا است که شامل اولین رویاها که تقریبا 1900 سال قبل از میلاد مسیح به وقوع پیوستند ، نیز می باشد. مردم یونان، روم و بابل به خواب و رویا ، به ویژه در شب های جنگ، اعتقاد محکمی داشتند. آنها تصور می کردند که خدا از طریق رویا به آنها راه پیروزی را نشان می دهد. امروزه اعتقاد به خواب و رویا و تفسیر آن مانند گذشته عمیق نمی باشد. در آغاز قرن 20 "زیگموند فروید" خواب را به این صورت تعریف کرد: "راهی ملکوتی به ضمیر ناخودآگاه" او تصور خود را از رویا نشئت گرفته از احساسات سرکوب شده فرد و به ویژه امیال جنسی می دانست. امروزه خیلی ها بر این باورند که تعبیر فروید اندکی ساده انگارانه بوده است. اما به راستی ما برای چه خواب می بینیم؟خواب هایی که می بینیم معمولا نوعی واکنش نسبت به افکار، فعالیت ها و احساساتی هستند که در طول روز داشته ایم. آنها بازتاب افکاری هستند که در یکی دو روز گذشته در ذهن ما خطور می کرده اند. رویاها ظاهرا یکی از بخش های جدا نشدنی موجودیت ما هستند. چندی پیش آزمایشی انجام شد که طی آن به افراد بالغ داروهایی داده می شد که اجازه حرکت سریع مردمک چشم در خواب (rem) را از آنها می گرفت. زمانی که چشم چنین حرکتی دارد، فرد مورد نظر خواب می بیند. حذف توانایی خواب دیدن تضادهای اخلاقی شدیدی را در افراد تحت آزمایش ایجاد کرد. آنها به شدت مضطرب و خشن شده بودند و نمی توانستند به راحتی بر روی مطلبی تمرکز کنند. در این آزمایش همچنین ثابت شد که هر چه فردی جوانتر باشد رویا برای حفظ سلامت او نقش محوری تری را بازی می کند.مطالعه و تحقیق دانشمندان در زمینه خواب و رویا به یکسری نتایج جهان شمول ختم شده است. اول اینکه تمام افراد حتی آنهایی که این امر را انکار می کنند ، خواب می بینند. خواب دیدن یک امری بدیهی است. کودکان خیلی بیشتر از بزرگترها خواب می بینند. نوزادان در حدود 70درصد از زمان خواب ، در حال دیدن رویاهای متعدد هستند. در مقایسه، بزرگسالان تنها در 25درصد از خواب خود رویا می بینند. در برخی موارد ثابت شده است که حیوانات نیز خواب می بینند. تحقیقات نشان می دهد که خواب هر فردی دارای 2 مرحله مختلف می باشد. در ابتدا افراد به خواب سبک فرو می روند. از آن به بعد به طور تدریجی وارد مراحل بعدی شده تا به مرحله ای می رسیم که به عنوان iv شناخته می شود. این مرحله یک قدم پیش تر از مرحله خواب سنگین (rem) است. در این مرحله با وجود اینکه چشم ها بسته هستند ، اما مردمک با حرکات تندی همراه می باشد. درست مثل این است که چشم ها در حال نگاه کردن به فیلمی هستند که بر روی پرده بسته پلک ها در حال نمایش است. در طول این مرحله مغز همانطور که در بیداری فعالیت می کند از خود واکنش نشان می دهد . در این زمان است که عمل خواب دیدن اتفاق می افتد. تقریبا حدود 90 دقیقه زمان لازم است تا فرد به خواب عمیق فرو رود. زمانی که مرحله rem سپری شد، مجددا این فرایند تکرار می شود. در مرحله اول حدود 5 دقیقه است. این میزان در طول چرخه افزایش پیدا می کند و در آخرین مرحله ممکن است تا حدود 50 دقیقه نیز به طول بینجامد. بنابراین در یک شب فرد به طور نرمال حدود 20 تا 90 دقیقه خواب می بیند. خواب ها به راحتی فراموش می شوند. در حقیقت ما فقط خواب های آخری را که می بینیم به یاد می آوریم. همه ما اغلب خواب می بینیم و این امر باعث می شود تا در زمان بیداری به یک تعادل نسبی دست پیدا کنیم. خواب یک رویداد ویژه با یک معنای خاص نیست. چیزی است که هر شب برای تمام افراد پیش می آید. افراد بسیار زیادی هستند که خواب های شما را برایتان تعبیر می کنند. اما حقیقت اینجاست که تفاوت و تضادهای بی شماری در بین تعابیر متفاوت وجود دارد. شاید یک کارشناس به شما بگوید که تعبیر خواب شما این است در حالی که کارشناس دیگر تعبیر کاملا متفاوتی از آن برای شما بیاورد. مشکل دیگر این است که روان درمانگرهای هر کشور با توجه به فرهنگ خود و نمادها و سمبل هایی که برای خود دارند به تعبیر و تفسیر خواب ها می پردازند. این امر مجددا باعث می شود که یک خواب تعابیر کاملا متفاوتی داشته باشد. امروزه تحلیلگران قصد دارند تا به افراد آموزش دهند خودشان خواب هایشان را تعبیر کنند. هر کس از افکار، احساسات و تجربیات خود بیشتر از هر فردی آگاه است و بنابراین می تواند تحلیل درست تری از خوابش داشته باشد. به عبارت دیگر ما می توانیم خواب هایمان را هر طوری که دلمان می خواهد تعبیر کنیم. مجمع عمومی علوم اظهار می دارد که رویا یکی از ضروریات برای تمرین ضمیر ناخودآگاه می باشد. آنها اخطار داده اند که نباید تحلیل های غیر اصولی از خواب ها داشته باشیم. آنها پیشنهاد می کنند که رویاهایتان را خیلی جدی نگیرید و فقط سعی کنید از آنها لذت ببرید چراکه مرحله ضروری از خواب شما هستند.
/ پایگاه خبری تقریب

۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

مضرات مصرف زیاد نوشابه های گازدار


امـروزه مصرف نوشابه هاي گازدار بطور فزاينده ميان مـردم باب گرديده است. اما آيـا مـصـرف كنـنـدگان از مـضرات ايننوشابه هاي رنگارنگ با خبرند؟ پيـش از آن كـه جـــرعه ايديـگر از نـوشـابـه خـود را بــنوشيد بهتر است اين مـقاله رامطالعه نماييد:
پــژوهشگران مضرات مصرف نوشابه هاي گازدار را چـنـيـنبرميشمارند:
1- پـوسيدگي دندانها: تمام نوشابه هاي گازدار خاصيت اســيدي داشته و سبب فرسايش ميناي دندانها ميگردند.همچنين ميزان قند بالاي اين گـونه مـحــصولات پوسيدگيدندانها را تسريع ميكنند.
2- چاقي: نوشابه هاي گازدار عمدتا از آب تصفيه شده، افزودنيهاي مصنوعي و شكر تصفيه شده تهيه ميگردند. بنابراين فاقد هرگونه ارزش تغذيه اي بوده و تنها به خاطر ميزان قند بالايشان داراي كالري زيادي ميباشند كه سبب چاقي در فرد مصرف كننده ميگردند. در نوشابه هاي رژيمي نيز جاي شكر معمولي از آسپارتام استفاده ميكنند كه در ضمن آنكه يك ماده اشتها آور ميباشد براي سلامتي نيز مضر بوده و مصـرف آن ميگرن، سرگيجه و كاهش توان حافظه را بدنبال دارد.
3- سوء تغذيه: افرادي كه به مصرف نوشابه هاي گازدار اعتياد دارند و از طرفي كه اين محصولات موجب كاهش اشتها ميگردند بنابراين فرد معتاد تنها به مصرف نوشابه هاي گازدار روي آورده و دچار سوء تغذيه ميگردند.هنگامي كه شما در بطري يك نوشابه گازدار را ميگشاييد بلافاصله حبابها و گازهاي موجود در آن به بيرون جهيده وظاهر ميگردند.گاز اينگونه محصولات بسبب وجود اسيد فسفريك و دي اكسيد كربن در تركيباتشان ميباشد كه سبب اسيدي گشتن اينگونه محصولات نيز ميگردند.PH نوشابه هاي گازدار بين 2.5 تا 3.5 ميباشد كه موجب پديد آمدن محيطي اسيدي در معده ميگردند. در كل مسير سيستم گوارش تنها معده قادر به مقاومت در برابر چنين محيط اسيدي ميباشد. اما در ديگر اعضاي سيستم گوارش بدن مانند دهان، گلو و مري در پي مصرف نوشابه هاي گازدار محيط اسيدي ناهنجاري ايجاد ميگردد. چراكه مخاط دهان، گلو و مري بسيار در برابر اسيد حساس و آسيب پذير ميباشند. اسيد فسفريك موجود در اين نوشابه ها نيز با رقابت با اسيد هيدروكلريك معده عملكرد صحيح معده را تحت تاثير قرار ميدهد. هنگامي كه معده ناكارآمد ميگردد غذاي مصرفي گوارش نيافته باقي مانده و سبب سوء هاضمه و نفخ ميگردد. افرادي كه از زخم معده و سوزش سر سينه رنج ميبرند بايد از مصرف نوشابه هاي گازدار جدا خودداري كنند.
4- تاثير بروي كليه ها: هنگامي كه ميزان اسيد فسفريك خون افزايش مي يابد كليه ها قادر بدفع سريع آن نميباشند بنابراين فشار مضاعفي بروي كليه ها تحميل ميگردد. مصرف نوشابه هاي گازدار سبب ميگردد تا كلسيم از استخوانها برداشته شده و درون خون جريان يابد اين امر موجب رسوب كلسيم اضافي در كليه ها گرديده كه در نهايت منجر به سنگ كليه ميگردد.
5- تاثير بروي پوست: خون اسيدي بروي عملكرد گلوتايتون تاثير ميگذراد. گلوتايتون يك آنزيم با خاصيت آنتي اكسيداني ميباشد. علاوه بر آن نوشابه هاي گازدار فاقد هرگونه مواد معدني و ويتامين ميباشند. افرادي كه نوشابه مصرف ميكنند معمولا مصرف آب ميوه، شير و حتي آب را كاهش ميدهند و بدن خود را از ويتامينها و مواد معدني كه براي سلامتي پوست ضروري ميباشند محروم ميسازند. بنابراين پوستشان بيشتر دچار چین و چروک ميگردد.
6- تاثير بروي استخوانها: اسيد فسفريك موجود در نوشابه هاي گازدار ماده اي بسيار سمي ميباشد. در صنعت از اسيد فسفريك بعنوان سختي گير آب استفاده ميگردد. به اين طريق كه اسيد فسفريك سبب زدودن كلسيم و منيزيوم از آب سخت ميگردد. اسيد فسفريك در بدن نيز داراي عملكرد مشابهي ميباشد. يعني يون كلسيم را از استخوانها بر داشته و پوكي استخوانها را سبب ميگردد.
7- تاثيرکافئین: به نوشابه هاي گازدار عمدا كافئين افزوده ميگردد تا ايجاد اعتياد و وابستگي در مصرف كنندگان خود كنند. كافئين موجود در نوشابه هاي گازدار با سرعت بيشتري نسبت به ديگر نوشيدنيهاي حاوي كافئين مانند قهوه و چای جذب بدن ميگردد. كافئين سبب برهم خوردن نظم خواب گرديده، علايم پيش از قاعدگي را تشديد كرده و سبب كم آبي در بدن ميگردد.
به خاطر داشته باشيد كه بيماريها يك شبه پديدار نميگردند بلكه در طي سالها بر اثر پيروي از رژيمهاي غذايي نامناسب ايجاد ميگردند.بنابراين مصرف نوشابه هاي گازدار را به حداقل ممكن رسانده و در عوض به نوشيدن آب وآب ميوه هاي طبيعي روي آوريد. هرگاه هم كه هوس مصرف نوشابه هاي گازدار را كرديد حتما از ني استفاده كنيد تا از تماس مستقيم نوشابه با دندانها خودداري كرده باشيد.

/وبلاگ مردمان

پوست مصنوعی جای جراحات را ترمیم می کند


محققان بریتانیایی توانسته اند نمونه ای از پوست انسان را به طور مصنوعی در آزمایشگاه پرورش دهند.
شرکت "اینترسایتکس"، که مقر آن در بریتانیاست، در گزارشی در مجله علمی "علوم بازسازی بدن" (Regenrative Medicine)، گفته است آزمایش های اولیه محققان این شرکت برای پرورش پوست انسان امیدوار کننده بوده است.
اینترسایتکس می گوید پوست مصنوعی به دست آمده بهتر از نمونه های قبلی با پوست واقعی انسان سازگاری داشته است.
محققان بریتانیایی امیدوارند پوست آزمایشگاهی جدید بتواند جایگزین روش های متعارف برای پیوند پوست انسان شود.
در حال حاضر بهترین راه برای درمان جراحات و سوختگی های بزرگ و جدی پوست پیوند پوست از قسمت سالم بدن بیمار به محل جراحت است. اما این روش ایده آل نیست و پزشکان و محققان در تلاش بوده اند راه دیگری را برای ترمیم جراحات پوستی کشف کنند.
اما تلاش های قبلی به نتیجه نرسیده بود چون پوست مصنوعی که در آزمایشگاه تهیه شده بود با پوست واقعی انسان همخوانی ضعیفی داشته است.
شرکت اینترسایتکس معتقد است که تازه ترین نمونه از پوست مصنوعی، خود را در بافت پوست بیمار تنیده و محل جراحت را ترمیم می کند.
این پوست مصنوعی از سلول شفاف پوست و پروتئینی که از جراحات ترمیم شده به دست می آید، تهیه می شود و مانند ژله، به تدریج سفت تر می شود.
دانشمندان شکاف کوچکی بر روی بازوی 6 داوطلب ایجاد کردند و در جای پوست آنها، پوستی که در آزمایشگاه درست شده بود پیوند زدند.
بعد از 28 روز محل جراحت علائمی از ترمیم نشان داد.
دکتر پل کمپ، رییس اینترسایتکس، می گوید: "من از اینکه زخم در یک چنین مدت کوتاهی التیام پیدا کرده بود خوشحال و در عین حال بسیار متعجب شدم. اگر این روش ادامه پیدا کند به زودی در نحوه معالجه زخم ها و سوختگی ها انقلابی به وجود خواهد آمد."
برخی از دانشمندان تحت تاثیر نتایج اولیه این آزمایش ها قرار گرفته اند ولی عده ای دیگر در این باره ابراز تردید کرده اند.
آنها می گویند معالجه زخم کوچکی که با جراحی بر روی شخص سالمی که خود داوطلب این کار شده کار آسانی است؛ آزمایش واقعی هنگامی است که این روش در مورد جراحت واقعی ناشی از سوختگی یک بیمار حقیقی به کار برده شود.

/BBC Persian

۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۱, شنبه

نام نویسی !


سی و پنج سالگی دانشنامه ایرانیکا


به مناسبت سی و پنج سالگی دانشنامه ایرانیکا و برای قدردانی از کوشش های دکتر احسان یارشاطر، مجلس بزرگداشتی در کشورهای مختلف، از جمله در موزه "پرگامون" برلین ـ بخش هنر اسلامی - برگزار شد.
در گردهمایی برلین، که با همکاری انجمن فرهنگی دهخدا سازماندهی شده بود، پروفسور"کلاوس پیتر هازه"، پروفسور "ورنر زوندرمن" و پروفسور "جلال خالقی مقدم"، استاد دانشگاه هامبورگ، در برابر جمع بزرگی از فرهنگ دوستان آلمانی و ایرانی سخنانی ایراد کردند. همچنین قطعاتی از موسیقی ایرانی اجرا شد.
نشست برلین با خوش آمد گویی پروفسور کلاوس پیتر هازه گشایش یافت. او درباره تلاش های پیگیر دکتر احسان یارشاطر، بنیانگذار دانشنامه ایرانیکا، و تاثیر ژرف این دانشنامه در شناساندن فرهنگ ایرانی و دیگر کشورهای فارسی زبان سخن راند.
سخنران دیگر برنامه، پروفسور زوندرمن، عضو آکادمی برلین بود. او ضمن یادآوری همکاری های خود با دانشنامه ایرانیکا و مقالاتی که در این زمینه نوشته است، درباره زرتشت و آیین او سخن گفت.
پروفسور زوندرمن، از شاگردان و همکاران زنده یاد بزرگ علوی، مقالات متعددی، از جمله درباره اوستا برای دانشنامه ایرانیکا نوشته است.
سخنان پروفسور جلال خالقی مطلق، شاهنامه شناس و استاد دانشگاه هامبورگ پایان بخش برنامه بزرگداشت دکتر یارشاطر و سی و پنجمین سالگرد بنیانگذاری دانشنامه ایرانیکا بود.
او در گفتار خود با توجه به نسخه های متعدد شاهنامه، به تفاوت های این متون با یکدیگر و شیوه کارش در تصحیح و تدوین شاهنامه ای در هشت جلد اشاره کرد، که شش جلد آن با پشتیبانی دکتر یارشاطر، و دانشنامه ایرانیکا و جلدهای هفتم و هشتم آن در دو هزار نسخه در ایران منتشر شده است.
ایرانیکا از دیروز تا امروز
فکر بنیادگزاری دانشنامه ایرانیکا در واقع از سی و پنج سال پیش در ایران وجود داشته است بدون آن که چنین عنوانی برای آن درنظر گرفته شده باشد. اما انتشارِ رسمی آن پس از انقلاب، و مهاجرت دکتر یارشاطر، با کمک بنیاد علوم انسانی آمریکا (ابتدا به کوشش روتلج ـ ناشر انگلیسی و سپس در دانشگاه کلمبیا) آغاز شده است.
دکتر احسان یارشاطر، بنیانگذار ایرانیکا در گفته ها و نوشته های متعدد به دشواری هایی اشاره کرده است که هرکدام به تنهایی می توانسته سد راه انتشار ایرانیکا شود.
مهمترین این دشواری ها گرفتاری های مالی بود که به کوشش دکتر یارشاطر و دیگر دست اندرکاران و فرهنگ دوستان ایرانی و غیر ایرانی، به ویژه با یاری بنیاد علوم انسانی آمریکا روز به روز کمتر شده است.
دانشنامه ایرانیکا تا کنون در سیزده جلد و هر جلد هشت یا شش جزوه، منتشر شده و چهاردهمین جلد آن در چند ماه اخیر منتشر خواهد شد.
تا کنون بیش از هزار و چهارصد نفر از پژوهشگران تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی با ایرانیکا همکاری کرده اند. قریب ۹۰ درصد این پژوهشگران غیر ایرانی هستند.
/BBC Persian

اهنگساز و سنتور نواز ایرانی هنرمند سال اسلو


شهرداری اسلو پایتخت نروژ به جاوید افسری راد، آهنگساز ایرانی و نوازنده سنتور عنوان هنرمند سال این شهر را داد.
آقای افسری راد ۴۴ ساله از سال ۱۹۸۶ به نروژ مهاجرت کرده و سال گذشته نیز رادیو تلویزیون نروژ وی را به عنوان آهنگساز سال برگزیده بود.
فابیان استانگ، شهردار اسلو در برنامه اهدای جایزه هنرمند سال این شهر به افسری راد گفت که این هنرمند ایرانی به دلیل فعالیت ارزنده ای که در آهنگسازی و گسترش موسیقی داشته به عنوان هنرمند سال برگزیده شده است.
شهردار اسلو، افسری راد را نوازنده ای چیره دست، آهنگسازی خلاق و هنرمندی با ارزش خواند و گفت که وی از پیشتازان موسیقی ملل در نروژ است و اجرای طرحهای متعدد او در زمینه های چندفرهنگی قابل تقدیر است.
جاوید نوازندگی سنتور را از نوجوانی در اصفهان آغاز کرده و جوهر موسیقیای وی در کلاسهای بزرگانی چون فرامرز پایور و پرویز مشکاتیان شکل گرفته است.
وی پس از مهاجرت به نروژ موسیقی را ادامه داد و دانش آموخته رشته موسیقی از دانشگاه اسلو است.
آقای استانگ از قطعاتی که این آهنگساز برای ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون نروژ ساخته نیز به عنوان اثری بسیار زیبا یاد کرد.
این آثار شامل هفت قطعه است که آقای افسری راد در در مایه های شور، اصفهان، بیات شیراز، سه گاه، مثنوی نوا و چهارگاه ساخته و ارکسترسمفونیک رادیو و تلویزیون نروژ به اجرا در آورده است.
شهردار نروژ با ذکر اینکه جاوید افسری راد به دلیل حضور در برنامه های از پیش تعیین شده اش در نروژ نیست، جایزه و لوح تقدیر مربوط را به برادر این هنرمند سپرد.
در این مراسم، جوایزی نیز به سه هنرمند نروژی و یک گروه تئاتر آفریقایی به خاطر فعالیتشان در یک سال گذشته در شهر اسلو اهدا شد.
جاوید افسری راد به همراه گروه ضربانگ در آمریکا به سر می برد، پیش از سفرش، شهردار اسلو وی را به دفتر خود دعوت کرد و شخصاً انتخاب او را به عنوان هنرمند سال تبریک گفت، شهردار اسلو در این دیدار از کار تازه جاوید افسری راد با عنوان کنسرت مولانا رومی تجلیل کرد.
کنسرت مولانا رومی را گروهی از هنرمندان ایرانی و شش نوازنده برجسته نروژی، نوامبر گذشته در اسلو اجرا کردند، این کنسرت در آوریل گذشته نیز در مادرید پایتحت اسپانیا به اجرا درآمد که با استقبال قابل توجهی روبرو شد.
آثار به اجرا درآمده در این کنسرت بر اساس سروده های جلاالدین محمد بلخی عارف و شاعر پارسی گوی ساخته شده و سالار عقیلی خوانندگی این آثار را برعهده داشت.
گروه ضربانگ که جاوید افسری راد به همراه آن در آمریکا به سر می برد، از مهمترین گروههای سازهای کوبه ای ایرانی است و آقای افسری راد تنها نوازنده ساز ملودیک آن است.
این گروه از دیشب (پنجشنبه) با اجرایی در مرکز فرهنگی شیکاگو دوره کنسرتهای خود را در آمریکا شروع کرده است.
پژمان حدادی، علیرضا پیروزنیا، بهنام و رضا سامانی و مهرداد اعرابی از نوازندگان برجسته سازهای کوبه ای ایرانی، دیگر اعضای گروه ضربانگ در کنسرتهای آمریکا و کانادا هستند و مرشد مهرگان با ضرب و زنگ زورخانه و آواز آنان را همراهی می کند.
این گروه هشت کنسرت در شهرهای آمریکا اجرا می کند و سپس برای برگزاری سه کنسرت به کانادا خواهد رفت.
/BBC Persian

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۹, پنجشنبه

(octocube) ابتکاری تازه در ساخت رادیاتورهای شوفاژ




زیبا و دکوراتیو و قابل تبدیل به اندازه ها و طرحهای مختلف در رنگهای گوناگون

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

ایران چک جدید پنجاه هزار تومانی


بانک مرکزی اعلام کرد: ایران چک 50 هزار تومانی این بانک از 25 اردیبهشت ماه جاری در بازار عرضه می شود. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو تصمیم متخذه در مورد اصلاح نظام تولید وانتشار ایران چک، مراحل طراحی، آماده سازی، چاپ وتولید ایران چک درسازمان تولید واسکناس و مسکوک بانک مرکزی به عمل آمد و به تعداد کافی دراختیار واحد مربوط قرار گرفته و از تاریخ 25/2/1387 آماده تحویل به بانکهای دولتی و خصوصی برای عرضه به مردم خواهدبود.این اقدام به منظور تامین ابزار مبادله و قابل اتکا برای مردم و نیز برای جلوگیری از آثار تورم زای روش جاری چک پولها می باشد و درعین حال با انگیزه افزایش ضریب ایمنی ایران چکهای در اختیار مردم انجام گرفته است.ایران چکهای یادشده به مرور جایگزین انواع چک پولهای بانکی موجود در جامعه شده و چک پول قدیمی بانکها تا قبل از جمع آوری ، معتبر خواهد بود.
ویژگی های امنیتی ایران چک مذکور همانند اسکناس 50 هزار ریالی می باشد و از نظر نوع کاغذ و طراحی و چاپ از تمام ویژگی های لازم برخوردار است.واترمارک ایران چک بانک مرکزی تصویر شاعر بنام ایرانی « فردوسی» است و برای این چک از دو نخ امنیتی در ساخت کاغذ آن استفاده شده است.
روی ایران چک 500 هزار ریالی بانک مرکزی مزین به تصویری از بارگاه مقدس حضرت امام رضا (ع) است که در کنار طرحی اسلیمی با محوریت آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تزیین شده است.طرح پشت ایران چک که به زبان انگلیسی نام و رقم چک چاپ شده است ، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با خط نستعلیق تکرار و محل امضای واگذارکننده و مشخصات دریافت کننده درج گردیده است. رنگ غالب ایران چک بانک مرکزی بنفش است ، این چک دارای ویژگی های امنیتی فوق العاده ای نسبت به دیگر چک پول های متنوع بانکی درجریان است.
/ تابناک

تصویری از برخورد دو کهکشان


سلولهای چربی نامیرا هستند



پژوهشگران سوئدی دریافتند که تعداد سلولهای چربی بدن در دوران کودکی معین می شوند و در تمام طول زندگی ثابت می مانند به همین علت کاهش وزن بسیار دشوار است.
به گزارش خبرگزاری مهر، همیشه افرادی هستند که چند کیلوگرم اضافه وزن دارند اما هرگز موفق نمی شوند این چند کیلوگرم را کم کنند. اکنون محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد دریافتند که علت این مسئله به نامیرایی سلولهای چربی وابسته است.
در حقیقت نتایج این تحقیقات که در مجله "نیچر" منتشر شده است نشان می دهد که سلولهای چربی می میرند اما خیلی زود سلولهای جوان جایگزین آنها می شوند و بنابراین تعداد این سلولها در تمام دوره زندگی یک مقدار مشخص و ثابت می ماند.
این دانشمندان با انجام آزمایش روی افراد چاقی که از طریق لیپوساکشن لاغر شده بودند کشف کردند که تعداد سلولهای چربی در این افراد حتی پس از کاهش وزن و در زمانی که لاغر شده اند همچنان ثابت می ماند.
نتایج این بررسیها نشان می دهد که تعداد سلولهای چربی همواره ثابت است و با کاهش حجم غذا و یا عملهای لیپوساکشن تنها می توان بزرگی این سلولها را کاهش داد.
این محققان در این خصوص توضیح دادند که تعداد سلولهای چربی در دوران کودکی و براساس نوع رژیم غذایی که کودک مصرف می کند تعیین می شود و تعداد آنها برای همیشه ثابت می ماند. بنابراین برای چاق نشدن لازم است از کودکی به فکر یک رژیم غذایی مناسب بود

/ خبرگزاری مهر

اصطلاحات اینترنت


وب و www و w۳ : کل وب
▪ صفحه وب ( web page ) : یک پرونده ساده وب هر چیزی که در پنجره مرورگرتان (browser ) میتوانید بینید.
▪ مرورگر، مرورگر وب ( browser , web browser ) : قسمتی از نرم افزار که در کامپیوتر و به شما اجازه می دهد تا صفحات وب را ببینید. معمولترین مرورگرهای وب یا web browser ها عبارتند از Internet Explorer و Netscape .
▪ Web Site :یک سری از صفحات وب که به صورت منطقی با یکدیگرارتباط دارند و آنها معمولاً ظاهر و حال و هوای مشابهی دارند وبه یک موضوع مرتبط می شوند.
▪ home page : رساله مقدماتی یا صفحه خوش آمد گویی برای یک وب سایت را گویند. home page شخصی یک نفر یک صفحه وب است که خود او را توصیف می کند.
▪ Link , Hot link , Hyper link: یک قسمت از یک صفحه وب که با کلیک کردن بر روی آن می توان به جاهای دیگری رفت مثال: این یک لینک به موتور جستجوی گوگل استلینکها معمولاً با رنگهای متفاوت و یا به صورتUnder line از متن اصلی شناخته می شوند.
▪ Broken link : یک لینک که شما رابه صفحه ای آدرس می دهد که در گذشته وجود داشته ولی اکنون وجود ندارد واگر شما بر روی آن کلیک کنید آنچه در برابر شما ظاهر خواهد شد صفحه ای است که در آن پیغام page not found (صفحه پیدا نشد ) یا page can not display ( صفحه قابل نمایش نیست ) یا Error ۴۰۴ (خطای ۴۰۴ ) وجود دارد.
▪ Hyper text : متنی که می تواند شامل لینکهایی باشد.
▪ HTML : این زبانی است که تمامی صفحات وب بر اساس آن نوشته شده اند.
▪ URL : این آدرس یک صفحه وب است برای مثال :http://english.unitecnology.ac.nz/resou … troduction
▪ URL یک صفحه وب است.
▪ Webserver , Web Server :یک وب سرور کامپیوتری است که تعدادی صفحات وب را در خود داشته و آنها را به کامپیوترهایی که آن صفحات را در خواست می کنند ارائه می دهد. هیچ چیز بسیار ویژه ای در این کامپیوترها وجود ندارد و فقط یک کامپیوتر معمولی است که نرم افزارهای ویژه ای را اجراء می کند. ( با این وجود یک کامپیوتر به اندازه کافی قوی است. )
▪ SURF : سرفینگ در وب ( surfing the web ) به این معناست که به صورت تصادفی از اینترنت استفاده کنیم بدون داشتن یک جهت مشخص و فقط با دنبال کردن لینکها به سایت یا صفحه جالبی برسید.
▪ Cyber : یک ملک نیست اما در بافت اینترنت وجود دارد.
▪ Cyber space : یک دنیای مجازی در اینترنت است.
▪ new bie : یک شحص که در اینترنت تازه کار است یا در یک زمینه خاص در اینترنت تازه کار است مثلاً در زمینه هایی مانند : Use net , IRC یا در یک گروه بخصوص مانند mailing list یا یک گروه حبری.
▪ post : وقتی که شما به یک بحث و نظرخواهی عمومی پیغام میفرستید شما در حال عمل posting هستید. کلمه post می تواند به عنوان یک فعل بکار رود.( I posted a message ) یا به صورت اسم ( that was a nice post )
▪ FAQ : مخفف کلمات « Frequently Asked Question » است. که بر اساس سئوالات تکراری که افراد تازه کار یکی پس از دیگری از افراد با تجربه تر در بحثهای on line می پرسند شکل گرفته است. حرفه ایهایی که از پاسخ دادن به سئوالات تکراری خسته شده اند شروع به نوشتن لیستی از سئوالات مکرر پرسیده شده و جوابهایشان کردند بنابراین تازه کارها ( New bies ) می توانند به آنها مراجعه کنند.اکنون FAQ توسعه یافته و عمومی تر طراحی شده و می توان از آنها برای آشنایی با یک موضوع خاص استفاده کرد.
▪ Download : به معنی انتقال یک فایل از یک کامپیوتر دور از کامپیوتر شما به کامپیوترتان است.از نظر فنی هر بار که شما یک صفحه وب را روی صفحه مانیتور خود نگاه میکنید آن را download میکنید. (و همه اجزای آن صفحه وب را از قبیل عکس ها و آنچه که در بر می گیرد )
▪ Shareware : نرم افزارهایی که به صورت رایگان هستند که معمولاً نگارش سبک هستند و اغلب می توانند از وب download شوند.
▪ ISP : مخفف «internet service provider » است. آنها کمپانیهایی هستند که دسترسی به شبکه اینترنت را برای شما فراهم می کنند شما معمولاً از یک مودم که به یک خط تلفن وصل شده است استفاده میکنید که با گرفتن شماره شما را به ISP تان وصل می کند.
▪ Band width : این یک تعریف فنی دارد اما بیشتر برای توصیف اینکه چه مقدار اطلاعات در واحد زمان یک خط معمولی می تواند انتقال دهد بکار میرود و این به سرعت خط ارتباطی شما با اینترنت بستگی دارد.
▪ E-anything : شما می توانید از پیشوند E برای هر فعالیتی که در اینترنت انجام می شود استفاده کنید ▪ E-learning ( آموزش الکترونیکی یا اینترنتی ) و یا E-comerrce ( تجارت الکترونیک ) مثالهای معمولی از این دست هستند. این سنت در سراسر جهان از E-mail ( که مخفف Electronic Mail ) نشات گرفته شده است.

/ وبلاگ : نوشته هایم

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۷, سه‌شنبه

تصاویری دیدنی از دنیای حیوانات






تاثیر دانه افتابگردان در جلوگیری از سرطان پروستات


پژوهشگران اعلام كردند كه پروتئين كوچك موجود در دانه‌هاي گياه آفتابگردان مي‌تواند خطر گسترش سرطان پروستات را كاهش دهد. به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، پژوهشگران استراليايي اين پروتئين مفيد را در دانه‌هاي آفتابگردان پيدا كرده‌اند.
آنها دريافتند كه اين پروتئين آفتابگردان مانع از فعاليت آنزيمي موسوم به پروتئاز مي‌شود. اين آنزيم بافت ارتباطي اطراف تومور را تخريب كرده و در نتيجه به سلول‌هاي سرطاني اجازه مي‌دهد كه به ساير نقاط بدن مهاجرت كنند.
اين ميني پروتئين هم‌اكنون بازدارنده پروتئاز ناميده مي‌شود و توانايي‌هاي آن در يك ازمايش مورد بررسي قرار گرفته است.
پژوهشگران همچنين توانستند اين مولكول را دوباره با مهندسي ژنيتك به گونه‌اي تغيير دهند كه فقط اين نوع پروتئاز را متوقف كند و به ساير پروتئازهاي خوش‌خيم آسيبي وارد نكند.

/ایسنا

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۶, دوشنبه

کامپیوتر سیار !


تلاش برای بازگرداندن قوه بینائی


دانشمندان بریتانیایی در تلاشند با استفاده از سلول های پایه بینایی را به افراد مبتلا به یک عامل عمده کوری بازگردانند.
تیم محققان موفق شده است بینایی شمار اندکی از بیماران مبتلا به "اِی ام دی"(age-related macular degeneration) که خاص سن بالاست را با استفاده از سلول استخراج شده از چشم خود بیماران بازگرداند.
آنها اکنون در نظر دارند همین عمل جراحی را با استفاده از سلول های شبکیه که با استفاده از سلول پایه در آزمایشگاه کشت شده انجام دهند.
امید می رود که نخستین بیمار با کمک این شیوه دوم ظرف پنج سال آینده تحت درمان قرار گیرد.
"اِی ام دی" حدود 25 درصد جمعیت بالای 60 ساله بریتانیا را به درجات مختلف مبتلا می کند و در مجموع باعث نابینایی 14 میلیون نفر در سراسر اروپا می شود.
دو نوع از این بیماری وجود دارد: "خشک" که تا 90 درصد موارد را تشکیل می دهد و "تر" که 10 درصد دیگر را شامل می شود.
شیوه هایی برای درمان "اِی ام دی" تر وجود دارد اما نوع خشک آن درمان ندارد.
لیندون دا کروز، مشاور جراحی چشم در بیمارستان چشم مورفیلدز در لندن عمل هایی را به روی شمار کمی از بیماران انجام داده است که طی آنها سلول های بخش سالم چشم بیمار مبتلا به "اِی ام دی" تر به بخش معیوب پیوند زده شده است.
این رویه، هرچند موفق، اما با مشکلاتی همراه بوده است و به علاوه عملی دو ساعته و نیازمند دو جراحی است.
محققان در دانشگاه شفیلد برای سریعتر و آسانتر کردن این رویه، سلول های مزبور (RPE) برای ترمیم شبکیه را از سلول های پایه جنینی پرورش داده اند.
امید آنها این است که بتوان این سلول های پرورش یافته را به صورت لایه ای پردازش کرد تا در جریان عملی 45 دقیقه ای به چشم بیمار تزریق شود.
آزمایش ها نشان داد که سلول های "آر پی ای" پرورش یافته در آزمایشگاه پس از تزریق به چشم موش های مبتلا به "اِی ام دی" قوه بینایی آنها را بازگردانده است.
همکاری
کمک چهار میلیون پوندی یک نیکوکار آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به تیم محققان امکان داده است پروژه "معالجه اِ ام دی" را در همکاری با موسسه چشم پزشکی "یو سی ال" (یونیورسیتی کالج لندن) ترتیب دهند.
پروفسور پیت کافی، مدیر پروژه توضیح داد که هرچند آنها با موفقیت سلول های "آر پی ای" را در آزمایشگاه پرورش داده اند اما اکنون باید اطمینان حاصل کنند که سلول ها برای به کار گرفته شدن در انسان ایمن هستند؛ فرآیندی که وقت می برد.
وی گفت: "استفاده از سلول های پایه - که قابلیت تطبیق پذیری آنها خیلی بیشتر است - تنها می تواند آنچه را تاکنون به آن دست یافته ایم بهبود بخشد و به علاوه آن را به عنوان درمانی جهانی تثبیت کند."
پروفسور کافی که تیم او درحال آماده سازی سلول های آزمایشگاهی برای پیوند است افزود: "هدف این است که ظرف پنج سال گروهی از بیماران را برای تزریق سلول ها آماده کرده باشیم".
آقای کروز اضافه کرد که این پیوند چهار در شش میلیمتری ظرف 10 سال عمومیت جهانی خواهد یافت مگر آنکه شکستی عمده در تحقیقات روی دهد.

/BBC Persian

تاثیر گیاه مرزه در کاهش وزن


پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بررسی گروهی از افراد چاق دریافتند، افرادی که از رژیم غذایی کم کالری همراه با مکمل گیاهی حاوی مرزه استفاده می کنند ، در کاهش وزن خود موفق تر از افرادی هستند که فقط رژیم غذایی کم کالری مصرف می کنند.پژوهشگران با توجه به نتایج این بررسی که در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز منتشر شد ، برای کاهش وزن ، رژیم غذایی کم کالری همراه با مکمل گیاه مرزه را توصیه می کنند . بررسی ها پیش تر نشان داده است استفاده از گیاه مرزه در بهبود چربی های خون نیز موثر است .

/وبلاگ شمسه

اخرین روش برای ترک سیگار !


۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

اعتراض گسترده مردم تبریز به تحریف نام خلیج فارس


جمعیت کم سابقه ای از مردم تبريز به مناسبت روز ملی خليج فارس و در اعتراض به تحريف نام خليج فارس توسط امارات، در يک برنامه پياده روی شرکت کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، روز جمعه ۱۳ ارديبهشت ماه، گروه بزرگی از شهروندان تبريز، با در دست داشتن پلاکادرهايی که روی آن ها شعارهايی در باره وحدت اقوام ايرانی و نام خليج فارس نوشته شده بود، مسيری به طول ۴ کيلومتر به سمت بنای تاريخی ائل گلی، راهپيمايی کردند.
این خبرگزاری تعداد حاضرین در راهپیمایی را «حدود دویست هزار نفر» گزارش کرده است.

چگونه شاد وخوشبخت باشیم



آنچه که ما از زندگی می خواهیم، خوشبختی است. خوشبختی فقط آن چیزی نیست که وقتی آنرا داشته باشیم احساس کنیم، بلکه آن چیزی است که آرزو داریم به آن برسیم. اگر به جای اینکه همه تمرکز و حواسمان روی قصد و نیتمان باشد، فقط روی خوشبخت بودن با هر چه که داریم متمرکز شویم، آشکار کردن قصد و منظورمان خیلی راحت تر خواهد بود. پس سعی کنیم کمتر از چرخ گردون برای داشتن یا نداشتن فلان چیز و بهمان چیز سوال کنیم و برای هر چه که برایمان پیش می آید، قدردان و شکرگذار باشیم. آن زمان است که حس راحتی و لذت کامل را از زندگی خود می بریم.
خیلی اوقات بدون اینکه بدانیم با توجه بیش از حد روی نیت و مقصودمان، آن را بد نشان می دهیم. وافعیت این است که توجه و تمرکز زیاد روی قصد و نیتمان فقط این واقعیت را تشدید می کند که این اهداف و مقاصد وجود ندارند و درنتیجه ما تلاش می کنیم که نشان دهیم آنها هستند. این ایده که ما باید همیشه اوقات روی نیت و مقاصدمان تمرکز داشته باشیم کاملاً نادرست است. برای نشان دادن آرزوها و امیال خود، باید با تحقق این آرزوها در هماهنگی و هارمونی باشیم. این یعنی باید طوری فکر کنید، احساس کنید یا عمل کنید که گویی امیال و خواسته هایتان تحقق یافته اند.
اگر همه خواسته هایتان به عرصه ظهور رسیده اند، دیگر تلاشی برای آشکار ساختن چیزی نمی کنید، بلکه از آنچه دارید لذت می برید و قدردان و سپاس گذار آن هستید. شما از همه آنچه که در زندگی خود دارید شاد و راضی هستید، از داشتن آن لذت می برید و کاملاً زندگی خود را دوست می دارید. این دقیقاً همان وضعیتی است که باید داشته باشید تا در هماهنگی و هارمونی با امیال و آرزوهای خود قرار گیرید. این رمز کار است. یعنی باید سعی کنید تا آنجا که می توانید شاد و خوشبخت باشید.
همه ما همیشه سعی می کنیم تا آنجا که می توانیم یاد بگیریم که چطور امیال و آرزوهایمان را عملی کنیم اما هنوز هیچوقت به آن اندازه که می خواهیم یا با آن سرعت که دوست داریم موفق به انجام اینکار نمی شویم. متوجه نیستیم که کارمان را اشتباه انجام می دهیم. وقتی سعی می کنیم چیزی خلق کنیم، همیشه می گوییم فلان چیز کم است، بهمان چیز را نداریم. سعی می کنیم همه چیز را تغییر دهیم چون آنطور که هستند برای ما قابل قبول نیست. اتفاقی که می افتد این است که موقعیت هایی را پشت سر هم می سازیم که برای نرسیدن ما به هدفمان طراحی شده است نه رسیدن به آن.
تناقض آن اینجاست که ما وقتی شروع به خلق چیزی که میخواهیم می کنیم، دیگر برای آن تلاش نمی کنیم. به همین دلیل است که منصرف شدن و رها کردن امیال و آرزوهایمان به دست روزگار، قواین قدم است که شاید معجزه بالاخره رخ دهد. ما دست از تلاش کردن برای رسیدن به مقصودمان برمی داریم و ادعا می کنیم که همه چیز همان طور که در حال حاضر هست، خوب است. وقتی دست از تغییر دادن همه چیز برمی داریم و همه چیز را همانطوری که هست قبول می کنیم، در کوتاه زمانی میبینیم که آنچه میخواستیم، یعنی همان آرزوی همیشگیمان، مثل معجزه در زندگیمان نمودار می شود.
پس به جای تغییر دادن همه چیز و ساختن آن چیزی که می خواهید، اجازه بدهید به طور ناخودآگاه همانی که هستید و همان چیزهایی که دارید را دوست داشته باشید و قبول کنید که هیچ اشکالی ندارند. وقتی اینکار را می کنید، به جای اینکه در زندگی کمبود و فقدان داشته باشید، احساس رضایت خواهید کرد.
وقتی در مشکلات زندگی گرفتار می شویم، دیگر از آنچه که داریم لذت نمی بریم و با آن خوشبخت نیستیم، و همیشه به چیزی فکر می کنیم که نداریم و دوست داریم داشته باشیم. و هیچوقت قدر چیزهایی که داریم را نمی فهمیم مگر وقتی که آن چیزها را از ما می گیرند. پس سعی کنیم هر چه که در زندگی خود داریم را تا آنجا که می توانیم دوست داشته باشیم و قدر آن را بدانیم. مطمئناً خیلی خوشحال خواهید شد اگر بفهمید آنچه که می خواستید و آرزو داشتید را به دست آورده اید. وقتی به خودمان اجازه بدهیم که همه چیزهای خوب زندگی را درک کرده و دوست داشته باشیم، زندگیمان سراسر لذت خواهد شد.
به جای اینکه فقط به خاطر اینکه چیزی را در زندگیمان نداریم، به دنبال آن باشیم، خوب است که اطمینان کنیم و فکر کنیم به هرچه که می خواستیم رسیده ایم و شکرگذار باشیم. در این حالت به جای اینکه چیزی بسازید، با همان چیزهایی که دارید شاد و راضی خواهید بود. گرچه دوست دارید چیزی بسازید و خلق کنید، اما تمرکز و توجه اصلی شما در این خواهد بود که از انجام آن لذت ببرید و نتیجه ای که به دست می آورید در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.
وقتی باور کنید که به آنچه خواسته بودید، رسیده اید، دیگر برای به دست آوردن آن خودتان را به در و دیوار نمی زنید. در این صورت شاد و آرام به کارتان ادامه می دهید و به جای اینکه مدام نگران باشید که آیا به آن می رسید یا نه، با اطمینان منتظر آن می مانید. در این شرایط آزادی بیشتری را در زندگی تجربه می کنید.
یادتان باشد، اگر در حال حاضر به همه آرزوهایتان رسیده باشید و هرچه میخواستید را به دست آورده باشید، از زندگی لذت می برید و قدر چیزهایی که دارید را می فهمید. اگر بخواهید با رویاها و آرزوهایتان در هماهنگی و هارمونی باشید، باید چنین جالتی داشته باشید. به جای اینکه برای خود آرزوسازی کنید، سعی کنید یاد بگیرید برای هرچه که در زندگی برایتان پیش می آید قدردان باشید. سعی کنید از زمان حال و آنچه که دارید لذت ببرید و آخر اینکه سعی کنید آنطور که باید و شاید خوشبخت باشید.
اگر همه خواسته هایتان به عرصه ظهور رسیده اند، دیگر تلاشی برای آشکار ساختن چیزی نمی کنید، بلکه از آنچه دارید لذت می برید و قدردان و سپاس گذار آن هستید. شما از همه آنچه که در زندگی خود دارید شاد و راضی هستید، از داشتن آن لذت می برید و کاملاً زندگی خود را دوست می دارید. این دقیقاً همان وضعیتی است که باید داشته باشید تا در هماهنگی و هارمونی با امیال و آرزوهای خود قرار گیرید. این رمز کار است. یعنی باید سعی کنید تا آنجا که می توانید شاد و خوشبخت باشید.
/ وبلاگ مردمان

عوارض استفاده از گوش پاک کن


يك متخصص گوش و حلق و بيني اظهار كرد: دستكاري مجاري گوش نظير بكار بردن گوش پاك‌كن يا هر جسم خارجي ديگر از فاكتورهاي مستعد كننده عفونت گوش خارجي (اوتيت خارجي) است. این متخصص گوش و حلق و بيني (ENT)،اظهار داشت: در عفونت گوش خارجي مجراي خارجي گوش، ملتهب و عفوني مي‌شود. مشخصه اين اختلال، درد گوش همراه با التهاب توام با ترشحات چركي، خارش و دردناكي گوش حين حركت فك است. وي گفت: اين عفونت‌ گاهی با انسداد مجراي خارجي گوش و در موارد شديد با تب و بزرگي غدد لنفاوي گوش و اطراف گردن همراه است. اين متخصص گوش وحلق و بيني تصريح كرد: رطوبت زياد، گرما و تعريق، خاراندن و صدمه پوست مجراي گوش خارجي بوسيله دستكاري‌ها و تغيير PH (بيش از 6) از عوامل مستعد كننده مهم جهت ايجاد اين عفونت است. وي توصيه كرد: براي پيشگيري از اين نوع عفونت، از استحمام بيش از حد و شنا در آب‌هاي آلوده خودداري و پس از استحمام جهت خشك كردن گوش از باد ملايم سشوار استفاده شود. همچنين تحريك و فرو كردن اجسام خارجي نظير گوش پاك‌كن به درون گوش بروز عفونت گوش خارجي را تشديد مي‌كند.
/ ایسنا

داروی جدید لاغری در راه است



دانشمندان استرالیایی می گویند کشف کرده اند چگونه می توانند به مردم کمک کنند بدون نیاز به دنبال کردن رژیم غذایی مخصوص کاهش وزن، لاغر شوند.
محققان "موسسه هاوارد فورلی" ملبورن کشف کرده اند که اگر سلول های چربی موش را دستکاری کنند می توانند سرعت سوخت و ساز بدنش را افزایش دهند.
محققان بعد از خارج کردن یک آنزیم خاص از سلول های چربی موش متوجه شدند که با این که میزان مصرف غذایی او مانند سایر موش هاست، اما کالری بیشتری می سوزاند و وزنش کمتر از بقیه افزایش یافته است.
این کشف تازه ممکن است راه را برای داروهایی هموار کند که با استفاده از آنها می توان چربی های اضافی بدن را سوزاند و همچنین با بیماری قند مبارزه کرد.
بنابه این تحقیق استرالیایی، موش هایی که آنزیم "آ سی ایی" (angiotensin converting enzyme)، از سلول های چربی آنها حذف شده بود، به طور میانگین بیست درصد سبک تر از موش عادی بوده و بالغ بر 60 درصد کمتر چربی داشته اند.
ظاهرا بالا رفتن سرعت سوخت و ساز همچنین باعث شده است که فرایند قند سریع تر شود و بیماری قند در بدن موش ایجاد نشود.
البته قابل ذکر است که در حال حاضر داروهای فشار خونی به فروش می رسد که فعالیت آنزیم "آ سی آیی" را مختل و محدود می کند اما تحقیقی که در استرالیا صورت گرفته ممکن است کمک کند که قرص های لاغری جدیدی تولید شود.
سوال اصلی این است که آیا نتیجه کشف جدید در مورد انسان ها نیز صدق می کند یا نه.
دکتر ایان کمپبل، از مدیران موسسه خیریه "مسائل مربوط به وزن بدن" (Weight Concern)، گفت که تحقیق استرالیایی ها "جالب" است اما این آزمایش روی موش ها صورت گرفته است نه انسان ها.
او همچنین گفت که با این که داروهای کاهش دهنده فعالیت آ سی ایی به طور گسترده برای درمان فشار خون بالا مصرف شده است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که حتی در دزهای بالا این داروها باعث لاغری در انسان ها می شود.
افزون بر این با این که مصرف این داروها مضر نیست اما احتمال عوارض جانبی مانند آسیب به کلیه ها وجود دارد.
دکتر کمپبل گفت: "این وعده که با خوردن دارویی آدم بتواند هرچه دلش خواست غذا بخورد و وزنش هم بالا نرود، تقریبا غیرواقعی است."
او افزود: "همه شواهدی که ما در دست داریم نشان می دهد که هیچ راهی بهتر از یک رژیم غذایی سالم و ورزش، چه با و چه بدون داروهای لاغری، کار ساز نیست."
/BBC Persian

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۴, شنبه

جشنواره اصیل ترین اسبهای ایران در یزد






جشنواره اسب‌هاي اصيل كشور روز پنجشنبه با حضور دكتر "نايگل" رييس‌سازمان جهاني اسب عرب (واهو) در مجتمع ورزشي رضوانشهر يزد آغاز شد.
در اين رقابت‌ها استان‌هاي يزد ، اصفهان، كرمان، فارس، تهران ، تبريز ، چهارمحال و بختياري، خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد حضور دارند.
دراين رقابت‌ها‪ ۱۲۶‬راس اسب اصيل براي شناخت زيباترين و بهترين اسب كشور طي دو روز با يكديگر رقابت مي‌كنند.
همچنين سه داور فرانسوي و آلماني كه داراي كلاس ‪ A‬جهاني هستند ، قضاوت اين رقابت‌ها را برعهده دارند.
يك هزار و ‪ ۵۰۰‬راس اسب اصيل در كشور وجود دارد.

/ یزدنا

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۳, جمعه

افتتاح طویل ترین پل جهان در چین






طولانی ترین پل آبی جهان روز پنج شنبه (12 اردیبهشت) رسما در چین افتتاح شد.
به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه دیلی تلگراف این پل به طول حدود 36 کیلومتر شهر جیانگ شینگ در نزدیکی شانگهای را به شهر بندری نیگبو در استان شرقی ژجیانگ متصل می کند.
گفته می شود یک میلیارد و 700 میلیون دلار برای ساخت این پل که مسیر شانگهای تا نینگبو را 120 کیلومتر کاهش می دهد هزینه شده است.
ساخت این پل حدود 4 سال به طول انجامیده است. شش مسیر عبور خودرو بر روی این پل تعبیه شده و رانندگان می توانند با سرعت 100 كیلومتر در ساعت روی پل رانندگی كنند.
تصاویر مربوط به افتتاح رسمی این پل و اولین تردد خودروها بر روی آن مشاهده می شود.

رکورد شکنی هنرمندان ایرانی در حراج کریستی ( دبی )


روز چهارشنبه حراجی معروف و معتبر کریستی، برای چهارمین بار برنامه ویژه ای را برای فروش آثار هنری در دبی ترتیب داد و تا پایان این حراج، سهم هنرمندان ایرانی از حراجی، رقم بی سابقه دوازده ميليون و سیصد هزار دلار بود.
مجسمه برنزی پرسپوليس اثر پرويز تناولی به مبلغ دو ميليون و ۸۴۱ هزار دلار به فروش رفت و رکورد فروش آثار هنرمندان ايرانی را در تاريخ حراجی های جهان شکست.
اين اثر که با مبلغ پايه ۴۰۰ هزار دلار وارد حراجی شده بود، همچنين گرانترين اثر به فروش رفته در چهارمين حراجی کريستی دبی نيز بود.
رکورد قبلی فروش آثار هنرمندان ایرانی، پیشتر در حراج «بونام» در خاورمیانه به دست آمده بود، که یک میلیون دلار بود.
یکی دیگر از آثار رکوردشکن حراج کریستی در روز چهارشنبه، خط - نقاشی چهار باغ اثر حسين زنده رودی نقاش ايرانی مقيم فرانسه بود که به قیمت يک ميليون و ۶۰۰ هزار دلار به فروش رسید و رکورددار گرانترين نقاشی مدرن فروخته شده در تاريخ نقاشی ايران شد.
شروع مبلغ پيشنهادی خانه حراج کريستی برای اين اثر ۲۰۰ هزار دلار بود ولی اشتياق خريداران برای به دست آوردن اين اثر حيرت حاضرين را بارها به همراه داشت.
ديگر اثر ايرانی که توانست تعجب حضار را برانگيزد تابلو - خط خداوند بخشنده است اثر محمد احصايی بود که ۱۰ برابر قيمت پيشنهادی کاتولوگ حراجی و به قيمت يک ميليون دلار به فروش رفت.
شيرين نشاط عکاس ايرانی که چندی پيش با فروش ۳۰۰ هزار دلاری يکی از عکس هايش در نمايشگاه هنر دبی خبر ساز شده بود ، اين بار سه اثر در حراجی کريستی داشت. گران ترين کار او در اين برنامه، نجوا به ملبغ ۲۲۰ هزار دلار فروش رفت.
۱۹۸ اثر از ۱۸ کشور دنيا در اين حراجی به فروش رفتند و سهم ايران در اين بين ۷۷ اثر بود. مجموع مبلغ آثار فروخته شده، چهل میلیون دلار بود.
بانک کرديت سوئيس حامی مالی حراجی کريستی در دبی است. اغلب آثار به فروش گذاشته شده در اين حراجی از خاورميانه و شمال آفريقا بودند.
برگزار کنندگان اين حراجی پس از پايان برنامه اعلام کردند که در حالی به فروش چهل ميليون دلاری دست يافته اند که انتظار آنها فقط ۲۰ ميليون دلار بود.
طبق آمار خانه حراج کريستی ، ۷۷ درصد از خريداران اين حراجی از خاورميانه و ايران ، ۱۷ درصد از اروپا و انگليس و ۶ درصد از آمريکا بوده اند.
حراج کریستی امسال، گنجینه ای از آثار پنجاه هنرمند فقید، پیشسکوت و جوان هنر ایران را یکجا گرد آورده بود که در نوع خود بی نظیر بود.
آثاری از هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، بهمن احصایی، منصوره حسینی، فرح اصولی، سهراب سپهری، عباس کیارستمی و پرویز کلانتری در کنار آثاری از هنرمندان جوانی چون افشین پیرهاشمی و بیتا فیاضی در حراجی روز چهارشنبه به خریداران عرضه شد.
متوسط قیمت پایه آثار بین بیست تا پنجاه هزار دلار بود، اما اشتیاق خریداران برای به دست آوردن اثری از یک هنرمند ایرانی در نهایت موجب شد تا رکورد فروش سیزده میلیون و ۶۸۰ هزار دلار نصیب هنرمندان ایرانی شود.
/رادیو فردا